Pagina 2 van 2  [ 71 berichten ]
Offline Guppenklup
Master
vr 04 feb 2011, 14:22 Bericht 
Schep schreef:
Hint: Is absoluut niet verboden.

Gek genoeg kent de Nederlandse wetgeving voornamelijk toelatingen: verboden, tenzij. Als het niet expliciet genoemd wordt betekent het niet automatisch dat het is toegestaan. Meestal betekent het dan dat het verboden is.
Kenji schreef:
Nee eikel, begrijpend lezen is niet je sterkste kant he? Ik rij overdag standaard met stadslicht. Als het donker is of overdag slecht zicht, zet ik wel m'n dimlicht aan.

Ik zal voortaan wat langzamer typen, dan kan je het misschien volgen....

Nee, jij maakt vrienden :fp: Overigens rijd ik zelf altijd met dimlicht, zomer en winter. Stadslicht zie ik voornamelijk bij (zeer) ouden van dagen, rijdend in koekblikjes. Ik begrijp dat je je daarom aangesproken voelt? (f)
Offline MofkaP
FS Juridisch
vr 04 feb 2011, 14:26 Bericht 
WimLex schreef:
Dimlicht is overdag bij slecht zicht toegestaan

Begint goed... :fp:

Art. 32 RVV: Bestuurders van een motorvoertuig,.......voeren bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht dimlicht.
Offline Schep
Master
vr 04 feb 2011, 14:52 Bericht 
WimLex schreef:
Zoals je ziet word het gebruik van alleen stadslicht ALLEEN genoemd bij stilstaande voertuigen.

Daarmee is het niet meteen verboden bij rijdende voertuigen.
Guppenklup schreef:
Gek genoeg kent de Nederlandse wetgeving voornamelijk toelatingen: verboden, tenzij

Echt, wat is de moeilijkheid aan artikel 32 RVV?
MofkaP schreef:
Begint goed...

Tsja, als je de wet gaat uitleggen moet je wel weten waar je het over hebt. Infopolitie roept ook nog steeds dat rijden met stadslicht verboden is.
Offline WimLex
Master
vr 04 feb 2011, 14:56 Bericht 
MofkaP schreef:
WimLex schreef:
Dimlicht is overdag bij slecht zicht toegestaan

Begint goed... :fp:

Art. 32 RVV: Bestuurders van een motorvoertuig,.......voeren bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht dimlicht.

Enne ... hoe zit dat dan met mistlampen voor ? dat mag dus niet volgens de RVV ?
Offline Schep
Master
vr 04 feb 2011, 14:58 Bericht 
WimLex schreef:
Enne ... hoe zit dat dan met mistlampen voor ? dat mag dus niet volgens de RVV ?

Artikel 34
Citaat:
Artikel 34
1.Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven die bestuurders geen dimlicht te voeren.
Offline WimLex
Master
vr 04 feb 2011, 15:10 Bericht 
Dus zoals mijn quote al zei, dimlicht is toegestaan, niet verplicht (f)
Offline Kenji
Master
vr 04 feb 2011, 16:12 Bericht 
Guppenklup schreef:
Stadslicht zie ik voornamelijk bij (zeer) ouden van dagen, rijdend in koekblikjes. Ik begrijp dat je je daarom aangesproken voelt?

Nee hoor, ik ben nog jong en m'n auto is verre van een koekblik (f)

En als stadslicht alleen mag bij stilstaande voertuigen, dan weet ik niet wat ik ermee aan moet, want zodra ik m'n licht op de eerste stand zet, gaan ze aan, en op de tweede stand gaan de klaplampen open en aan, en blijven de stadslichten branden ook.
De stadslichten zitten in de lampunits in de bumper, naast de knipperlichten, zoals te zien op de foto. (zijn inmiddels vervangen door LEDs, dus zijn een stukkie feller dan op de foto)

Of haal ik nou termen door elkaar, dat het niet de stadslichten zijn, maar toch een versie dagrijlichten??

