Pagina 1 van 2  [ 71 berichten ]
Offline onewheeldrive
Master
do 03 feb 2011, 16:02 Bericht 
Vanaf 7 feb 2011 geldt er een verplichting tot het voeren van dagrijverlichting in Duitsland.
Dit betekent dat alle nieuw te verkopen wagens / modellen vanaf dat moment moeten zijn uitgerust met dagrijverlichting. Het bestaande voertuigpark hoeft niet aan deze verplichting te voldoen.
Het lijkt dus meer een voertuigtechnische eis te zijn voor toelating van nieuwe modellen, dan een wetgeving waarop actief verbaliserend zal worden opgetreden. Het is wel een TUV (Duitse APK) eis.
Offline Ascension
Master
do 03 feb 2011, 16:08 Bericht 
En wat wil je nou met dit topic? ;)
Offline feitelijk
Master
do 03 feb 2011, 16:09 Bericht 
Niet alleen in Duitsland. Alle modellen die in Europa typegoedkeuring willen krijgen moeten van DRL voorzien zijn.

onewheeldrive schreef:
Dit betekent dat alle nieuw te verkopen wagens / modellen vanaf dat moment moeten zijn uitgerust met dagrijverlichting.

Nee, alleen wagens die na 7 feb typegoedkeuring aanvragen. Een nieuwe auto die nu al op de markt is mag men nog gewoon blijven verkopen zonder DRL.

Waarom gaan bij een heleboel nieuwe autos de DRL's niet uit als de dimlichten aan gaan? Dat is volgens mij gewoon een R458 a 100 euro.
Afbeelding
Offline The Driver
Master
do 03 feb 2011, 16:25 Bericht 

En waarom denken veel bestuurders van DRL-auto's, dat ze geen dimlicht hoeven te voeren in tunnels, of bij mist, of bij zware regenval ?

Of willen die alleen aan de voorkant gezien worden ?
Offline Schep
Master
do 03 feb 2011, 16:28 Bericht 
feitelijk schreef:
Waarom gaan bij een heleboel nieuwe autos de DRL's niet uit als de dimlichten aan gaan?

Lichtsterkte verzwakt op dat moment. Dan zijn het stads-/parkeerlichten die icm met dimlicht gevoerd mogen worden.

The Driver schreef:
En waarom denken veel bestuurders van DRL-auto's, dat ze geen dimlicht hoeven te voeren in tunnels, of bij mist, of bij zware regenval ?

Deze mensen reden vroeger ook al zonder licht in tunnels, vrees ik. Waarom ze hun lichtsensor uitlaten is mij dan weer wel een raadsel.
Online Appeltje
Master
do 03 feb 2011, 16:35 Bericht 

Lichtsensor werkt alleen niet bij mist... mijn Peugeot 308 doet het normale licht aan als het gaat schemeren (dus ook in de tunnel) of als de ruitenwissers meer dan een paar keer moeten wissen. Bij mist moet je er dus even zelf aan denken...
Offline Zoef
Die hard
do 03 feb 2011, 16:47 Bericht 
Appeltje schreef:
mijn Peugeot 308 doet het normale licht aan als het gaat schemeren

Ik had vroeger een 307. Al weer een tijdje geleden hoor. Maar volgens mij had die een functie waarbij het dimlicht aanging zodra je het contact aanzette. Dan had je dus altijd dimlicht aan, ook overdag.

Op zich wel prettig, gewoon altijd dimlicht, zit je altijd goed.
Ik vind het van andere auto's ook erg prettig als ze overdag verlichting hebben.
Offline Friso89
Pro
do 03 feb 2011, 16:51 Bericht 

In België las ik gister ook al zoiets in de krant... dat er toestemming was gegeven aan een wet, die dagrijverlichting verplichtte in België :)
Offline Robin2
Master
do 03 feb 2011, 16:53 Bericht 

Zoef schreef:
Dan had je dus altijd dimlicht aan, ook overdag.

Heeft m'n Saab ook, staat gewoon altijd aan. Contact uit = lampen uit.
Offline The Driver
Master
do 03 feb 2011, 16:58 Bericht 

Nog zo'n grote ergenis, al die sukkels die vertrouwen op hun lichtsensor.
Die werkt niet bij mist of zware regenval.
Geeft niets hoor, als ik achter hun rij, dan krijgen ze gewoon 6 x 100W in hun spiegels, dan ben ik ook maar een idioot.
Offline onewheeldrive
Master
do 03 feb 2011, 17:09 Bericht 
Ascension schreef:
En wat wil je nou met dit topic?

Moet ik daar nog op antwoorden? :lol:
Offline Schep
Master
do 03 feb 2011, 17:14 Bericht 
The Driver schreef:
Die werkt niet bij mist of zware regenval.

Jawel hoor. Alle Amerikaanse lampen gaan aan zodra je je ruitenwisser (of zelfs regensensor) aan zet. Audi doet hetzelfde, en ik lees hierboven Peugeot ook.
Vaak is het bij mist nog donker genoeg zodat de sensor sowieso lampen aanzet. En eigenlijk rij ik standaard met lampen aan. Ik merk alleen nog maar aan mijn navischerm of de sensor het te donker vindt :oops:
Offline rikski
Pro
do 03 feb 2011, 17:42 Bericht 

Sowieso is het belachelijk dat in dit land waar ze zo hoog met veiligheid lopen, dimlicht overdag nog niet verplicht is.

Echt te belachelijk voor woorden is dat.
Offline boersma
Master
do 03 feb 2011, 19:04 Bericht 
De drl gaan pas aan als het ook echt licht genoeg is, die sensor moet best veel licht vangen wil hij vinden dat de drl aan moeten ipv de xenon.
Offline Raaf
Master
do 03 feb 2011, 19:29 Bericht 
Ja een lichtsensor is een verbetering, nee het ontslaat je niet van de plicht zelf te denken :fp:
Offline kippenborst
Master
do 03 feb 2011, 19:36 Bericht 
rikski schreef:
Sowieso is het belachelijk dat in dit land waar ze zo hoog met veiligheid lopen, dimlicht overdag nog niet verplicht is.

dikke +1
Offline Kenji
Master
do 03 feb 2011, 19:50 Bericht 
Ik rij standaard met stadslicht aan (die overigens best fel zijn), als het overdag is.
Dimlicht overdag doe ik niet, tenzij het erg somber is. Klaplampen open overdag vind ik geen gezicht op een sportwagen.

Die Halfords achtige LEDlampjesDRL die tegenwoordig op veel auto's zit vind ik er behoorlijk goedkoop uitzien.
Online Appeltje
Master
do 03 feb 2011, 20:07 Bericht 

rikski schreef:

Het mooie alternatief is dus dagrijlicht... zuiniger (in geval van de Peugeot 308 gebruikt dit 42 watt tegenover meer dan 150 watt bij dimlicht. Daarbij spaart het de toch wel prijzigere H1 of H7 lampen. Omdat dagrijlicht anders is afgesteld, valt het ook beter op.
Offline Guppenklup
Master
do 03 feb 2011, 20:21 Bericht 
Kenji schreef:
Ik rij standaard met stadslicht aan

:fp: we hebben een SMS! :fp:

(sukkel met stadslicht)

Stadslicht was en is nog steeds verboden :roll:
Offline Schep
Master
do 03 feb 2011, 20:26 Bericht 
Guppenklup schreef:
Stadslicht was en is nog steeds verboden

Kom maar met een bron.

Hint: Is absoluut niet verboden.
Offline Robin2
Master
do 03 feb 2011, 20:28 Bericht 

Guppenklup schreef:
Stadslicht was en is nog steeds verboden

Stadslicht verboden? In plaats van dimlicht (als het donker is/bij slecht zicht) wel ja, maar overdag niet.
Offline Kenji
Master
do 03 feb 2011, 20:31 Bericht 
Guppenklup schreef:
(sukkel met stadslicht)

Nee eikel, begrijpend lezen is niet je sterkste kant he? Ik rij overdag standaard met stadslicht. Als het donker is of overdag slecht zicht, zet ik wel m'n dimlicht aan.

Ik zal voortaan wat langzamer typen, dan kan je het misschien volgen....
Offline Schep
Master
do 03 feb 2011, 20:35 Bericht 
Is idd exact wat de wet van je verlangt. Bij zichtbeperkende omstandigheden dimlicht voeren, verder zoek je het maar uit. En stadslicht is volledig legaal uitgezocht.
Offline Mr.D
Die hard
do 03 feb 2011, 20:38 Bericht 

rikski schreef:

Binnenkort camera's langs de weg die een foto maken als een auto geen verlichting heeft? Krijgen de mensen bij het CJIB er ook weer een paar nieuwe collega's bij. :[
Offline Robin2
Master
do 03 feb 2011, 20:44 Bericht 

Kenji schreef:
Ik zal voortaan wat langzamer typen, dan kan je het misschien volgen....

:roflol: :roflol: :roflol:
Offline boersma
Master
do 03 feb 2011, 20:48 Bericht 
klaplampen ofniet... het gaat erom dat je goed zichtbaar bent.
wat je ook kunt doen is dat je in je stadslichten dan 21 watt lampen zet bijv.

Of gewoon goede drl's erop zetten:
Afbeelding
Offline rikski
Pro
do 03 feb 2011, 21:19 Bericht 

Jaja...
Gewoon dimlicht aan of geen licht aan.
Scheelt je toch een hele liter op 40.000 km...
Online Appeltje
Master
do 03 feb 2011, 21:36 Bericht 

boersma schreef:
wat je ook kunt doen is dat je in je stadslichten dan 21 watt lampen zet bijv.

Dat mag dus niet want dan rijd je 's avonds met verkeerd licht (dimlicht brand nl. in combinatie met stadslicht, wat dan dus 21 watt zou zijn) en ook kan ik me voorstellen dat het voor het armatuur niet goed is.

Gewoon stadslicht voeren is overdag vrij nutteloos en daarmee kansloos.
Online Appeltje
Master
do 03 feb 2011, 21:51 Bericht 

@rikski:

Uit een liter komt (met een efficiente diesel) 4000 watt/u... gedeeld door een verschil van 115 watt = 35 uur.
Zet dat af tegen een gemiddelde snelheid van 70/u = 2450 km (dus 1 liter op 2450 km).

Misschien is mijn berekening zelfs nog wat aan de pessimistische kant, er zullen nl. ook heel wat mensen zijn die veel in de stad rijden. Dan scheelt het meer maar 1 op 40.000 dan moet je wel heeeeeeel hard doorrijden he ;).
Offline rikski
Pro
do 03 feb 2011, 22:15 Bericht 

Ja, dat is de energie die je uit de diesel haal.
Maar de motor draait al.
Dus je hoeft alleen de weerstand van de dynamo te weten en dan kan je van daaruit de extra diesel berekenen.
Niet zoals jij nu doe dus.

Maar goed, ik vind sommige DRL trouwens te zwak. Die zie je nog niet.
Wij hebben nu trouwens een MAN vrachtauto en die heeft ook al DRL in de koplampen zitten.
Offline bruintje beer
Master
vr 04 feb 2011, 7:33 Bericht 
rikski schreef:
Heb je het nou over Nederland of over Duitsland? Voor Duitsland is daar iets voor te zeggen: op heuvelachtige wegen verblindt je je tegenliggers.
Appeltje schreef:
Uit een liter komt (met een efficiente diesel) 4000 watt/u
:nothanks: misschien 4000 kWh, maar geen 4000 Watt per uur. Als ik ervoor kies om die liter 10 uur te gebruiken heb ik dus 40.000 Watt? :x
Offline feitelijk
Master
vr 04 feb 2011, 8:13 Bericht 
Schep schreef:
Lichtsterkte verzwakt op dat moment. Dan zijn het stads-/parkeerlichten die icm met dimlicht gevoerd mogen worden.

Nou... daar twijfel ik aan. Net zoals ik twijfel aan de bochtverlichting middels mistlampen.
Offline feitelijk
Master
vr 04 feb 2011, 8:15 Bericht 
Appeltje schreef:
Uit een liter komt (met een efficiente diesel) 4000 watt/u...

Heb jij onlangs de Cito toets gemaakt?
Offline bernardo A.
Master
vr 04 feb 2011, 8:18 Bericht 

Friso89 schreef:
In België las ik gister ook al zoiets in de krant... dat er toestemming was gegeven aan een wet, die dagrijverlichting verplichtte in België

Nou nog een wet die het voeren van mistachterlichten bij nevel en regen verbiedt en de Belgen zijn weer helemaal bij de tijd.
Offline Pinni3
Respect
vr 04 feb 2011, 8:24 Bericht 
bernardo A. schreef:
mistachterlichten bij regen verbiedt en de Belgen

Bij heel zware regenval ben ik blij als die voor me zijn mistlichten aan heeft.
op klaar lichte dag attendeer je de persoon gewoon dat het storend is ipv te grommelen en het op te kroppen. :x
Offline feitelijk
Master
vr 04 feb 2011, 8:30 Bericht 
bernardo A. schreef:

Nou nog een wet die het voeren van mistachterlichten bij nevel en regen verbiedt en de Belgen zijn weer helemaal bij de tijd.

En iemand die de VAB vertelt dat ze hun advies om mistachterlichten te voeren bij 200meter niet zo verstandig is als de Belgische wet het verbiedt bij een zicht van meer dan 100meter...

Ik heb het eens geprobeerd maar ze houden vol dat het bij 200 meter niet illegaal is... :roll: Tja Belgen...
Online Appeltje
Master
vr 04 feb 2011, 9:08 Bericht 

Nee helaas geen cito... ik heb even gezocht op oa. wiki, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwavelvrije_brandstoffen ).
In het stuk wordt dus idd over kw/u gesproken maar er is iets voor te zeggen om dit gewoon 10kW te noemen... en dan dus ook 4kW ipv /u dat was iig wel wat ik bedoelde zoals jullie wellicht uit de rest van de berekening hadden begrepen??

@rikski: het feit dat een dynamo tovallig al (onbelast) draait betekent niet dat deze dus niet minimaal deze extra energie gaat verbruiken wanneer deze belast wordt... de energie moet nl. ergens vandaan komen en dat gebeurt door de dynamo. Deze haalt die energie uit de motor en DUS moet er meer brandstof in.

Voor een benzinemotor geldt overigens een veel lagere efficientie en iets minder energie per liter dus vallen deze cijfers nog nadeliger uit...

Gr. Richard.
Offline boersma
Master
vr 04 feb 2011, 9:14 Bericht 
zichtbaarheid is belangrijker dan die paar euro brandstof (vind ik)
Offline feitelijk
Master
vr 04 feb 2011, 9:19 Bericht 
Het extra verbruik valt volledig weg tegen het minder verbruik van de hulpdiensten die door de verlichting bij minder ongevallen moeten uitrukken. Maar ja dat voel jij niet direct in je kontzak

Appeltje schreef:
maar er is iets voor te zeggen om dit gewoon 10kW te noemen.

Dan zit je er een dimensie dichter bij maar nog steeds niet goed :lol:
Appeltje schreef:
n het stuk wordt dus idd over kw/u gesproken

Nee toch? Wel kWh.
Online Appeltje
Master
vr 04 feb 2011, 9:58 Bericht 

@boersma: daarom is er dus DRL... EN zichtbaar EN besparing.
Ik reed voorheen ook altijd met dimlicht maar dat hoeft nu dus niet meer.

@feitelijk: feitelijk heb je gelijk. Ben je misschien van beroep mierenneuker? Als dat zo is, kopieer dan ook mn tekst compleet, dus inclusief de "I" van het woordje "In".
Offline feitelijk
Master
vr 04 feb 2011, 10:12 Bericht 
Appeltje schreef:
@feitelijk: feitelijk heb je gelijk. Ben je misschien van beroep mierenneuker? Als dat zo is, kopieer dan ook mn tekst compleet, dus inclusief de "I" van het woordje "In".

:lol: Mijn excuses!
Online Appeltje
Master
vr 04 feb 2011, 11:40 Bericht 

feitelijk schreef:
Mijn excuses!

(f) :colaatje:
Offline Marten320TD
Master
vr 04 feb 2011, 12:06 Bericht 
Feitelijk heeft feitelijk inderdaad gelijk :wink:
Ik ben het volledig met hem eens dat eenheden correct vermeld dienen te worden.
Energie : Joules (J)
Vermogen: Joules per seconde. Eenheid: Watt (W) = J/s
k=kilo = 1000, M= Mega = 10^6
Dus inderdaad als (samengestelde) energie hoeveelheid kWh
grmbl.... beetje eerbied voor het nobele vak der Natuurwetenschappen!! :[

On topic: het nadeel van mensen die blind vertrouwen op hun automatische verlichting heb ik in de bergen mogen ervaren. Tunnel in = lichten aan..... óók de achterlichten dus, waardoor ik aanvankelijk dacht dat
mijn voorganger gezellig in de remmen ging.
Anderzijds is het voor tegenliggers natuurlijk ook niet ideaal om met al die glooiingen voortdurend in de koplampen van tegenliggers te mogen kijken.... dilemma dilemma.

Al met al heb ik toch gekozen om continue dimlicht te voeren. Ik wil (zeker waar veel schaduwwerking tgv bergen en/ of bebossing is) toch goed gezien worden.
Offline bernardo A.
Master
vr 04 feb 2011, 12:27 Bericht 

Pinni3 schreef:
Bij heel zware regenval ben ik blij als die voor me zijn mistlichten aan heeft.
op klaar lichte dag attendeer je de persoon gewoon dat het storend is ipv te grommelen en het op te kroppen

Punt is dat de mistachterlichten ook bij minder zware regenval aangaan. En veel mensen vergeten vervolgens om die mistlampen uit te zetten, dus 3 dagen na die regenval zie je nog genoeg mensen met hun mistachterlicht rijden. Ik probeer ze er wel eens op attent te maken, maar in 95% van alle gevallen is de bestuurder te stom om te begrijpen dat er iets loos is met zijn verlichting.

En wat te denken van die top-chauffeurs vrij dicht voor je, die bij invallende mist of regen hun mistachterlicht aanzetten? Zou de achterligger hun aanwezigheid soms spontaan vergeten zodra het regent?

Het enige wat zou helpen is om mistachterlichten zo te construeren dat ze na 3 minuten vanzelf weer uitgaan.
Offline Speedy J
Master
vr 04 feb 2011, 13:11 Bericht 
De meeste mensen die met DRL rijden doen dat volgens mij niet omdat het zo lekker zuinig en zichtbaar is maar omdat ze nou eindelijk Knightrider weer terug op de buis willen.

Het zal aan mij liggen maar ik vind het vreselijk goedkoop en kinderachtig staan. No offense (f)
Offline WimLex
Master
vr 04 feb 2011, 13:16 Bericht 
Schep schreef:
Kom maar met een bron.

Hint: Is absoluut niet verboden.

Kom jij eens met een bron waarom het niet verboden is ?

Ze schrijven er namelijk wel voor blijkbaar .....
Offline bruintje beer
Master
vr 04 feb 2011, 13:20 Bericht 
Marten320TD schreef:
Feitelijk heeft feitelijk inderdaad gelijk
:boos: *bruintje beer bromt iets over beter lezen en dat hij zelf ook al kWh heeft geopperd*
Offline Marten320TD
Master
vr 04 feb 2011, 13:22 Bericht 
:oops: bruintje :oops:

en dat ondanks de koffie :koffie: :koffie:
excuseer!
:hug: (f)
Offline Schep
Master
vr 04 feb 2011, 13:52 Bericht 
WimLex schreef:
Kom jij eens met een bron waarom het niet verboden is ?

Artikel 32 RVV. Staat nergens dat het mag, staat nergens dat het niet mag. Als iets niet expliciet is verboden is het per definitie toegestaan (uitzonderingen daargelaten):
artikel 32 RVV schreef:
voeren bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht dimlicht

En lees je link nog eens door, TS daar rijdt om middernacht met alleen stadslicht. Datzelfde artikel 32 RVV verplicht (lees boven) je om op dat soort tijdstippen dimlicht te voeren, want dan is het donker.
Offline WimLex
Master
vr 04 feb 2011, 14:00 Bericht 
Schep schreef:
Artikel 32 RVV

leuke aanvulling daarop (f)

Citaat:
Gebruik autoverlichting

Onderstaand vindt u een overzicht voor het juiste gebruik van de verlichting van uw auto.

* Dimlicht is overdag bij slecht zicht toegestaan en 's nachts verplicht. De dimlichten hoeven niet aan als de mistlichten branden. Branden de dimlichten en mistlichten aan de voorkant van de auto tegelijk, dan bestaat de kans dat u verblind wordt door de reflectie van uw eigen dimlicht.
* Groot licht mag u 's nachts gebruiken, tenzij u een tegenligger tegenkomt of op korte afstand een ander voertuig volgt. Onder deze voorwaarden mag u groot licht binnen en buiten de bebouwde gebruiken.
* Sommige auto's hebben speciale dagrijlichten die bedoeld zijn om de auto overdag beter zichtbaar te maken. U mag deze lichten overdag gebruiken.
* Het mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken bij mist, sneeuwval of regen als daardoor het zicht ernstig wordt belemmerd. Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken. Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan.
* De achterlichten moeten altijd samen branden met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht.
* De verlichting die bij de achterkentekenplaat hoort moet altijd samen branden met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht.
* Als u buiten de bebouwde kom stilstaat op de rijbaan of op langs autosnelwegen en autowegen gelegen parkeerstroken, parkeerhavens, vluchtstroken en vluchthavens moet u overdag als het zicht ernstig wordt belemmerd en ?s nachts stadslicht en achterlicht voeren.
* Een derde rood remlicht is verplicht als uw auto in gebruik is genomen na 30 september 2001.
* Breedstralers en verstralers zijn begrippen die niet voorkomen in het wegenverkeersrecht en formeel mag u deze verlichting niet gebruiken.

Bron

Zoals je ziet word het gebruik van alleen stadslicht ALLEEN genoemd bij stilstaande voertuigen.
 [ 71 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende