Pagina 1 van 1  [ 15 berichten ]
Offline no justice
Master
wo 21 dec 2011, 16:20 Bericht 
Meer verkeersongelukken in Amsterdam
21 dec 2011 | 12:16

AMSTERDAM Na een jarenlange daling neemt het aantal verkeersongevallen in Amsterdam weer toe. De gemeente heeft daarom een actieplan opgezet om de verkeersveiligheid in de stad te verbeteren.

De maatregelen richten zich onder meer op het bewust maken van Amsterdammers van gevaarlijke situaties en hun eigen verantwoordelijkheid in het verkeer, zo zegt het college van burgemeester en wethouders. Menselijk gedrag is volgens de gemeente de oorzaak van bijna alle ongelukken in de stad.

Het aantal ernstig gewonde slachtoffers van verkeersongevallen steeg van 785 in 2006 naar 950 in 2009. Dit jaar vielen er al 22 doden in het Amsterdamse verkeer. Meer dan de helft van de zwaargewonden was fietser en ook scooterrijders raakten opvallend vaak ernstig gewond.

In het meerjarenplan zet de gemeente onder meer in op verkeerseducatie, voorlichting en handhaving. Zo moeten zogenoemde verkeersouders verschillende partijen samenbrengen om de verkeersveiligheid rond scholen te verbeteren.

Bron: http://rtvnh.nl/nieuws/70691/Meer+verke ... +Amsterdam
Offline FocusWagon
Die hard
wo 21 dec 2011, 16:24 Bericht 
no justice schreef:
Meer dan de helft van de zwaargewonden was fietser en ook scooterrijders raakten opvallend vaak ernstig gewond.

Tja, als ik zie hoe deze groepen zich gedragen in het verkeer (het Amsterdamse in het bijzonder) verbaast me dat niets! Fietsers steken zonder te kijken en zonder richting aan te geven over, en de scooters knallen links en rechts overal tussendoor...
Offline Outback
Die hard
wo 21 dec 2011, 16:38 Bericht 

no justice schreef:
Menselijk gedrag is volgens de gemeente de oorzaak van bijna alle ongelukken in de stad.

Laat KS dit maar niet horen. Kennelijk is snelheid dus niet in 100% van de gevallen de oorzaak.
(Elders gelezen dat meer dan 40% van alle geregistreerde ongevallen in A'dam voorrangsfouten betrof en slecht 1/3 snelheid)
Offline Spiller
Pro
wo 21 dec 2011, 16:41 Bericht 
De focus moet liggen op Amsterdam Noord, relatief veel zware ongelukken daar.
Offline egeltjes
Master
wo 21 dec 2011, 19:35 Bericht 
Gaat lekker daar in die linkse gemeente ...
Hun verkeersbeleid werkt blijkbaar niet zo goed.
Offline Aanhanger
Master
wo 21 dec 2011, 20:27 Bericht 
Heeft alles te maken met het steeds populairder worden van scooters.
Offline bert65
Die hard
wo 21 dec 2011, 20:57 Bericht 

Dat is niet het enige.
Amsterdam is ook goed in het creëren van schijnveiligheid. Voor de linkse lobby moesten extra fietspaden aangeleg worden op bijvoorbeeld de Nassaukade. Deze fietspaden leg je dan achter een bestaande bomenrij én de dwarsgeparkeerde auto's. Dan maak je de kruispunten smaller en dan vind je het gek dat fietsers over het hoofd worden gezien.
Dat geldt ook voor de fietsers en scooters die zich, met alle geweld, naast een bus of vrachtwagen persen en het dan raar vinden dat ze aangereden worden als de bus of vrachtwagen rechtsaf slaat.
Offline Jack Bauer
Master
wo 21 dec 2011, 23:23 Bericht 

Moeten ze eens wat meer optreden tegen dat door rood rijden en ook lopen daar. Die verkeerslichten staan in 020 meer als decoratie. Alles loopt, kruipt en rijdt er door rood. :[
Offline gecko
FS Meldingen
do 22 dec 2011, 0:11 Bericht 
Aanzetten zou ook handig zijn ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=GBAhgRvYcrY
Offline Guppenklup
Master
do 22 dec 2011, 8:53 Bericht 
Goh.... en ik maar denken dat die aanhangertjes op de uitvalswegen in Amsterdam er voor de verkeersveiligheid stonden :roll: :x

Het verbaast me trouwens dat deze trend nu pas zichtbaar wordt gezien het kamikazegedrag van fietsers en scooterbestuurders aldaar.
Offline 18vti
Master
do 22 dec 2011, 11:09 Bericht 
Laat die fietsers en scooters maar.....als er 1 door rood gaat en bij mij onder de wielen komt: Jammer, ik zal er niet wakker van liggen! (Als ik zelf 100% niks verkeerd doe tenminste)
En persoonlijk vind ik mensen die met zo'n knipperlampje aan de jas op de fiets zitten ook darwin waardig want je bent NIET zichtbaar tot het te laat is...ga je dan ook nog eens de verkeerde kant de rotonde rond...tja, ruimt mooi op!

Ik heb in mijn relatief korte leven al 4x meegemaakt dat iemand die als "niet al te intelligent" bekend stond door een noodlottig DOM ongeval omgekomen was......tja, darwin!
Offline Outback
Die hard
do 22 dec 2011, 11:17 Bericht 

Aanhanger schreef:
Heeft alles te maken met het steeds populairder worden van scooters

Parool schreef van de week: "Vooral fietsers en scooterrijders zijn kwetsbaar. 56 procent van de ernstig gewonde verkeersslachtoffers in de stad zat op de fiets en zestien procent op de scooter. En dat terwijl fietsers maar 23 procent van alle verplaatsingen voor hun rekening nemen, en scooters zelfs maar één procent."
Dus 72% van alle ernstig gewonde verkeersdeelnemers komt uit een groep die slechts 24% van de verkeersbewegingen maakt (3:1)
Offline viffer
Master
do 22 dec 2011, 11:35 Bericht 

18vti schreef:
als er 1 door rood gaat en bij mij onder de wielen komt: Jammer, ik zal er niet wakker van liggen! (Als ik zelf 100% niks verkeerd doe tenminste)

Daar hebben de meeste rechters vrees ik toch een mening over.
Offline Aanhanger
Master
do 22 dec 2011, 11:45 Bericht 
Ook interessant is dat bij 60% van de fietsslachtoffers geen andere verkeersdeelnemers bij het ongeluk betrokken waren.
(zie: http://www.at5.nl/artikelen/73520/dit-j ... keersdoden)
Ik vraag me af of dit onderdeel uitmaakt van de landelijke stijging van het aantal eenzijdige fietsongevallen wegens de vergrijzing.

Wat "verplaatsingen" of "verkeersbewegingen" zijn is ook de vraag, zitten wandelaars en alle trein-/bus-/metropassagiers daar ook bij?
Offline viffer
Master
do 22 dec 2011, 11:51 Bericht 

Typisch dat bij maar een derde van de ongevallen snelheid "een rol" speelde.
 [ 15 berichten ]