Pagina 4 van 4  [ 176 berichten ]

Hoe vaak moest je afrijden (voor je B)
1 60%  60%  [ 116 ]
2 22%  22%  [ 43 ]
3 12%  12%  [ 23 ]
4 2%  2%  [ 3 ]
5 3%  3%  [ 5 ]
meer dan 5 2%  2%  [ 4 ]
Totaal aantal stemmen : 194
Offline plop
Master
di 06 dec 2011, 19:24 Bericht 
een zog heb ik geen last van tijdens het maaien, alleen ff afvegen voor ik begin te maaien. :lol:
heb bij de mijne alle kleur weg gedraaid, anders verblind elke auto die langs komt de camera.
heb verder 4 werk lichten achter op en 7 voorop, licht genoeg dus.
wel ooit op 1 gereden die een kapje over de camera had (zat net als bij IT bovenaan), dat hielp goed.
Offline InsecureThreat
Master
di 06 dec 2011, 19:27 Bericht 
plop schreef:

geen lens verwarming?

Jawel, maar dat duurt altijd weer even nadat je stil staat. Eerste stukje achteruit is dus puur op de spiegels...
En minimaal één keer per dag even klimmen om de lens schoon te maken met dit weer :[

Ivo schreef:
2 bouwlampen (niet op versnelling, maar met een aparte schakelaar) achterop en 2 in voor in de opstapjes van de vrachtauto en het is helemaal perfect.

De nieuwere wagens hebben er bij ons ook twee achterop, naar keuze op de versnelling geschakeld of handmatig. Ook nog twee werklampen net achter de cabine, schijnen keurig langs de hele zijkant. Ook erg goed te gebruiken bij het vooruit rijden door een smalle straat. Ik moet er alleen wel aan denken die uit te zetten voor ik uitstap, anders zie je niets meer bij het terug lopen :lol:

De oudere auto's hebben alleen één of twee werklampen achterop, die vooral heel goed zijn in je camera verblinden :x
Online Yootzin
Master
di 06 dec 2011, 19:31 Bericht 
De oudere auto's hebben alleen één of twee werklampen achterop, die vooral heel goed zijn in je camera verblinden

Zelfs die hebben er bij ons 2 achterop en 2 aan de zijkant zitten! Rijden nog 2 haaktrucks zonder camera en de rest van de voertuigen heeft camera. :respect:
Offline rikski
Pro
di 06 dec 2011, 19:52 Bericht 

plop schreef:
hoe veel tijd zat er tussen je B en 1e C examen?

5 jaar. Maar met de motor ook. En voordat ik auto ging rijden reed ik al ruim 5 jaar met verschillende landbouwvoertuigen/graafmachines/shovels...

Ach als de examinator zijn/haar dag niet heeft, dan is het gewoon al bekeken voordat je instap. Het blijft mensenwerk.

Ik werk trouwens recht tegenover de vuilverbranding in Alkmaar. Het mooist is daar achterop het erf draaien met een 4 asser van 12 meter. Zonder camera uiteraard, dat zit er meestal niet op.
Offline InsecureThreat
Master
di 06 dec 2011, 20:00 Bericht 
Ik zal morgen wel even wat foto's maken tijdens het werk. Als ik naar Den Helder moet, heb ik tijd genoeg. Achteruit de container de belading in rijden, dan de belader het werk laten doen. Kan ik even de spiegels en camera op de foto zetten :wink:

Ow, en voor de andere die op de vuilniswagen hebben gezeten: ga nou niet denken dat je dezelfde belading heb als wij, we hebben een uniek systeem, speciaal voor ons op maat gemaakt door Geesink :lol: Een combinatie tussen een GEC en GHC belading :[
Offline MissRis
Pro
di 06 dec 2011, 20:10 Bericht 

Ik ben de tweede keer geslaagd. Eerste keer was er iets met een fietser en een ingreep :[
Tweede keer had ik een hele gezellige dame die een avondje uit wilde en of ik iets leuks wist en kon laten zien waar het was. Rondje van een kwartiertje en ik was geslaagd.
Offline plop
Master
di 06 dec 2011, 21:21 Bericht 
rikski schreef:
En voordat ik auto ging rijden reed ik al ruim 5 jaar met verschillende landbouwvoertuigen/graafmachines/shovels...

