Pagina 5 van 7  [ 349 berichten ]

Moet er een online-petitie komen tegen KM-heffing?
ja 94%  94%  [ 113 ]
nee 6%  6%  [ 7 ]
Totaal aantal stemmen : 120
Offline TonyTone
Die hard
wo 14 feb 2007, 13:13 Bericht 
eh, allemaal niet boos worden maar eh.
Het enige punt waarom het niet cool is de het Big Brother is watching gedeelte.

De rest valt wel mee vind ik.
Het hoeft niet duurder te worden, ik neem aan (hoop) dat de vaste lasten wel omlaag gaan.
Dan betaald degene die het meest rijd en door de drukste stukken rijd, ook het meest. Klinkt eerlijk :D
Online Sandeman
FS medewerker
wo 14 feb 2007, 13:20 Bericht 
Nee, dat zie je imho toch verkeerd.

Ga maar na. Alles wat over de weg vervoerd moet worden, zal duurder worden. De transportbedrijven zullen die extra kosten echt niet voor eigen rekening nemen, dus dat wordt keurig doorbelast aan de klant.
Aan jou dus.
En die vrachtwagens kunnen (en zullen) echt niet wachten tot de "daltarief uren" om hun goederen te vervoeren, al was het alleen maar omdat ze in de meeste steden voor 9h (ofzo) moeten lossen.

Het is een veel te dure manier om een probleem op te lossen wat alleen op te lossen is door meer asfalt. Nou ja, op papier is dat het probleem dan, in het echt gaat het erom om meer geld binnen te krijgen.
BPM mag straks niet meer, accijnzen kunnen niet hoger (want dan gaat iedereen in DE en BE tanken) dus ze moeten toch iets om de automobilist uit te kunnen blijven melken...
Offline TonyTone
Die hard
wo 14 feb 2007, 14:26 Bericht 
Duurder Tsja, klinkt logisch, maar alles zou goedkoper worden toen we bij de EU gingen. Ook nog niet gebeurd.
Nou weet ik wel dat dingen sneller duurder worden dan goedkoper, maar ik denk niet dat het duurder worden zo vaart zou lopen.

Wel duurder zouden onze kosten worden, want zo'n tracking systeem kost natuurlijk een bak geld.
Meer asfalt zou zeker iets helpen, maar zeker niet alle problemen oplossen!
ten 1e kunnen NLers niet op meerbaans wegen rijden (ja in het midden)
en als er weer een vrachtwagen over dwars ligt, ken je er nog niet door.

DE oplossing, is met z'n alle proberen werk en wonen dichter bij elkaar te brengen. Ik weet het, das niet effe zo gedaan. En ja je mag best ver weg gaan werken als je wilt. Maar nu is het normaal om fucking ver weg te werken. Dat zou gewoon anders moeten.
In b.v. in de randstad wonen veel laag geschoolde mensen (lees allochtonen) en de gemiddeld en hoog geschoolde mensen rijden elke dag massaal die kant op. Stom toch? op zich wonen er zat mensen, alleen niet met de goede opleiding.

Toch heb je me bijna om Sandeman :-)
- Big Brother + Mega duur systeem........ :thumb_d:
Online Sandeman
FS medewerker
wo 14 feb 2007, 14:47 Bericht 
Ik weet nog niet of meer asfalt niet alle problemen oplost. Ok, het zal niet voor wereldvrede zorgen, maar het lost imho wel (vrijwel) alle mobiliteitsproblemen in NL op.

Ik denk dan niet alleen aan de snelwegen zoals ze er nu liggen, maar vooral aan een degelijk subwegennet.

Op dit moment moet IEDEREEN voor IEDER klotestukje reizen over de snelweg. Da´s niet zo slim want die snelwegen zijn al veel te druk. Als je dan van dorp x naar dorp y wil, moet je niet over de snelweg willen maar gewoon over een subweg.
Als je een goed subnet hebt kan je de helft of meer van alle toe en afritten weghalen. Dan heb je dus a minder verkeer over de snelweg en b minder in- en uitvoegers. Reken erop dat dit echt files gaat schelen. En dan niet de paar procent die ze met spitsstroken enzo willen aanpakken, maar meer richting de 95-100%.

