Pagina 1 van 2  [ 85 berichten ]

Hoever rij jij door op een invoegstrook bij een file?
Ik ga meestal meteen aan het begin invoegen (en wacht voor die tijd net zo lang tot het kan). 26%  26%  [ 19 ]
Ik rij meestal door tot het eind en voeg dan pas in. 74%  74%  [ 54 ]
Totaal aantal stemmen : 73
Offline boersma
Master
vr 27 mei 2005, 15:03 Bericht 
Het beleid is toch (en voor zover ik geleerd heb en op tv gezien heb bij programma's als Blik op de Weg) dat je bij filevorming tot het eind van de invoegstrook moet doorrijden en dan je richtingaanwijzer naar links aandoen en invoegen??

Ik reed namelijk gisteren van de N50 vanuit Kampen de A28 op en daar was file.
Een aantal auto's voor mij gingen meteen aan het begin van de invoegstrook stilstaan om in te voegen met als gevolg dat alles meteen ophoopt.
Ik reed als een van de weinigen door tot het einde van de invoegstrook maar toen vond een vrachtwagenautomobilist het nodig om mij zo goed als van de weg te drukken en me te blokken.
Ik heb hem vervolgens met de hele tijd de claxon ingedrukt via de vluchtstrook ingehaald en ben alsnog voor hem ingevoegd.
Hij was daar niet van gediend en gaf steeds een luid claxonconcert.

Het was dat het verkeer weer wat begon te rijden maar ik was in staat om die gast uit zijn cabine te trekken ('k was goed pissig).
Het scheelde ook niet veel of ik had onder de aanhanger van hem gezeten door zijn blokkeermaneuvre.

Wat doen jullie? (behalve altijd kalm blijven O:) )

Laatst bijgewerkt door boersma op vr 27 mei 2005, 15:20, in totaal 1 keer bewerkt
Offline Marcel
FS medewerker
vr 27 mei 2005, 15:09 Bericht 
Laatste moment invoegers worden gezien als voorkruipers, daarom voeg ik altijd halverwege in. :wink:

Ik laat altijd ruimte voor 1 of 2 auto's en verwacht altijd hetzelfde terug.
Laatst was er een taxibus die vond dat ik niet even voor hem mocht.
Ik voeg dan gewoon in zonder te kijken (met netjes de knipperlichten aan).
Hij was ook een beetje boos maar goed, beetje sociaal doen dacht ik zo.

We willen allemaal graag naar huis. :biertje:

Offline Worf
Master
vr 27 mei 2005, 15:13 Bericht 
boersma schreef:
Het beleid is toch (en voor zover ik geleerd heb en op tv gezien heb bij programma's als Blik op de Weg) dat je bij filevorming tot het eind van de invoegstrook moet doorrijden en dan je richtingaanwijzer naar rechts aandoen en invoegen??

Een aantal auto's voor mij gingen meteen aan het begin van de invoegstrook stilstaan om in te voegen met als gevolg dat alles meteen ophoopt.
Ik reed als een van de weinigen door tot het einde van de invoegstrook maar toen vond een vrachtwagenautomobilist het nodig om mij zo goed als van de weg te drukken en me te blokken.
Ik heb hem vervolgens met de hele tijd de claxon ingedrukt via de vluchtstrook ingehaald en ben alsnog voor hem ingevoegd.

Het was dat het verkeer weer wat begon te rijden maar ik was in staat om die gast uit zijn cabine te trekken ('k was goed pissig).
Het scheelde ook niet veel of ik had onder de aanhanger van hem gezeten door zijn blokkeermaneuvre.

Gewoom, gebruik maken van het beschikbare asfalt. Meestal kan je aan het einde van de invoegstrrook normaal invoegen omdat het verkeer daar alweer wat meer snelheid begint te maken. Je ziet het ook aan de inrichting van de weg. Aan het begin van de invoegstrook ligt vaak nog een doorgetrokken streep. De bedoeling is dus dat je al snelheid maakt om de doorstroming te bevorderen.

Offline dickydik
Respect
vr 27 mei 2005, 15:15 Bericht 

Voor zover ik het jaaaaaaaaren geleden geleerd heb moet je de invoegstrook benutten om snelheid te maken zodat je vloeiend in kan voegen nadat je je ri-aanwijzer naar LINKS uitgedaan hebt (niet naar rechts)
Indien je verwacht dat je niet in kan voegen dan moet je aan het begin van de strook stoppen om bij het naderen van een invoegmogelijkheid alsnog snelheid te kunnen maken en in te voegen. Zou je doorrijden tot einde invoegstrook en je kan niet invoegen dan kan sta je daar stil.
Ik kan me voorstellen dat mensen die in de file staan en een hele rij medeweggebruikers rechts zien passeren het idee krijgen dat er voorgedrongen wordt.

Offline Matthijs
Master
vr 27 mei 2005, 15:20 Bericht 

Worf schreef:
boersma schreef:
Het beleid is toch (en voor zover ik geleerd heb en op tv gezien heb bij programma's als Blik op de Weg) dat je bij filevorming tot het eind van de invoegstrook moet doorrijden en dan je richtingaanwijzer naar rechts aandoen en invoegen??

Gewoom, gebruik maken van het beschikbare asfalt. Meestal kan je aan het einde van de invoegstrrook normaal invoegen omdat het verkeer daar alweer wat meer snelheid begint te maken. Je ziet het ook aan de inrichting van de weg. Aan het begin van de invoegstrook ligt vaak nog een doorgetrokken streep. De bedoeling is dus dat je al snelheid maakt om de doorstroming te bevorderen.

Exact zo.

Offline boersma
Master
vr 27 mei 2005, 15:22 Bericht 
dickydik schreef:
Ik kan me voorstellen dat mensen die in de file staan en een hele rij medeweggebruikers rechts zien passeren het idee krijgen dat er voorgedrongen wordt.

Maar geeft hem dat het recht om de combinatie er dan maar voor te gooien? (ik wou dat ik VROS was)

Offline Worf
Master
vr 27 mei 2005, 15:29 Bericht 
boersma schreef:
dickydik schreef:

Maar geeft hem dat het recht om de combinatie er dan maar voor te gooien? (ik wou dat ik VROS was)

Eigen rechter spelen is in Nederland nog altijd verboden. Stond er geen telefoonnummer of bedrijfsnaam op de auto? Gewoon even z'n werkgever opbellen en daar een klacht neerleggen.

Offline garco
Master
vr 27 mei 2005, 15:30 Bericht 
boersma schreef:
dickydik schreef:

Tuurlijk niet. Dat heet eigen rechter spelen. Doen vrachwagenchauffeurs wel vaker. Niks van aantrekken. :wink:

Offline dabeetle
Master
vr 27 mei 2005, 15:35 Bericht 
dickydik schreef:
Voor zover ik het jaaaaaaaaren geleden geleerd heb moet je de invoegstrook benutten om snelheid te maken zodat je vloeiend in kan voegen nadat je je ri-aanwijzer naar LINKS uitgedaan hebt (niet naar rechts)
Indien je verwacht dat je niet in kan voegen dan moet je aan het begin van de strook stoppen om bij het naderen van een invoegmogelijkheid alsnog snelheid te kunnen maken en in te voegen. Zou je doorrijden tot einde invoegstrook en je kan niet invoegen dan kan sta je daar stil.

Dat stoppen aan het begin geldt als er te hard gereden word om normaal in te voegen. In geval van file gaat dit niet op en dien je aan het eind te ritsen. Van voordringen is geen sprake in dit geval. Het zou voordringen zijn als jij al in de file stond, en de invoegstrook misbruikt om een deel van de file in te halen.

Maar je houdt natuurlijk ook van die van visjes voorziene moralisten die het liefst bij het zien van het bord 'ritsen over 25 kilometer' al gaan invoegen en iedereen die ze inhaalt als aso bestempelen.

Offline Sander
FS medewerker
vr 27 mei 2005, 15:52 Bericht 
Halverwege steeds rustiger gaan rijden, dus de snelheid aanpassen aan het verkeer in de file. Staat de file stil, dan de snelheid af laten zakken tot stationair in de 1. Als er een gaatje valt dan knipper uit en invoegen (of ze het nou leuk vinden of niet :wink: ). Valt dat gaatje niet, dan doorpruttelen tot het einde van de invoegstrook, om daar te wachten tot het weer gaat rijden. Ik kies dan altijd al wel een tweetal auto's uit waar ik hem tussen ga zetten en geef dat duidelijk aan. (Neus in dat virtuele gat gericht met knipper aan).
Zelden of nooit problemen of boze gezichten gehad.

Hoe snel reed je over de invoegstrook? Ik merk dat de snelheid waarmee je de file voorbij rijdt veel effect heeft op de mensen in de file...

Offline dabeetle
Master
vr 27 mei 2005, 15:59 Bericht 
Sandeman schreef:
Hoe snel reed je over de invoegstrook? Ik merk dat de snelheid waarmee je de file voorbij rijdt veel effect heeft op de mensen in de file...

Helemaal mee eens. gewoon lekker meeschuifelen met de rest. Maar zelfs dan... Afgelopen weekend op de A4 in een treintje van 6 auto's gebruik gemaakt van het asfalt door rustig aan door te rijden (stapvoets) tot plmn 50 meter voor het rode kruis om daar te ritsen. Auto 1t/m 5 worden er netjes om en om tussen gelaten, maar bij mij precies zo'n kwal die niemand ertussen wilde laten. gelukkig dacht degene die eerder voor me reed er niet zo over en liet een gat voor me vallen. Iets wat ik weer deed voor een auto die weer achter mij aan kwam en er ook niet op de rits manier tussen gelaten werd... En zo schoof de de rest van het verkeer minder en minder op door 2 aso's die je dr niet tussen laten

Offline Ivo
FS Getrouwd²
vr 27 mei 2005, 16:06 Bericht 
Met de vrachtauto altijd tot het einde van de invoeger en dan invoegen als ik een klein gaatje zie. Interesseert me weinig of iemand het er wel of niet mee eens is :P

Met de gewone auto ook meestal tot ergens halverwege/einde invoeger en dan rustig afwachten tot iemand een gaatje laat vallen

Laatst bijgewerkt door Ivo op vr 27 mei 2005, 16:25, in totaal 1 keer bewerkt
Offline Maserati Teun
FS medewerker
vr 27 mei 2005, 16:14 Bericht 
Ik rijd altijd tot het einde van de invoegstrook en zet hem er dan tussen. Ik heb er vreselijk de pest in als ik op de hoofdbaan rijd en mensen gaan direct invoegen.

Offline Raymond
FS medewerker
vr 27 mei 2005, 16:35 Bericht 
Ik rij altijd door tot het eind, meestal zorg ik ervoor dat mijn snelheid hoger is dan dat van het verkeer op de hoofdrijbaan.
Gauw-de-gaten-dichtrijders die niet willen dat je voor ze invoegt snij ik subiet af. Jij niet lief doen, ik niet lief doen. Jij lief zijn, ik lief zijn.

Offline regiorunner
Master
vr 27 mei 2005, 16:43 Bericht 
Raymond schreef:
Ik rij altijd door tot het eind, meestal zorg ik ervoor dat mijn snelheid hoger is dan dat van het verkeer op de hoofdrijbaan.
Gauw-de-gaten-dichtrijders die niet willen dat je voor ze invoegt snij ik subiet af. Jij niet lief doen, ik niet lief doen. Jij lief zijn, ik lief zijn.

BOEM! betalen...... O:)

Offline chrysler
Die hard
vr 27 mei 2005, 17:12 Bericht 
je mag ook in uiterste gevallen de vluchtstrook gebruiken om in te voegen

Offline Raymond
FS medewerker
vr 27 mei 2005, 17:19 Bericht 
regiorunner schreef:

Valt mee hoor. Die lui blijken vaak minder stoer te zijn dan dat ze willen doen lijken. En mocht het echt mis dreigen te gaan dan pas ik me wel een beetje aan O:)

Offline Matthijs
Master
vr 27 mei 2005, 17:33 Bericht 

chrysler schreef:

Nee, mag niet. Je moet stil gaan staan :x

Offline Matthijs
Master
vr 27 mei 2005, 17:33 Bericht 

Raymond schreef:
regiorunner schreef:

Valt mee hoor. Die lui blijken vaak minder stoer te zijn dan dat ze willen doen lijken. En mocht het echt mis dreigen te gaan dan pas ik me wel een beetje aan O:)

Precies, dat kan ook want je staat toch bijna stil.

Offline hneel
Master
vr 27 mei 2005, 17:48 Bericht 
Het ligt een beetje aan de plaats en tijd.

Normaliter probeer ik eerst snelheid te maken en dan vloeiend in te voegen.

