Postingstijd interval gedetecteerd van 1857 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 32 berichten ]
Offline unickque
Die hard
do 12 okt 2006, 20:05 Bericht 
Nee het gaat niet over jatten en het is ook geen Vlaams... :P

In de provincie Zeeland duikt de laatste tijd een nieuw fenomeen op. Men noemt het "fietsweg". Auto's mogen er nog wel komen maar fietsers hebben er voorrang.

Op de weg staat een dergelijk tekentje:
Afbeelding
wat een kwart fiets moet voorstellen, maar ik kan je verzekeren dat je het niet herkent als je van niks weet (zelf getest)

En aan het begin van de weg staat ongeveer zo'n bord:
Afbeelding

(pin me niet vast op hoe het er precies uitziet, dit is even uit het blote hoofd gefotosoept)

Verder is er een soort middenbermheuveltje waar je gewoon overheen kunt rijden, ik heb geen idee wat het nut er van is... Hier een voorbeeld daarvan.

Hoe het juridisch in elkaar zit? Geen idee. In ieder geval weer een nieuw verzinsel op de weg waarvan men hoopt dat iedereen het snapt en dat het goed is voor de verkeersveiligheid. :-?
Offline Forza!
Master
do 12 okt 2006, 20:14 Bericht 
ssst.. vooral niet teveel ophef over maken.

Mochten ze je ooit bekeuren, voor laten komen en vragen in welke wet dit bord staat.

Weet je nog, Maij-Weggen en zelf borden verzinnen? ;)
Offline owkee_dan
Eendagsvlieg
do 12 okt 2006, 20:16 Bericht 
Mag elke wegbeheerder zn eigen regels en varianten daarop in het leven roepen??
Online regiorunner
Master
do 12 okt 2006, 20:26 Bericht 
nah ja, gewoon niets doen met die bordentroep. :thumb: Net als die fietsstraat in Oss.....
Offline Maserati Teun
FS medewerker
do 12 okt 2006, 20:26 Bericht 
Natuurlijk niet.

Alle borden zijn in de wet opgenomen en de rest is van geen waarde.
Offline Jorn
Master
vr 13 okt 2006, 7:17 Bericht 
dit is al een hele tijd zo in Houten

Houten is ook niet handig opgebouwd voor de automobilist, daarentegen kan je met de fiets overal, makkelijk en snel komen. Misschien willen ze je op de fiets hebben? net als hier...
Offline Tjambo
Master
vr 13 okt 2006, 7:34 Bericht 
unickque schreef:
In de provincie Zeeland duikt de laatste tijd een nieuw fenomeen op. Men noemt het "fietsweg". Auto's mogen er nog wel komen maar fietsers hebben er voorrang.

In de praktijk hebben/nemen fietsers toch al voorrang, dus ik zie niet in waarom dat nou inene met niet-bestaande verkeersborden nog verder aangemoedigd moet worden!
Offline Sandeman
FS medewerker
vr 13 okt 2006, 7:42 Bericht 
Ben wel HEEL benieuwd wie er schuldig is als je een fietser aanrijdt die van links komt en (op basis van de niet wettige borden) voorrang "neemt".

En wie er aansprakelijk is.

Ik vrees dat de wegbeheerder hier wel eens in het stof zou kunnen bijten...
Offline Jurjen
FS medewerker
vr 13 okt 2006, 7:45 Bericht 
Pff, geef niemand van links voorrang hoor zolang dat niet nodig is...

Zijn ze helemaal losgeslagen in Zeeland?
Offline Sandeman
FS medewerker
vr 13 okt 2006, 7:52 Bericht 
Is dat algehele inhaalverbod er daar trouwens nou al eens door?
Offline Warmaster
Master
vr 13 okt 2006, 9:09 Bericht 
Ach ja, de Provincie Zeeland. Wegen waar geen middenlijn ligt, en in de bochten weer wel, wegen waar het lijkt alsof je ver buiten de bebouwde kom rijdt maar toch 50km/h zijn (Middelburg), de kantelweg, snelheidslimieten 30, 50, 60, 80, 100 (en als het dan een keer 100 is blijven van die blinde sukkelaars 60 of 80 rijden want men weet totaal niet waar men aan toe is) het stikt er van de verkeersdrempels, van rondwegen rond de drukke toeristische dorpjes hebben ze nog nooit gehoord, waar straatnaambordjes in geel zijn uitgevoerd (Domburg) en waar je aan de stranden overal (dit in tegenstelling tot Zuid Holland) moet betalen om je auto te parkeren, en is de provincie waar ze een algeheel inhaalverbod willen.

Provincie Zeeland, wegblijven daar.
Offline Tukker_Pat
FS Juridisch
vr 13 okt 2006, 9:13 Bericht 
Ik blijf daar al weg. Niet om alle redenen die jij geeft. Gewoon omdat het Zeeland is. O:) O:) O:)
Offline Sandeman
FS medewerker
ma 16 okt 2006, 8:02 Bericht 
Citaat:
Fietsweg Krabbendijke is klaar 25-04-2006
De fietsweg op de Westelijke Parallelweg bij Krabbendijke is klaar voor gebruik. Dat meldt waterschap Zeeuwse Eilanden dinsdag.

Veel automobilisten en fietsers bevolken de route dagelijks. Het pad moet bijdragen de verkeersveiligheid tussen Krabbendijke en Yerseke.

Autoverkeer dat fietsers passeert, moet nu vanwege een verhoogde middenas snelheid minderen.

Of ze gaan veel dichter langs de fietsers, zodat ze niet over de verhoogde middenas hoeven... :x
Offline Jurjen
FS medewerker
ma 16 okt 2006, 8:13 Bericht 
Tukker_Pat schreef:
Ik blijf daar al weg. Niet om alle redenen die jij geeft. Gewoon omdat het Zeeland is. O:) O:) O:)

Ik vanaf nu ook maar om die reden
Offline geelhoed
Master
wo 16 nov 2011, 8:36 Bericht 
Schop, omdat het kan!

Hoezo "niet inhalen" en "midden op de weg" rijden?

Afbeelding
Offline Sandeman
FS medewerker
wo 16 nov 2011, 8:39 Bericht 
:nah:
Offline shootme
Master
wo 16 nov 2011, 8:44 Bericht 
Geelhoed neemt een aanloop en schopt een topic zomaar 5 jaar vooruit!!!
:respect: :respect:

De Vmax van 15 kilometer per uur vind ik wel rechtvaardig, heb misschien wel meer tijd nodig om al die verkeersborden te lezen, te snappen en te interperteren! :o
Offline Bramdaman
Master
wo 16 nov 2011, 8:51 Bericht 
dan staan er 100borden voor de fietsers, en wat doet die ene fietser die er te bekennen is? Tegen het verkeer in fietsen
Offline Mikkie
Master
wo 16 nov 2011, 9:22 Bericht 
Ah, de fietsstraat. Die ligt hier in de buurt ook. Geen enkele rechtsgeldigheid natuurlijk...
Offline viffer
Master
wo 16 nov 2011, 9:35 Bericht 

geelhoed schreef:
Hoezo "niet inhalen"

Daar is toch gewoon een bestaand bord voor?

Afbeelding
Offline Marten320TD
Master
wo 16 nov 2011, 11:40 Bericht 
Ik rijd op mijn lompe 18kg Gazelle huis-tuin-keuken en bospad fiets (met 3 versnellingen, 28"RVS velgen en trommelremmen rondom :kniktja: :woop: ) al 22kmh. Gaan ze fietsers nu ook op snelheid controleren, en mag ik hiertoe binnenkort ook een gechipte kentekenplaat "onlosmakelijk" aan mijn fiets zetten?

In Houten kwam ik deze "auto-te-gast" wegen ook tegen, net als fietspaden met "golvend aangelegde kuilen" (soort omgekeerde drempels) :o Zelfs op de fiets lijkt snelheid als DE gevaarlijkste factor te zijn :dood: De laatste keer dat ik onderuit ging met mijn (lig-)fiets was met lage snelheid, door modder in een bocht.
Offline shootme
Master
wo 16 nov 2011, 11:45 Bericht 
Ik fiets in mijn vrije tijd 10-15 km, gemiddeld doe ik over 10 km 20 minuten, dus ik fiets ongeveer 30 km/uur.. moet niet gekker worden dat ik hierin begrenst ga worden
Offline geelhoed
Master
wo 16 nov 2011, 11:47 Bericht 
Marten320TD schreef:
Gaan ze fietsers nu ook op snelheid controleren

Sterker nog, je mag er niet eens sneller dan 15km/h rennen.

Tenminste, als de borden aan de rechterzijde van de weg hadden gestaan. :wink:
Offline viffer
Master
wo 16 nov 2011, 11:54 Bericht 

Marten320TD schreef:
Gaan ze fietsers nu ook op snelheid controleren, en mag ik hiertoe binnenkort ook een gechipte kentekenplaat "onlosmakelijk" aan mijn fiets zetten?

Veel fietsen hebben al een chip, het valt mij mee dat daar nog niets mee gedaan wordt
Offline shootme
Master
wo 16 nov 2011, 11:55 Bericht 
GertJan schreef:
Veel fietsen hebben al een chip, het valt mij mee dat daar nog niets mee gedaan wordt

In Groningen willen ze met die chip fietsbelasting doorvoeren.

media/pvda-groningen-wil-betaald-parkeren-voor-fietsers-t53857-50.html

:fp:
Offline Bramdaman
Master
wo 16 nov 2011, 12:38 Bericht 
goed idee aangezien er ook al autobelasting is, slecht idee aangezien belasting opzich een slecht plan is.
Offline Masterdam
Master
wo 16 nov 2011, 12:48 Bericht 
geelhoed schreef:

Nou heb ik die drang toch al niet zo vaak.
Offline viffer
Master
wo 16 nov 2011, 13:57 Bericht 

geelhoed schreef:

15 km/h is voor de gemiddelde Nederlander best rap om te rennen.
Offline Johnt64
Nieuwkomer
do 17 nov 2011, 16:25 Bericht 

geelhoed schreef:
Marten320TD schreef:
Gaan ze fietsers nu ook op snelheid controleren

Tenminste, als de borden aan de rechterzijde van de weg hadden gestaan

Zover ik weet gelden maximumsnelheden alleen voor motorvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen. Niet voor fietsen :P Hier in Friesland kom ik geregeld een Quest ligfiets tegen. Die is al is een keer op de TV geweest bij "Blik op de weg" daarin meldde politie dat ze weinig tegen een Quest kunnen doen omdat het onder fietsen valt :P Dus die raast gerust met 60 km/u door de stad heen als hij wil
Offline Michiel
Pro
do 17 nov 2011, 19:29 Bericht 
Johnt64 schreef:
Zover ik weet gelden maximumsnelheden alleen voor motorvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen. Niet voor fietsen

Alleen bij een A1-bord (of andere verbodsborden) geldt er een maximumsnelheid voor fietsers..

Artikel 62

Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.
Offline Johnt64
Nieuwkomer
zo 20 nov 2011, 0:34 Bericht 

Een weggebruiker dient alleen die verkeerstekens op te volgen die voor hem/haar van toepassing zijn Echter geldt een maximumsnelheid alleen voor motorvoertuigen als ik artikel 19 t/m 22 mag geloven.

Art. 20. Maximumsnelheden binnen bebouwde kom
a. Voor motorvoertuigen 50 kilometer per uur.
b. Voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen uitgerust met een motor:
1. op het fietspad en/of fiets/bromfietspad 30 kilometer per uur.
2. op de rijbaan 45 km per uur.
c. voor gehandicaptenvoertuigen uitgerust met een motor: op het trottoir of het voetpad 6 km per uur.

Afwijkende snelheden worden aangegeven door middel van borden. Een voorbeeld hiervan is een dertigkilometerzone.

Een fiets is geen motorvoertuig en wordt ook niet apart genoemd, dus is dit niet op hen van toepassing.
Offline geelhoed
Master
ma 21 nov 2011, 9:49 Bericht 
Klopt, als er geen borden staan mag de fietser zo snel al hij wil. In een Zone moet hij zich echter ook een artikel 62 houden.
 [ 32 berichten ]