En als klap op de vuurpijl, als er dan een calamiteit gebeurt op zo´n snelweg, dan heb je tenminste een alternatief. Kijk nu naar die situatie vanmorgen bij Eindhoven. A2 afgesloten en mensen moeten over Antwerpen omrijden. :nah:

Dichter bij het werk wonen zou inderdaad serieus een goede aanvulling zijn op bovengenoemde punten. Maar je zal toch nooit voorkomen dat mensen niet in "de grote stad" willen of kunnen wonen. Daarnaast, veel mensen wisselen regelmatig van werkplek (denk alleen maar aan detachering) die gaan echt niet ieder half jaar verhuizen.

Voorlopig zit de huizenmarkt (met dank aan de overdrachtsbelasting) muurvast op slot en zie ik mensen niet verhuizen voor een baan.

En nou tekenen die petitie luie donder 8) :wink:
Offline TonyTone
Die hard
wo 14 feb 2007, 16:12 Bericht 
oké, oké je hebt me om gepraat (ouwe zeur neger!)
Dat stukje over sub wegen enzo. :thumb:

Toch vind ik dat er meer moeite (door werk gevers/overheid) gedaan moet worden, om wonen en werken meer samen te brengen.
En Job hoppen is volgens mij een hele slechte ontwikkeling. Voor zowel het verkeer als het werk zelf.

Maar goed, we hebben een erg rechts kabinet gehad en die hebben de automobilisten ook niet echt geholpen. Dus kan het met dit bij elkaar geraatpe kabinet vast helemaal niet veel soeps worden :lol:

Zo effe tekenen.
Online Sandeman
FS medewerker
wo 14 feb 2007, 16:40 Bericht 
8) :thumb:
Offline Warmaster
Master
do 15 feb 2007, 7:50 Bericht 
Citaat:
Premier Blair wil vervuilende en kostbare files aanpakken

Verkeersheffing wekt woede van Britten

Van onze correspondent

LONDEN, donderdag
De Britse automobilisten zijn boos en laten dat weten ook. De plannen voor een combinatie van wegenbelasting en rekeningrijden gaan hen veel te ver. De aanhoudende golf van protesten dwingt premier Tony Blair tot een e-mail aan 1,3 miljoen boze Britten die op zijn website hadden laten weten niets in de plannen te zien.
De premier probeert zo een aantal ’mythen’ over de plannen te weerleggen. De discussie verdeelt het land. Milieuactivisten vinden dat de ideeën niet ver genoeg gaan, automobilisten menen dat de overheid hen pest.
Wat vooral kwaad bloed zet is de black box die in de toekomst in de auto moet worden meegevoerd en die via de satelliet de bewegingen van het voertuig controleert. Automobilisten vrezen dat het systeem gebruikt zal worden om hen op snelheid te pakken en dat hun privacy in het geding is. Volgens Blair zijn dit ‘mythen’.
Daarnaast voeren tegenstanders van de heffing aan dat er al per kilometer wordt betaald via de prijs van de ook in Groot-Brittannië flink belaste benzine. Daarnaast kent Londen een fileheffing in de vorm van de zogenaamde congestion charge, en worden in sommige wijken benzineslurpende SUV’s extra aangepakt via belastingen en/of parkeerheffingen.

Maatregel
Grote vraag is of de fileheffing werkt. Na een scherpe daling van het aantal verkeersbewegingen in centraal Londen zit men nu weer op het niveau van voor de introductie van de maatregel in 2003.
Desondanks wil burgemeester Ken Livingstone nu de heffing verhogen en het gebied waarvoor de toeslag geldt uitbreiden. Veel brandstof verbruikende wagens (een vijfde van de auto’s die nu Londen aandoen) kunnen in 2008 op een dagelijkse toeslag van 32,50 euro rekenen. Nu dient er nog 12 euro te worden neergeteld. ’Red’ Kens advies voor boze bewoners is dat ze dan maar in het openbaar vervoer moeten stappen.

De bedoeling is dat een aantal steden het voorbeeld van Londen gaat volgen en dat er op drukke wegen in de spits een toeslag komt die kan oplopen tot 1,6 euro per mijl. De proef moet in 2009 beginnen maar de druk om uitstel is door alle protesten groot.
De regering Blair wil zich echter geloofwaardig met klimaatverbetering bezighouden en de dagelijkse files zijn behalve vervuilend ook zeer kostbaar. Uitgerekend is dat als er niet wordt ingegrepen de verstoppingen in 2010 de Britse economie 35 miljard euro zullen kosten.

Bron: Telegraaf

1,3 miljoen boze mailtje naar de minister president, daar kan Nedeland nog wat van leren.
Offline MarkyMark
Master
do 15 feb 2007, 9:46 Bericht 
Gisteren maar eens wat mensen gemaild om te tekenen:
ikzelf schreef:
Onderwerp: Teken de petitie tegen de KM-heffing...

...op: http://www.km-heffing.petities.nl/

Waarom?
1) Alles wordt duurder. Hoezo? Alleen veel-rijders betalen toch meer? Nee, met name transporteurs rijden veel, en zullen de betaalde kilometerheffing doorbelasten aan hun klant en uiteindelijk aan de consument, aan ons dus.
2) Big Brother is watching... Een kilometerheffing afhankelijk van plaats en tijd vereist dat bijgehouden wordt wie waar wanneer is. Maar ik heb toch niets te verbergen? Misschien niet, maar een voormalig scheikundelraar denkt daar intussen anders over. De leraar werd verdacht van betrokkenheid bij de verspreiding van massavernietigingswapens. Die verdenking vloeide voort uit zijn gedrag op internet. Omdat hij examenvraagstukken opstelde voor het toetsingsinstituut Cito zocht de docent op internet naar gegevens over zwaar water. De combinatie met het feit dat hij ooit in dezelfde straat woonde als een Pakistaanse atoomspion was voldoende om de alarmbellen te doen rinkelen bij de opsporingsdienst AIVD.

Voor meer argumenten: http://www.flitsservice.nl/phpBB/viewto ... 531#901531
Offline tipo
Die hard
di 20 feb 2007, 17:12 Bericht 
Citaat:
Kilometerheffing eerlijk?
AMSTERDAM - Ik heb begrepen dat men in de toekomst kilometerheffing wil invoeren en dat men daartegenover de BPM en de wegenbelasting wil afschaffen. Dit lijkt mij een groot financieel nadeel voor mensen met een modaal inkomen of lager, die op grond van hun inkomen een oudere auto kopen, waarop de BPM nagenoeg is afgeschreven en die meestal laag in de wegenbelasting zitten.

Met deze auto rijdt men dan meestal een aantal jaren. Mensen met een hoger inkomen die zich een nieuwe of een relatief jonge auto kunnen permitteren in het hogere prijssegment, gaan er riant op vooruit. Zij betalen geen BPM, die rond de 40 procent van de prijs ligt, geen hoge wegenbelasting meer. En door het voordeel van de BPM hoeven sommigen ook geen lening meer af te sluiten, dus ook nog eens rentevoordeel. Ga maar eens het verschil uitrekenen tussen iemand die een Suzuki Alto van 8 jaar oud koopt en iemand die een gloednieuwe BMW 5-serie koopt. Stel dat beiden 20.000 kilometer per jaar rijden en vier jaar met de auto rijden!

telegraaf
Offline Warmaster
Master
di 20 feb 2007, 17:36 Bericht 
Citaat:
Ga maar eens het verschil uitrekenen tussen iemand die een Suzuki Alto van 8 jaar oud koopt en iemand die een gloednieuwe BMW 5-serie koopt.

Reken nu het verschil eens uit, die een 5 serie koopt wordt nu meer genaait dan iemand die een Alto koopt.
Offline laagvlieger
Master
di 20 feb 2007, 19:48 Bericht 
malle pietje schreef:
Het is mij vooralsnog niet duideljk wat nu precies de ingrepen zijn die de overheid gaat doen om de mobiliteit te verbeteren met de invoeren van de kilometerheffing.

Ze gaan niets verbeteren, alleen maar autorijden duurder maken.

malle pietje schreef:
Duidelijk is dat de BPM en wegenbelasting worden afgebouwd...

BPM moest toch al worden afgebouwd van de EU. En gaat de wegenbelasting écht omlaag? Net zoals dat kwartje van Kok tijdelijk zou zijn?? ?? Ik geloof er NIETS van.

malle pietje schreef:
....en dat je gaat betalen voor de kilometers, de plaats, de tijd en de auto waarmee je rijdt

Betalen voor kilometers doe je nu ook al via o.a. torenhoge accijnsen op benzine en diesel. Betalen voor auto doe je al via BTW en BPM. Betalen voor tijd en plaats doe je nu via "in de file staan als het druk is". Op rustige tijden betaal je via "genaaid worden door een flitser als je eindelijk eens door kan rijden"

malle pietje schreef:
En naar het de overheid doet voorkomen zal het gemiddeld niet meer kosten voor de burger (wat daar natuurlijk ook van waar moge zijn, maar dat terzijde) zal opleveren. Als het niet meer kost, levert het ook niet meer op. Dus wat gaat er nu uiteindelijk met dezelfde hoeveel geld gedaan worden, anders dan dat er nu wordt gedaan?
.....

Welke concrete investeringen worden er gedaan om de capactieit van de weg te verbeteren?

Totdat dat duidelijk is gemaakt onderteken ik nog even niet, ik ben nog niet overtuigd... 8)

Je snapt het prima! Iedereen die meer rijd dan pak m beet 750 km per jaar zal meer gaan betalen. Met dat extra geld dat ze van werkende mensen afpakken maken ze de bus voor uitkeringstrekkers goedkoper, zodat die a) meer dieseldampen kan verspreiden, b) meer busbanen nodig heeft, zodat werkenden mensen nog minder ruimte hebben voor hun auto . Doel is dat alleen mensen met een uitkering de stad nog kunnen bereiken, zodat de winkels failliet gaan en er nog meer mensen in de WW komen. Want: WW is PvdA-stemmen!! :-)

Het tweede doel is om zoveel mogelijk geld af te pakken van werkenden mensen, om dat te geven aan mensen die niet willen werken.

Het derde doel is om alle dingen die leuk zijn uit te bannen. Drinken, roken, autorijden moeten worden verboden of erg duur gemaakt. Doel is dat we uiteindelijk allemaal in grijze pakken in een walmede dieselbus zitten, terwijl we het Rood/Groene Boekje van Bos, Halsema en Marijnisse lezen (je begrijpt dat de Autovisie en de Penthouse worden verboden of heel hoog belast).

Iedere Nederlander krijg dan, in de strijd tegen milieuvervuiling en het terrorisme, een chip geimplanteerd. Zodat ze, voor je eigen veiligheid, kunnen bijhouden waar je bent en of je geen rare dingen doet.
Offline Martijn
FS Webmaster
di 20 feb 2007, 20:17 Bericht 
Nogmaals, dat hele big brother idee staat te ver bij mensen vandaan. Laat ze nou eens doordrongen raken dat het ze alleen maar geld gaat kosten.
Offline laagvlieger
Master
di 20 feb 2007, 20:26 Bericht 
Mensen in NL zijn zó naief. 'De overheid heeft toch altijd het beste met ons voor?'

Duitsland wordt steeds aantrekkelijker. Drank is er ook goedkoper! :biertje:
Offline tipo
Die hard
wo 21 feb 2007, 1:21 Bericht 
Martijn schreef:
Nogmaals, dat hele big brother idee staat te ver bij mensen vandaan. Laat ze nou eens doordrongen raken dat het ze alleen maar geld gaat kosten.

Het kostenverhaal van km-heffing klopt niet. Daar heb je gelijk in. Maar
dat is niet het hele verhaal.

Laat ik eerst de kosten schetsen:
KM-heffing wordt of kostenneutraal, of budgetneutraal ingevoerd. Dat
betekent dat het of duurder wordt voor iedereen, of dat er minder budget
komt voor infrastructuur.

Het verschil is:
De implementatiekosten (2,2G )
De uitvoeringskosten (5% van de opbrengst = 310M euro/jaar )
btw over MRB (500M euro/jaar )

Ter indicatie: we hebben het hier over een bedrag waar je ook 2000
kilometer spitsstrook van kunt aanleggen. Dus het systeem is er duidelijk
niet om de files op te lossen, want dan zou je logischerwijs dat geld aan
infrastructuur besteden.

De meerkosten door het systeem zijn per gemiddelde automobilist:
315 euro eenmalig + 115 euro/jaar
(Dan ga ik er van uit dat aan de eisen van de Commissie Nouwen wordt
voldaan, wat nog maar de vraag is. )
ter info: de gemiddelde MRB per automobilist is 385 Euro/jaar.
De gemiddelde BPM per automobilist is 500 euro per jaar.

Goed, het kostenverhaal klopt niet. Dat is duidelijk.

Wat krijg je daar voor terug?
Een ‘kastje’ met Galileo-chip waarvan de positie d.m.v. GPS en
Galileo-satalieten wordt bepaald.

Wat gebeurt er met dat kastje?
- Het kan dienen als Black-Box, wat van belang is voor verzekeraars.
Rijgedrag wordt bewuster omdat het geregistreerd wordt, zo is het idee
van de EU.
- Het kan dienen als tachograaf voor personenvoertuigen. Overschreiding
van aantal rij-uren kan beboet worden. Dat levert weer nieuwe
mogelijkheden voor het boete apparaat.
- Het kan - bij een ongeluk - de exacte locatie van het voortuig aan de de
alarmcentrale doorgeven, welke direct kan worden doorgeseind naar de
ambulance of trauma-helicopter. Dat is wel een selling point. Een
EU-commisaris van verkeer heeft al uitgerekend dat dat 2500
verkeersslachtoffers per jaar in de EU kan voorkomen. Hoe die dat heeft
uitgerekend is niet bekend.
- Het kan een ‘automatische piloot’-functie in auto’s mogelijk maken, om
de doorstroming op veilige wijze te bevorderen.
- Het is Europees.
Dus ook de Joegoslaven en Roemenen weten op de meter nauwkeurig
waar je zit, fijn als ze het op je gemunt hebben…China heeft ook alle
gegevens al van het Galileoproject, omdat ze participeren in het project.
Dus Mao kijkt ook mee. De VS heeft al aangetoond de Galileogegevens te
kunnen kraken en beschikken dus ook over de exacte locatie tot op de
meter nauwkeurig van alle kentekens zodra kilometerheffing is ingevoerd.
Denk daar maar eens over na. Als je de nederlandse overheid vertrouwd,
vertrouw je dan ook alle overheden van de wereld?

- 100% snelheidscontroles zijn vanuit EU-beleid onontkoombaar zodra de
kilometer-kastjes er zijn. (eventueel op vrijwillige basis uitgevoerd door
verzekeraars… ) Het hele Galileo-project is op basis van dit soort opties
aan de EU-overheden verkocht.
- Het kastje verstrekt File-informatie en Navigatie-opties (dat is het
buying-point voor de eindgebruiker)
- km-heffing naar plaats, tijd en milieuklasse wordt met dit systeem
uitgevoerd, want anders zijn er miljarden voor niks aan het Galileo-project
besteed.
- parkeerboetes, parkeertarieven in parkeergarages en
parkeervergunningen kunnen direct geind worden, zonder dat daar een
parkeerwachter aan te pas komt.
- In het kader van terrorisme kunnen alle verkeersgegevens lang bewaard worden.

In 2011 is het Galileo-project gereed. Toevallig he?

Ik geloof er niks van dat dit niet dicht bij mensen staat.

De discussie over km-heffing gaat volgens sommigen over file-leed en een
paar honderd euro. Wel, het helpt niet tegen fileleed en het kost een hele
smak geld. Maar wat ik zelf het ergste vind is dat straks tot in China tot op
de meter nauwkeurig te bepalen is waar ik zit, hoe hard ik rij, waar ik
heen rij, hoe vaak ik rij, etcetera. Dat is iets wat je moet vrezen.

Ver van je bed?

DIT STAAT JE TE WACHTEN

OF DIT
Offline Martijn
FS Webmaster
wo 21 feb 2007, 9:46 Bericht 
Citaat:
Laat ik eerst de kosten schetsen:
KM-heffing wordt of kostenneutraal, of budgetneutraal ingevoerd. Dat
betekent dat het of duurder wordt voor iedereen, of dat er minder budget
komt voor infrastructuur.

Dit is gelul. Het gaat de meeste werkende mensen klauwen met geld kosten, zoals ik je laatst al voorrekende. BPM afschaffing is alleen leuk als je een nieuwe auto koopt en dat is eenmaal in de tig jaar. Je hoeft helemaal niet super eerlijk te zijn, dat doet de tegenpartij ook niet. Gewoon voorhouden dat voor een gemiddeld gezin ze honderden euro's per jaar kunnen dokken, met het rekensommetje erbij. Jouw verhaal is veeeeeeel te technisch, geen hond die het leest. Zodra ze maar het gevoel krijgen dat de mensen uitgekleed gaan worden, beginnen ze vanzelf te morren. Verhaal erbij doen van de congestion charge in London, waarvan de zone opeens uitgebreid is en maar hammeren op "herinnert u zich nog het kwartje van Kok? Zou ook tijdelijk zijn, gelooft u werkelijkdat de overheid km heffing, als het er eenmaal is, niet stiekum opeens nog meer verhoogd wordt? Of dat u in Groningen opeens ook niet een hoger tarief krijgt?"

Je moet angst zaaien, wantrouwen. Privacy belang boeit niemand iets.
Offline tipo
Die hard
wo 21 feb 2007, 11:51 Bericht 
Martijn,

Er komt een platform, nadat de petitie is afgelopen op 15 april. Die neemt het vanaf daar over. Daarvoor worden verschillende groepen uitgenodigd, om hun bijdrage te leveren. Ook Flitsservice kan daar een belangrijke (de belangrijkste? ) rol in spelen.

De petitie is impulsief begonnen. Ik heb geen contacten met reguliere media en het is me niet gelukt om de petitie daarin erg bekend te maken.

Privacy en kosten zijn de twee belangrijkste redenen om tegen km-heffing te zijn. Het is dus niet nodig om te kiezen tussen deze twee argumenten.

Voor de een zullen de kosten zwaar wegen, voor de ander de privacy.

Bottomline is dat tegenstanders van km-heffing de overheid niet vertrouwen met een dure privacygevoelige belastingheffing, die ongekende prijsverhogingen in het vooruitschiet kan stellen.

Als ik de handtekeningen op 15 april heb overhandigd, dan stop ik er mee. Het platform wat er dan komt, zal moeten aantonen dat het maatschappelijke draagvlak onder de bevolking er niet is, en moet deze onvrede mobiliseren.

Dat is niet makkelijk als je weet dat 250 mensen van Verkeer en Waterstaat fulltime werken aan kilometerheffing. Al meer dan 5 jaar achtereen. Het Galileo-project daar bij opgeteld maakt die groep nog veel groter. Deze ontwikkeling stopzetten is niet iets wat mij lukt met een enkele petitie. Daar is veel meer voor nodig.

Maar om ook de ANWB, de politieke partijen en de meerderheid van de bevolking te overtuigen, geldt er 1 belangrijke regel wat mij betreft:

Ben eerlijk en integer.

Het is de overheid die onbetrouwbaar is. Het is hun informatie die misleidend is.

Het platform 'kilometerheffing NO WAY' mag nooit zelf onbetrouwbaar of oneerlijk zijn. Dan graaft het zijn eigen graf.
Offline tipo
Die hard
wo 21 feb 2007, 15:11 Bericht 
Naast http://www.rekeningrijdenisnieteerlijk.nl/

en http://www.rekeningrijden.blogspot.com/

is er nu ook een derde site die zich tegen kilometerheffing keert:
http://baluw.nl/index.php?id=10
Offline laagvlieger
Master
wo 21 feb 2007, 15:35 Bericht 
Het ziet er allemaal erg somber uit. Maar het minste dat we kunnen doen is strijdend ten onder gaan.

Waarom is het somber? Omdat de politiek vastbesloten is het in te voeren. En als ik lees van die 250 man bij V&W..... op die manier hebben ook de Betuwelijn er door geramd, terwijl eigenlijk iedereen er tegen was.

Wat mij betreft zijn de argumenten tegen:

1. Ze zeggen dat met rekeningrijden andere belastingen omlaag gaan, maar gelooft u dat nou echt?

2. De kosten van het systeem zelf moeten so-wie-so worden betaald. Een miljarden kostend systeem van poorten, camera's, kastjes, satellieten en de hele financiële afrekening....

3. Het laatste restje privacy dat er nog is in Nederland wordt ons afgenomen

4. Er ís al een kilometerheffing, door middel van schreeuwend dure brandstof

5. Het enige verschil dat het kan maken is om te varieren met de prijs: duurder op drukke wegen en tijden. Kan wel, maar is technisch ingewikkeld. En ligt ook politiek moeilijk. "Mensen in de Randstad staan niet voor hun lol in de file" en 'We moeten de economische motor van Nederland niet stilleggen' en zo voorts. De politiek zal hier voor door de knieën gaan. Er wonen veel stemmers in de Randstad!

Als je geen verschil in prijs wilt tussen landsdelen, is de logische stap: géén rekeningrijden invoeren! Maar dat gaat ze te ver, want ze willen het gewoon. Dus gaat er (zeker weten) één bedrag per kilometer komen, voor heel NL, dag en nacht.

Hiermee kan je mensen in Friesland, Groningen, Limburg, Zeeland enz. in beweging krijgen: "Luister. Omdat er 'sochtend vroeg rond Amsterdam te veel files staan, betaal jij op zondagavond in Oude Pekela meer voor je autoritje! Tja, had je maar geen PvdA moeten stemmen! "
Offline tipo
Die hard
wo 21 feb 2007, 15:58 Bericht 
@laagvlieger

Je hebt helemaal gelijk.

Daarnaast heeft kilometerheffing 2 tegengestelde doelen:
Minder autoverkeer, Hogere opbrengst.

