Pagina 2 van 2  [ 75 berichten ]
Offline Freddy
Master
ma 07 feb 2011, 22:53 Bericht 
petertjuh schreef:
Meestal tank ik gewoon bij de onbemande tankstations. Geen gezeur met wel of niet auto wegrijden voor de shop in te duiken.

Nog irritanter: bij sommige bemande tankstations (of alle waar ik kom) heb je ook een aantal pompen waar je aan de pomp kan betalen. Dat doe ik altijd hoef ik niet naar binnen, mn km stand te onthouden en lekker snel weer weg. En dan gaan andere mensen daar tanken om vervolgens vrolijk binnen te gaan betalen :fp: (terwijl er andere pompen vrij zijn) M.D.K :boos:

Laatst bijgewerkt door Freddy op ma 07 feb 2011, 23:23, in totaal 2 keer bewerkt
Offline GerbenT
Master
ma 07 feb 2011, 23:18 Bericht 
Freddy schreef:
En dan gaan andere mensen daar tanken om vervolgens vrolijk binnen te gaan betalen (terwijl er andere pompen vrij zijn)

+1000000000000000000000
Offline basgitaar
Master
ma 07 feb 2011, 23:38 Bericht 
Bij mij zijn er twee mogelijkheden. Of ik ga tanken (en ben ik na het betalen snel weer weg), òf ik ga iets voor de inwendige mens halen en eventueel ter plekke nuttigen (en parkeer ik niet op een tankplek). Nooit beide.

Langs de snelweg kom ik alleen bij een tankstation als ik halverwege een lange rit een snackje of koffie wil. Brandstof aan de snelwegpomp is me te duur, dus tanken doe ik hier in het dorp.
Offline Derek
Master
di 08 feb 2011, 2:06 Bericht 
Ik parkeer ook wel eens op een tankplek, maar natuurlijk niet als het erg druk is.. Of als je ziet dat er net een begint te tanken hem daar even gauw achter te gooien..
Offline Broadie
Die hard
di 08 feb 2011, 7:31 Bericht 
Ik tank ook bij voorkeur bij een onbemand station (bij mij thuis praktisch voor m´n neus), vanwege de prijs en het gemak en dan ook zo rap mogelijk - tanken en wegwezen. Ik kan niet tegen dat gezeik & gezeur aan de pomp - nou ja, eigenlijk kan ik helemaal niet tegen gezeik & gezeur, en zeker niet op de weg, of ernaast 8) .
Verder laat ik graag de motor lopen tijdens het tanken. Dat spaart de turbolagers na een rit over de snelweg en ´s-morgens direkt na de koude start kan het motortje alvast een beetje warmdraaien. Mocht ooit iemand hierover een opmerking willen maken (is nog niet gebeurd, maar ik wacht er al lang op O:) ): hoezo "explosiegevaar"? Dus jullie zetten je motor 10 meter voor de pomp uit en duwen je bolide naar de pomp? En na het tanken eerst 10 meter van de pomp wegduwen en dan de motor starten? :wink:
Offline feitelijk
Master
di 08 feb 2011, 7:54 Bericht 
In die beide tien meter komt er geen benzine uit de pomp.
Offline Broadie
Die hard
di 08 feb 2011, 8:15 Bericht 
En wat precies kan dan binnen de LEL-grenzen van benzine tot ontbranding leiden? Statische oplading? Het tankpistool is net zo van metaal als de tankhals, waar hij tijdens de tankbeurt in rust. Vonkt er iets vanuit mijn voertuig, en dan zodanig, dat een benzinewolk zich daarin mengt?
Het enige "nadeel" is alleen dat de tankinhoud niet betrouwbaar wordt weergegeven, maar daar ben ik allang aan gewend. Bovendien rijd ik op m´n dagteller. Ik weet wanneer mijn kleintje weer langzaam dorst krijgt :biertje: .
Offline feitelijk
Master
di 08 feb 2011, 8:19 Bericht 
Broadie schreef:
En wat precies kan dan binnen de LEL-grenzen van benzine tot ontbranding leiden? Statische oplading?

Dat is wat je op de filmpjes ziet, ja. Weer instappen en uitstappen en dan het tankpistool pakken. Een draaiende motor kan volgens mij niet zo heel veel kwaad nee.
Offline Broadie
Die hard
di 08 feb 2011, 8:28 Bericht 
Of de statische lading van een menselijk lichaam ten opzichte van de aarde voldoende is voor een explosie? ik dacht daarbij aan de oplading als gevolg van het fysische transport van vloeistof door een leiding. Elke tankwagenchauffeur weet, dat je de tankbody moet aarden, voordat er gepompt mag worden. En niet alleen eventjes voordat je begint, iets wat voldoende zou zijn als het alleen om de statische lading van het voertuig zou gaan, die tijdens de rit is opgewekt.
Hetzelfde geldt voor vliegtuigen en helikopters. Ik ben vaak als passagier meegeweest naar de Noordzee. Eerst wordt de heli geaard, dan wordt er getankt.

EDIT: In de VS zijn gevallen van statische ontlading door personen gedocumenteerd. Het ging inderdaad om scenario's, waarbij men het pistool in de opening plaatst, weer de auto ingaat en, als de tank vol is, uitstapt en het pistool aanraakt. Dan kan het wel eens gevonkt hebben en de benzinedamp werd ontstoken.
Vervelend, maar dat heeft niets met een draaiende motor te maken. Trouwens, waarom slaat er eigenlijk geen vonk over, zodra men het pistool in de tankopening steekt? Op dat moment is er toch mogelijkerwijs sprake van een potentiaalverschil tussen pompinstallatie en voertuig? De pomp mag geaard zijn, maar de auto is dat niet.
Offline Kenji
Master
di 08 feb 2011, 10:36 Bericht 
Marten320TD schreef:
Hm Kenji, ik had jou vermogen om (in dit geval je tankstops) te plannen hoger ingeschat. Ik ben het echter wel met je eens dat je het aantal koude starts zoveel mogelijk dient te beperken. Daarom tank ik ook zoveel mogelijk als de motor goed warm is.

Ik plan het ook meestal wel goed hoor, maar soms ontkom ik er niet aan, als de pomp dicht is (ik tank uitsluitend BP Ultimate 98)
En koude starts houden Wankelmotoren niet van, dus dat probeer ik tot een minimum te beperken.
En zelfs al als hij warm is, ga ik hem nog niet starten om hem 5 meter erna weer uit te zetten.
Offline bruintje beer
Master
di 08 feb 2011, 10:57 Bericht 
Kenji schreef:
En koude starts houden Wankelmotoren niet van
Waarom heb je geen standkachel?

(Edit: Heb je geen standkachel?)
Offline DidbeZ
Master
di 08 feb 2011, 11:39 Bericht 
Kenji schreef:
De wagen starten, 5 meter rijden en weer afzetten is niet goed voor de motor, en ik geef nou eenmaal om de conditie van mijn auto.

Kenji schreef:
En koude starts houden Wankelmotoren niet van, dus dat probeer ik tot een minimum te beperken.
En zelfs al als hij warm is, ga ik hem nog niet starten om hem 5 meter erna weer uit te zetten.

Afbeelding
Offline Kenji
Master
di 08 feb 2011, 13:07 Bericht 
Ik kijk wel uit. Ik ga niet duwen. Het hele naar binnen lopen, afrekenen en weer teruglopen kost hooguit 2 minuten.
Ze wachten maar (f)

En nee, ik heb geen standkachel, noch wil ik een standkachel.
Offline regiorunner
Master
di 08 feb 2011, 16:33 Bericht 
Kenji schreef:
noch wil ik een standkachel.

Die zijn betrouwbaarder als de wisselwarmers hoor O:) :lol:
Offline Kenji
Master
di 08 feb 2011, 18:22 Bericht 
Waxinelichtjes zijn zelfs nog betrouwbaarder als wisselverwarming :lol:
Offline KanarieVW
Master
di 08 feb 2011, 18:29 Bericht 
feitelijk schreef:
Een draaiende motor kan volgens mij niet zo heel veel kwaad nee.

