Pagina 1 van 1  [ 38 berichten ]
Offline Tomster1980
Eendagsvlieg
ma 22 aug 2011, 10:13 Bericht 

Vraag:

Ik kom uit een uitrit en wil linksaf slaan. De weg die voor mij ligt is enkelbaans
gescheiden door een doorgetrokken witte streep.

Ben ik bevoegd om deze te oversteken en linksaf te gaan.

Er zijn geen borden geplaatst die een verplichte rijrichting aangeven.
Er staan ook geen gebodsborden.

Artikel 76 rvv 1990 spreekt over overschrijden en links bevinden van de doorgetrokkenstreep maar daar is mijn inziens hier geen sprake van.

Ik kan hier geen juresprudentie over vinden.

Concrete vragen:
Mag ik de doorgetrokkenstreep oversteken?
Waar kan ik daar juresprudentie over vinden?

Ik ben benieuwd.........
Offline viffer
Master
ma 22 aug 2011, 10:38 Bericht 

Vaak zie je ter hoogte van in -en uitritten een onderbroken streep, ik zou in dit geval zeggen dat het niet mag. Heb je een streetview linkje toevallig?
Offline Tomster1980
Eendagsvlieg
ma 22 aug 2011, 10:51 Bericht 

Het is op de Looierssingel te Middelburg. Ik heb geen google.nl/maps linkje. Voor de blauwe containers zit rechts een inrit/uitrit. Inmiddels is deze uitrit afgemaakt. Daar ben ik uit gekomen en de doorgetrokkenstreep overgestoken.
Offline Morbid Angel
Master
ma 22 aug 2011, 11:19 Bericht 
Zoiets als hier, toevallig?
Offline Signum
Master
ma 22 aug 2011, 11:25 Bericht 
Morbid Angel schreef:
Zoiets als hier, toevallig?

Als dit het inderdaad is dan mag je volgens mij gewoon de streep over. Er staat geen verplichte rijrichting aangegeven bij de uitrit. Wegbeheerders willen nog wel eens een doorbroken streep aanleggen ter verduidelijking, maar zoals je zelf al aangeeft was deze uitrit nog niet klaar ten tijde van het belijnen van de weg.

Ik zou het in elk geval even aan kaarten bij de wegbeheerder.
Offline geelhoed
Master
ma 22 aug 2011, 11:26 Bericht 
Tomster1980 schreef:

Ben ik bevoegd om deze te oversteken en linksaf te gaan.

Nee.
Tomster1980 schreef:

Artikel 76 rvv 1990 spreekt over overschrijden en links bevinden van de doorgetrokkenstreep maar daar is mijn inziens hier geen sprake van.

Links bevinden is er sinds 1-1-2011 uitgehaald.
Offline Masterdam
Master
ma 22 aug 2011, 11:27 Bericht 
Citaat:
§ 4. Verkeerstekens op het wegdekArtikel 76
1. Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden.
2. Het eerste lid is niet van toepassing als:
a. de streep wordt overschreden om een naast de gevolgde rijstrook gelegen vluchthaven, vluchtstrook of spitsstrook te bereiken of te verlaten;
b. aan de zijde vanwaar men de streep overschrijdt een onderbroken streep is aangebracht;
c. zich een doorgetrokken streep bevindt tussen rijstroken voor verkeer in tegenovergestelde richtingen en aan de rechterzijde van de doorgetrokken streep een onderbroken streep is aangebracht;
d. zich een doorgetrokken streep bevindt tussen een rijstrook en een fietsstrook, voor bestuurders die ingevolge artikel 10, tweede lid, de fietsstrook mogen gebruiken.

Ik zie niet in waarom je de doorgetrokken streep wèl zou mogen overschrijden.
Offline HAW2006
Master
ma 22 aug 2011, 11:29 Bericht 
Geef eens een nadere plaatsomschrijving van een gebouw of firma waar die uitrit zit.
De enige die ik kan vinden is naast een in aanbouw zijnde gebouw naast de Bristol.
Offline Tomster1980
Eendagsvlieg
ma 22 aug 2011, 11:37 Bericht 

Het klopt idd op het google maps plaatje, uitrit naast de Bristol is correct.

Maar in de wetgeving staat er niks over. Maar in welke juresprudentie staat dat je een doorgetrokken streep mag overschrijden!!??
Offline geelhoed
Master
ma 22 aug 2011, 11:41 Bericht 
Tomster1980 schreef:
Maar in de wetgeving staat er niks over. Maar in welke juresprudentie staat dat je een doorgetrokken streep mag overschrijden!!??

:huh:
Offline Masterdam
Master
ma 22 aug 2011, 12:31 Bericht 
Tomster1980 schreef:

In de wetgeving staat alles erover. En jurisprudentie die uitlegt wat je allemaal wèl mag is moeilijker te vinden dan die waarin staat wat je nìet mag. :wink:
Offline A4
Master
ma 22 aug 2011, 12:54 Bericht 
Signum schreef:
Ik zou het in elk geval even aan kaarten bij de wegbeheerder.

Dit dus. Mailtje naar de gemeente, afdeling Verkeer en Vervoer.
Online basgitaar
Master
ma 22 aug 2011, 13:15 Bericht 
Volgens mij gold dat van de doorgetrokken streep alleen in de rijrichting van de weg die je aan het volgen bent. Een stopstreep is ook niet onderbroken en daar mag je ook overheen. Maar ik ben nog aan het zoeken waar dat ook alweer stond.

Vanuit de uitrit is de doorgetrokken streep (nog) niet in de rijrichting. Hier geldt het (nog) als het oversteken van de weg. Mag een voetganger die hier de weg oversteekt (en niet de weg volgt) de streep overschrijden? Naar mijn inzicht wel, volgens het nieuwe artikel 76 niet.
Online basgitaar
Master
ma 22 aug 2011, 13:20 Bericht 
Uit het Verdrag van Wenen:

Citaat:
Artikel 26
1. Een teken in de lengterichting dat bestaat uit een doorgetrokken streep op het wegdek van de rijbaan betekent dat het voertuigen is verboden zich geheel of gedeeltelijk over deze streep te begeven en, indien deze streep twee rijrichtingen scheidt, dat het voertuigen verboden is aan de zijde van de streep te rijden die voor de bestuurder ligt tegenover de kant van de rijbaan overeenkomstig zijn rijrichting. Een teken in de lengterichting dat uit twee doorgetrokken strepen bestaat heeft dezelfde betekenis.

Hier wordt duidelijk gesproken over een teken in de lengterichting.
Offline geelhoed
Master
ma 22 aug 2011, 13:21 Bericht 
basgitaar schreef:
Volgens mij gold dat van de doorgetrokken streep alleen in de rijrichting van de weg die je aan het volgen bent.

:schudnee:
Op wegen met doorgtrokken strepen en oversteekjes worden die strepen een paar meter onderbroken om oversteken toe te staan.

Zoals hier, dus sinds 1-1-2011 mag ik over dat kleine stukje onderbroken streep naar links, en als ik dan hier weer terug naar rechts ga kan ik toch mensen legaal inhalen, toch?

basgitaar schreef:
Een stopstreep is ook niet onderbroken en daar mag je ook overheen. Maar ik ben nog aan het zoeken waar dat ook alweer stond.

Ander RVV artikel, dus niet toepasbaar op doorgetrokken strepen.
Online basgitaar
Master
ma 22 aug 2011, 13:26 Bericht 
Hier een dubbele doorgetrokken streep waar ik dagelijks overheen ga. Zal niet verboden zijn. De strepen geven geen rijstrookscheiding aan, maar het begin van de 30-zone. Vergelijkbare strepen zie ik ook bij parkeerzones en dergelijke.
Offline geelhoed
Master
ma 22 aug 2011, 13:34 Bericht 
De rijstrookscheiding is uit art 76 verdwenen. zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevinden is het nieuwe criterium.

Maar met wat creativiteit is dit een dubieuze streep ja! :lol:

Noemt men dit geen poortconstructie?
Online gabberhead
Master
ma 22 aug 2011, 13:36 Bericht 
Artikel 76 spreekt alleen over strepen tussen twee rijstroken enzo...

Gloeiende... weer de verkeerde versie van dat artikel :fp:
Offline geelhoed
Master
ma 22 aug 2011, 13:38 Bericht 
gabberhead schreef:
Artikel 76 spreekt alleen over strepen tussen twee rijstroken enzo...

Niet meer. :wink:
Offline seeker
Nieuwkomer
ma 22 aug 2011, 13:40 Bericht 

Mag niet
Mofkap schreef:

als het tenminste gaat over een doorgetrokken streep tussen rijstroken, een asstreep dus.

Is het een kantstreep dan mag het wel.

Het links afslaan over die doorgetrokken streep of het vanuit een zijstraat of uitrit over de doorgetrokken streep links afslaan naar de andere weghelft (oversteken van de weg) is volgens de geldende rechtspraak eveneens verboden. Dat valt beide onder het begrip de streep overschrijden of zich links van de streep bevinden. Het maakt niet uit om welke reden een weggebruiker zich links van de streep bevindt, de tegenligger moet er vanuit kunnen gaan dat de streep niet wordt overschreden om welke reden dan ook.
Online gabberhead
Master
ma 22 aug 2011, 13:42 Bericht 
Op deze manier dan maar:
Citaat:
Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden.

De stopstreep begint aan de rand van de rijbaanverharding, dus die mag worden overschreden. Sterker nog, hij begint bij beide randen van de rijbaanverharding!

Zo goed geelhoed? ;)
Offline geelhoed
Master
ma 22 aug 2011, 13:43 Bericht 
Hij begint er wel, maar ligt hij erlangs? :wink:
Online gabberhead
Master
ma 22 aug 2011, 13:47 Bericht 
geelhoed schreef:
Hij begint er wel, maar ligt hij erlangs?

Ja hoor, deze doorgetrokken streep ligt over z'n gehele breedte van een centimeter of 10 langs de rijbaanverharding. :kniktja:
Offline MofkaP
FS Juridisch
ma 22 aug 2011, 13:50 Bericht 
Tomster1980 schreef:

???

De wetgeving staat toch duidelijk dat de doorgetrokken streep niet mag worden overschreden.
Overschrijden is van alle kanten naar alle kanten.

Wat is dan het probleem?
Offline Ducantoni
Master
ma 22 aug 2011, 13:52 Bericht 
In de aangehaalde situatie zou het zelfs zo kunnen zijn dat een lang voertuig dat de laad en -losplaats verlaat in de rijrichting en daarvoor het weggedeelte van het tegemoetkomende verkeer (kort) gebruikt om dat schadevrij te kunnen doen ook in overtreding is.
Hopelijk leeft men niet te veel naar de letter van de wet in zo'n geval..
Offline Aanhanger
Master
ma 22 aug 2011, 13:53 Bericht 
Bushaltes zijn ook leuk.
Offline geelhoed
Master
ma 22 aug 2011, 13:58 Bericht 
Aanhanger schreef:
Bushaltes zijn ook leuk.

:kniktja:
Ik zie regelmatig bussen bij haltes langer stilstaan dan nodig voor het onmiddellijk in- en of uitstappen van passagiers. Soms zit de chauffeur er zelfs gewoon te eten. :nono:
Offline Tomster1980
Eendagsvlieg
ma 22 aug 2011, 13:59 Bericht 

Ducantoni schreef:
Hopelijk leeft men niet te veel naar de letter van de wet in zo'n geval..

Je slaat de spijker op z'n kop........
Online basgitaar
Master
ma 22 aug 2011, 14:40 Bericht 
MofkaP schreef:
De wetgeving staat toch duidelijk dat de doorgetrokken streep niet mag worden overschreden.

Klopt. Om op een parkeerhaven te komen moet je tegenwoordig verplicht een stuk door het gras.
Offline geelhoed
Master
ma 22 aug 2011, 14:42 Bericht 
En MofkaP was nog wel zo te spreken over de laatste wijziging van dit artikel! :lol:
Offline A4
Master
ma 22 aug 2011, 14:44 Bericht 
De tijd die nu in dit topic gestoken is, had je ook kunnen steken in een telefoontje/mailtje naar de wegbeheerder. Gewoon voorleggen die handel.
Online basgitaar
Master
ma 22 aug 2011, 14:46 Bericht 
Niet mee eens, de regelgeving klopt gewoon niet meer met de landelijk toegepaste wegmarkeringen.
Offline A4
Master
ma 22 aug 2011, 14:50 Bericht 
Wat ik bedoel is; leg het voor aan de wegbeheerder en dan nemen ze het wellicht een keertje mee met onderhoudt of een belijningsronde. Wellicht kunnen ze hem even voor de duidelijkheid onderbreken t.h.v de uitrit. Ben je van de hele discussie af.
Online basgitaar
Master
ma 22 aug 2011, 14:52 Bericht 
Nu deze doorgetrokken strepen niet mogen worden overschreden, hebben de eigenaren van deze auto's een probleem.

Moet ik nog doorgaan of is het probleem duidelijk?
Offline geelhoed
Master
ma 22 aug 2011, 14:53 Bericht 
basgitaar schreef:
Niet mee eens, de regelgeving klopt gewoon niet meer met de landelijk toegepaste wegmarkeringen.

Ah, nu kom je op het punt van wegbelijning. De enige wegen waar nog doorgetrokken lijnen naast de rijbaanverharding "zouden moeten worden" toegepast zijn autowegen en autosnelwegen. En die hebben de zaken die wel in 76 genoemd worden als uitzondering.
Loopt het artikel hier vooruit op richtlijnen die nog lang niet overal zijn toegepast?
Offline Ducantoni
Master
ma 22 aug 2011, 14:57 Bericht 
basgitaar schreef:
MofkaP schreef:

Klopt. Om op een parkeerhaven te komen moet je tegenwoordig verplicht een stuk door het gras.

Dat nu weer net niet:
Een doorgetrokken streep kan zijn:
een kantstreep
- ter begrenzing van verkeersruimte (rijbaan)
- langer dan 20 m
- mag overschreden worden.

Bron: http://english.verkeerenwaterstaat.nl/kennisplein/7/5/75142/C9602.pdf
Online basgitaar
Master
ma 22 aug 2011, 15:01 Bericht 
Als er dan duidelijke regels voor zijn, dan horen die thuis in het verkeersreglement. Dat is waar weggebruikers vanuit (zouden moeten kunnen) gaan.
Offline geelhoed
Master
ma 22 aug 2011, 15:03 Bericht 
Ducantoni schreef:

hahahahah! 1991!
 [ 38 berichten ]