Pagina 1 van 1  [ 21 berichten ]
Offline yup
Die hard
wo 03 maart 2010, 22:48 Bericht 

Hoe zit het juridisch als je met een ingenomen rijbewijs in een invalide auto gaat rijden? Tenslotte heb je geen enkel vorm van rijbewijs/certificaat ervoor nodig?

Voor diegenen die het niet weten, enige eisen aan invalide auto zijn dat ie niet meer dan 1,10 meter is, en dat diegene hem bestuurt 16 jaar oud moet zijn minimaal. Dus helemaal zonder rijbewijs/bromfietscertificaat mag je rijden.

Ik wil iedereen erop attenderen dat een brommobiel heel wat anders is dan een invaliden autootje, brommobiel moet je een AM certificaat voor hebben en dingen moeten gewoon een kenteken hebben zoals bij brommers (dus ook kentekenbewijs etc.). Het enige verschil is die 1,10 meter en nog een paar kleine dingen (maximale lengte etc.)

Dingen hebben ook geen kenteken, alleen een verzekeringsplaatje.
Offline Brakefire
FS Getrouwd
wo 03 maart 2010, 22:59 Bericht 
Zo'n ding is toch gewoon een overdekte buitenwagen? Je mag toch ook gewoon fietsen als je rijbewijs is ingevorderd? Of scootmobielen?
Offline Trasher
Master
wo 03 maart 2010, 22:59 Bericht 
Zou op zichzelf dan ook geen probleem mogen zijn om de redenen die je zelf al geeft.
Ik zou alleen niet met een borreltje op gaan rijden, zeker niet met een al eerder ingenomen rijbewijs, aangezien je dan wel eens een extra duw van een rechter zou kunnen krijgen
Offline umpire
FS medewerker
wo 03 maart 2010, 23:04 Bericht 
Waarom zou je dit uberhaupt willen 8)

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat je je misschien weleens overwacht heel veel meer ellende op je hals haalt als dat je lief is :[
Offline yup
Die hard
wo 03 maart 2010, 23:20 Bericht 

Nee nee begrijp me niet verkeerd, ik vraag dit niet voor iemand of voor mezelf, ik ben gewoon benieuwd.

Deze discussie is als volgt ontstaan:

Mijn vader had het erover dat een invalidewagen eigenlijk best tof is, want je mag op stoepen rijden, parkeren, en zonder geld te betalen, ik was uiteraard heel koppig en ik zei nee dat kan niet.

Effe opgezocht maar verrek, het mag echt. Je mag op de stoep rijden (6 km/u) je mag op de stoep parkeren, zolang je maar niemand hindert, dus je mag het ding midden op de Dam parkeren zonder dat een haan ernaar kraait. Fietspad en weg mag je ook gebruiken, je hoeft ook geen enkele vorm van rijbewijs ervoor hebben. Enige eis is minimaal 16 jaar oud en maximaal 1,10 breed... In Amsterdam zie ik ook steeds meer mensen erin rijden (waarschijnlijk door de absurd hoge parkeertarieven).

Wat ik mij toen afvroeg: wat als je rijbewijs is ingenomen, mag het nou wel of niet? Want in principe is het net als een fiets: je hebt geen enkele vorm van rijbewijs ervoor nodig... ?

Zo is de vraag ontstaan :-)

Ik ben trouwens heeeeeel erg benieuwd wat voor ellende je op je hals kan halen??
Offline umpire
FS medewerker
wo 03 maart 2010, 23:32 Bericht 
yup schreef:
Ik ben trouwens heeeeeel erg benieuwd wat voor ellende je op je hals kan halen??

umpire schreef:
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk.....

:[
Offline -Joske-
Master
wo 03 maart 2010, 23:35 Bericht 
yup schreef:
Wat ik mij toen afvroeg: wat als je rijbewijs is ingenomen, mag het nou wel of niet? Want in principe is het net als een fiets: je hebt geen enkele vorm van rijbewijs ervoor nodig... ?

Brommer certivicaat toch? Lijkt me sterk dat je helemaal niks nodig hebt..
yup schreef:

Ik weet nog wel een niet nader te noemen topic. :[
Offline Kwibus
Master
do 04 maart 2010, 0:08 Bericht 
-Joske- schreef:
Ik weet nog wel een niet nader te noemen topic. :[

Heb nog wat pvc over. Kun je daar wat mee?
Offline yup
Die hard
do 04 maart 2010, 0:08 Bericht 

Joske, dat heb je toch echt fout:

http://www.brommobiel.nl/index.php?opti ... 7&Itemid=1

http://www.minicarcenter.nl/13/gehandic ... -(jdm-city).html

Ik had ook een officiele Nederlandse overheid site gevonden maar die link kan ik maar niet terugvinden.

Voor het rijden van een invalide auto heb je geen enkele vorm van rijbewijs, certificaat of invalidekaart voor nodig. Alleen minimaal 16 jaar oud en ding moet verzekerd zijn. Ding heeft trouwens ook geen kenteken maar een verzekeringsplaatje zoals bij Scootmobieltjes (daar heb je ook geen rijbewijs voor nodig trouwens).

