Pagina 2 van 3  [ 111 berichten ]
Offline Masterdam
Master
do 17 maart 2011, 11:15 Bericht 
Aanhanger schreef:
Ik heb het over de praktijksituatie, niet over de theorie.

Ik ook.
Offline feitelijk
Master
do 17 maart 2011, 11:16 Bericht 
Aanhanger schreef:

Wanneer er consequent een A1 bord gebruikt wordt bij snelheidsverlagingen, gaan mensen dat verwachten.

Precies wat masterdam in het dubbeltopic aankaart.
Offline Aanhanger
Master
do 17 maart 2011, 11:18 Bericht 
Masterdam schreef:
Ik ook.

Ik zal er eens op gaan letten dan, ik heb de indruk dat in de praktijk vrijwel altijd A1 gebruikt wordt bij een verlaging en niet A2.
Misschien vergis ik me. (f)
Offline feitelijk
Master
do 17 maart 2011, 11:30 Bericht 
Hier, einde 60. Je mag er dus gewoon 80.
Afbeelding
Offline Mrtn
Respect
do 17 maart 2011, 11:37 Bericht 
Dat bord is toch gewoon fake of zie ik dat verkeerd.

edit zal wel aan mij liggen, vage foto
Offline feitelijk
Master
do 17 maart 2011, 11:40 Bericht 
Mrtn schreef:
edit zal wel aan mij liggen, vage foto

Door de schaling lijkt het inderdaad een beetje op een shop (tm).
Offline feitelijk
Master
do 17 maart 2011, 11:44 Bericht 
Nog meer debilisering?
Afbeelding

Afbeelding
Offline Aanhanger
Master
do 17 maart 2011, 11:52 Bericht 
Een klein, niet representatief onderzoek op streetview leert me dat inderdaad A1 wordt gebruikt op de diverse lokaties die ik ken waar een snelheidsverlaging wordt toegepast en niet A2.

Dat het hier en daar best met A2 zal gebeuren betwijfel ik niet, maar ik begrijp de keuze niet. Zelfde paal, zelfde bord, andere refecterende sticker erop. Voor de kosten maakt het niet uit, voor de duidelijkheid wel.
Dus waarom de keuze voor einde 130, en niet gewoon 120?
Offline feitelijk
Master
do 17 maart 2011, 11:59 Bericht 
Aanhanger schreef:
Dus waarom de keuze voor einde 130, en niet gewoon 120?

120 was tot 7 februari jongsleden ook niet mogelijk. Toen zijn 130, 120 en 110 toegevoegd aan de mogelijke A1 borden op de snelweg.
Offline Robin2
Master
do 17 maart 2011, 12:00 Bericht 

110?
Offline feitelijk
Master
do 17 maart 2011, 12:02 Bericht 
Robin_v_G schreef:
110?

:kniktja:
Offline Celica
Pro
do 17 maart 2011, 12:04 Bericht 
Dit bord gaat nog redelijk wat duitse rijbewijzen opleveren. Voor Nederlanders moet dit duidelijk zijn, einde 130, bord G1 geld nog wel dus 120. Iedereen die z'n theorie heeft gehaald weet dat we een maximum hebben, tenzij je 'm al 40 jaar hebt en dan ga je meestal toch niet harder dan 70... ik zie geen rechter mee gaan in het verweer dat het einde van alle geboden betekend.

Voor Duitsers ligt dat anders (die kennen dit bord), en laten er nou net een flink aantal in de omgeving van medemblik op vakantie gaan elk jaar. Kassa...
Offline Aanhanger
Master
do 17 maart 2011, 12:09 Bericht 
Celica schreef:
Voor Duitsers ligt dat anders (die kennen dit bord)

Had ik nog niet eens aan gedacht, is wel een goeie ja.
Offline viffer
Master
do 17 maart 2011, 12:10 Bericht 

dexe is op zich ook wel geinig, het gaat om de parallel weg maar toch.
Offline Robin2
Master
do 17 maart 2011, 12:11 Bericht 

Ik denk dat elke Duitser weet dat Duitsland het enige land is zonder snelheidsbeperkingen op bepaalde stukken.
Offline Robin2
Master
do 17 maart 2011, 12:13 Bericht 

GertJan schreef:

:lol:

Moest wel 2 keer kijken trouwens.
Offline Aanhanger
Master
do 17 maart 2011, 12:19 Bericht 
Ik denk ook dat veel Duitsers bij het zien van dat bord het gaspedaal uit automatisme indrukken, om zich daarna pas af te gaan vragen hoe snel je er dan eigenlijk mag.
Het is onlogisch voor dit bord te kiezen als er een beter alternatief is.
Offline dexter79
Master
do 17 maart 2011, 12:28 Bericht 
feitelijk schreef:
Toen zijn 130, 120 en 110 toegevoegd aan de mogelijke A1 borden op de snelweg.
Wat ik in het dubbeltopic al zijdelings opmerkte... Maar heb jij enig idee waarom 120 is toegevoegd?
Online HAW2006
Master
do 17 maart 2011, 12:33 Bericht 
GertJan schreef:

En hetzelfde bord aan de rechterkant dan?
Offline feitelijk
Master
do 17 maart 2011, 12:35 Bericht 
dexter79 schreef:
Maar heb jij enig idee waarom 120 is toegevoegd?

Om jouw optie mogelijk te maken vermoed ik.

Ik snap simpelweg de verwarring van een A2-130 niet.
Online HAW2006
Master
do 17 maart 2011, 12:39 Bericht 
Maserati Teun schreef:

Een reactie hierop:

Dit heft de maximumsnelheid die volgens RVV63b in combinatie met het roodomrandde 130, geldt op.
Wat rest is RVV21 onderdeel a wat stelt dat je niet sneller mag dan 120 op een autosnelweg.
Offline feitelijk
Master
do 17 maart 2011, 12:45 Bericht 
HAW2006 schreef:
Dit heft de maximumsnelheid die volgens RVV63b in combinatie met het roodomrandde 130, geldt op.
Wat rest is RVV21 onderdeel a wat stelt dat je niet sneller mag dan 120 op een autosnelweg.

Zinnige praat. :kniktja:
Offline viffer
Master
do 17 maart 2011, 12:56 Bericht 

HAW2006 schreef:
En hetzelfde bord aan de rechterkant dan?

Dat is ook een parallelweg :kniktja:
Offline Masterdam
Master
do 17 maart 2011, 12:59 Bericht 
We kunnen er lang of kort over lullen, maar het is aan de hand van verschilende berichten duidelijk dat het na de A02-130 simpelweg 120 is. Feit is wel dat er, zo te zien aan verschillende berichten, nogal wat onduidelijkheid bestaat door de Nederlandse manier van snelheidsbeperkingen aanduiden.

Ik heb laatst eens een lijstje geprobeerd te maken met de enorme hoeveelheid verschillende manieren van snelheid aanduiden op de Nederlandse wegen. Ik ben maar gestopt omdat het bijna een dagtaak begon te worden...
Online HAW2006
Master
do 17 maart 2011, 13:01 Bericht 
Waar zie jij aan de rechterkant dan een parallelweg?
Offline dexter79
Master
do 17 maart 2011, 13:14 Bericht 
feitelijk schreef:
Ik snap simpelweg de verwarring van een A2-130 niet.
Oh nee, ik ook niet en dat staat wat mij betreft ook niet ter discussie. Maar de keuze om A2 ipv A1 te gebruiken om het einde van de 130 aan te duiden, snap ik net zo min. Juist als de reden van het toevoegen van het 120-bord aan de uitvoeringsvoorschriften BABW is om een toekomstige algehele limietverhoging naar 130 eenvoudiger te maken, was het logischer geweest om een A1-120 te gebruiken, want nu moet je alle netgeplaatste borden dus weer gaan vervangen, mocht de algehele snelweglimiet ooit opgeschroefd worden.
Offline feitelijk
Master
do 17 maart 2011, 13:17 Bericht 
dexter79 schreef:
algehele limietverhoging naar 130

Maar dat is dus niet de bedoeling.

Het is (in ieder geval voorlopig) alleen per experiment toegestaan om 130 op snelwegen te plaatsen. Dan is het voor mij logischer om die aan te geven en niet de algehele limiet.
Offline dexter79
Master
do 17 maart 2011, 13:27 Bericht 
OK, daar kan ik inkomen. Maar rijst bij mij dan meteen een nieuwe vraag: waarom is het bij bijvoorbeeld 70-wegen binnen de bebouwde kom dan gebruikelijk om het einde van de 70-weg aan te geven met een bord A1-50, in plaats van met een bord A2-70? Is toch een volledig vergelijkbare situatie? Sterker nog; volgens de uitvoeringsvoorschriften BABW "bestaat" een A1-50 binnen bebouwde kom niet eens, en toch wordt de A1-50 bij voorkeur toegepast in plaats van de A2-70. Masterdam beschreef deze keuze al als een gevolg van de debilisering, maar debilisering is op de snelweg niet anders dan binnen de bebouwde kom, lijkt me?

(of neemt debilisering ook kwadratisch toe met de snelheid? 8) )
Offline feitelijk
Master
do 17 maart 2011, 13:28 Bericht 
dexter79 schreef:
waarom is het bij bijvoorbeeld 70-wegen binnen de bebouwde kom dan gebruikelijk om het einde van de 70-weg aan te geven met een bord A1-50, in plaats van met een bord A2-70?

Van de wegen die ik ken wordt de 70 beëindigd door een kruising.
Offline Masterdam
Master
do 17 maart 2011, 13:35 Bericht 
dexter79 schreef:
Masterdam beschreef deze keuze al als een gevolg van de debilisering, maar debilisering is op de snelweg niet anders dan binnen de bebouwde kom, lijkt me?

Klopt. Maar begrijp goed dat die debilisering wordt bedoeld als de acties van wegbeheerders om weggebruikers dom te MAKEN. Dàt is debilisering. Niet het feit dat men uit zichzelf dommer wordt en dat het gevolg is dat de wegbeheerder zich daarop aanpast. Uiteraard is dat een kip-en-het-ei-verhaal, maar dat terzijde.

Feitelijk doet de wegbeheerder van de A7 het dus juist goed: hij past zich niet aan aan het feit dat mensen de regels niet zouden kennen. Immers, die kennen ze wel want ze hebben een rijbewijs.

Of het in de praktijk allemaal net zo'n goed idee is is een tweede, maar wat mij betreft is hier niets mis mee.
Offline dexter79
Master
do 17 maart 2011, 13:35 Bericht 
feitelijk schreef:
Van de wegen die ik ken wordt de 70 beëindigd door een kruising.
Dat is inderdaad nog gebruikelijker. Maar als we die lijn consequent zouden doortrekken, zouden we helemaal geen A1-120 of A2-130 hoeven te plaatsen; de afwezigheid van het bord A1-130 bij de oprit zou dan voldoende moeten zijn. En daarmee wordt nu dan de vraag: waarom op de snelweg wel een overbodig bord plaatsen, als het gebruikelijk is om dat binnen bebouwde kom niet te doen?

(edit: quote toegevoegd)

@Masterdam: wat mij betreft is er ook niets mis mee; ik vind de inconsequente manier waarop ermee omgegaan wordt alleen opmerkelijk.
Offline Aanhanger
Master
do 17 maart 2011, 13:51 Bericht 
Vroeger waren de snelheidsregimes duidelijk met 50-80-100, maar dat is het al lang niet meer.
In de praktijk kom je 30, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 120 en nu ook 130 tegen. De hele bibeko/bubeko logica is al losgelaten, het komt voor dat je bibeko 70 mag en daarna bubeko 50.

Misschien is het wel tijd om snelheid consequent met A1 aan te gaan geven en niet meer uit de betekenis van andere borden voort te laten komen.
In de praktijk zie je dit al veel gebeuren, en je ziet dat mensen in verwarring raken als het niet gebeurt.
Trek het dan maar helemaal door, dat is tenminste duidelijk.
Offline Masterdam
Master
do 17 maart 2011, 13:52 Bericht 
Aanhanger schreef:
Misschien is het wel tijd om snelheid consequent met A1 aan te gaan geven en niet meer uit de betekenis van andere borden voort te laten komen.
In de praktijk zie je dit al veel gebeuren, en je ziet dat mensen in verwarring raken als het niet gebeurt.

Kijk, dat vind ik een snuggere opmerking.
Offline feitelijk
Master
do 17 maart 2011, 13:54 Bericht 
Weet je wat. We zetten ze op de hectometerpaaltjes voor als je echt het geheugen van een goudvis hebt...
Offline viffer
Master
do 17 maart 2011, 13:57 Bericht 

HAW2006 schreef:

hier
Offline Guppenklup
Master
do 17 maart 2011, 14:01 Bericht 
Aanhanger schreef:

Of doe wat ik doe: beoordeel de verkeerssituatie en pas je daaraan aan. Wat er dan verder op de bordjes staat zal mij de spreekwoordelijke bips oxideren.
Offline MRE
FS Weldoener!
do 17 maart 2011, 14:18 Bericht 
Guppenklup schreef:
Of doe wat ik doe: beoordeel de verkeerssituatie en pas je daaraan aan. Wat er dan verder op de bordjes staat zal mij de spreekwoordelijke bips oxideren.

:thumb: en zo doe ik het ook en werkt prima....
Offline A.G.
Master
do 17 maart 2011, 14:31 Bericht 
feitelijk schreef:
Rijd jij ook 100 op een autoweg binnen de bebouwde kom?

Als je de bebouwde kom inrijdt dan geven de blauwe borden aan dat hier 50km/u geldt als maximumsnelheid. Binnen de bebouwde kom ik het logisch dat de snelheid is beperkt, 50 tenzij anders aangegeven. Op de snelweg is dat m.i. minder logisch.

feitelijk schreef:
Welke snelheidslimiet geldt hier nu voor het bouwverkeer?

50 omdat het binnen de BBK is?
80 omdat er geen andere snelheidslimiet wordt aangegeven?
Of wordt misschien zelfs de maximum snelheid van 80 voor vrachtwagens door dit bord opgeheven?

Simpel, 50 dus.

dexter79 schreef:
Wat me trouwens in de uitvoeringsvoorschriften BABW wel opvalt, nu ik er even doorheen loop, is dat men binnen bebouwde kom als mogelijke snelheidslimieten 70 en 30 geeft (en geen 50, want dat wordt niet via bord A1 geregeld maar via het RVV), maar op autosnelwegen wel 120 als mogelijke snelheidscategorie noemt. Terwijl in de praktijk een A1-bord met daarop 120 heel zeldzaam is, terwijl een A1-bord met 50 binnen bebouwde kom niet ongebruikelijk is.

Dit zou voorbereidend kunnen zijn op een algehele ophoging van de limiet van 120 naar 130, maar dan was juist een A1-bord met '120' in plaats van een A2-bord met 'einde 130' op bovenstaande foto op termijn een goedkopere oplossing geweest. Ik denk dat er dus gewoon een slordig werkende ambtenaar aan de tekst heeft zitten sleutelen.

Het roodomrande bord met het cijfer 120 is idd zeer zeldzaam. Vroeger kwam je ze nog wel eens tegen, en in dit voorbeeld zou het een veel logischer bord zijn dan het bord "einde 130".

Het lijkt mij ook dat dit voorbereidingen zijn voor een verhoging van de maximumsnelheid naar 130 op het gehele Nederlandse snelwegennet, moet idd een slordige ambtenaar geweest zijn die dit bord bedacht heeft.

Aanhanger schreef:
Ik denk ook dat veel Duitsers bij het zien van dat bord het gaspedaal uit automatisme indrukken, om zich daarna pas af te gaan vragen hoe snel je er dan eigenlijk mag.
Het is onlogisch voor dit bord te kiezen als er een beter alternatief is.

Exact, dit bord schept verwarring. In bijvoorbeeld Duitsland of Italie geldt na passeren van dit bord geen snelheidslimiet respectievelijk een limiet van 150km/u.

Wanneer gaan we deze borden in Nederland tegenkomen?

Afbeelding
Offline feitelijk
Master
do 17 maart 2011, 14:44 Bericht 
A.G. schreef:
Als je de bebouwde kom inrijdt dan geven de blauwe borden aan dat hier 50km/u geldt als maximumsnelheid. Binnen de bebouwde kom ik het logisch dat de snelheid is beperkt, 50 tenzij anders aangegeven. Op de snelweg is dat m.i. minder logisch.

Want? Artikel 20 is zoveel logischer dan artikel 21? :roll:

A.G. schreef:
Het roodomrande bord met het cijfer 120 is idd zeer zeldzaam. Vroeger kwam je ze nog wel eens tegen

Tot 7 februari 2011 mochten ze niet eens. Zo zeldzaam dus.
Offline Masterdam
Master
do 17 maart 2011, 14:53 Bericht 
feitelijk schreef:
Welke snelheidslimiet geldt hier nu voor het bouwverkeer?

50 omdat het binnen de BBK is?
80 omdat er geen andere snelheidslimiet wordt aangegeven?
Of wordt misschien zelfs de maximum snelheid van 80 voor vrachtwagens door dit bord opgeheven?

Ik kan het woord 'bouwverkeer' nergens vinden in wetteksten.
Offline feitelijk
Master
do 17 maart 2011, 15:00 Bericht 
Masterdam schreef:
Ik kan het woord 'bouwverkeer' nergens vinden in wetteksten.

Ik heb de foto niet voor niets gemaakt :wink:
Offline viffer
Master
do 17 maart 2011, 15:44 Bericht 

feitelijk schreef:
A.G. schreef:
Het roodomrande bord met het cijfer 120 is idd zeer zeldzaam. Vroeger kwam je ze nog wel eens tegen

Tot 7 februari 2011 mochten ze niet eens. Zo zeldzaam dus.

Hoe hadden die grote borden bij de grens dan hun geldigheid? Daar staat wel een roodomrand bord op afgebeeld
Offline feitelijk
Master
do 17 maart 2011, 15:51 Bericht 
Deze?
Afbeelding

Dat zijn informatie borden en hebben geen betrekking op de daar geldende snelheid.
Offline Aanhanger
Master
do 17 maart 2011, 15:54 Bericht 
GertJan schreef:
Hoe hadden die grote borden bij de grens dan hun geldigheid? Daar staat wel een roodomrand bord op afgebeeld
Dat zijn informatieve borden waarop verschillende A1 borden staan afgebeeld, inclusief het tot voor kort nog niet bestaande 120 versie. Ik ben trouwens heel benieuwd of en zo ja hoe deze zijn aangepast voor de 130 experimenten.
Offline feitelijk
Master
do 17 maart 2011, 16:00 Bericht 
Aanhanger schreef:
Ik ben trouwens heel benieuwd of en zo ja hoe deze zijn aangepast voor de 130 experimenten.

Is niet nodig. Deze borden zijn ter informatie over (delen van) RVV 21 en 22.
Waarom staat 70 BiBeKo er niet op?
Offline Aanhanger
Master
do 17 maart 2011, 16:05 Bericht 
Guppenklup schreef:

Dat doe ik al, wat er op de borden staat zie ik meer als indicatief.
Ik pas me aan verkeer, wegbeeld en omstandigheden aan en of mijn snelheid dan overeenkomt met wat er op de bordjes staat of niet vind ik niet zo interessant. Al moet je het bij flitspalen en radarsetjes wel weten natuurlijk.
Offline viffer
Master
do 17 maart 2011, 17:16 Bericht 

feitelijk schreef:
Dat zijn informatie borden en hebben geen betrekking op de daar geldende snelheid.

:thumb: Helder, ik wist het niet, vandaar de vraag
Offline udo
Master
do 17 maart 2011, 18:21 Bericht 

Te lastig om gewoon een bordje A1 te plaatsen?
Afbeelding
Online HAW2006
Master
do 17 maart 2011, 18:32 Bericht 
GertJan schreef:
HAW2006 schreef:

hier

Ik heb nog eens goed gekeken en kan alleen maar zeggen: 'je hebt gelijk'
Offline Entropie
Die hard
do 17 maart 2011, 19:48 Bericht 
feitelijk schreef:
Oh man! Of liever vrouwelijke hoofdredacteur

Het gaat bergafwaarts met Autovisie,sinds de Telegraaf er meer dan ooit de scepter zwaait en inderdaad is voormalig hoofdredacteur Ton Roks eruit geknikkerd.
Opzegging is al geregeld. :kniktja:
 [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende