Pagina 1 van 1  [ 35 berichten ]
Offline JRdeH
Respect
wo 09 maart 2011, 11:04 Bericht 

Ik heb voor vandaag een leenauto van de garage meegekregen en als ik dit kenteken invoer op RDW.NL zie ik staan dat dit voertuig niet is aangemeld bij het WAM als zijnde verzekerd.

Ben ik nu het haasje of de garage? (als ik aangehouden wordt of een poeier maak)

Offline alexs
Master
wo 09 maart 2011, 11:08 Bericht 
Heb je verzekeringspapieren?

Offline Tweebel
Master
wo 09 maart 2011, 11:08 Bericht 
Als het verhuurbedrijf zelf het risico draagt, is die WAM niet nodig dacht ik. Grote organisaties mogen dat ofzo. Die dragen zelf alle risico. Maar dan zou er nvt moeten staan.

Als ik onzin uitkraam graag corrigeren.

Offline Schep
Master
wo 09 maart 2011, 11:21 Bericht 
WAM dekking van een leenauto zit op de vervangende auto clausule van je eigen WA verzekering. Auto van de garage hoeft dus niet bij de RDW als verzekerd geregistreerd te zijn.

Offline The Driver
Master
wo 09 maart 2011, 12:05 Bericht 

Geldt alleen voor WA+Casco verzekering, dan is de eigen schade bij een leenauto ook medeverzekerd. Verder dient elke auto WA verzekerd te zijn, tenzij er vrijstelling verleend is. Die vrijstelling geldt vrijwel alleen voor overheidsinstellingen.
Zelfs politie-auto's zijn gewoon WAM - Ja geregistreerd.

Offline Schep
Master
wo 09 maart 2011, 12:19 Bericht 
The Driver schreef:
Geldt alleen voor WA+Casco verzekering, dan is de eigen schade bij een leenauto ook medeverzekerd.

Casco dekking op jouw eigen auto is nooit geldend voor een leenauto. Vaak hebben garagebedrijven alleen casco (en dus geen WA) dekkingen voor leenauto's en laten ze de WA via de polis van de klant zelf lopen.

Voor deze auto is er een WA dekking, namelijk via de vervangende auto clausule van de polis van TS.
Uiteraard alleen wanneer de auto van TS ook daadwerkelijk bij de garage voor onderhoud of anderszins garage aangaande business staat en deze auto ook daadwerkelijk als leenauto (vervangend vervoer) is meegegeven.

Offline The Driver
Master
wo 09 maart 2011, 12:33 Bericht 

Nogmaals, elke auto dient WA verzekerd te zijn, alleen casco verzekering voor de garage is natuurlijk onzin. WA-premie is maar een heel klein percentage van de WA+ Casco verzekering. De garage kan en mag er nooit voetstoots vanuit gaan dat de auto van de klant ook daadwerkelijk een geldige WA verzekering heeft. De klant hoeft zijn premie maar te laat betalen en hup daar gaat je WA verzekering. De leenauto zal wel gewoon tot de handelsvoorraad behoren en niet verzekerd zijn.

Offline Ogre
Master
wo 09 maart 2011, 12:34 Bericht 
Wanneer is die auto voor het laatst op naam gezet ? Korter dan 28 dagen geleden ?
RDW schreef:
Een verzekering dient binnen een wettelijke termijn van 28 dagen na de datum van ingang van de dekking in het CRWAM te zijn aangemeld. Wanneer een verzekering niet binnen deze termijn wordt aangemeld, dient een verzekeringsnemer contact op te nemen met de verzekeraar.

Offline Schep
Master
wo 09 maart 2011, 12:48 Bericht 
The Driver schreef:
Nogmaals, elke auto dient WA verzekerd te zijn, alleen casco verzekering voor de garage is natuurlijk onzin.

Nogmaals, voor leenauto's van garages gelden bijzondere bepalingen, en in jouw eigen polis zit dat afgevangen.
Art 2 lid 2 van de WAM zegt:
Citaat:
2. In afwijking van het vorige lid (Schep: hierin wordt beschreven dat de kentekenhouder verantwoordelijk is voor de WA dekking) rust de verplichting tot verzekering niet op de bezitter, maar op de houder die: a. het motorrijtuig op grond van een overeenkomst van huurkoop onder zich heeft, of b. het motorrijtuig in vruchtgebruik heeft, of c. anderszins het motorrijtuig, anders dan als bezitter, tot duurzaam gebruik onder zich heeft.

TS is hier iemand die het motorrijtuig in vruchtgebruik heeft. En via zijn eigen polis (vervangede auto clausule) is er dekking.
Voorwaarde uit een willekeurige verzekeringspolis:
Citaat:
Art. 2.5 Tijdelijke vervanging in verband met reparatie
Indien het motorrijtuig tijdelijk buiten gebruik is wegens reparatie en/of onderhoud is de verzekering op gelijke dekkingsvoorwaarden mede van kracht voor een vervangend, qua catalogusprijs en gewicht vergelijkbaar, motorrijtuig, mits dit APK is goedgekeurd en daarvoor geen andere verzekering van kracht is

De Hoge Raad heeft zelfs uitgemaakt dat een vervangende auto clausule als WAM dekking gezien mag worden. LJN nummer zou ik moeten opzoeken.

Overigens kan de auto ook nog via een garagepolis zijn verzekerd, ook dan komt er geen WAM melding bij de RDW te staan.
Als consument mag je er in elk geval van uitgaan dat de auto WA verzekerd is, hetzij via de garage, hetzij via jouw eigen polis. Dat is Europees vrij goed geregeld (ja, ik weet dat Europees en goed geregeld op dit forum vloeken in de kerk is).

Offline JRdeH
Respect
wo 09 maart 2011, 13:17 Bericht 

Bedankt voor de berichten. Kan ik dus straks zonder problemen de weg op.

Offline bruintje beer
Master
wo 09 maart 2011, 13:55 Bericht 
Zitten er misschien groene platen op? :[

Offline The Driver
Master
wo 09 maart 2011, 14:08 Bericht 

Met groene handelaarsplaten mag je de auto zelfs niet op de openbare weg parkeren ( ook niet op de oprit ) Ook mag je er buiten de openingstijden van het garagebedrijf niet mee rijden.

Offline marcje
Master
wo 09 maart 2011, 14:39 Bericht 
Imperium schreef:
Ben ik nu het haasje of de garage?

Beiden..

Offline liquid_force
Master
wo 09 maart 2011, 14:51 Bericht 
The Driver schreef:
Zelfs politie-auto's zijn gewoon WAM - Ja geregistreerd.

die zijn tegenwoordig gewoon geleased van een lease-maatschappij, dus geen eigendom van de politie zelf. KMAR is anders geloof ik

Offline bernardo A.
Master
wo 09 maart 2011, 15:02 Bericht 

Ik zou dit toch maar eens melden bij de garage.

Er zijn garageverzekeraars waarbij de garagehouder de auto per dag kan aan- en afmelden. Na aanmelding wordt hij wel bij het RDW gemeld. Vaak zijn auto's op de garagepolis wa verzekerd, maar dan zijn ze ook aangemeld bij RDW.
Maar er kan natuurlijk altijd ergens een foutje ontstaan.

Offline JRdeH
Respect
wo 09 maart 2011, 15:06 Bericht 

[quote="marcje"][/quote]

Want? Als bezoeker van een autogarage kan ik normaliter toch niet weten dat hun hun zaakjes niet op orde hebben?

Offline bernardo A.
Master
wo 09 maart 2011, 15:46 Bericht 

En als het olielampje van die auto tijdens het rijden voortdurend opflitst, vind je dan ook dat de garagehouder zijn zaakjes maar op orde moet hebben?

Maar je moet zelf weten wat je doet. Alleen, als je een flink ongeval veroorzaakt heb je wel gezeik. Uiteindelijk zal de claim wel bij de garage terechtkomen omdat die als eigenaar verantwoordelijk is voor het verzekeren van die auto.
Maar intussen wordt je wel getrakteerd op een erg oncomfortabele periode.

Offline Masterdam
Master
wo 09 maart 2011, 15:48 Bericht 
^^ Bij mijn weten ben je altijd zelf verantwoordelijk voor de auto waar je in rijdt. Dus als jij een auto van de buren leent dien jij te checken of de APK niet vervallen is, de auto een verzekering heeft en of de banden op spanning zijn etc. Dat niemand dat doet is begrijpelijk, maar bijzaak.

Offline marcje
Master
wo 09 maart 2011, 15:49 Bericht 
Masterdam schreef:
Bij mijn weten ben je altijd zelf verantwoordelijk voor de auto waar je in rijdt. Dus als jij een auto van de buren leent dien jij te checken of de APK niet vervallen is, de auto een verzekering heeft en of de banden op spanning zijn etc. Dat niemand dat doet is begrijpelijk, maar bijzaak.

:kniktja: :thumb:

Offline Schep
Master
wo 09 maart 2011, 15:52 Bericht 
bernardo A. schreef:
Alleen, als je een flink ongeval veroorzaakt heb je wel gezeik.

Nee hoor:
Verzekeraar schreef:
Art. 2.5 Tijdelijke vervanging in verband met reparatie
Indien het motorrijtuig tijdelijk buiten gebruik is wegens reparatie en/of onderhoud is de verzekering op gelijke dekkingsvoorwaarden mede van kracht voor een vervangend, qua catalogusprijs en gewicht vergelijkbaar, motorrijtuig, mits dit APK is goedgekeurd en daarvoor geen andere verzekering van kracht is

En FBTO doet het in jip-en-janneke taal:
Citaat:
Artikel 9 ? Wat betekent een tijdelijke vervanging bij onderhoud of reparatie van uw auto? 9.1 De module Aansprakelijkheidsverzekering blijft van kracht als de op de polis genoemde auto
voor onderhoud of reparatie door een gelijksoortige auto is vervangen.
9.2 Als tijdelijke vervanging geldt een periode van maximaal tien dagen. U meldt direct na tien dagen aan FBTO dat u nog steeds een vervangende auto rijdt; FBTO heeft het recht aanvul- lende voorwaarden te stellen in verband met de tijdelijke vervanging. Als u na tien dagen de tijdelijke vervanging niet aan FBTO meldt, heeft FBTO het recht eventuele schade-uitkerin- gen die na deze tien dagen ontstaan geheel of gedeeltelijk van u of de bestuurder terug te vorderen.

Masterdam schreef:
Bij mijn weten ben je altijd zelf verantwoordelijk voor de auto waar je in rijdt. Dus als jij een auto van de buren leent dien jij te checken of de APK niet vervallen is, de auto een verzekering heeft en of de banden op spanning zijn etc. Dat niemand dat doet is begrijpelijk, maar bijzaak.

Met een normale WA verzekering heb je prima aan je eigen verantwoordelijkheden voldaan. Hij is gewoon gedekt op de WA polis van TS.
The Driver schreef:
Met groene handelaarsplaten mag je de auto zelfs niet op de openbare weg parkeren ( ook niet op de oprit ) Ook mag je er buiten de openingstijden van het garagebedrijf niet mee rijden.

Waar in het Kentekenreglement staat dat dan?
Artikel 5 zegt daar niets over.
marcje schreef:
Beiden..

Schrikbarend hoe slecht wets- en rechts- en verzekeringskennis is bij agenten..

Offline yup
Die hard
do 10 maart 2011, 3:57 Bericht 

Wat ik niet begrijp: stel je word aangehouden, politie heeft je voertuig in database gecontroleerd en WAM = nee, dan krijg je toch gewoon een bon voor onverzekerd rijden :huh:

Offline feitelijk_oud
Master
do 10 maart 2011, 7:47 Bericht 
Tweebel schreef:
Als het verhuurbedrijf zelf het risico draagt, is die WAM niet nodig dacht ik.

:huh:

Ik heb het eens met mijn eigen auto gehad. Wel verzekerd maar toch een brief van de RDW/politie zo moesten een verklaring van de verzekering hebben dat hij verzekerd was en die hadden ze niet opgestuurd. Tussenpersoon heeft dat voor me opgelost.

Offline marcje
Master
do 10 maart 2011, 12:21 Bericht 
Schep schreef:
Schrikbarend hoe slecht wets- en rechts- en verzekeringskennis is bij agenten..

Ach.. Die uitdaging wel ik best wel eens een keertje met je aan gaan..Ik denk dat je nog zul schrikken als blijkt hoeveel ik weet en hoe weinig jij weet.. (f)

Voorlopig laat ik je nog maar even alleen met je ego... 8)

Offline 506tuffer
Pro
do 10 maart 2011, 12:31 Bericht 
marcje schreef:
Ach.. Die uitdaging wel ik best wel eens een keertje met je aan gaan..Ik denk dat je nog zul schrikken als blijkt hoeveel ik weet en hoe weinig jij weet..

Elke regel kent zijn uitzonderingen ;-)

Offline marcje
Master
do 10 maart 2011, 12:32 Bericht 
Dat is een feit... :wink: (f)

Offline Schep
Master
do 10 maart 2011, 12:35 Bericht 
marcje schreef:
Voorlopig laat ik je nog maar even alleen met je ego...

Heeft weinig met ego te maken. Meer met de bedrijfstak :wink:

Offline marcje
Master
do 10 maart 2011, 12:37 Bericht 
Dat dacht ik al..Waarschijnlijk de verzekeringsbranche.. 8) :wink:

Daar kan ik ook boeken over schrijven... :wink:

Offline Schep
Master
do 10 maart 2011, 12:41 Bericht 
marcje schreef:
at dacht ik al..Waarschijnlijk de verzekeringsbranche..

Gelieerd aan de. :wink:

Offline marcje
Master
do 10 maart 2011, 12:42 Bericht 
Vertel.. :lol: :wink:

Offline Schep
Master
do 10 maart 2011, 12:46 Bericht 
Laten we het er op houden dat er een existentiele kennis van o.a. verzekeringen aanwezig is.

Offline marcje
Master
do 10 maart 2011, 12:47 Bericht 
Je wilt het niet vertellen ? Jammer.. (f)

Offline Schep
Master
do 10 maart 2011, 12:47 Bericht 
Niet iedereen hoeft alles te weten :)

Offline marcje
Master
do 10 maart 2011, 12:49 Bericht 
Dat is waar..

Offline ExGast
Die hard
do 10 maart 2011, 12:54 Bericht 

The Driver schreef:

grote onzin.

Wat nou als ik een auto gekocht heb in Belgie en ermee 02.00 uur in Nederland ermee rijd richting mijn bedrijf :biertje:

Offline Yvesart
Master
do 10 maart 2011, 12:55 Bericht 
heb vandaag ook vervangend vervoer.. deze heeft wel WAM verzekerd volgens RDW.nl.. :kniktja:

[ 35 berichten ]