Vandaar mijn vraag, ik ben benieuwd wat de echte juridische bollebozen hierover te zeggen hebben :D

Gaat ook leuk worden met de autovrije binnenstad, geloof me maar deze dingen gaan nog veel meer populairder worden dan ze ooit waren geweest. En uiteraard ook door de bizarre parkeertarieven.
Offline Trasher
Master
do 04 maart 2010, 0:35 Bericht 
yup schreef:

Het zal in ieder geval niet voor een grove snelheidsovertreding zijn :[
Ik kan me wel wat problemen voorstellen als je met alcohol gepakt wordt als bestuurder van zo'n ding, terwijl je rijbewijs al eerder ingenomen is.
Het is een beetje het zelfde verhaal als dronken op je fiets worden staandegehouden. Als je dan een te hoog promillage blaast, ben je ook de rijbewijs kwijt. Er lopen hier al meerdere topics over.
Als je rijbewijs al ingenomen was vanwege een art.8 val je meteen onder recidive en heb je een serieus probleem met onderzoeken, EMA's en andere minder fijne "correctiemaatregelen"
Offline yup
Die hard
do 04 maart 2010, 0:47 Bericht 

Ik zie steeds het verhaal met alcohol. Ik heb het over staande gehouden worden terwijl je rijbewijs ingenomen is voor (vul maar zelf in). Niet als je gaat rijden met alcohol, ik begrijp ook dat dat dom is.

Mijn vraag is, wat kunnen ze je juridisch maken als je gaat rijden terwijl je rijbewijs is ingenomen. Ik durf zelf geen antwoord te geven hierop.

Oh ja over dat fiets, think again:

Citaat:
Kan mijn rijbewijs ingevorderd worden als ik dronken op de fiets word aangehouden?
Als u dronken op de fiets wordt aangehouden, kan uw rijbewijs niet worden ingevorderd door de politie.

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onder ... _antwoord/

Dat dit in de praktijk word gedaan, zegt meer over de wetskennis van agenten, je kan de rijbewijs direct terug eisen.

En gelukkig heb ik mijn linkje over de invalidevoertuig ook kunnen vinden:

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onder ... ootmobiel/

Citaat:
Er wordt gewerkt aan een aanpassing van de regelgeving voor het mogen besturen van een gehandicaptenvoertuig. Een mogelijkheid is dat een gehandicaptenvoertuig met carrosserie (Canta, Amica, Arola, Mini Cruiser City) of een ander gehandicaptenvoertuig met een constructiesnelheid van meer dan 15 km/u alleen nog mag worden gebruikt door iemand die een handicap heeft. Een andere mogelijkheid is dat het gebruik als gehandicaptenvoertuig wordt beperkt tot gehandicapten en dat anderen er voorlopig gebruik van mogen maken als zij de regels voor een brommobiel of bromfiets volgen. De besluitvorming daarover moet nog plaatsvinden.

Dus vooralsnog heb je geen invalidekaart of AM rijbewijs voor een invalidewagen nodig.
Offline Grande
Master
do 04 maart 2010, 16:16 Bericht 
Trasher schreef:
Het is een beetje het zelfde verhaal als dronken op je fiets worden staandegehouden. Als je dan een te hoog promillage blaast, ben je ook de rijbewijs kwijt. Er lopen hier al meerdere topics over.

In theorie zou de politie je rijbewijs niet kunnen vorderen, alleen onder art 130 melden bij het CBR. Dat je dan dat onderzoekstraject in moet is vervelend...
Offline marcje
Master
do 04 maart 2010, 16:22 Bericht 
Trasher schreef:
Het is een beetje het zelfde verhaal als dronken op je fiets worden staandegehouden. Als je dan een te hoog promillage blaast, ben je ook de rijbewijs kwijt.

Onjuist..Dronken op een fiets kan je rijbewijs niet worden ingevorderd..
Offline -Joske-
Master
do 04 maart 2010, 16:28 Bericht 
yup schreef:
Voor het rijden van een invalide auto heb je geen enkele vorm van rijbewijs, certificaat of invalidekaart voor nodig. Alleen minimaal 16 jaar oud en ding moet verzekerd zijn.

Naja.. dat meen je toch niet. :nah: Lekker bezig hier in NL... 5 km/h te hard is gevaarlijk, maar met zo,n hok mag jan en alle man de straat op.. :nothanks:
Offline umpire
FS medewerker
do 04 maart 2010, 17:02 Bericht 
Als je het allemaal nagezocht hebt en het antwoord is dat het mag, waarom stel je de vraag dan nogmaals hier??

Wat is het doel dat je daarmee wenst/wilt bereiken??
Offline yup
Die hard
vr 05 maart 2010, 0:47 Bericht 

umpire schreef:
Als je het allemaal nagezocht hebt en het antwoord is dat het mag, waarom stel je de vraag dan nogmaals hier??

Wat is het doel dat je daarmee wenst/wilt bereiken??

Waar zie jij een antwoord op mijn vraag? NERGENS. Mijn vraag is het volgende:

Wat gebeurt er als je zo een ding rijd met ingenomen rijbewijs. Het gaat niet erom of je wel of geen rijbewijs voor zo een ding nodig hebt, dat is duidelijk (je hebt geen rijbewijs nodig).

Ik ben gewoon benieuwd wat de juridische consequenties ervan zijn. Mijn rijbewijs is nooit ingenomen, en dat wil ik graag ook zo houden. En mij zal je nooit in zo een ding zien.
Offline umpire
FS medewerker
vr 05 maart 2010, 0:59 Bericht 
De vraag is gewoon waarom je het uberhaupt wil weten.

De wijze waarop je je als een pitbull in deze materie vastbijt, doet (waarschijnlijk niet alleen bij mij) vermoeden dat er meer aan de hand is als dat je tot op heden hebt prijsgegeven.
Offline Tukker_Pat
FS Juridisch
vr 05 maart 2010, 8:53 Bericht 
yup schreef:
Hoe zit het juridisch als je met een ingenomen rijbewijs in een invalide auto gaat rijden? Tenslotte heb je geen enkel vorm van rijbewijs/certificaat ervoor nodig?

Voor diegenen die het niet weten, enige eisen aan invalide auto zijn dat ie niet meer dan 1,10 meter is, en dat diegene hem bestuurt 16 jaar oud moet zijn minimaal. Dus helemaal zonder rijbewijs/bromfietscertificaat mag je rijden.

Ik wil iedereen erop attenderen dat een brommobiel heel wat anders is dan een invaliden autootje, brommobiel moet je een AM certificaat voor hebben en dingen moeten gewoon een kenteken hebben zoals bij brommers (dus ook kentekenbewijs etc.). Het enige verschil is die 1,10 meter en nog een paar kleine dingen (maximale lengte etc.)

Dingen hebben ook geen kenteken, alleen een verzekeringsplaatje.

yup schreef:
Voor het rijden van een invalide auto heb je geen enkele vorm van rijbewijs, certificaat of invalidekaart voor nodig. Alleen minimaal 16 jaar oud en ding moet verzekerd zijn. Ding heeft trouwens ook geen kenteken maar een verzekeringsplaatje zoals bij Scootmobieltjes (daar heb je ook geen rijbewijs voor nodig trouwens).

Rijden in dat ding is niet toegestaan.

Citaat:
Artikel 1 lid c WvW
motorrijtuigen: alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning;

Citaat:
Artikel 9 WvW
1.Het is degene die weet of redelijkerwijs moet weten dat hem bij rechterlijke uitspraak of strafbeschikking de bevoegdheid tot het besturen van motorrijtuigen is ontzegd, verboden gedurende de tijd dat hem die bevoegdheid is ontzegd, op de weg een motorrijtuig te besturen of als bestuurder te doen besturen.

Wel of geen rijbewijs (nodig), wel of geen brom(mobiel), het ding is een motorrijtuig en dus is besturen (als in rijden) verboden, zie artikel 9.
Offline yup
Die hard
vr 05 maart 2010, 21:51 Bericht 

Zo simpel is het, Tukker Pat, ik dank u.

Was puur nieuwsgierigheid. Van mijn levensdagen zal ik niet eens denken om in zo een ding te stappen, ECHT NIET. Ga ik nog liever fietsen.

En mijn rijbewijs is niet ingenomen, ook nog nooit gebeurd, (afkloppen) O:)
Offline marcje
Master
vr 05 maart 2010, 22:35 Bericht 
In navolging op de reactie van Tukker:

Het aangehaalde stuk tekst heeft betrekking op een OBM. Daar is in de gestelde casus geen sprake van. Het gaat om een ingevorderd rijbewijs.

Onderstaand lid lijkt mij van toepassing...

7. Het is degene van wie ingevolge artikel 164 de overgifte van een op zijn naam gesteld rijbewijs, een hem door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland afgegeven rijbewijs of een internationaal rijbewijs is gevorderd, dan wel van wie zodanig bewijs is ingevorderd en aan wie dat bewijs niet is teruggegeven, verboden op de weg een motorrijtuig van de categorie of categorieën waarvoor dat bewijs was afgegeven, te besturen of als bestuurder te doen besturen

Een en ander houd dus, m.i., in dat met een ingevorderd rijbewijs, wel een invalidevoeruig mag worden bestuurd. Daar is immers geen rijbewijs voor nodig.
Offline Trasher
Master
vr 05 maart 2010, 23:06 Bericht 
marcje schreef:
Onjuist..Dronken op een fiets kan je rijbewijs niet worden ingevorderd..

Grande schreef:
In theorie zou de politie je rijbewijs niet kunnen vorderen, alleen onder art 130 melden bij het CBR. Dat je dan dat onderzoekstraject in moet is vervelend...

Oeps, kleine vergissing mijnerzijds, ik ben in de war met een snorfiets.
Mijn nederige excuses, bij deze. :oops: :oops:
 [ 21 berichten ]