Maar als ik 's ochtends vanad de A29 de A15 op draai dan zie ik het zowel op de invoegstrook als de rechterbaan helemaal stil staan. Op de rechterbaan komen dan vrachtwagens aan gereden en als die moeten afremmen gaan ze bumper aan bumper staan. Zodat er niemand meer tussen kan voegen. Daar probeer ik dus voor de prop de weg op te komen en dan zo snel mogelijk naar de middenbaan.

Offline unickque
Die hard
vr 27 mei 2005, 17:51 Bericht 
Ik rij in zo'n geval altijd heeeel langzaam op de invoegstrook (laten zien dat het je niet om inhalen te doen is) en zoek naar iemand die wel een gaatje wil laten. En als iemand laat blijken niet bereid te zijn een invoeger voor hem te laten probeer ik in ieder geval altijd VOOR zo'n figuur in te voegen. :lol:

Offline regiorunner
Master
vr 27 mei 2005, 17:57 Bericht 
Raymond schreef:
regiorunner schreef:

:lol: . Ik kan me namelijk soms, soms, echt als een volvorijder gedragen :x

Offline Marcel
FS medewerker
vr 27 mei 2005, 18:05 Bericht 
Je bent geen doorrijder dus?
Afgelopen zondag lekker doorgereden vanuit Utrecht richting het mooie Groningen.
Samen met een andere Renault (geen idee wie het was) zijn we heel wat kruipende Volvo's voorbij gereden.

Offline regiorunner
Master
vr 27 mei 2005, 18:06 Bericht 
hmm, ach zo 150, 160 is mijn kruissnelheid. Duseeeh :D

Offline Marcel
FS medewerker
vr 27 mei 2005, 18:09 Bericht 
Dat is op de snelweg een mooie netnogmulder-snelheid. :biertje:

Offline regiorunner
Master
vr 27 mei 2005, 18:10 Bericht 
Fortuynlijk schreef:
Dat is op de snelweg een mooie netnogmulder-snelheid. :biertje:

en een net nog te beremmen met bellosnelheid ook 8)

Offline Marcel
FS medewerker
vr 27 mei 2005, 18:11 Bericht 
Ohja dat is niet geheel onbelangrijk.

Offline toledo
Die hard
vr 27 mei 2005, 19:02 Bericht 
meestal rij ik tot halverwege de invoestrook en probeer dan een gaatje te vinden. Daar zet ik em dan gewoon tussen.

Tot nu toe werkt mijn motto nog steeds: de ander heeft ook een hekel aan deuken :wink:

Zelf laat ik vaak ruimte voor een auto voor om te laten invoegen.

Offline pASCII
Master
vr 27 mei 2005, 20:28 Bericht 
Rij rustig door tot het einde en voeg dan in. Als ik merk dat iemand een gat dan voor mij dicht wil rijden dan prop ik 'm er in. En vrachtwagenchauffeurs die 'm ervoor gooien leer ik daarna heel erg snel af om dat te doen.

Offline Ivo
FS Getrouwd²
vr 27 mei 2005, 20:37 Bericht 
pASCII schreef:
Rij rustig door tot het einde en voeg dan in. Als ik merk dat iemand een gat dan voor mij dicht wil rijden dan prop ik 'm er in. En vrachtwagenchauffeurs die 'm ervoor gooien leer ik daarna heel erg snel af om dat te doen.

Val jij ook onder de catagorie die vrachtauto's af(probeert)snijdt?

Heb me al menig keer verbaasd over de acties die sommige automobilisten uithalen bij vrachtauto's. Bij mij ook al een keer :huh:

Die gast dacht dat ik wel aan de kant zou gaan (idioot met een mercedes) wat dus niet het geval was. Gevolg. Meneer schrok zo dat ie een ros aan het stuur gaf en zowat de berm in jakkerde :lol:

Heb hem niet weer gezien....

Offline Krakkeprak
Master
vr 27 mei 2005, 20:48 Bericht 
Ik voeg altijd in, zodra de mogelijkheid zich voordoet dat er een geschikte plek is om in te voegen. Dus als het aan het begin niet kan, dan halverwege of aan het eind.

Offline pASCII
Master
vr 27 mei 2005, 20:52 Bericht 
Garfield schreef:
Val jij ook onder de catagorie die vrachtauto's af(probeert)snijdt?

