Pagina 3 van 3  [ 129 berichten ]
Offline Smookey
FS medewerker
wo 02 nov 2005, 9:47 Bericht 
ruud king schreef:
Fastmatti schreef:
Over leuke verlichting gesproken.
Paar weken geleden moest ik midden in de nacht naar Schiphol, regende pijpenstelen. Ergens tussen Den Haag en Schiphol zijn ze dus bezig met de weg en ik denk de HSl. Is daar een bouwplaats naast de snelweg met verlichting precies op de weg gericht en daarna een bocht in de snelweg. Je zag dus gewoon echt helemaal niks meer en heb maar op gevoel de weg gevolgd.

Reed je over de A44,dan zou dat best wel kunnen.
Ben daar nl. terreinbeheerder en ja dat is een bouwsite van de HSL (oeps).
Zal het er eens over hebben met de sitemanager,kijken of dit werkelijk zo lastig is (afslag Nieuw-Vennep) kijken of we de verlichting kunnen aanpassen.

:thumb:
Offline Tux (tgt966)
Nieuwkomer
do 03 nov 2005, 13:57 Bericht 
boersma schreef:
Tux (tgt966) schreef:
Mogen alleen bij een zicht van minder dan 200m, en dat komt niet echt vaak voor.

Waar baseer je die 200 meter op??
Volgens mij is het gewoon:

Het mistlicht mag alleen maar branden bij mist, sneeuwval of regen die het zicht ernstig belemmert.

Bron: Blik op de Weg (zie de link in de reactie hierboven).

Op mijn theorieles.
Dat blijkt inderdaad verouderde info.

http://www.tdekkers.nl/rvv.htm#art 34
http://www.tdekkers.nl/toelichting_rvv/Trvv034.htm

Weer wat geleerd.
Wat ik me gister tijdens een nogal natte terugweg realiseerde is dat die mis(t)lichters zich ook mogelijk niet realiseren dat hun overdadige bundels reflecteren via het natte wegdek en dan dus indirect weer omhoogschijnen.
Al met al blijf ik het regelrechte ondingen vinden. Stoer of niet, van mij mogen ze alle mistlampen voor aan barrels slaan.
Online Maserati Teun
FS medewerker
do 03 nov 2005, 19:16 Bericht 
Ik heb vanavond aan de voorkant alles aangezet. Mistlampen dimlicht en grootlicht ennog had die hufter niet door dat ik aan het seinen was omdat hij zojuist zijn mistachterlicht had aangedaan.

Hij heeft een half uur vollicht van me gehad.
Offline Marcel
FS medewerker
do 03 nov 2005, 19:21 Bericht 
Tux (tgt966) schreef:

Wat ik me gister tijdens een nogal natte terugweg realiseerde is dat die mis(t)lichters zich ook mogelijk niet realiseren dat hun overdadige bundels reflecteren via het natte wegdek en dan dus indirect weer omhoogschijnen.
Al met al blijf ik het regelrechte ondingen vinden. Stoer of niet, van mij mogen ze alle mistlampen voor aan barrels slaan.

:thumb: :thumb:
Offline Wim
Master
do 03 nov 2005, 19:39 Bericht 
ik vind ze wel zo prettig!!

Ik rijdt nl. veel over de n701 (dijk vanaf de a6 tot aan lelystad) wanneer ik mijn BERMlampen aanzet wordt mijn verlichting een stuk breder. Ik heb nl. al eens een hert aangereden en dat is niet echt prettig. Door deze BERMlampen aan te doen zie ik ze wat verder van tevoren!

wanneer ik tegenliggers heb of binnen de BBK kom gaan ze uit!! Dan heeft het geen nut meer!

Ik heb meer een hekel aan mensen die geen verlichting aan hebben (met name overdag) dan iemand met een paar extra lampjes onder de bumper.
Offline Ivo
FS Getrouwd²
do 03 nov 2005, 19:47 Bericht 
@ Wim

het maakt geen zak uit of je nou wel of geen mistlampen aan hebt... Ik heb met m'n eigen auto een keer een ree nog net kunnen ontwijken en met die ik nu heb ben ik er ook al 3 tegengekomen. Met de CF afgelopen maandag nog :x @ 88 km/h kwam er een ree het bos uit. Het is gewoon een kwestie van vol in de ankers, luchthoorn in en HOPEN dat ie of doorloopt of nog op tijd teruggaat. Als ie blijft staan dan maakt het ook weinig meer uit of je mistlampen aan hebt of niet. Dan krijg je hem d'r vol voor.