Als er werkelijk minder autoverkeer komt, zal het tarief omhoog moeten om het budget veilig te stellen.
Als er onverhoopt meer autoverkeer komt, zal het tarief omhoog moeten om de doelstelling (minder autoverkeer) veilig te stellen.

Wat er ook gebeurt, het tarief gaat omhoog.

De Congestion Charge in Londen heeft hetzelfde probleem. Er was minder verkeer, dus moest het tarief omhoog, omdat de inkomsten tegen gingen vallen. Daarna is het gebied met een hoog tarief uitgebreid. De middenstands economie in Londen heeft er onder te lijden.
Offline Martijn
FS Webmaster
wo 21 feb 2007, 16:16 Bericht 
Citaat:
PR448: Road Pricing: Money for nothing

news: for immediate release

Later today, The Safe Speed campaign will publish a substantial report into
road pricing. It's called "Road Pricing - Money for nothing except pricing the
poor off the roads."

The main conclusions are as follows:

* Road pricing can only reduce congestion if it 'prices the poor off the
roads'. Any imaginable system of road pricing would be very highly regressive
and have its largest impacts on the low-paid.

* Road pricing requires massive infrastructure, including the biggest IT
project ever. Issuing and collecting over 30 million monthly bills will be
extremely costly. In short road pricing itself is extremely expensive. The
likely annual running cost is in excess of £4 billion. £4 billion is about half
the sum that we are spending annually on the entire road network.

* Congestion is mainly the consequence of economic activity. This economic
activity is highly desirable and pays for many things including our schools and
hospitals. Proper transport policy should seek to maximise economic activity
rather than minimise congestion. They are not the same thing.

* The government case does not properly allow for the self regulating
properties of congestion. Business already works hard to avoid congestion
because it costs money, the rest of us work hard to avoid it because we value
our time. The road-space market is already extremely well regulated by travel
time. Adding 'special costs' in a road pricing scheme changes the balances, but
does not eliminate congestion. Travel time will remain the primary regulator.

* Once the poor have been priced off the roads, the better off will soon take
full advantage of improved travelling conditions, tending to restore the
congestion balance.

* The threats of future gridlock are false. Who would be stupid enough to sit
in gridlock going nowhere day after day? If traffic got that bad, people would
find alternatives, which of course reduces the traffic to a level that people
find acceptable.

* We are facing congestion difficulties mainly because of decades of
underinvestment by successive governments. This government appears to wish to
use road pricing as an excuse for another decade of underinvestment.

* The green arguments simply won't wash. If we need a road transport 'carbon
tax', then fuel duty is literally perfect, because each litre of fuel burns to
give a precise and equal quantity of atmospheric carbon. Road pricing would
cause folk to seek longer but cheaper routes, the opposite of the desired
'green' effect.

* There are far better alternative methods for managing traffic growth.

* There is only limited truth in the idea that 'new roads quickly fill up with
cars'. A 6 lane motorway built along the west coast of Scotland would not fill
up in the foreseeable future. Roads only fill up with cars when there is
'latent demand'.

* Private motor transport is the leading form of transport throughout the
modern world. It is heavily taxed, while alternative public transport systems
are heavily subsidised. There's nothing wrong with that but it is essential
that government recognises that a) Private motor transport is highly cost-
efficient, and b) it's is the most desired form of transport in all of the
world's leading economies.

* It will be difficult or impossible to avoid transferring traffic to less safe
routes.

* "You can't build your way out of congestion" isn't exactly a lie, but it's an
extremely poor excuse for under-investment. Congestion is a sign of successful
economic activity. When building more roads encourages more economic activity
that is very likely to be a good thing for society as a whole. We need to
measure and manage the economic activity before we worry about the congestion.
Congestion largely looks after itself.

* They claim that 'people in rural areas will pay less under a roads pricing
regime, and it is likely true that there would be 'winners' on immediate
transport costs. But the hugely expensive system would have to be built,
operated and paid for. This means that on average we will be paying much more
because of the cost of the system.

* A national system of road pricing would encourage a massive range of evasion
and frauds. Quite simply, many people would consider that they were better off
outside the system and find all sorts of subtle and creative ways to avoid,
evade and defraud the system This would add considerably to the costs both
through direct revenue losses and through high costs of enforcement.

* We are not reassured by government claims that privacy would be safeguarded.
It would be hard to persuade people that non-itemised bills were correct, yet
an itemised bill is in itself a major invasion of privacy.