Ja. Als ik door op te trekken met alle gemak nog voor de vrachtwagen in kan voegen waarbij niemand hoeft te remmen of in te grijpen en als de vrachtwagenchauffeur het nodig vindt om met zijn combinatie half op de invoegstrook te rijden zodat hij mij effectief of afsnijdt of gewoon van de weg drukt dan snij ik die inderdaad. Of ik laat 'm merken dat ik toch echt veel sneller stil sta.
Kreeg een keer na zo'n aktie een duimpje van een andere vrachtwagenchauffeur :huh: Dus sommigen zien de akties van collega's ook als bijzonder asociaal...
Dus ja, als ze mij dwars gezeten hebben wel ja.

Offline boersma
Master
vr 27 mei 2005, 21:03 Bericht 
Maar oke, er niet tussenlaten en dus gaatje dichtrijden tot daar aan toe (al wordt ik daar ook pissig om) maar hem er gewoon brutaalweg voorgooien dan heb je aan mij een verkeerde.
Die aso ging dus op mijn invoegbaan rijden met zijn truck om mij te beletten hem voorbij te gaan!

Verder reed ik niet echt hard iedereen voorbij, de rest stond haast stil dus ik reed 30 ofzo.

Offline Vannelle
Pro
vr 27 mei 2005, 23:42 Bericht 

Krakkeprak schreef:
Ik voeg altijd in, zodra de mogelijkheid zich voordoet dat er een geschikte plek is om in te voegen. Dus als het aan het begin niet kan, dan halverwege of aan het eind.

Precies. :thumb:

Met invoegen/ritsen in een file laat ik altijd ruimte voor een paar auto's, maar er zijn er bij die daar geen gebruik van maken.
Die rijden liever door naar de verkeersprop die iets verderop staat.
Je vraagt je soms af hoe zo'n prop daar onstaat. NOT.

Je bent niet verplicht om door te rijden tot het einde van een strook, gewoon invoegen als het kan.

Offline tha steef
Master
vr 27 mei 2005, 23:49 Bericht 
Fortuynlijk schreef:
Laatste moment invoegers worden gezien als voorkruipers, daarom voeg ik altijd halverwege in. :wink:

Ik laat altijd ruimte voor 1 of 2 auto's en verwacht altijd hetzelfde terug.
Laatst was er een taxibus die vond dat ik niet even voor hem mocht.
Ik voeg dan gewoon in zonder te kijken (met netjes de knipperlichten aan).
Hij was ook een beetje boos maar goed, beetje sociaal doen dacht ik zo.

We willen allemaal graag naar huis. :biertje:

ja... die optie miste ik in het lijste... midden invoegen!
maar ik voeg zo in.. dat de mensen achter me aan rijden ook gewoon door kunnen rollen... en ik zoek wel een gaatje op... meestal voor een vrachtwagen... die vinden dat meestal niet zo leuk... maar goed... we moeten de weg samen delen!
en daarna probeer ik er altijd nog 1 de ruimte te geven om in te voegen!

Offline R
Master
vr 27 mei 2005, 23:58 Bericht 
Echt niet stil gaan staan dus, als je er nog nie tussen komt voor het einde van de invoegstrook. Gewoon door op de vluchtstrook en ergens lukt het dan wel een keer :lol: :lol:

Offline Vannelle
Pro
za 28 mei 2005, 0:02 Bericht 

En zo blokkeer je dus de doorgang voor evt. gewenste hulpdiensten.
Lekker slim.

Vroeger mocht je de invoegstrook idd gebruiken als je niet in kon voegen (niet bij file, maar als iedereen rijdt), maar dat is nu niet meer zo.
En hoe ver wou je doorrijden over de vluchtstrook dan?
600 meter, 1 km, 5 km of iets er tussen?

Offline Kiwi45
Master
za 28 mei 2005, 0:07 Bericht 
Precies daar invoegen waar iemand probeert een gat dicht te rijden.

Rij gewoon lekker rustig over de invoegstrook, kijk waar iemand probeert zo min mogelijk afstand te houden, en juist daar prop ik mijn voiture in.

Eigenwijs, ik weet het :oops:

Offline Vannelle
Pro
za 28 mei 2005, 0:37 Bericht 

Moet je gewoon doen joh. ;)
Je verzekering zal het in geval van schade wat minder vinden, want van strook wisselen is nog altijd een bijzondere maneuvre waarbij je al het overige verkeer voor moet laten gaan.

Offline Snel weg
Master
za 28 mei 2005, 8:22 Bericht 

Tenenkrommend is dat inderdaad... die mensen die bij de eerste blokmarkering stil gaan staan met hun knipperlicht naar links aan :evil:
Daarnaast kan dat ook echt hinder opleveren voor het achterliggende verkeer (en ja, de mensen die wel in hun binnenspiegel kijken kunnen je uitleggen wat dat is, achterliggend verkeer) bijvoorbeeld:
kruising N305 -> A27 ri. hilversum, 's ochtends. die 200 meter invoegstrook kan net het verschil betekenen of er mensen op de kruising stil staan en het andere verkeer hinderen, of niet.

Offline Snel weg
Master
za 28 mei 2005, 8:23 Bericht 

Het moge duidelijk zijn: Doorrijden tot het eind, anytime, anywhere. Als dat laatste asfalt voor de sier was, hadden ze wel natuursteen gebruikt, en geen asfalt.

Offline hneel
Master
za 28 mei 2005, 8:47 Bericht 
Een enkele keer maak ik het wel eens mee dat een vrachtwagen achter me een gat probeert dicht te rijden (als ik zelf op de niet-invoegende baan rijd dus). Remedie: even een dot gas en hup, daar is het gat weer. Dat krijgt hij nooit zo snel weer dicht gereden. :D

Offline Tom
Master
za 28 mei 2005, 10:09 Bericht 
Veel "nette" automobilsten hier O:)

Persoonlijk voeg ik in waar het past met de juiste snelheid.
ik heb een ontzettende hekel aan automobilisten die je er niet tussen willen laten. het is ook niet zo dat ik dat ik er graag tussen wil, maar de invoegstrook houdt nu eenmaal op, dus ik moet.

Er zijn altijd mensen die je er echt niet tussen willen laten, juist daar druk ik de auto er tussen. Zelf houd ik voldoende afstand zodat er altijd 1 of twee auto's tussen kunnen. Daar heb ik geen probleem mee, ben er toch niet later door thuis of op mijn werk.

Offline Ivo
FS Getrouwd²
za 28 mei 2005, 10:14 Bericht 
Mijn ervaring is toch wel dat als ik in een gewone personenauto rijd dat ik beter voor of tussen vrachtauto's in kan voegen dan tussen gewone auto's...

En ja er zijn uitzonderingen bij de chauffeurs en iedereen weet ook wel welk soort dit zijn...

Offline Tom
Master
za 28 mei 2005, 11:01 Bericht 
Garfield schreef:
Mijn ervaring is toch wel dat als ik in een gewone personenauto rijd dat ik beter voor of tussen vrachtauto's in kan voegen dan tussen gewone auto's...

En ja er zijn uitzonderingen bij de chauffeurs en iedereen weet ook wel welk soort dit zijn...
.

Op de snelwegen zijn vaak de meest intollerante en associale rijders juist degenen die er bijna nooit rijden.

Offline Matthijs
Master
za 28 mei 2005, 12:12 Bericht 

Vannelle schreef:

Tot ik er weer af moet O:)

Offline Tom
Master
za 28 mei 2005, 14:43 Bericht 
fastmatti schreef:
Vannelle schreef:

Ik moest 300,- Euro betalen voor een stukje van 100 meter :cry:

3 Euro per meter, is dit nu rekeningrijden O:)

Offline C5_HDi
Master
za 28 mei 2005, 15:05 Bericht 
Alfa 147 schreef:
fastmatti schreef:
Vannelle schreef:

Dat wel, maar van het hele dure soort 8)

Offline Matthijs
Master
za 28 mei 2005, 15:24 Bericht 

Alfa 147 schreef:
fastmatti schreef:
Vannelle schreef:

Wat heb je verder nog gedaan dan, want over de vluchtstrook rijden kost normaal 160 euro.

Offline chrysler
Die hard
za 28 mei 2005, 15:54 Bericht 
fastmatti schreef:
chrysler schreef:

Nee, mag niet. Je moet stil gaan staan :x
je moet toch vaart maken?!?! als je met pech op de vluchtstrook staat en je gaat invoegen moet je altijd eerst vaart maken

[ 85 berichten ]