Die laatste heeft geluk gehad. Die liep door en had net een metertje over (zat al op de klap te wachten eigenlijk)

Kan wel zeggen dat je dan wel in 1x goed wakker bent :x
Offline michel
Laat zich horen
do 03 nov 2005, 19:49 Bericht 
Smookey schreef:
Op de snelweg heb ik ze vaak aan. Ze hinderen daar nauwelijks maar mijn aanwezigheid wordt er wel duidelijker van in de morgen en de auto's gaan veel beter naar rechts zodat ik door kan rijden. Zeker wanneer ik van rechts weer naar links kom en een linksplakker nader gaat deze sneller naar rechts. Laat ik de mistlichten uit dan kan ik overwegend alleen rechts passeren.

Beide handelingen geven trouwens een standaard reactie; knipperen met groot licht, dat mag toch niet enkel dan alleen ter afwending van gevaar? O:)

Kleine verbetering hierop... ook op de snelweg hinderen ze... vooral in het donker.
In de auto of op de motor altijd lastig als er weer een type achter je rijd met zijn dramlampen aan. In je spiegels zie je meteen niets anders meer dan een hoop licht, de rest van het verkeer vervaagt. En in het donker met regen is het gewoonweg gevaarlijk. Op de motor heb je dan regen op je vizier waardoor het een sterrenmassa wordt in je spiegels. Dus mensen alleen bij mist lichten aan anders gewoon uit.
O, ja mistlampen mogen pas aan bij minder dan 50 meter zicht, is ook bij 99% niet bekend.
Offline Wim
Master
do 03 nov 2005, 19:55 Bericht 
Garfield schreef:
@ Wim

het maakt geen zak uit of je nou wel of geen mistlampen aan hebt... Ik heb met m'n eigen auto een keer een ree nog net kunnen ontwijken en met die ik nu heb ben ik er ook al 3 tegengekomen. Met de CF afgelopen maandag nog :x @ 88 km/h kwam er een ree het bos uit. Het is gewoon een kwestie van vol in de ankers, luchthoorn in en HOPEN dat ie of doorloopt of nog op tijd teruggaat. Als ie blijft staan dan maakt het ook weinig meer uit of je mistlampen aan hebt of niet. Dan krijg je hem d'r vol voor.

Die laatste heeft geluk gehad. Die liep door en had net een metertje over (zat al op de klap te wachten eigenlijk)

Kan wel zeggen dat je dan wel in 1x goed wakker bent :x

Ik bedoel er mee te zeggen dat het net wel een aantal meters scheelt waardoor je een fractie eerder kan reageren dan normaal, wat een hoop ellende kan voorkomen :wink:

en inderdaad je bent, ook na een zwaar vermoeide dag, in 1 keer klaarwakker :biertje:
Offline Joost J.
Master
do 03 nov 2005, 20:01 Bericht 
Van de week heb ik me ge-ergerd (?) aan 2 hoog-bejaarden in.....jawel een atos. Ze reden hier het dorp uit zonder verlichting aan te doen. Heeft me bijna 4 km gekost (en diverse tegenliggers) gekocht en ze er op te attenderen dat je om 21.00 uur best verlichting aan mag hebben. Groot licht knipperen, claxoneren. lichten uit/aan... Niets scheen te helpen. Vervolgens maar snel in gehaald. Remlichten gebruikt, mistlampen aan/uit, weer claxoneren, alarmlichten...en jawel....het kwartje viel! Levensgevaarlijk dat soort gasten... :evil: :evil:

En da verhaal over mistlampen....ach...dr zijn wel ergere dingen...
Offline dexter79
Master
vr 04 nov 2005, 9:46 Bericht 
Joost J. schreef:
Van de week heb ik me ge-ergerd (?) aan 2 hoog-bejaarden in.....jawel een atos. Ze reden hier het dorp uit zonder verlichting aan te doen. Heeft me bijna 4 km gekost (en diverse tegenliggers) gekocht en ze er op te attenderen dat je om 21.00 uur best verlichting aan mag hebben. Groot licht knipperen, claxoneren. lichten uit/aan... Niets scheen te helpen. Vervolgens maar snel in gehaald. Remlichten gebruikt, mistlampen aan/uit, weer claxoneren, alarmlichten...en jawel....het kwartje viel! Levensgevaarlijk dat soort gasten... :evil: :evil:

En da verhaal over mistlampen....ach...dr zijn wel ergere dingen...

Heb dat ook wel eens meegemaakt, geen Atos maar een Alto geloof ik. Die gast ging ook nog 70 rijden op de snelweg (toen je daar nog 120 mocht). En het was 11 uur 's avonds ofzo, dus echt pikkedonker en auto's die met 160 komen aanrijden.
Ik ben er gewoon 70 achter blijven rijden, en maar seinen inderdaad (inclusief gevaarslicht), puur voor de verkeersveiligheid. Dan maar 50 km/h onder de max. Als iemand met 160 aan komt rijden en hem pas ziet als zijn reflectie begint te werken, is een ongeluk misschien niet meer te voorkomen.
Offline Ben Meijer
Nieuwkomer
do 10 nov 2005, 8:07 Bericht 

Hoi mensen,

Licht bij het rijden snachts ervaar ik bijna als overkill. Ik zou bijna helemaal in het donker kunnen rijden.

Ik ervaar licht altijd al als verblindend. Mistlampen ed verblind meer.

En meer dan het minimum vind ik uberhaupt onprettig.

Als het aan mij lag, zou de middenberm voorzien zijn van een afscherming tegen het licht van de andere rijstrook.

En voor mij is het toppunt van absurditeit het hele Belgie snachts. Het is net een kerstboom. Zo veel licht. Zouden ze bang zijn voor het donker? Of geld teveel hebben?

Ik weet dat de meeste van jullie geen steek zien in het donker. Maar door extra licht te voeren, rijden jullie harder ondanks dat jullie niets zien buiten jullie lichtbundel.

Hoe feller de lichtbundel, hoe minder je KAN zien buiten je lichtbundel want het verschil is dan te groot.

Als je in het donker kijkt ipv in het licht, kan je veel meer zien.

Als het aan mij lag, zou iedereen rijden met de helft van het aantal watt van wat nu wordt gezien als de oude zwakke lichten.

Dat gooi ik op mijn gevoeligheid.

Ik meen dat snelheid afhankelijk moet zijn van veiligheid, niet zomaar omdat je hard kan/mag of wilt.

En veiligheid wordt bepaald door oa overzicht, en dat krijg je niet door een kleine felle lichtbundel. Je kan toch geen flikker zien buiten je lichtbundel.
Offline Wolter
Eendagsvlieg
do 10 nov 2005, 8:30 Bericht 
Bij deze heb ik dan wat voor je, zo goed als nieuw.
Oorlogsverlichting. :lol: :lol:

Afbeelding

Grtzzz.
Wolter
Offline boersma
Master
do 10 nov 2005, 8:41 Bericht 
Ben... sorry hoor, maar welterusten.
Offline Brrrtje
Die hard
do 10 nov 2005, 9:23 Bericht 
Ben Meijer schreef:
Hoi mensen,

Licht bij het rijden snachts ervaar ik bijna als overkill. Ik zou bijna helemaal in het donker kunnen rijden.

Ik ervaar licht altijd al als verblindend. Mistlampen ed verblind meer.

En meer dan het minimum vind ik uberhaupt onprettig.

Als het aan mij lag, zou de middenberm voorzien zijn van een afscherming tegen het licht van de andere rijstrook.

En voor mij is het toppunt van absurditeit het hele Belgie snachts. Het is net een kerstboom. Zo veel licht. Zouden ze bang zijn voor het donker? Of geld teveel hebben?

Ik weet dat de meeste van jullie geen steek zien in het donker. Maar door extra licht te voeren, rijden jullie harder ondanks dat jullie niets zien buiten jullie lichtbundel.

Hoe feller de lichtbundel, hoe minder je KAN zien buiten je lichtbundel want het verschil is dan te groot.

Als je in het donker kijkt ipv in het licht, kan je veel meer zien.

Als het aan mij lag, zou iedereen rijden met de helft van het aantal watt van wat nu wordt gezien als de oude zwakke lichten.

Dat gooi ik op mijn gevoeligheid.

Ik meen dat snelheid afhankelijk moet zijn van veiligheid, niet zomaar omdat je hard kan/mag of wilt.

En veiligheid wordt bepaald door oa overzicht, en dat krijg je niet door een kleine felle lichtbundel. Je kan toch geen flikker zien buiten je lichtbundel.

bedoel je dit serieus?
kan me dat niet voorstellen.
gisteravond op een stikdonkere provinciale weg gereden die ik nog niet zo veel eerder had gereden en dus niet zo goed ken. ik heb het een tijdje geprobeerd om met gewoon dimlicht te rijden, maar daar ben ik snel van af gestapt: ik werd een paar keer verrast door een bocht in de weg, terwijl ik onder de toegestane limiet reed!
daarna toch maar groot licht opgezet en de weg is voor mij een stuk overzichtelijker. dat je daarnaast niets kan zien is natuurlijk onzin, bovendien hoef je niet te weten wat er naast de weg gebeurt, als je maar goed kan zien wat er op de weg gebeurt!
misschien een goede tip voor rijden in het donker: dim zoveel mogelijk licht binnen de auto (dashbord/radio) dan wordt het zicht naar buiten toe een stuk beter! heb je iemand achter je rijden: even de binnenspiegel verzetten, zo kan je de lichten achter je zien, maar heb je er niet zoveel last van.

enneh over dat verblinden door tegenliggers: OP DE WEG KIJKEN!! niet in de lampen van de tegenligger, dan heb je nergens last van, bovendien is de tegenligger met een paar seconden weer voorbij
Offline Sharagath
Pro
do 10 nov 2005, 10:36 Bericht 
laat ik nu ook van die "breedstralers" hebben in de uitvoering "katteogen"
fabriek af.

Met de standaart 55W H3 die erinzat hadden ze totaal geen nut op de polderweggetjes rond het dorp waar ik woon. Conrad heeft me voorzien van industriële 100W pitten.

Sinds een jaar heb ik Xenon ingebouwd(en nee, het is goed afgesteld) en heb ik de "breedstralers" echt zowat nooit meer aan. Voor de xenon(nog in de 55W uitvoering) stonden ze nog al eens aan bij mist in de polders, maar waarom weet ik niet... die 50cm die het extra geeft voor je bumper helpt ook niet.
Ik gebruik ze nu alleen als het donker is en er geen straatlantarens staan, ze geven nu aardig wat licht richting de berm(schuin naar buiten/beneden afgesteld)

En ja ik vind het heel erg iritant als mensen overdags alleen die lampen aan hebben, het valt veel minder op dan normale verlicting. savonds heb ik zoieso al bijna van elke auto last met hun verlichting maar daar ben ik nu wel aan gewend, op wat busjes en sportieve jongeren na dan.

Gewoon alleen aan doen als het noodzakelijk is
Offline Xoem
Laat zich horen
di 15 nov 2005, 13:32 Bericht 

Ik heb ze ook standaard op mijn auto zitten. Ik gebruik ze verder ook niet. Wat ik daarom wel vervelend vind, is dat ik niet mijn mistachterlicht aan kan zetten zonder ook de mistlampen voor aan te zetten. Heb wel eens een aantal maal zulke dichte mist gehad dat een mistachterlicht nut begon te krijgen, maar dan wil ik die kunnen gebruiken zonder ook die mistlampen voor aan te zetten..
Offline RAH
Master
di 15 nov 2005, 14:41 Bericht 
Ja, Peugeot (406) heeft dat ook. 1 schakelaar met 2 standen waarvan stand 1 mistlicht voor is en stand 2 mistlicht achter.
Offline Smookey
FS medewerker
wo 16 nov 2005, 10:26 Bericht 
RAH schreef:
Ja, Peugeot (406) heeft dat ook. 1 schakelaar met 2 standen waarvan stand 1 mistlicht voor is en stand 2 mistlicht achter.

Idem 206 en wanneer ik ff wil seinen naar zo'n oen die het mistlicht achter nog aan heeft staan dan denkt degene voor me ook weer van wat is er nou???
Offline RAH
Master
wo 16 nov 2005, 12:26 Bericht 
Ja, best irritant. Maar ja, ze rijden zo lekker!
Offline Wim
Master
do 17 nov 2005, 19:39 Bericht 
uit de autoweek van week 35!!

Afbeelding
Offline supermuis
Master
do 17 nov 2005, 20:23 Bericht 
als je 's nachts niet zo goed ziet, moet je gewoon die bril met die gelige glazen kopen, alles wordt er een stuk lichter van! Het helpt echt zeggen de mensen die 'm al gebruiken.
En idd: geen mistlampen, die verfoei ik, alleen noodzakelijk bij zeeeeer dichte mist.
Offline Swestdijk
Master
do 17 nov 2005, 20:55 Bericht 
Mistlampen zijn irritant! (als het niet mist natuurlijk)

Het grote nadeel van mistlampen is dat mensen ze vergeten uit te zetten als de mist al lang weg is..
Offline Ivo
FS Getrouwd²
do 17 nov 2005, 21:31 Bericht 
supermuis schreef:
als je 's nachts niet zo goed ziet, moet je gewoon die bril met die gelige glazen kopen, alles wordt er een stuk lichter van! Het helpt echt zeggen de mensen die 'm al gebruiken.
En idd: geen mistlampen, die verfoei ik, alleen noodzakelijk bij zeeeeer dichte mist.

< dan 50meter....
Offline bjemke
Pro
ma 21 nov 2005, 20:14 Bericht 
Ik heb een keer een bekeuring gehad voor rijden met mistlampen.

Mijn vriendin had indertijd ( een paar jaar terug) een gloednieuwe cinquecento sporting gekocht. Wij natuurlijk even crossen met dat ding op een zondagavond. Na wat achterafweggetjes onveilig te hebben gemaakt de stad in. Vergeten de mistlampen uit te zetten ( deze zijn inderdaad practisch op donkere weggetjes) en al gauw het VOLGEN in de spiegels.

Beide heren hadden het maar moeilijk om te bepalen of het nu verstralers waren of mistlampen in de bumper. Het verhaal van 'vergeten, auto 1 dag oud' ging niet op. Een van de agenten lag op zijn knieen voor en onder het wagentje om te bepalen wat het nu was. Mistlampen of verstralers? Ook stonden ze hun boekjes door te bladeren welke code men moest noteren. Mijn opmerking of ik de mistlampen ff aan moest ztten zodat ze het beter konden lezen hielp niet echt om de situatie te verzachten.

Bekeuring Fl 120,00

Eikels.
Offline PvO
Pro
ma 21 nov 2005, 20:45 Bericht 
Sorry, maar waarom eikels? Wat hadden ze in jouw ogen dan wel moeten doen? Bekeuring verscheuren omdat je de auto slechts 2 dagen in je bezit hebt? Tja, zo ken ik nog wel 100 smoezen. Je bekeurt of wel, of niet in mijn ogen...
Voormistlichten zouden ze dan nog wel kunnen gedogen, een achtermistlicht vind ik ook echt heel irritant.
Offline Ivo
FS Getrouwd²
ma 21 nov 2005, 22:04 Bericht 
Tijd voor een poll....
Offline bjemke
Pro
di 22 nov 2005, 8:47 Bericht 
PvO schreef:
Sorry, maar waarom eikels? Wat hadden ze in jouw ogen dan wel moeten doen? Bekeuring verscheuren omdat je de auto slechts 2 dagen in je bezit hebt? Tja, zo ken ik nog wel 100 smoezen. Je bekeurt of wel, of niet in mijn ogen...
Voormistlichten zouden ze dan nog wel kunnen gedogen, een achtermistlicht vind ik ook echt heel irritant.

Op zich ben ik het wel met je eens, maar als je iemand aanhoudt die in jou ogen ( agent) iets fout doet, bereidt je dan beter voor. Men wist eigenlijk totaal niet wat men nu moest noteren en wat hiervan de wettelijke grondslag was. Kijk als je als 'crimineel' erbij staat hoe agenten zich in allerlei bochten wringen om er maar een PV uit te broeden, ben je voor mij een eikel.

PS: ik heb ook een hekel aam mistlampen die aanstaan zonder goede reden.
Offline Smookey
FS medewerker
di 22 nov 2005, 10:25 Bericht 
bjemke schreef:
PvO schreef:

Op zich ben ik het wel met je eens, maar als je iemand aanhoudt die in jou ogen ( agent) iets fout doet, bereidt je dan beter voor. Men wist eigenlijk totaal niet wat men nu moest noteren en wat hiervan de wettelijke grondslag was. Kijk als je als 'crimineel' erbij staat hoe agenten zich in allerlei bochten wringen om er maar een PV uit te broeden, ben je voor mij een eikel.

PS: ik heb ook een hekel aam mistlampen die aanstaan zonder goede reden.

Was gewoon een quota-probleem. Volgens mij heeft de KLPD in hun display waar 'volgen' in staat ook een tekst met 'mistlicht' oid, je krijgt dus ff een seintje en het euvel is verholpen.
Offline EJvL
Die hard
wo 23 nov 2005, 10:28 Bericht 
Garfield schreef:
supermuis schreef:

< dan 50meter....

Dit geld alleen voor achter, voor voor mistlampen geld dit niet
 [ 129 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3