Pagina 2 van 3  [ 108 berichten ]
Offline Aanhanger
Master
di 05 jul 2011, 9:39 Bericht 
geelhoed schreef:
Omdat er 100 op de borden staat kan er niet gehandhaafd worden?

Niet met het huidige systeem nee.
Tenzij je altijd op 100 zou handhaven, ook wanneer het 80 is.
Offline JayJay
Master
di 05 jul 2011, 11:03 Bericht 

Maar heeft iemand nu uitsluitsel over dat stuk op de A13? Geldt het matrixbord 'einde alle verboden' nu wel of niet voor dat 100 km/h bord dat net iets eerder staat?
Offline Aanhanger
Master
di 05 jul 2011, 11:16 Bericht 
Wel.
Offline Masterdam
Master
di 05 jul 2011, 12:04 Bericht 
Aanhanger schreef:
Wel.

Bron?
Offline Aanhanger
Master
di 05 jul 2011, 12:16 Bericht 
JayJay schreef:
voor dat 100 km/h bord dat net iets eerder staat?

Hangt er een beetje vanaf hoe "net" het is.
In dit geval staan de borden aardig ver voor het portaal dat normaal F8 aangeeft.
http://maps.google.nl/maps?q=overschie& ... 08,,0,3.04
Offline Masterdam
Master
di 05 jul 2011, 12:21 Bericht 
Dat is geen bron, dat is een situatieschets. Overigens is het een F09.

Heb je een bron die zegt dat een F09 een A01 opheft?
Offline Aanhanger
Master
di 05 jul 2011, 12:27 Bericht 
Masterdam schreef:
Overigens is het een F09

Klopt ja, in tegenstelling tot F8 heft deze niet alleen alle verboden maar tevens adviezen op. :huh:
Is een A1 geen verbod volgens jou?
Offline JayJay
Master
di 05 jul 2011, 12:39 Bericht 

Afbeelding

Dit is dus het matrixbord
Offline Masterdam
Master
di 05 jul 2011, 12:49 Bericht 
Aanhanger schreef:
Klopt ja, in tegenstelling tot F8 heft deze niet alleen alle verboden maar tevens adviezen op.
Is een A1 geen verbod volgens jou?

MIJN mening doet er niet zoveel toe. Echter Rijkswaterstaat is het niet met je eens volgens 0800-8002.
Offline Aanhanger
Master
di 05 jul 2011, 12:56 Bericht 
Wil je dat ik de betekenis van F9 uit het rvv quote?
Dat lijkt me namelijk een betere bron dan de advieslijn van rws.

Haal je het niet met het hier al eerder aangehaalde artikel 63b lid 2 door de war?
Offline Masterdam
Master
di 05 jul 2011, 13:11 Bericht 
Nee, daarmee ben ik niet in de war. Ik heb de advieslijn gevraagd hoe zij er tegenaan kijken en zij wisten mij te melden dat ZIJ met een F09 willen aangeven dat alle A03's komen te vervallen. In de praktijk zie ik dat inderdaad ook zo gaan. En ik ben het met je eens, laat dat duidelijk zijn.

Alleen ben ik op zoek naar een document dat expliciet zegt dat RWS er ook zo mee omgaat. En dat kan ik nergens vinden. Geheel volgens verwachting kon ik dat er bij de advieslijn ook niet uit krijgen dus ben ik nog steeds op zoek.
Offline Aanhanger
Master
di 05 jul 2011, 13:26 Bericht 
Masterdam schreef:
zij wisten mij te melden dat ZIJ met een F09 willen aangeven dat alle A03's komen te vervallen.

Dat kunnen ze wel vinden maar de betekenis van F9 in het rvv lijkt me duidelijk genoeg.
Alle door bebording aangegeven verboden komen te vervallen, daar is geen twijfel over mogelijk.

Misschien is waar jij op doelt nog afkomstig uit de tijd dat matrixborden slechts een adviessnelheid aangaven en is het daarom niet meer te vinden.
Ik kan me voorstellen dat het toen zo geregeld was dat F9 slechts A3 beeindigde en niet A1.
Offline geelhoed
Master
wo 06 jul 2011, 5:28 Bericht 
Masterdam schreef:
In de praktijk zie ik dat inderdaad ook zo gaan.

Inderdaad: matrix 90, bord 100, matrix F9 en bord einde 100

Link

Of: matrix 90, bord 70, matrix F9, bord 100 en weer een matrix F9.

Link
Offline JayJay
Master
wo 06 jul 2011, 10:16 Bericht 

Dat we het vaker zien, betekent nog niet dat het juist is toch? De matrixborden hebben toch dezelfde status als een gewoon verkeersbord? Niet voor niets wordt altijd gezegd dat de snelheid die op een matrixbord staat geldt, ook al ben je een kilometer daarvoor langs een bord van 100 gereden? Dan zou dit met het opheffen toch ook zo werken?
Offline Masterdam
Master
wo 06 jul 2011, 12:01 Bericht 
^^ Eensch. Dat zegt het RVV expliciet. De uitvoerende instantie is het daar echter niet mee eens. 'Vooral doorgaan' stel ik voor.
Offline JayJay
Master
wo 06 jul 2011, 12:03 Bericht 

Maar dat is toch de grootste waanzin? Ik ben serieus benieuwd wat er gebeurt wanneer je geflitst wordt en je vecht de boete aan...
Offline Aanhanger
Master
wo 06 jul 2011, 12:23 Bericht 
In zekere zin kan rws gelijk hebben, maar dan niet door de omschrijving in het rvv van F9 maar door dat tweede lid 63b.
De crux zit hem daar natuurlijk in dat woordje "zowel".
Wanneer wordt de vmax zowel door vaste bebording als door signaleringsborden aangegeven; hoe moeten deze ten opzichte van elkaar staan om aan dat "zowel" te voldoen.

Vandaar dat ik in het geval van jouw concrete vraag (A13) de concrete situatie op streetview er maar even bijpakte.
Het lijkt me evident dat F9 daar dusdanig ver na de A1 100 staat dat dat artikel daar nooit op kan gaan.
Maar jurisprudentie heb ik er niet over kunnen vinden.
Offline geelhoed
Master
wo 06 jul 2011, 12:26 Bericht 
Aanhanger schreef:
In zekere zin kan rws gelijk hebben, maar dan niet door de omschrijving in het rvv van F9 maar door dat tweede lid 63b.

Ik ben inmiddels overtuigd dat het alleen voor matrices geldt.

Citaat:
Artikel 64a

Verkeersborden mogen op een elektronisch signaleringsbord worden weergegeven.

Dus als je het zo leest
Einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden en adviezen op een electronisch signaleringsbord
dan denk je dat het ook voor borden geldt.

Maar zou het niet zo moeten zijn?
Einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden en adviezen op een electronisch signaleringsbord
Offline Aanhanger
Master
wo 06 jul 2011, 12:39 Bericht 
geelhoed schreef:
Maar zou het niet zo moeten zijn?

Wat doet dat "door verkeersborden aangegeven" daar dan?
Bovendien is A3 geen verkeersbord op een elektronisch signaleringsbord, wat zou betekenen dat A3 dan nooit beeindigd kan worden door F9.
Offline geelhoed
Master
wo 06 jul 2011, 12:58 Bericht 
Aanhanger schreef:

Wat doet dat "door verkeersborden aangegeven" daar dan?

Als je naar de oude omschrijving van F9 kijkt (tot 2002) wordt het een stuk helderder.

Citaat:
Einde van alle op een elektronisch signaleringsbord aangegeven verboden
Offline Aanhanger
Master
wo 06 jul 2011, 13:04 Bericht 
geelhoed schreef:
Als je naar de oude omschrijving van F9 kijkt (tot 2002) wordt het een stuk helderder.

Inderdaad, er is "door verkeersborden aangegeven" aan toegevoegd; blijkbaar voldeed de oude omschrijving niet meer.

In de oude tekst kan F9 dus nog A3 beeindigen, in de nieuwe tekst volgens jouw interpretatie niet meer.
Offline geelhoed
Master
wo 06 jul 2011, 13:09 Bericht 
Lees RVV 64a nog eens.

Ik kan trouwens niet terug vinden in welk staatsblad deze wijziging is doorgevoerd. het is op 1-1-2002 gebeurd maar de drie staatsbladen die op die datum ingingen bevatten er niks over... :huh:
Offline Aanhanger
Master
wo 06 jul 2011, 13:22 Bericht 
Als de opdracht geweest was de omschrijving van F9 zo grammaticaal onduidelijk en multi-interpretabel als mogelijk te maken dan had men het nauwelijks beter kunnen formuleren.

Hier is die discussie al eens vaker gevoerd:
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... c&start=60

Met de oude omschrijving was niets mis; daarom blijf ik erbij dat door de toevoeging van "door verkeersborden aangegeven" de reikwijdte van F9 bewust is uitgebreid tot de vaste bebording.

Een ander juridisch moeras waar je trouwens in terecht zou komen is dat volgens 63b2 de laagste snelheid geldt. Dan zou je na F9 (wanneer deze alleen op elektronische signaleringsborden zou slaan) dus terug moeten grijpen op een maximumsnelheid waarvan gesteld wordt dat deze niet geldt. :dood:
Offline geelhoed
Master
wo 06 jul 2011, 13:31 Bericht 
Aanhanger schreef:
Als de opdracht geweest was de omschrijving van F9 zo grammaticaal onduidelijk en multi-interpretabel als mogelijk te maken dan had men het nauwelijks beter kunnen formuleren.

:kniktja:
Aanhanger schreef:
daarom blijf ik erbij dat door de toevoeging van "door verkeersborden aangegeven" de reikwijdte van F9 bewust is uitgebreid tot de vaste bebording.

Volgens mij was die toevoeging nodig vanwege RVV 64a.
Offline Aanhanger
Master
wo 06 jul 2011, 13:41 Bericht 
geelhoed schreef:
Volgens mij was die toevoeging nodig vanwege RVV 64a.

Dan kom ik dus weer met het argument dat A3 geen weergave van een verkeersbord is.

A3 is een bord op zich; maar het is geen weergave van een verkeersbord op een elektronisch signaleringsbord.

Dus kan A3 bij die interpretatie niet beeindigd worden door F9, dus kan die interpretatie niet kloppen.
Offline geelhoed
Master
wo 06 jul 2011, 13:59 Bericht 
Ik vind het leuk geredeneerd maar ik ben niet overtuigd. Jammer dat ik de toelichting niet kan vinden.
Offline Aanhanger
Master
wo 06 jul 2011, 18:07 Bericht 
Masterdam schreef:
Alleen ben ik op zoek naar een document dat expliciet zegt dat RWS er ook zo mee omgaat. En dat kan ik nergens vinden.

Ik heb iets gevonden, alleen geeft dit aan dat RWS F9 tevens ziet als een einde van verboden aangegeven op vaste bebording.. :kniktja:

Uitgave van "directoraat·Generaal Rijkswaterstaat
Afdeling Verkeersrecht (RV), 's-Gravenhage, 1992, "vraagbaak bij RVV 1990 en BABW", hoofdstuk F , pagina 32:
Citaat:
"Einde-bord" via elektronische signalering.
Bord F9 RVV 1990

Vraag:
Is de betekenis van bord F9:
einde van alle verboden en adviezen, of:
einde van verboden en adviezen die op een elektronisch signaleringsbord zijn weergegeven?
Antwoord:
Een redelijke uitleg van de tekst bij bord F9 leidt tot de volgende betekenis:
"Einde van alle verboden en adviezen".
Deze uitleg brengt in de praktijk enkele onvolkomenheden met zich mee en bovendien
zijn andere interpretaties niet zonder meer uitgesloten. Overwogen wordt om dit in het
RVV 1990 te verduidelijken.

Die verduidelijking van het RVV is er dus niet gekomen, en welke onvolkomenheden er precies bedoeld worden weten we ook niet.

Ik rust mijn koffer dan maar bij de afdeling verkeersrecht van RWS. :biertje:
Offline wellproc
Master
wo 06 jul 2011, 18:43 Bericht 
:lol: :thumb:

gogogogogo 130 of meer 120 op de A13 O:)
Offline geelhoed
Master
wo 06 jul 2011, 19:17 Bericht 
Aanhanger schreef:

Die verduidelijking van het RVV is er dus niet gekomen

Huh? Dus wel, de versie op 1-1-2002 is anders dan die van 31-12-2001.
Offline Aanhanger
Master
wo 06 jul 2011, 19:43 Bericht 
Ah ja, ik haal even 1992 en 2002 door elkaar. :fp:

De uitleg die RWS hier in 1992 al geeft lijkt wel te corresponderen met de omschrijving in het huidige rvv, maar juist niet met hoe hij volgens jou voor 2002 in het rvv stond. :roll:
Offline geelhoed
Master
wo 06 jul 2011, 20:19 Bericht 
Nou, ja volgens mij...

http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/g ... 2#Bijlage1
vs
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/g ... 1#Bijlage1

Maar waarom kan ik deze wijziging nou niet in een staatsblad terugvinden?
Offline Aanhanger
Master
wo 06 jul 2011, 20:54 Bericht 
Je kunt het trouwens nog anders lezen.
De omschrijving van bord A3 is bijvoorbeeld "Maximumsnelheid op een electronisch signaleringsbord"
In die zin betekent "Einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden en adviezen op een electronisch signaleringsbord" gewoon F8, maar dan dus op een electronisch signaleringsbord.

Het zou me niet eens verbazen als dat is wat ze nu eigenlijk bedoelen. :lol: :fp:
Offline geelhoed
Master
wo 06 jul 2011, 21:01 Bericht 
Aanhanger schreef:
Het zou me niet eens verbazen als dat is wat ze nu eigenlijk bedoelen

Mij wel. Als je even nadenkt over waarom je matrices gebruikt en de dynamiek erachter dan snap je direct dat F9 slechts over de verboden op matrices gaat.
Offline JayJay
Master
wo 06 jul 2011, 21:50 Bericht 

Niet helemaal mee eens. Want als je een file in rijdt, dan staan de borden te knipperen om 90, 70, 50 km/h. Wanneer het weer rustig genoeg is, gaan de borden uit en wordt F9 niet getoond!
Offline geelhoed
Master
do 07 jul 2011, 6:12 Bericht 
Daar heb ik me ook meermaals over verbaasd. Ik blijf ook geen 70 rijden als de volgende matrix uit is terwijl dat toch de geldende snelheid zou zijn. Of misschien moet je het tweede lid van 63b zo lezen dat als een matrix uit is er geen snelheid wordt aangegeven en dus automatisch de beborde snelheid geldt?

Citaat:
Indien zowel door verkeerstekens op borden als door elektronische signaleringsborden een maximumsnelheid wordt aangegeven, geldt de laagste aangegeven maximumsnelheid.
Offline Masterdam
Master
do 07 jul 2011, 7:57 Bericht 
geelhoed schreef:
Of misschien moet je het tweede lid van 63b zo lezen dat als een matrix uit is er geen snelheid wordt aangegeven en dus automatisch de beborde snelheid geldt?

Kan ook niet. Portalen staan bij werkzaamheden vaak op idle. Dus daar waar men wil dat je 70 rijdt wordt dan geen snelheid getoond.

Het hele systeem is zo inconsequent als je neten.
Offline marz01
Weet de weg
wo 13 jul 2011, 8:46 Bericht 

Gisterenavond dus alle matrixborden op 80km/h en iedereen dus op de noodrem (gebeurt ook nog steeds als ze wel uitstaan)
Normaal kan ik ook de meting(blauw flitslicht) waarnemen echter nu lijkt het erop dat ze gewoon uit staan en je >100 kan doorrijden?

Snap nog steeds niet waarom het richting den haag en gouda gewoon 80 is, geeft lekker verwarring .
Offline Paul_S3
Die hard
ma 18 jul 2011, 11:18 Bericht 
Ik heb de borden alleeen nog maar op 80 zien staan. of het nou spits was of niet dus beetje vreemd.
Offline marz01
Weet de weg
ma 18 jul 2011, 12:36 Bericht 

Afgelopen week dus rond 16:15 3 maal borden uit en tweemaal op 80km/u richting schiedam :fp:
Maak een keuze : of uit of op de file-snelheid maar niet de oude 80km max :schudnee:
Offline marz01
Weet de weg
di 19 jul 2011, 10:22 Bericht 

En eindelijk hebben ze de mogelijkheid gevonden om de matrix borden ook gewoon op 100 te zetten :kniktja:

Nu eens kijken of er ook daadwerkelijk nog een meting plaatsvindt
Offline wellproc
Master
di 19 jul 2011, 11:52 Bericht 
Er zijn op dit deel van de A20 inderdaad nieuwe matrixborden geplaatst, zoals die in heel NL tegenwoordig worden toegepast. Deze kunnen 3 cijfers tonen (in ieder geval een 1 aan het begin, of een 2 ook kan... :[). Van RWS heb ik begrepen dat ze ze pas gaan gebruiken als alle borden het aankunnen, dus dat zou dan nu zo moeten zijn :kniktja:.
Offline hoevenpe
Pro
di 19 jul 2011, 11:52 Bericht 

^^
dat was toch niet meer nodig nu overal 100 langs de weg staat?

krijg je weer die bordenbrij terwijl het hele traject nu in principe niet anders is dan welke normale 100 weg dan ook...
Offline marz01
Weet de weg
di 19 jul 2011, 18:25 Bericht 

AArgghhhhhhh en vandaag weer wat nieuws; eerste helft vanaf Terbregseplein staan de matrixborden op 80 en vanaf rotterdam-centrum op 100 om 16:00 met 5 auto's op de A20:huh: :huh: :huh:

Zitten daar verstandelijk gehandicapten achter de knoppen ofzo :boos:
Offline marz01
Weet de weg
do 21 jul 2011, 9:21 Bericht 

en alle borden stonden weer op 80km/u gisterenavond om 1900 toen ik daar alleen reed :boos: :thumb_d:
Offline Guppenklup
Master
do 21 jul 2011, 9:39 Bericht 
marz01 schreef:
Zitten daar verstandelijk gehandicapten achter de knoppen ofzo

:kniktja: Dat zijn die fossielen van RWS die iedere snelheidsverhoging proberen te traineren.
Offline Karbargenbok
Pro
do 21 jul 2011, 9:49 Bericht 
De A20 is toch een paar weken afgesloten wegens werkzaamheden? Compenseert dat de fijnstofcijfertjes niet voldoende om de rest van het jaar gewoon 100 te kunnen rijden? (f)
Offline Dikke Dakduif
Master
do 21 jul 2011, 10:10 Bericht 
marz01 schreef:
en alle borden stonden weer op 80km/u gisterenavond om 1900 toen ik daar alleen reed :boos: :thumb_d:

Een half uur daarvoor stonden ze op 100 :-?
Helaas moest ik eerst een chronisch linksplakkende zaadfira rechts inhalen voordat ik echt 100 kon rijden :boos:
Offline NooitTeSnel
Master
do 21 jul 2011, 10:38 Bericht 
geelhoed schreef:
Maar waarom kan ik deze wijziging nou niet in een staatsblad terugvinden?

Deze discussie is een beetje stilgevallen, maar ehm... kunnen we één goede bezwaarbrief produceren voor 120 rijden na een F9 bord met de juiste artikelen en eventueel een verwijzing naar de aanpassing in 2002? Want dan wil ik wel even gas geven volgende keer dat ik zo'n bord zie, daarna rustig wachten tot de rechter uiteindelijk de winnaar van deze discussie aan wijst.

Is het trouwens niet zo dat met een gewone A3 nog steeds niet bekeurd kan worden (gelijkheidsbeginsel?) en daarom die toevoeging erbij is gekomen dat een verkeersbord afgebeeld mag worden op een signaleringsbord zodat er dus een A1 (dus met rode rand) afgebeeld kan worden op de matrix op bijvoorbeeld de A20, maar ook bijvoorbeeld de A12 bij Utrecht en de A10?
Offline Toolman30
Master
do 21 jul 2011, 11:45 Bericht 
Hoeveel mensen daar nog als een stelletje schijtbakken rondrijden is echt ongelooflijk. Kom er dagelijks overheen, en je ziet in de middag matrix netjes op 100 staan, en dan nog steeds mensen die tachtig km/u gaan rijden , zelfs op rijbaan 1 en 2 uit angst voor een bekeuring, met idioot verkeers gedrag van andere weggebruikers tot gevolg.
Offline Rover
Master
do 21 jul 2011, 11:56 Bericht 
Op de A16 is het niet anders hoor, alleen rijdt iedereen daar gelukkig nog wel 110 :[

Maar is inderdaad een bekend iets, je ziet toch heel wat gekke gezichten als je op de A20 met 100+ voorbij rijd.
 [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende