Pagina 1 van 1  [ 11 berichten ]
Offline Bassie&Adriaan
Eendagsvlieg
ma 21 nov 2005, 10:44 Bericht 

De laatste tijd tref je meer en meer 60-km zones aan. Het lijkt wel landelijk beleid om structureel de maximale snelheid te verlagen en zo autogebruik te ontmoedigen. Op alle buitenwegen (m.u.v. provinciale wegen) bij mij in de buurt zijn 60-km zone borden geplaatst.

Op zich heb ik niets tegen een 60-km zone, mits dit daadwerkelijk de verkeersveiligheid ten goede komt. Indien echter het hele buitengebied wordt omgetoverd tot een 60-km zone, lijkt me dit niet het goede argument. Op wegen waar nu 80-km gereden mag worden en waar dat ook geen enkel probleem is, geldt dus straks een limiet van 60-km. Ik heb het dan o.a. over wegen waarbij tussen het fietspad en de rijbaan een voldoende ruime groenstrook ligt.

Mijn mening is dat op veel wegen waar nu 60-km van wordt gemaakt (zogenaamd in het kader van “verkeersveiligheid”), mensen toch 80-km blijven rijden. De 60-km zone wegen vormen daarmee weer een ideale inkomstenbron voor de overheid. Het is immers bijna altijd prijs.

Een ander veel gebruikt argument in deze is het milieu. Bij een lagere snelheid worden minder schadelijke stoffen geproduceerd. Dit gaat volgens mij voor de 60-km zones slechts in beperkte mate op. Bij een snelheid van 80-km kan ik in de 5e versnelling rijden. Bij een snelheid van 60-km moet ik in de 4e versnelling rijden. Een blijk op mijn boardcomputer zegt mij daarbij genoeg.

Graag zou ik van medeweggebruiker weten hoe zij denken over het nut van 60-km zones.
Offline Sandeman
FS medewerker
ma 21 nov 2005, 11:11 Bericht 
Tikkie zinloos. Zo zag ik dit weekend bij ons een nieuwe 60 zone. De situatie vorig weekend: 80 weg met voorrang op een weg van rechts.
Situatie nu: 20 meter voor de kruising begint zone 60, kruising is rood gemaakt, drempel op de kruising en... voorrang verlenen aan rechts. 10 meter verderop einde zone 60... :x

Verder worden gewoon (voor subsidie) hele stukken 80 omgetoverd (lees bord 60) naar 60 zone...
Ik zie ook steeds meer doorgaande wegen die van 80 vroeger naar 50 zijn gegaan en nu naar 30 (veel boeren dorpen)... Complete waanzin.
Offline konrad
Pro
ma 21 nov 2005, 11:22 Bericht 
Bij ons in de buurt zijn deze wegen erg belanrijk voor een goede doorstoming. Nu zijn daar ook plannen voor om deze om te toveren naar 60 kmpu wegen, en wat ik al eerder heb gezien lijdt dit alleen maar tot opstoppingen en irritaties.
mvg
Offline Janinho
Die hard
ma 21 nov 2005, 15:08 Bericht 

Al die snelheidsverlagingen zijn, op de werkelijke verkeersonveilige plaatsen na, pure onzin. Dan bedoel ik niet alleen die nodeloze 60 km-zones, maar ook 80 op de snelweg. Het dient geen enkel doel en leidt alleen maar tot irritatie.

Het milieu-argument is, zo al is aangegeven, een bijzonder slecht argument. 80 km/u op de snelweg zodat de uitstoot vermindert en er dus vlak langs de snelweg gebouwd kan worden. Vervolgens gaan de mensen die daar dan gaan wonen ook met de auto waardoor het aantal verkeersbewegingen met de daaraan gekoppelde vervuiling weer toeneemt zodat de uitstoot boven het gestelde maximum uitkomt. Ik ben benieuwd wat er dan gebeurt: 50 op de snelweg? Of wordt de woonwijk weer afgebroken?
Offline flitspaal
Master
ma 21 nov 2005, 17:54 Bericht 

Voorspelling. De nieuwe maximumsnelheden met ingang van 1 januari 2007:

Bebouwde kom: 30 km
Gewone wegen: 60 km
Autowegen: 70 km
Autosnelwegen: 80 km
Offline SSG
Master
ma 21 nov 2005, 18:24 Bericht 
flitspaal schreef:
Voorspelling. De nieuwe maximumsnelheden met ingang van 1 januari 2007:

Bebouwde kom: 30 km
Gewone wegen: 60 km
Autowegen: 70 km
Autosnelwegen: 80 km

Zal wel loslopen...
Offline Matthijs
Master
ma 21 nov 2005, 18:29 Bericht 

Hmm heb het al vaker gezegd, er ligt gewoon een verborgen agenda.

Huidige snelheidlimieten
Binnen bebouwde kom
30km/u (indien aangegeven)
50km/u (standaard)
70km/u (indien aangegeven)
Buiten bebouwde kom
60km/u (indien aangegeven)
80km/u (standaard)
Autoweg
100km/u (standaard
Autosnelweg
80km/u (incidenteel)
100km/u (indien aangegeven)
120km/u (standaard)

Dit wordt volgens mij
Binnen bebouwde kom
30km/u (standaard)
50km/u (indien aangegeven)
Buiten bebouwde kom
60km/u (standaard)
80km/u (indien aangegeven)
Autosnelweg
100km/u (standaard)
Offline lobotm
Master
ma 21 nov 2005, 19:00 Bericht 
Fastmatti schreef:
Hmm heb het al vaker gezegd, er ligt gewoon een verborgen agenda.

Huidige snelheidlimieten
Binnen bebouwde kom
30km/u (indien aangegeven)
50km/u (standaard)
Buiten bebouwde kom
60km/u (indien aangegeven)
80km/u (standaard)
Autoweg
100km/u (standaard
Autosnelweg
80km/u (incidenteel)
100km/u (indien aangegeven)
120km/u (standaard)

Dit wordt volgens mij
Binnen bebouwde kom
30km/u (standaard)
50km/u (indien aangegeven)
Buiten bebouwde kom
60km/u (standaard)
Autosnelweg
100km/u (standaard)

Het probleem is dat de nederlandse automobilist over zich heen laat lopen doordat zij geen tijd hebben om actie te gaan voeren. De Boomknuffelaars hebben bergen aan tijd zij gaan immers niet voor nix met het openbaar vervoer. Hierdoor onstaat de situatie dat alle rechten die we als automobist hebben ons worden ontnomen door een paar boomknuffelaars.
Offline konrad
Pro
ma 21 nov 2005, 20:07 Bericht 
Een nieuwe partij moet er ontstaan onder het motto:

"frei leben, frei fahren!"

:lol: jah 8)

beter goed gejat dan slecht bedacht...
Offline Jurjen
FS medewerker
ma 21 nov 2005, 20:21 Bericht 
Sandeman schreef:
Tikkie zinloos. Zo zag ik dit weekend bij ons een nieuwe 60 zone. De situatie vorig weekend: 80 weg met voorrang op een weg van rechts.
Situatie nu: 20 meter voor de kruising begint zone 60, kruising is rood gemaakt, drempel op de kruising en... voorrang verlenen aan rechts. 10 meter verderop einde zone 60... :x

Verder worden gewoon (voor subsidie) hele stukken 80 omgetoverd (lees bord 60) naar 60 zone...
Ik zie ook steeds meer doorgaande wegen die van 80 vroeger naar 50 zijn gegaan en nu naar 30 (veel boeren dorpen)... Complete waanzin.

Waaronder het dorp waar ik woon :P
Offline Sandeman
FS medewerker
ma 21 nov 2005, 20:36 Bericht 
jurjen schreef:
Waaronder het dorp waar ik woon :P

Ja, we zitten wat in dezelfde hoek he? :thumb:
 [ 11 berichten ]