Pagina 1 van 1  [ 25 berichten ]
Offline Daniel
Master
di 22 nov 2005, 13:21 Bericht 
“Verkeerscrimineel is huurmoordenaar!”

In het huis van Koos Spee hangt een Delftsblauw tegeltje met de tekst ‘Er zijn leugens, grove leugens en statistiek’ (Afkomstig van het Engelse spreekwoord ‘There are lies, big lies and statistics)’. Nu is een spreekwoord niet altijd een waar woord, maar dat men geen appels met peren mag vergelijken, daar is iedereen het wel over eens. Lenin zei het al: "Een leugen die vaak genoeg verteld wordt, wordt op den duur zelf waarheid".

Bepakt met de wijsheid van het eerste spreekwoord en het laatste gezegde van bovenstaande en de rest negerende sprak de heer Spee op de landelijke herdenking van verkeersslachtoffers in Middelburg. Hier poneerde hij de stelling dat ‘op geen enkel terrein binnen de criminaliteit jaarlijks zo veel doden en gewonden vallen als binnen de verkeerscriminaliteit’. Zijn propagandapartner, de Zeeuwse politiechef Fup Goudswaard, deed ook nog een sterk aan inflatie ingeboete duit in het zakje en noemde de veroorzakers van een dodelijk ongeluk ‘even crimineel als de huurmoordenaars die verantwoordelijk zijn voor de recente reeks van liquidaties.’ Een vergelijking die absoluut mank gaat, uitsluitend bestemd is voor zeer naïeve toehoorders en alleen bedoelt is om op een goedkope manier te scoren bij een dergelijk trieste bijeenkomst als een landelijke herdenking. De meeste dodelijke ongevallen zijn namelijk een ongelukkige samenloop van omstandigheden waar de wil om iemand te doden niet aanwezig is. (Zie hiervoor ook de verzameling persberichten die Flitsservice.nl sinds kort op haar frontpage heeft staan.) Dat is bij een huurmoordenaar wel anders! Nu is het wel zo dat de overheid meer succes heeft bij het opsporen van verkeerscriminelen dan bij huurmoordenaars, maar dat is een ander verhaal.

Een veroorzaker van een dodelijk verkeersongeval bestempelen als een huurmoordenaar is een klap in het gezicht van de mensen die de rest van hun leven onder schuldgevoelens gebukt gaan doordat zij een dodelijk verkeersongeval hebben veroorzaakt. Wat te denken van de naasten van het kind dat bij het achteruitrijden van de auto over het hoofd werd gezien en ter plaatste overlijdt? Alleen in 2003 heeft dit zich in ieder geval al drie maal afgespeeld. Huurmoordenaars? Een grove belediging!

Uiteraard doelt hij op de echte verkeerscriminelen die met een dronken hoofd de naald van de snelheidsmeter naar de bovenste regionen laat klimmen en vervolgens iemand de dood in jagen. Deze lieden worden echter over één kam geschoren met de brave huisvader die per ongeluk 4 km/h te snel rijdt over een weg die tot enkele maanden geleden nog een maximum had van 80 km/h en thans een 30 km/h zone is. Deze manier van appels met peren vergelijken levert de overheid echter wel honderden miljoenen euro's op en dat is waarschijnlijk de reden dat de heren Spee en Goudswaard niet tot de orde worden geroepen. Laten we afsluiten met een wijsheid voor hen uit Chaucer's Pardoner’s Tale: “Greed is the root of all evil.’

PS: Nog even een paar woorden over dodelijke ongevallen waar kinderen bij betrokken waren. Ook al wil 3VO u laten geloven dat een derde hiervan op weg naar school op brute wijze van hun kinderfietsje is gereden door een snelheidsmaniak in 2003, de waarheid ligt een stuk genuanceerder. Zie hiervoor de informatie op de volgende link http://www.beterveilig.nl/publicaties/itembv4.htm en lees vooral ook de voetnoten.
Offline gabberhead
Master
di 22 nov 2005, 13:35 Bericht 
Ik heb een e-mail gestuurd via bvom.nl waarin ik openbare excuses van Spee eis over deze uitspraken. Gezien het feit dat ik tot nu toe alleen nog Muldertjes heb mogen ontvangen, voel ik mijzelf gekrenkt door zijn uitspraak dat ik nu een crimineel zou zijn.