Afbeelding
Offline WimLex
Master
vr 04 feb 2011, 16:26 Bericht 
Ik zou zeggen, test het uit (f)

Auto parkeren, motor uit en dan de richting aanwijzer naar links of rechts zetten.
In deze situatie gaat aan zowel de voorkant als aan de achterkant 1 lamp branden (voor is dat je STADSlicht, achter je normale verlichtings lamp)
Offline MofkaP
FS Juridisch
vr 04 feb 2011, 17:53 Bericht 
Schep schreef:
Tsja, als je de wet gaat uitleggen moet je wel weten waar je het over hebt. Infopolitie roept ook nog steeds dat rijden met stadslicht verboden is.

Misschien het brommerinfoforum of het zeepkistenforum ook wel.

Stadslichten mogen altijd worden gevoerd. (Achterlichten en nummerplaatverliching moeten gelijktijdig branden.)

Dimlichten moeten worden gevoerd in de omstandigheden dat de wet dat voorschrijft, bij nacht en indien het zicht ernstig is belemmerd, overdag ook. (Achterlichten en nummerplaatverlichting moeten gelijktijdig branden.)
Of de stadslichten dan branden hangt af van de schakeling van de auto; verboden is het niet.

Indien het zicht ernstig is belemmerd mogen mistlichten aan de voorzijde aan. Of stadslichten en dimlichten dan branden is afhankelijk van de schakeling van de auto; verboden is het niet. Slim is om de dimlichten dan uit te schakelen, als dat kan.

Stadslichten moeten worden gevoerd bij parkeren en stilstaan op benoemde plaatsen, bij nacht of overdag indien het zicht ernstig is belemmerd.
Dat zijn overigens beide stadslichten, niet de schakeling van de RAW dat één zijde gaat branden.

Groot licht mag alleen bij nacht en niet bij het op korte afstand volgen van een ander voertuig en niet bij het tegemoet komen van andere weggebruikers (dus ook een voetganger of een ruiter). Vroeger gold die regel ook bij tegemoet komen scheepvaartverkeer, nu niet meer, maar je mag nog wel beleefd zijn.
Kort signalen geven met groot licht is overdag wel toegestaan.

Alle bovenstaande regels gelden al vele, vele jaren.

Dagrijlicht (DRL) mag alleen overdag en moet automatisch uitschakelen als enig ander licht aan de voorzijde wordt ontstoken (boete 100 euro).
Offline feitelijk
Master
vr 04 feb 2011, 19:13 Bericht 
MofkaP schreef:
Of de stadslichten dan branden hangt af van de schakeling van de auto; verboden is het niet.

Moeten die niet gelijktijdig met dimlicht branden volgens de regeling voertuigen of een of andere Europese richtlijn waaruit die voortvloeit? Handig als er een dimlicht uitvalt zeg maar.
Offline MofkaP
FS Juridisch
vr 04 feb 2011, 19:48 Bericht 
Dat ligt aan de schakeling of elektronica van de auto.
Bij de meeste auto's blijven de stadslichten branden bij dimlicht.
Bij sommige gaat het stadslicht branden als een dimlicht uitvalt.
Bij weer andere blijft het stadlicht uit en is één kant donker.
Offline feitelijk
Master
vr 04 feb 2011, 19:53 Bericht 
Hmmm, ik dacht dat het geregeld was in een of andere richtlijn. Zal er nog eens naar zoeken.

Je hebt gelijk :kniktja:

Citaat:
Richtlijn 76/756/EEG 4.12.10 . Functionele elektrische schakeling

De schakeling moet ontsteken mogelijk maken van de parkeerlichten aan dezelfde zijde van het voertuig , zonder dat enig ander licht daardoor gaat branden
Offline egeltjes
Master
vr 04 feb 2011, 22:03 Bericht 
WimLex schreef:
Schep schreef: Artikel 32 RVV

WimLex schreef:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wanneer-moet-ik-mijn-autoverlichting-voeren.html

RVV is juridisch meer waard dan een ge-interpreteerd document van de rijksoverheid. :duh: :duh:
Offline boersma
Master
vr 04 feb 2011, 22:27 Bericht 
Speedy J schreef:
De meeste mensen die met DRL rijden doen dat volgens mij niet omdat het zo lekker zuinig en zichtbaar is maar omdat ze nou eindelijk Knightrider weer terug op de buis willen.

Het zal aan mij liggen maar ik vind het vreselijk goedkoop en kinderachtig staan. No offense

Die ledstrips misschien maar je hebt er best mooie drl bijzitten en tja... ik vind die van mij ook mooi.
Wel opvallend maar daar is het toch ook (deels) voor?
Online Appeltje
Master
za 05 feb 2011, 1:24 Bericht 

Dagrijlicht is niet per definitie een led-strip ofzo... bij de 308 zit het gewoon in de koplampunit verwerkt en ziet dus niemand dat het dagrijlicht is, ze zien alleen wel licht en als je erop let heb je door dat het best opvalt en dus geen stadslicht is.

Over mistachterlicht bij regen.... los van het feit dat het niet toegestaan is, kan ik niet begrijpen dat iemand er blij mee is als dat gevoerd wordt... dan zie je echt geen ene hol meer door alle overstraling die je krijgt!

Sowieso zou mistverlichting standaard bij elke auto automatisch moeten uitblijven nadat de auto is uitgezet en eigenlijk zou het begrenzen van de snelheid bij het voeren van mistlicht ook wel een mooie optie zijn... bv 60 bij mistachterlicht en 100 bij mistvoorlicht. Dat voorkomt ook dat mensen die dingen onnodig aan laten staan of onnodig aanzetten.
Offline MofkaP
FS Juridisch
za 05 feb 2011, 7:39 Bericht 
Appeltje schreef:
Over mistachterlicht bij regen....

Is in andere Europese landen (w.o. België) verplicht bij zware regen waarbij het zicht beperkt wordt tot 100 meter of minder.
Als het zicht minder is dan 100 (of 50) meter door zware regenval, dan heb je echt ook geen last meer van spiegeling op het wegdek door het mistachterlicht.

In Duitsland mag mistachterlicht alleen bij mist en een zicht van 50 meter of minder.
Offline Dikke Dakduif
Master
za 05 feb 2011, 8:22 Bericht 
Speedy J schreef:
De meeste mensen die met DRL rijden doen dat volgens mij niet omdat het zo lekker zuinig en zichtbaar is maar omdat ze nou eindelijk Knightrider weer terug op de buis willen.

Het zal aan mij liggen maar ik vind het vreselijk goedkoop en kinderachtig staan. No offense (f)

:kniktja:

Het heeft idd een zeer hoog Halfords gehalte. Zelfs splinternieuwe mercedessen komen nu af fabriek met de uitstraling van een 12 jaar oude petjes golf. Het ergste is dat tupperware fans nu helemaal geen remmingen meer hebben om hun roestbakjes vol te hangen met veel te felle kerstboomverlichting. Geen fijne ontwikkeling als je het mij vraagt.
Offline Arno
FS Meldingen
za 05 feb 2011, 8:48 Bericht 
MofkaP schreef:
Kort signalen geven met groot licht is overdag wel toegestaan.

Behalve voor het waarschuwen voor een flitser :roll:
Offline Morbid Angel
Master
za 05 feb 2011, 13:09 Bericht 
Appeltje schreef:
Sowieso zou mistverlichting standaard bij elke auto automatisch moeten uitblijven nadat de auto is uitgezet

Is vaak al standaard zo. Bij mijn laatste drie auto's ging bij het uitdraaien van de verlichting ook de draaiknop terug het dashboard in, waardoor alle mistverlichting mee uit ging. Als je die weer aan wilde hebben, moest je dus zelf de knop er weer uittrekken.
Offline HAW2006
Master
za 05 feb 2011, 13:46 Bericht 
Guppenklup schreef:
Stadslicht was en is nog steeds verboden

Ik kom hier nog even op terug.
Voor zover ik mij kan herinneren is er (zeer) lang geleden een regel geweest dat het verboden was om overdag met stadslichten aan te rijden.
Mogelijk heeft het in het RVV 1966 gestaan.
Offline MofkaP
FS Juridisch
za 05 feb 2011, 14:03 Bericht 
Die regel heeft hier nooit bestaan, ook niet in het RVV 1966.

In Duitsland is het rijden met alleen stadslichten wel verboden.
 [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2