ben begonnen op heftrucks en elektrische pallet wagens, gevolgd door vrachtwagens, toen 1x een auto, locomotief, mobiele kraan.
toen pas me B gehaald en vervolgens trekkers/shovels/rupsdumpers/rupskraantjes, gevolgd door C en C-E examen.
rikski schreef:
Het mooist is daar achterop het erf draaien met een 4 asser van 12 meter. Zonder camera uiteraard, dat zit er meestal niet op.

de moeilijker de leuker he. :)
1x gehad dat een collega reed (3 assige ongestuurde trailer) en begon al bang te kijken toen hij de dijkjes zag waar de klant zat, toen ik hem vertelde om achteruit het terrein op te rijden stapte hij uit, kon niet volgens hem.
kon dus wel. 8)
Ow, en voor de andere die op de vuilniswagen hebben gezeten: ga nou niet denken dat je dezelfde belading heb als wij, we hebben een uniek systeem, speciaal voor ons op maat gemaakt door Geesink Een combinatie tussen een GEC en GHC belading

niet eens naar gekeken, ik deed gemeentes op een opgevoerde geesink/terberg installatie, 10 sec om een bak te legen. :thumb:
Offline Gaiajohan
Pro
wo 07 dec 2011, 0:18 Bericht 

1x lekker nog door het oude Groningen tuffen, waarbij tussen woonboulevard Hoendiep en de binnenstad nog gewoon een kruising met VRI's was.. Ook nog mooi de rotonde in laan 1940/45 3/4 mogen nemen vanaf Overwinningsplein de A7 op richting Hoogkerk.
Daar even draaien richting Groningen, en het was klaar.
Offline InsecureThreat
Master
wo 07 dec 2011, 5:36 Bericht 
plop schreef:

niet eens naar gekeken, ik deed gemeentes op een opgevoerde geesink/terberg installatie, 10 sec om een bak te legen. :thumb:

Tja, automatische belading. Ik kan je vertellen, die dingen zijn levensgevaarlijk als je bedrijfsafval laad. We hadden een auto die stalen 1600l containers automatisch kon legen. Inclusief schudden :x
Daarna heel snel de automaat uit gezet :[
Offline viffer
Master
wo 07 dec 2011, 8:37 Bericht 

Kunnen jullie niet een vuilnisauto topic aanmaken?
Offline Scaniafan
Master
wo 07 dec 2011, 9:17 Bericht 
Camera's voor achteruit rijden :o :x :nah: Wat een luxe zeg, die heb je op RoRo-trailers niet :schudnee: En om de ruimtes op de schepen nou groot te noemen op sommige momenten....

Als het kan parkeer je de trailer daar met de achterkant van jouw trailer op 1 cm van het kopschot van de trailer achter je, met de linkerzijde van de trailer tegen de rechterzijde van de trailer langs je :[
Offline Treser
Pro
wo 07 dec 2011, 22:12 Bericht 
we kunnen beter vragen na hoeveel lessen bij de 1e keer geslaagd :kniktja:
Voor mij was 15 lessen voldoende om een examen aan te mogen vragen

Ik geef toe ik had daarvoor wel al eens gereden.. O:)
Offline Raaf
Master
wo 07 dec 2011, 22:47 Bericht 
Totaal 13 lessen, 4 auto, 9 motor (was mooi weer, instructeur een vriend van me, rondje Ijsselmeer op de lesmotor). Licentie vrijwel zonder voorbereiding gedaan.
Offline saabist
Pro
wo 07 dec 2011, 22:53 Bericht 
Er zijn wel meer interessante vragen.
- De eerste is eigenlijk al of de populatie hier een beetje representatief is. 58% geslaagd in één keer is volgens mij bovengemiddeld, maar ik heb even geen cijfers en ik heb ook geen zin meer om te zoeken. ;) Geelhoed? (f)
- Daarnaast: Ik liet mijn instructeur meerijden tijdens het examen. Volgens mij had dat een positief effect, want terwijl hij kletste en daarmee de examinator afleidde wist ik een ingreep te voorkomen (brommerpuber stak over, ik remde hard maar netjes- niemand kopte een raam- en examinator trapte net te laat waardoor hij niet anders kon zeggen dan dat ik goed had gehandeld).
Het aantal lessen is ook wel leuk. Ik heb er aardig wat gehad, vraag me af of het minder ook had gekund, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal.
- Hoe verhoudt zich plezier in het rijden tot het leren van vaardigheden? Ik ken mensen die er geen lol in hadden en die haalden pas na drie of vier keer een rijbewijs. Ik zou nog steeds niet naast ze willen zitten.
- Leeftijd. Ik was 31 toen ik mijn rijbewijs haalde. Ik heb mijn instructeur wel eens gevraagd of dat nou een voordeel was ten opzichte van een achttienjarige of niet, maar daar had hij niet echt een antwoord op. Hoe is de verdeling leeftijd/examenpogingen-tot-slagen?
Offline Raaf
Master
wo 07 dec 2011, 22:57 Bericht 
Ik was 3 weken 18..
1 rare situatie bij het afrijden. Daar was ik sneller dan de examinator. Vrijwel meteen na het wegrijden een fout gemaakt (bochtje achteruit een meter te laat) rondje door Apeldoorn, bij het afkomen van de snelweg een soort van spookrijdende vrachtwagen. Daarna terug naar het CBR, nogmaals bochtje achteruit (dit keer perfect) en geslaagd.

Volgende morgen met de auto naar Brussel centrum :lol:
Online regiorunner
Master
wo 07 dec 2011, 23:13 Bericht 
Raaf schreef:
Volgende morgen met de auto naar Brussel centrum

tjsja, ik de volgende morgen op weg naar Bucarest. Ik geloof dat ik daar mijn rijstijl aan te danken heb
:roll:
Offline MissRis
Pro
do 08 dec 2011, 9:34 Bericht 

Mijn oma was 63 toen ze haar rijbewijs haalde. Ze had 31 lessen nodig en 1 keer afrijden. In principe deed ze het dus beter dan ik :[
Offline DB10
Die hard
do 08 dec 2011, 9:56 Bericht 
2x theorie en 2x praktijk, ben niet zo'n held met boekjes lezen en leren.
Offline Ogre
Master
do 08 dec 2011, 10:59 Bericht 
Theorie en praktijk beide in één keer.
Voor theorie geen lessen gevolgd bij de rijschool, maar op aanraden van instructeur wel een proefexamen meegedaan. Rijschoolhouder gaf aan begin van dat proefexamen nog een sneer in de trant van 'er zijn hier mensen die denken dat ze dit examen kunnen halen zonder de lessen te volgen'. Ik was de enige die foutloos deed :[
Voor de praktijk van te voren verschillende 'examenroutes' rond het CBR in Alkmaar gereden, laat de examinator me meteen naar Bergen rijden :fp:
Offline Karbargenbok
Pro
do 08 dec 2011, 11:28 Bericht 
saabist schreef:
De eerste is eigenlijk al of de populatie hier een beetje representatief is. 58% geslaagd in één keer is volgens mij bovengemiddeld, maar ik heb even geen cijfers en ik heb ook geen zin meer om te zoeken.

Zie hier: http://cbr.nl/download/Kwartaalcijfers_ ... al2011.pdf

De management summary: iets minder dan de helft van de kandidaten slaagt voor het eerste examen (praktijk rijbewijs B). Op herexamens wordt zelfs nog iets lager gescoord.

Voor B kan ik één keer invullen, voor A-AVD had ik wel twee keer nodig.

Ik kan niet voor de examinatoren spreken, maar ik merk wel volstrekte willekeur. Zo reed ik ooit tijdens die tussentijdse toets op met een lesauto waarin iemand 'voor het echie' examen deed. Die gooide zijn lesauto met 60 km/uur vanaf de invoegstrook voor een aanstormende vrachtauto. Dat het niet tot een ongeval kwam was volledig aan de truckchauffeur te danken. En dat wist hij, want hij kwam als een dood vogeltje terug het examinatorshok in. En toch geslaagd!

Als ik hoor dat mensen zakken omdat ze 'te netjes' hebben gereden, dan denk ik ook: wat wil je nou? Want als het weer te assertief is dan is het ook weer niet goed. Ja, dan wordt zo'n examen vanzelf een gokspelletje...
Offline Speedy J
Master
do 08 dec 2011, 14:53 Bericht 
Drie keer moeten afrijden. Eerste keer te vlot, tweede keer te langzaam (doh) en derde keer: "Ik voelde me erg veilig bij je in de auto".

Totaal dik 50 lessen als ik het mij goed herinner.

En inderdaad een partij in die spiegels kijken en zo, heb er twintig jaar later nog spastische nekwervels van...
Offline Trasher
Master
do 08 dec 2011, 16:27 Bericht 
Tja, examen gedaan in een "drukke tijd" voor het CBR, dus wel wat wachttijd tussen aanvraag en daadwerkelijke examendatum. Deze tijd gevuld met nog wat lesjes en uiteindelijk met ± 25 lessen in één keer geslaagd. Theorie had ik toen al een tijdje, met 4 vautjes ook in één keer behaald.
Ik kan nu echter wel met zekerheid zeggen dat je echt nog niet veel weet als je zonder echte voorkennis met 30 lesjes je rijbewijs haalt. Ervaring is toch wel erg belangrijk in deze. Het lijkt ook wel of de kwaliteit van de gemiddelde automobilist steeds minder wordt. Ik zie steeds meer linksplakkers die ver onder de Vmax rijden, vreemde inhaalmanoeuvres en algemeen asogedrag (bumperklevers als je zelf een rij auto's inhaalt met Vmax +30)
Offline EJvL
Die hard
vr 09 dec 2011, 8:20 Bericht 
Aantal lessen zegt natuurlijk niks.
Ik heb maar 15 lessen gehad, maar wel 15 lessen van 2 uur omdat ik van Ede naar Arnhem moest rijden.
Dus totaal 30 uur, maar wel maar 15 uur in de eigenlijke examen stad omdat het heen en terugrijden totaal ook een uur in beslag nam.
Offline gerardwb
Laat zich horen
vr 09 dec 2011, 8:34 Bericht 

Ik heb het hele rijtje in een keer gehaald eerst b aanvraag duurde 2 maanden kon niet sneller toen c en tegelijk met a begonnen gehaald daarna c e en toen tot slot de bus e , ik heb alles in een jaar gehaald
Offline okkiwokki
Die hard
vr 09 dec 2011, 11:16 Bericht 
saabist schreef:
Hoe verhoudt zich plezier in het rijden tot het leren van vaardigheden? Ik ken mensen die er geen lol in hadden en die haalden pas na drie of vier keer een rijbewijs. Ik zou nog steeds niet naast ze willen zitten.

Een jongen die ik ken -rijinstructeur vertelde een keer een verhaal over een tweeling (jongens) die 18 waren geworden, de ene wilde zijn RBW zelf halen en had inmiddels zijn RBW in een keer gehaald, de andere moest van zijn ouders lessen en was nog steeds bezig.
Offline Laguna
Master
zo 11 dec 2011, 10:41 Bericht 

een keer, in de spits de A10 in A'dam op....we stonden al tien min vast op het viaduct, in de meest linker baan voorgesorteerd om naar links te gaan, toen ik vroeg wat we nu gingen doen omdat ik niet veel meer kon laten zien dat ik keurig kon stilstaan :fp:

Daarop zei de examinator dat ik maar rechts af moest buigen, dus ik 'maar officieel mag dat niet als ik voorgesorteerd sta', en daarna fijn eruit gewurmd en de stad in, na 5 min had hij het gezien en konden we terug, denk dat we in totaal nog geen 20 min onderweg zijn geweest.
 [ 176 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4