Ik heb geen enkele illusie dat ik ook maar antwoord zal krijgen, maar het luchtte wel op :lol:
Offline Bussloo
Master
di 22 nov 2005, 14:12 Bericht 
Ik zit te wachten tot de NS excuses vraagt voor al die machinisten die jaarlijks met zelfmoordenaars geconfronteerd worden en nu zelf van moord beschuldigd worden.
Leest Regiorunner mee?
Offline ruud king
Master
di 22 nov 2005, 14:41 Bericht 
Zit nog steeds te wachten tot er een journalist opstaat die K.Spee nu eens echt het vuur aan de schenen legt in een interview en de onwaarheden die hij uitkraamt nu eens en voor altijd ontzenuwd.

Snap nog steeds niet dat er zoveel mensen in zijn "onzin & leugens" trappen.

Zolang er nog programma's zijn zoals WM die K.Spee naar de mond praten komt het nooit goed,objectief is tegenwoordig een vies woord.
Vroeger werd er gelogen,nu word gezegd dat ze je niet juist hebben geinformeerd of onjuist,wat is het verschil?
Offline Janinho
Die hard
di 22 nov 2005, 14:44 Bericht 

@gabberhead

Mooi plan zo'n e-mail, ga ik ook es ff doen.
Offline gabberhead
Master
wo 23 nov 2005, 17:42 Bericht 
Woehoe! Ik heb zowaar antwoord gekregen van het BVOM!

Citaat:
Geachte heer ,

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid acht bewezen dat elke kilometer die een bestuurder harder rijdt, dan is toegestaan, de kans op een ongeval met 5% doet toeneemen. In 2004 werden 881 weggebruikers van het leven beroofd. De heer Spee bedoelde dat iedere verkeersdeelnemer die een ander van het leven berooft, een crimineel is.
Een stelling die ik van ganser harte onderschrijf. Het leven van 881
families veranderde in een flits.

Ik hoop u hiermee meer inzicht te hebben gegeven,

Met vriendelijke groet,

Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie
Aleksandra Leijenhorst Le Belle - publieksvoorlichter

www.bannedsite.nl

Ik heb maar even een lijstje teruggemailed met ongevallen veroorzaakt door mensen die onwel werden, kinderen die zomaar de weg opliepen en nog wat van dat soort gevallen. En daarbij ook gevraagd hoe crimineel die wel niet waren. :evil:

Overigens die opmerking op het eind "Hun levens veranderden in een flits." . Nou wordt er wel veel geflitst, maar daar hadden die ongevallen niet door worden voorkomen. :x
Offline victor65
Die hard
wo 23 nov 2005, 17:58 Bericht 

Op zich mooi dat ze de moeite hebben genomen je te antwoorden, maar het antwoord raakt helaas kant nog wal.

Van de bijna 900 doden is maar een klein deel het gevolg van "verkeerscriminelen". Er zitten ook gevallen tussen van mensen die in slaap zijn gevallen achter het stuur en tegen een boom opgebotst zijn, mensen die met 5 km/h achteruit een kind doodrijden, brommerrijders die door voorrangsfouten onder een auto komen etc.

Dit antwoord kunnen we dus gerust afdoen als walgelijke stemmingmakerij.

Ook de stelling dat iedere kilometer te hard maar liefst 5% (was dat kort geleden niet nog 3%?) meer doden tot gevolg heeft lijkt me volledig uit de lucht gegrepen. Die 3% kwam toch voort uit een oud onderzoek in de VS, waarbij het ging om de bebouwde kom? Als dit waar zou zijn hoeveel doden zouden er dan wel niet in Duitsland op de snelwegen moeten vallen waar de snelheid nog onbeperkt is.
Offline Joost81
Pro
wo 23 nov 2005, 18:01 Bericht 
Het feit dat er op je column zo weinig gereageerd wordt laat zien dan Spee aan de winnende hand is. Niemand verbaast zich nog over zijn lichtzinnigheid.

Ik snap niet dat zelfs die betreffende journalist Koos Spee serieus nam met zijn laagvloerse verhaal. Hij heeft in ieder geval weer gewonnen: de hardrijder stigmatiseren als moordenaar, hij haalt met zijn horror-fabeltje zelfs de krant (die echter ook steeds meer gaan lijken op Fabeltjes-kranten).
Offline Marten320TD
Master
wo 23 nov 2005, 18:25 Bericht 
niet geheel serieus bedoeld maar:

Wellicht denkt koo$ door snelheidsovertreders onder het kopje "criminelen " te schuiven de opsporingsstatistieken van misdrijven in NL naar zijn hand te zetten.
Zeg dat er nu 1 miljoen echte misdrijven zijn, waarvan er 1/3 wordt opgelost, en tel er 7 miljoen misdrijven door automobilisten bij op...maakt 8 miljoen.

Van deze 7 miljoen misdrijven tegen de menselijkheid lost inspecteur koo$ er 4 miljoen op..... maakt: 4.333.333.333 opgespoorde misdrijven per 8 miljoen: Ruim over de helft!!!
hosanna!! halleluja.... koossss powerrrrr!!

[flauwe modus uit] wie neemt deze braakbal nog serieus? Je zal maar op die herdenking zijn, je naaste te herdenken die door een ongelukkige samenloop van omstandigheden, en wellicht iets hogere snelheid dan V toegestaan, is overleden. Krijg je nog even een trap na.
Ik snap niet dat er nog nederlanders zijn die in deze propaganda geloven.

mvrgr Marten, niet stelend, niet geweldplegend, maar zwaar krimineel
Offline Warmaster
Master
wo 23 nov 2005, 18:29 Bericht 
gabberhead schreef:
Citaat:
Geachte heer ,

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid acht bewezen dat elke kilometer die een bestuurder harder rijdt, dan is toegestaan, de kans op een ongeval met 5% doet toeneemen.

Vraag eens of ze je dat onderzoek toe kunnen sturen, volgens mij heeft nog niemand dat onderzoek gezien.
Offline drnomad
Master
wo 23 nov 2005, 19:44 Bericht 
Warmaster schreef:
Vraag eens of ze je dat onderzoek toe kunnen sturen, volgens mij heeft nog niemand dat onderzoek gezien.

Jawel, ik heb een kopie, alleen op papier te verkrijgen.

En wat BVOM erover naar Gabberhead schrijft is onwaar.

Het onderzoek waar BVOM het over heeft, wordt tegenwoordig niet meer door SWOV erkend als een betrouwbare studie...
Offline drnomad
Master
wo 23 nov 2005, 19:53 Bericht 
Misschien is het een idee om dodelijke ongevallen te verzamelen waarin de politie de veroorzaker is. Die zijn volgens de stelling van Spee dus ook net zo erg als huurmoordenaars.
Offline Warmaster
Master
wo 23 nov 2005, 19:54 Bericht 
drnomad schreef:
Warmaster schreef:

Jawel, ik heb een kopie, alleen op papier te verkrijgen.

En wat BVOM erover naar Gabberhead schrijft is onwaar.

Het onderzoek waar BVOM het over heeft, wordt tegenwoordig niet meer door SWOV erkend als een betrouwbare studie...

Dan moet Gabberhead ze even terug mailen dat het SWOV die cijfers niet meer betrouwbaar acht, eens zien waar ze dan mee aankomen.
Offline Wolfswagen
Nieuwkomer
wo 23 nov 2005, 19:54 Bericht 

Voorwaar vrienden,

Het "criminele" gedrag van ons als automobilist wordt weer hoog in het vaandel geheven. Koos Spee heeft blijkbaar zelf nog nooit iemand bijna of geheel van de sokken gereden.... Dan zou die wel anders lullen. Neem van mij aan dat deze knakker best wel weet dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Of zijn hersens geloven inderdaad zijn eigen leugens. We gaan elke dag met z'n 5 miljoenen op pad om onze centjes te verdienen en de economie draaiende te houden, en wat krijg je......Beledigingen als "verkeerscriminelen" en huurmoordenaars. Wij gaan er elke dag met z'n 5 miljoenen niet op uit om te moorden... Die enkele huurmoordenaar wel en nog doelbewust ook.

Als we dan toch gaan moorden is het snel afgelopen met onze "goed" draaiende economische motor.

Ik beschouw de uitspraken bij die bijeenkomst als hersenloze informatie als pleister op de wonden.
Offline Brakefire
FS Getrouwd
wo 23 nov 2005, 19:55 Bericht 
Zoiets?

Citaat:
Lieve mevrouw Aleksandra Leijenhorst Le Belle - publieksvoorlichter,

Wilt u, als u niet weet wat u schrijft, gewoon NIET schrijven?

Punt nummer 1 sprak het SWOV over 3% en niet over 5%, en punt nummer 2 hebben ze deze uitspraak inmiddels ingetrokken, omdat ze deze niet konden onderbouwen.

U bent NIET ingegaan op mijn vraag: of U wellicht vindt dat kleuters van 3 die door pappa met de tractor worden platgereden, voetgangers die platgereden worden omdat ze door rood oversteken en bromfietsers die aan een val bij 30 kmh hun hersenen op de stoeprand gesplashed zien worden omdat ze hun helm niet ophebben, de schuld zijn van de "criminelen" die 124 rijden op een lege snelweg.

Graag verneem ik uw heroverwogen en met waarheden onderbouwde antwoord,

Lieve groeten,

Maar het zal wel niets uithalen...
Offline gabberhead
Master
wo 23 nov 2005, 20:22 Bericht 
Brakefire schreef:
Zoiets?

Citaat:
Lieve mevrouw Aleksandra Leijenhorst Le Belle - publieksvoorlichter,

Wilt u, als u niet weet wat u schrijft, gewoon NIET schrijven?

Punt nummer 1 sprak het SWOV over 3% en niet over 5%, en punt nummer 2 hebben ze deze uitspraak inmiddels ingetrokken, omdat ze deze niet konden onderbouwen.

U bent NIET ingegaan op mijn vraag: of U wellicht vindt dat kleuters van 3 die door pappa met de tractor worden platgereden, voetgangers die platgereden worden omdat ze door rood oversteken en bromfietsers die aan een val bij 30 kmh hun hersenen op de stoeprand gesplashed zien worden omdat ze hun helm niet ophebben, de schuld zijn van de "criminelen" die 124 rijden op een lege snelweg.

Graag verneem ik uw heroverwogen en met waarheden onderbouwde antwoord,

Lieve groeten,

Maar het zal wel niets uithalen...

:lol: Ik heb het iets netter, maar wel even duidelijk gezegd. Eens kijken waar ze nu mee aankomen. Ik krijg het idee dat mijn mail is beantwoord door een of andere secretaresse of stagiaire zonder kennis van zaken.
Online Maserati Teun
FS medewerker
wo 23 nov 2005, 20:43 Bericht 
Zo even uitgerekend wanneer je 100% kans op een ongeluk hebt.

Stel bij 120 is Vmax kans op 5%

Er wordt gesteld dat bij een toename van 1 km per uur de kans 5% stijgt.

Conclusie bij 182 km per uur heb je 100% kans op een ongeluk.

Afbeelding
Offline MRE
FS Weldoener!
wo 23 nov 2005, 21:04 Bericht 
Spee heeft ooit ook eens gezegd dat als we allemaal x km/u langzamer zouden rijden, dat het dan x aantal verkeersdoden per jaar zou schelen. Ga je dan een rekensommetje maken, dan krijg je net zo'n tabel als Maserati Teun heeft gemaakt, maar dan andersom. Je krijgt dan een bepaalde snelheid te zien waarbij er geen verkeersdoden meer vallen. Tuurlijk Koos, dream on......Spee kan altijd "mooi" goochelen met cijfertjes zolang het maar in zijn voordeel werkt......
Offline Brakefire
FS Getrouwd
wo 23 nov 2005, 21:08 Bericht 
Owww.... bij 181 heb ik nog een kansje op overleven? Gas erop dus...

Ik dacht dat ze bedoelden: 30 in de Zone-30 is 0% kans op ongeluk.
dan is 31 kmh 5% kans
32 kmh 10%
50 kmh = 100%

Hmmm, ik snap nu waarom ik nog leef... Hoewel... ik zit ook wel eens boven de 180... :huh:
Online Maserati Teun
FS medewerker
wo 23 nov 2005, 21:09 Bericht 
Bunzzing schreef:
Spee heeft ooit ook eens gezegd dat als we allemaal x km/u langzamer zouden rijden, dat het dan x aantal verkeersdoden per jaar zou schelen. Ga je dan een rekensommetje maken, dan krijg je net zo'n tabel als Maserati Teun heeft gemaakt, maar dan andersom. Je krijgt dan een bepaalde snelheid te zien waarbij er geen verkeersdoden meer vallen. Tuurlijk Koos, dream on......Spee kan altijd "mooi" goochelen met cijfertjes zolang het maar in zijn voordeel werkt......

Vandaar ook mijn tabel. Bij 180 heb je 100% kans op ee slachtoffer.

Ik heb veel harder gereden en zonder slachtoffers.
Online Maserati Teun
FS medewerker
wo 23 nov 2005, 21:11 Bericht 
Brakefire schreef:
Owww.... bij 181 heb ik nog een kansje op overleven? Gas erop dus...

Ik dacht dat ze bedoelden: 30 in de Zone-30 is 0% kans op ongeluk.
dan is 31 kmh 5% kans
32 kmh 10%
50 kmh = 100%

Hmmm, ik snap nu waarom ik nog leef... Hoewel... ik zit ook wel eens boven de 180... :huh:

:thumb: :thumb:

Jij overleeft het wel, maar je maakt een slachtoffer volgens Koos S.
Offline Brakefire
FS Getrouwd
wo 23 nov 2005, 21:28 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Jij overleeft het wel, maar je maakt een slachtoffer volgens Koos S.

:lol: :lol: :lol:

Nooit iets van gemerkt. Spiegel zeker ook niet genoeg... :oops:
Offline ACT-F
Pro
wo 23 nov 2005, 21:55 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Zo even uitgerekend wanneer je 100% kans op een ongeluk hebt.

Stel bij 120 is Vmax kans op 5%

Er wordt gesteld dat bij een toename van 1 km per uur de kans 5% stijgt.

Conclusie bij 182 km per uur heb je 100% kans op een ongeluk.

:D

Het ligt toch iets anders. Ze bedoelen:

De kans dat je in je hele leven een verkeersongeval veroorzaakt is X procent, en deze neemt met 5% toe volgens Spee. Ook al zou deze 100% toenemen, dan is de kans dat je een ongeval maakt nog steeds nihil.

Vergelijk het maar met de lotto. Je hebt X procent kans dat je wint. Deze kans kan ik met 100% te vergroten! Gewoon een 2e loten kopen....maar de kans dat je wint blijft nihil.

How statistics lie...
Offline Bussloo
Master
wo 23 nov 2005, 22:47 Bericht 
Ja, en de kans dat er in een file een ongeluk gebeurt is groter dan op een bijna lege weg. Immers in een file zijn naar verhouding veel meer auto's dus de verwachte waarde (kans maal aantal auto's) is groter.
Offline gabberhead
Master
vr 25 nov 2005, 18:23 Bericht 
The story continues:

Citaat:
Geachte heer,

Ik kan u gerust stellen, u hoeft zich niet gecriminaliseerd te voelen; u heeft tenslotte niemand van het leven beroofd.
BVOM communiceert de norm. Als iedereen zich aan de verkeersregels zou houden, zou dit het percentage ongevallen met 60-80% reduceren. Ik maak uit uw mail op dat het beroep op inlevingsvermogen een schok te weeg brengt bij u, maar als dat betekent dat daardoor een aantal mensen bewuster aan het verkeer deelneemt, vind ik dit persoonlijk toch geoorloofd.
Verder verwijs ik u naar de letterlijke tekst in mijn eerder geschreven mail.

Ik hoop u hiermee van dienst te zijn geweest,

Met vriendelijke groet,

Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie Aleksandra Leijenhorst Le Belle - publieksvoorlichter

Citaat:
Hierbij zend ik u het letterlijk citaat uit de speech van de heer Spee:

\"Maar ik kan het niet nalaten om te melden dat mensen die met drank op achter het stuur zitten, te hard rijden, achterstevoren in hun auto zitten en met een daverende klap achter op de file knallen, verkeerscriminelen zijn en dus gevangen moeten worden\".

De situaties die u noemt, vallen hier dus niet onder.

Ik hoop u hiermee van dienst te zijn geweest,

Met vriendelijke groet,

Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie Aleksandra Leijenhorst Le Belle - publieksvoorlichter

2 mailtjes als antwoord zelfs deze keer!
 [ 25 berichten ]