Pagina 1 van 1  [ 15 berichten ]
Offline dionysos1973
Nieuwkomer
zo 04 dec 2005, 16:45 Bericht 

Ik reed vanmiddag vanuit Arnhem via de A12 langs Utrecht naar Den Haag. Zoals aangekondigt is de maximale snelheid van de parallelbanen verlaagd naar 80 km/u. Middels de border, hectometerplaatjes, en de matrixborden is die wijziging niet te missen. Maar als je over de hoofdrijbaan rijdt krijg je volgens mij een 100KM bord ergens bij Bunnink, maar daarna nergens. Geen hectometerplaatjes, geen herhalingsborden, niets op de matrixborden. Zelfs op het Trajectcontrole bord staat volgens mij geen 100. M.a.w. ik kan nergens uit opmaken dat ik maar 100 km/u mag. Is de overheid verplicht dit duidelijk aan te geven?
Offline radarlove
Master
zo 04 dec 2005, 17:16 Bericht 

In principe geldt dat een afwijkende maximumsnelheid voor ieder nieuw wegvak (zo heet dat geloof ik, maar pin me er niet op vast) opnieuw moet worden aangegeven, anders zouden mensen die van een zijweg komen van niets weten.

Je zou zeggen dat dat bij snelwegen ook gewoon geldt (dus een afwijkende maximumsnelheid geldt tot de eerstvolgende oprit), maar zeker weten doe ik dat niet.
Offline Matthijs
Master
zo 04 dec 2005, 17:25 Bericht 

Precies, en volgens mij heeft de hoofrijbaan geen af en opritten dus in pincipe voldoet dat ene bord.
Offline dionysos1973
Nieuwkomer
zo 04 dec 2005, 18:18 Bericht 

Dan vind ik het toch een beetje een naaistreek om nergens een herhalingsbord te plaatsen, gebruik te maken van hectometerplaatjes, of de matrixborden, zoals op alle andere plaatsen waar een verlaagde snelheid met een trajectcontrole is.
Online Maserati Teun
FS medewerker
zo 04 dec 2005, 19:20 Bericht 
Ik heb het een paar weken geleden ook gemerkt. De aanduidingen op Oude Rijn/A12 zijn heel ongelukkig. Op een gegeven moment weet je echt niet meer welke snelheid toegestaan is.
Offline Agent Smith
Die hard
zo 04 dec 2005, 19:51 Bericht 
Een collega van me heeft daar zaterdag met zijn stomme kop 120 gereden. Dus binnenkort maar met een bezwaartje proberen. Dan horen jullie het wel.

En het is inderdaad onduidelijk, maar volgens mij wel wettig. Alhoewel het wel een gigantische naaistreek is natuurlijk. Komende uit de richting van Arnhem staat er bij driebergen een 100 bord, en daarna niet meer. Op het betreffende stuk waar de parralelbanen 80 zijn staan ook geen hectometerpaalbordjes die 100 aangeven. Vervolgens staat er pas ter hoogte van de meern een bord met einde 100 :evil: :evil:. Terwijl dat stuk daarvoor echt geen enkele (ook geen drogredenen van MD of wie dan ook) aanleiding heeft voor 100.

Gelukkig houdt daar ook, op uitzondering van enkele rimpelsauriƫrs (met dank aan GS) geen hond zich daar nog aan de 100. :thumb: :thumb:
Offline Liar
FS Getrouwd
zo 04 dec 2005, 20:07 Bericht 
De borden die aangaven dat de beperking niet meer honderd p.u. is, zijn idd eenvoudig weggehaald. En strikt genomen is dat voldoende.

Ik rij daar al jaren en dus ook de snelheidswijzigingen gaan dan op routine.
Nu is er sprake van een gewijzigde verkeerssituatie, vorige maand mocht je er nog 120. Is er dan geen verplichting om die gewijzigde situatie te vermelden, tenminste een maandje of zo?
Het is dat ik er hier zoveel over gelezen had, en daarom extra heb opgelet en het bord "trajectcontrole" gezien, anders was de wijziging (i.c. de snelheidsverlaging) me waarschijnlijk pas te laat opgevallen.
Offline Matthijs
Master
zo 04 dec 2005, 20:16 Bericht 

Maar om hoeveel kilometer gaat het ongeveer. Want als het echt heel erg lang is dan wil de "redelijkheid" nog weleens in het geding komen.
Offline Jack033
Nieuwkomer
zo 04 dec 2005, 20:38 Bericht 

Ben ook van mening dat snelheidsverlaging daar slecht wordt aangegeven, bv. vanuit A28 gezien.
Gelukkig kan je heel goed zien aan de portalen wanneer trajectcontrole start en eindigt: zie de antenne aan de zijkant bovenop de portalen en ook de camera die "bekijkt" of de kasten niet gemolestreerd worden.....
Offline dionysos1973
Nieuwkomer
zo 04 dec 2005, 20:45 Bericht 

Ik werd ook getriggerd door het bord Trajectcontrole en was ook de enige die op de rem ging. Iedereen bleef vrolijk doorkachelen op 120 of harder. De radarportalen had ik inderdaad gezien, maar ik was er nog niet langsgekomen en had eigenlijk matrixborden met 100 en een rode rand verwacht. Ik had wel een en ander gehoord over die snelheidsverlaging maar ik ging toch twijfelen toen iedereen toch rustig door bleef rijden. En op dat moment waren er ook geen aanknopingspunten meer.
Offline Tosty_82
Respect
zo 04 dec 2005, 23:04 Bericht 
Waar ik al jaren gek van werd (dus ook voor de trajectcontrole's) bij de A12 Utrecht zijn die borden in de middenberm.
Voor de parallelbaan stond er links een rechts een bord 100, maar als je op de hoofdrijbaan reed leek het net of dat bord 100 ook voor jou opging.

Als je nu op de doorgaande baan rijdt dan zie je rechts een bord 80, maar nee die is bedoeld voor de parallelbaan. Als er 2 wegen naast elkaar liggen met afwijkende regels, maar dan ff een onderbordje voor welke kant het opgaat...
Offline lobotm
Master
ma 05 dec 2005, 2:09 Bericht 
Tosty_82 schreef:
Waar ik al jaren gek van werd (dus ook voor de trajectcontrole's) bij de A12 Utrecht zijn die borden in de middenberm.
Voor de parallelbaan stond er links een rechts een bord 100, maar als je op de hoofdrijbaan reed leek het net of dat bord 100 ook voor jou opging.

Als je nu op de doorgaande baan rijdt dan zie je rechts een bord 80, maar nee die is bedoeld voor de parallelbaan. Als er 2 wegen naast elkaar liggen met afwijkende regels, maar dan ff een onderbordje voor welke kant het opgaat...

Ja dat 100kmphu gedeelte van de a12 is wel zeer flauw maar officieel moet je al vanaf driebergen 100 rijden, en tegenwoordig moet je bij de meern al van het gas af. Ik zou in mijn bezwaarschrift gewoon noteren dat al ruim 30 jaar daar 120 mag en je geen borden hebt gezien dat het niet meer zou mogen ... maar goed dat zal wel weer weggewimpeld worden als zijnde dat de overheid voldoende info daarover heeft gegeven.
Offline MarkyMark
Master
ma 05 dec 2005, 9:41 Bericht 
Tijd voor een vraag op 0800-8002?
Offline Sharagath
Pro
ma 05 dec 2005, 12:10 Bericht 
laat ik daar nu zaterdags langs gereden zijn.
Hoofdrijbaan,
-geen borden 100(herhaling of hectometer paaltjes.)
-flits kasten zijn ook weg gehaald.

volgens mij is het zo dat ondanks dat er een bord 100 in het begin staat er ook op de hectometerpaaltjes dat herhaald moet worden.

laten we hopen dat er geen controle aanwezig was O:)
Offline Matthijs
Master
ma 05 dec 2005, 12:29 Bericht 

Ja, er is daar trajectcontrole aanwezig, die het vanaf zaterdag ook daadwerkelijk doet.
En die hectometerpaalbordjes hebben geen enkele rechtsgeldigheid maar het zou wel netjes zijn van RWS om dit wel toe te passen.

Maar heb dus nog steeds geen antwoord op mijn vraag over de afstanden. Als het over een paar kilometer gaat lijkt me het acceptabel, als het bord 20km voor de TC staat niet.
 [ 15 berichten ]