Pagina 1 van 1  [ 18 berichten ]
Offline renkie
Master
di 12 apr 2011, 15:24 Bericht 

In het kader van: routeadvies! Een vraagje

Ik wil deze zomer op vakantie richting west Zweden, tegen de Noorse grens aan. Nu zijn er meerdere routes mogelijk maar alles gaat via Oslo. Zijn er mensen die ervaring hebben met het traject Nederland -> Oslo ?

Ruwweg kun je via:
NL-> D -> boot/brug DK -> boot/brug SE -> Oslo , dus zegmaar via Duitsland een klein stukje Denemarken en via zuid Zweden en dan richting Oslo over de weg
NL -> D -> DK -> boot NO -> Oslo , hierbij rij je heel Denemarken door en kun je diverse boten pakken die er 3-4 uur over doen om naar Noorwegen te komen. Daarna rij je soms nog een stuk tot Oslo

Lange afstanden rijden is geen probleem, doel is ook om het in 1 dag te doen. Maar ik vroeg me gewoon af of er hier mensen zijn met ervaring op dit traject en of die nog tips hebben welke route het beste bevalt. Ik weet dat je op meerdere manieren vanaf D naar DK en SE kunt (boten of bruggen), dat is geen punt verder. We komen regelmatig in zuid/oost Zweden dus dat deel vd route is wel bekend.
Offline Warmaster
Master
di 12 apr 2011, 16:02 Bericht 
Als je door Denemarken naar Hirsthals rijdt en dan de boot naar Kristiansand pakt is de weg naar Oslo niet echt een weg waar je behoorlijk door kan rijden. Als je door Denemarken naar Malmo rijdt en dan via Gotenborg rijdt schiet het meer op. Mijn keuze zou dus de tweede optie zijn.
Offline MofkaP
FS Juridisch
di 12 apr 2011, 16:02 Bericht 
Kiel - Oslo en terug Oslo-Kiel.
Je komt 's morgens uitgeslapen uit en het eten aan boord is fenomenaal (Noors kaltbord).
Als je met meer personen gaat neem dan een voordelig autopakket.
Prijstechnisch niet duurder dan via kopje Denemarken of via Zweden met de bruggen.
Als je tenminste in de calculatie alles meerekent.
Offline Cweepz
Master
di 12 apr 2011, 17:21 Bericht 
MofkaP schreef:
Prijstechnisch niet duurder dan via kopje Denemarken of via Zweden met de bruggen.

Geld dat ook als je auto niets kost?

Ik moet van de zomer naar Gotenborg voor een festival (metaltown.se) en wilde eigenlijk gewoon .dk -> brug naar Malmö pakken.
En misschien van de zomer ook nog een stukje verder naar Moss (onder oslo) Maar dan kan ik net zo goed gaan vliegen denk ik.
Offline MR_WAZOO
Pro
di 12 apr 2011, 17:50 Bericht 

ik heb nu 2 keer amsterdam - jonkoping gedaan en heb daarbij 1 keer de route over de bruggen gedaan en 1 keer de route via de ferry via gotenborg naar kiel

wat mij betreft is de ferry veruit de prefereerbare route, wat mofkap al zegt, rust, eten en ontbijt zijn erg prettig en prijstechnisch scheelt het niet veel
Offline renkie
Master
wo 13 apr 2011, 7:47 Bericht 

Het gaat trouwens alleen om de heenreis (terugweg via familie in Zweden). En we gaan eind juni.

Mofkap, ik heb naar de boten van Colorline gekeken maar dan ben ik met 3 personen 500-600 euro kwijt. En ik snap wel dat dr een overnachting bij zit maar dat is toch heel andere koek dan Puttgarden-> Denemarken , brug Denemarken -> Malmö en een tank diesel extra. Wellicht is het voordeliger als je een retour doet maar dat is voor ons geen optie. Maar afhankelijk van de manier waarop je wilt reizen kan ik me ook indenken dat het een erg mooie en rustige reis is. Ik zal het zeker onthouden als optie.

Ander probleem wat ik nu zie is dat omdat we eind juni gaan de prijzen van de boot vanuit Denemarken ook ongeveer keer 2 gaan. Gaat ook al hard naar de 300+ dan.

Iemand nog andere tips of routes?
Offline Chemical
Master
wo 13 apr 2011, 12:59 Bericht 
Denk dat het goeie antwoord hier al is gegeven. Niet via Dennemarken, maar het bootje....

Wil je echt het goedkoopst.. dan moet je via het bruggetje gaan. Maar het maakt minder uit dan jij denkt. Anders op tijd boeken en vliegen....
Offline RucphenNB
Master
wo 13 apr 2011, 13:03 Bericht 
Warmaster schreef:
Als je door Denemarken naar Hirsthals rijdt en dan de boot naar Kristiansand pakt is de weg naar Oslo niet echt een weg waar je behoorlijk door kan rijden.

Deze optie nu 4x gedaan en 2x de bruggen. Volgende keer weer gewoon de boot. De bruggen niet meer. Heerlijk die rustpauze op de boot met een fatsoenlijk warme hap! :thumb:
Offline zadkine
Master
wo 13 apr 2011, 13:14 Bericht 
Is wel erg lang geleden dat ik daar geweest ben....wel meermalen overigens.
Er is vzv ik weet zeker 1 route die NIET over Oslo gaat, varen van Hirtshals (Jutland) naar Kristiansand.(en dan het setesdal door)

Inderijd voer er ook een boot van amsterdam naar bergen....die is er niet meer vzv ik weet.
Offline MofkaP
FS Juridisch
wo 13 apr 2011, 13:50 Bericht 
zadkine schreef:
voer er ook een boot van amsterdam naar bergen....die is er niet meer vzv ik weet.

Dat is dan wel een heeeeeeeeeele lange tijd geleden.
Volgens mij is die Fred Olsen-Bergen line in 1986 al opgeheven.
Vond dat ook wel de ultieme verbinding naar midden Noorwegen.

Vanuit Utrecht naar Kiel is het 530 km, naar kopje Denemarken is het bijna 1.000.
Van Kristiandsand naar Oslo is het nog eens 330 km via een tolweg (E18).
Dat is bijna 800km meer op een enkele reis. Dat is ongeveer Amsterdam - München.

Neem in deze zomer ook weer Oslo - Kiel. Vind dat het prettigst.
Goed eten, goede bedden, wervelende show, disco, gezellige bars, en uitgerust aankomen.
Offline renkie
Master
wo 13 apr 2011, 14:43 Bericht 

Maar Mofkap, klopt het dat je voor die boot Kiel - Oslo die +- 600 euro kwijt bent? Want als jij deze zomer weer heen gaat zul je dat toch ook kwijt zijn?
Offline MofkaP
FS Juridisch
wo 13 apr 2011, 15:14 Bericht 
Wel nog iets meer, maar met zijn vieren valt dat toch wel mee.
Je spaart uit: 2* hotel en 1.600 km.

Hoewel dat laatste op een geplande 10.000km niet zo veel uit maakt.
Offline renkie
Master
wo 13 apr 2011, 15:29 Bericht 

Naja voor ons is het dus de keuze om 0x een hotel te nemen en in 1x door te rijden of die boot te nemen in noord DK.
OF inderdaad toch de boot vanaf Kiel, wat ook wel een leuk avontuur lijkt:) Maar ik snap je punt.

Hoe doen jullie dat met 4 man, een standaard hut? Want de luxere kun je zo te zien niet krijgen met 4. Of pak je 2 hutten?
Offline MofkaP
FS Juridisch
wo 13 apr 2011, 15:55 Bericht 
Gewoon een I4'tje, standaard binnenhut.
De hut is alleen om te slapen, voor de rest vermaken we ons wel op de dansvloer, de disco of één van de bars.

Kijk eens op http://www.colorline.com, dan kun je zien hoe zo'n bootje er van binnen uit ziet.
Het is de Color Fantasy of het zusterschip de Color Magic.

Wat wij meestal doen is na vertrek een uurtje of twee slapen, daarna één van de restaurants en het nachtleven in.
Pas wel op bij aankomst in Oslo, vaak is daar meteen alcoholcontrole (op restalcohol) als je van de boot af komt. Met een beetje pech mag je meteen weer met dezelfde boot terug.
Offline renkie
Master
zo 17 apr 2011, 17:15 Bericht 

Dus........

Na een halve studie toch besloten om Kiel-Oslo te nemen. Bedankt voor de tips iedereen! Was er eerder wel achter dat van mijn andere opties toch de autoreis via zuid Zweden het beste was.

Aan de andere kant is de Boot natuurlijk ook een luxe en leuke manier van reizen, dus voor deze keer besloten om met de boot te gaan.

Nu zag ik dat de boot om 1400 vertrekt en je uiterlijk 1 uur int voren (1300 dus) aanwezig moet zijn. Dat is logisch, maar vanaf wanneer mag / kun je eigenlijk op de boot? Weet 1 van jullie dat zo?
Offline MofkaP
FS Juridisch
zo 17 apr 2011, 17:55 Bericht 
Ongeveer één uur van te voren beginnen ze met inschepen.
Offline saab-driven
Die hard
zo 17 apr 2011, 19:03 Bericht 
wij hebben 2x de brug gedaan heen, 1x terug en een keer met de boot terug.

waaide nogal en ik was goed ziek aan boord =D
Offline renkie
Master
zo 17 apr 2011, 21:20 Bericht 

Ok, dus als ik het goed begrijp heeft eerder aanwezig zijn geen tot weinig nut. Prima.
 [ 18 berichten ]