Heb één keer met draaiende motor getankt, maar dan is mn brandstofmeter wel een weekje van slag moet ik zeggen.
Offline basgitaar
Master
di 08 feb 2011, 19:02 Bericht 
...moderne computerzooi ook! Een vlotter is vlotter!
Offline Broadie
Die hard
wo 09 feb 2011, 7:10 Bericht 
Broadie schreef:
(...) waarom slaat er eigenlijk geen vonk over, zodra men het pistool in de tankopening steekt? Op dat moment is er toch mogelijkerwijs sprake van een potentiaalverschil tussen pompinstallatie en voertuig? De pomp mag geaard zijn, maar de auto is dat niet.

Wat ik nog niet wist: autobanden zijn (enigszins) geleidend. Er is sprake van ca. 1 mega-ohm tussen naaf en loopvlak. Dat is nog vrij veel, maar lijkt voldoende om de statische lading, die zich tijdens de voortbeweging voortdurend opbouwt, weg te laden geleiden. Dus, als we naast de pomp staan, zou er geen noemenswaardige elektrische lading meer aanwezig mogen zijn, die tussen vulpistool en vulopening zou kunnen overspringen.
Dat banden geleiden, toont dit bericht heel effectief. De boomstammenchauffeur heeft een stalen kabel om de houtstammen willen gooien, maar raakte de bovengrondse 7,2 kV leiding (in de VS nog gebruikelijk). Binnen enkele sekonden stonden de banden in brand.
Offline feitelijk
Master
wo 09 feb 2011, 7:19 Bericht 
Broadie schreef:
Wat ik nog niet wist: autobanden zijn (enigszins) geleidend.
Dan zal je vanaf nu met me mee lachen om mensen met een antistatische strip :wink:
Offline feitelijk
Master
wo 09 feb 2011, 19:31 Bericht 
DidbeZ schreef:

Afbeelding

Vandaag gedaan. :kniktja:
Stond voor een pomp maar de auto achter me kon niet bij de pomp daarachter. Stukkie doorgeduwd, en een dikke :thumb: van de bestuurder.
Offline Tweebel
Master
do 10 feb 2011, 0:32 Bericht 
feitelijk schreef:
Stukkie doorgeduwd, en een dikke :thumb: van de bestuurder.

Met die halve auto van je toevallig? Dat duwt iig vrij gemakkelijk!
Offline Supercop
Die hard
do 10 feb 2011, 3:36 Bericht 

Maar op de vraag van TS (heb niet alles doorgelezen, misschien al beantwoord??) kan er geschreven worden voor R395 a OM transactie (100 euro)?? Hinderlijk stilstaan/parkeren. Een kapstokartikel wat gelinkt wordt aan art. 5 WvW.
Het is naar mijn idee/inziens wel openbare weg maar gaat deze kwestie meer in de richting van een ongeschreven regel, de fatsoensnorm en die niet naleven is naar mijn idee niet strafbaar.

Ik ben geen jurist of een verkeersdeskundige op het gebied van verkeershandhaving.... Ik denk dat het uberhoupt moeilijk is, toon maar aan als verbalisant dat hier strafrechtelijk iets mis mee is, civielrechtelijk is een optie maar dan ligt het balletje bij de pompeigenaar. (in het ergste geval dat iemand naast een pomp parkeert en een boswandeling neemt.. :glaasje:) Lees wegslepen etc...
Offline feitelijk
Master
do 10 feb 2011, 5:47 Bericht 
Tweebel schreef:

Met die halve auto van je toevallig? Dat duwt iig vrij gemakkelijk!

:kniktja: Was een beetje een gekke pomp, ik kon met die halve auto ook al niet makkelijk bij de pomp komen, dus dan maar zo:

Link

Supercop schreef:
is naar mijn idee niet strafbaar.

Je blokkeert iemands doorgang, lijkt me niet anders dan hinder door parkeren op de rijbaan en de doorgang blokkeren.
Offline bruintje beer
Master
do 10 feb 2011, 7:05 Bericht 
Supercop schreef:
Het is naar mijn idee/inziens wel openbare weg
Dat denk ik nou juist niet. Je staat op het (prive-)terrein van de pompstationeigenaar.
Offline feitelijk
Master
do 10 feb 2011, 7:11 Bericht 
Maakt niet uit, blijft voor het openbaarverkeer openstaande weg. Iedereen kan er zonder meer oprijden.
 [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2