* Managing non-payment is difficult and worrying. What sanctions would be
applied to those who cannot or will not pay?

* The protesters and objectors couldn't be more right. The government wants to
waste countless billions of our money on impossible dreams.

Commenting on the findings, Paul Smith, founder of the Safe Speed road
safety campaign said: "The pro con balance sheet of road pricing proposals is
all con and no pro. There's nothing in the proposals which could possibly
justify the massive expense. It will price the poor off the roads yet only have
a limited effect on traffic growth. The central flaw has been to ignore the
fact that all of us are already doing what we can to avoid congestion."

"The people can see the fantastic folly - why can't the government? Is it
because it's not their money they are proposing to spend? Or is it because they
are not the poor people who would be worst affected?"

"Road pricing is a grand political design that would cost unimaginable billions
and deliver next to nothing - except misery and perhaps 'toll tax' riots."

<ends>

Offline tipo
Die hard
wo 21 feb 2007, 16:28 Bericht 
@martijn

Dat is eigenlijk het hele verhaal. Alle argumenten staan er in.
Offline tipo
Die hard
wo 21 feb 2007, 18:27 Bericht 
Blair zegt FU tegen 1,7 miljoen ondertekenaars van de petitie.

Citaat:
LONDON (AFX) - A road pricing system in Britain should be explored further, said Prime Minister Tony Blair in response to an online petition signed by 1.7 mln people opposed to the idea.

However, he added that the government had not made a firm decision on such a scheme.

Downing Street released Blair's response this morning on its website.

'I believe that at least we need to explore the contribution road pricing can make to tackling congestion,' he wrote in a statement.

'It would not be in anyone's interests, especially those of motorists, to slam the door shut on road pricing without exploring it further.'

Blair said calculations showed that a national scheme 'as part of a wider package of measures' could cut congestion significantly.

'But let me be clear straight away: we have not made any decision about national road pricing. Indeed we are simply not yet in a position to do so.'

'Of course it would be 10 years or more before any national scheme was technologically, never mind politically, feasible.'

bron

Dan vraag je je toch af waarom Nederland het in 2011 gaat invoeren? Volgens Blair kan dat helemaal niet.
Offline tipo
Die hard
wo 21 feb 2007, 19:00 Bericht 
Vervang Londen in Nederland,
Vervang superheffing in kilometerheffing

en trek je conclusies:

Citaat:
Londen legt vieze auto’s superheffing op

LONDEN - Bestuurders van zeer vervuilende auto’s betalen volgend jaar
25 pond (38 euro) per dag als zij in het centrum van Londen willen rijden.
Burgemeester Ken Livingstone wilde de superheffing aanvankelijk pas
over drie jaar invoeren, maar in de strijd tegen files en
klimaatverandering acht hij een snelle introductie gepast.

In centraal Londen geldt sinds 2003 een congestieheffing, die intussen 8
pond (12 euro) per dag bedraagt. Vanaf maandag wordt de zone
uitgebreid met Notting Hill, Knightsbridge, Kensington en Chelsea,
waarmee het gebied circa 45 vierkante kilometer beslaat.

De superheffing gaat gelden voor auto’s met een CO2-uitstoot van meer
dan 225 gram per kilometer, ofwel voor veel terrein- en sportwagens. Nu
bestaat 18 procent van het wagenpark in hartje Londen uit deze categorie,
aldus de stad. Livingstone gaat de bewonerskorting schrappen voor deze
groep. Inwoners van de zone krijgen nu 90 procent korting, terwijl
bezitters van hybrides, motoren en lpg-auto’s niets betalen.

Sinds de invoering is het verkeer met 20 procent afgenomen, maar de
files nemen weer toe.
Dit zou komen door extra busbanen en
wegopbrekingen. Het openbaar vervoer wordt intussen niet voordeliger.
Het goedkoopste enkeltje voor de metro kost in centraal Londen – tot
schrik van toeristen – sinds vorige maand 4 pond (6 euro).
volkskrant
Offline Warmaster
Master
wo 21 feb 2007, 20:34 Bericht 
38 Euro, ppffffff. Red Ken draaft nu wel een beetje door.
Citaat:
De superheffing gaat gelden voor auto’s met een CO2-uitstoot van meer
dan 225 gram per kilometer, ofwel voor veel terrein- en sportwagens.

Waar kan ik ergens een lijstje vinden met welke auto's (Merk en type) daar allemaal onder vallen.? En hoe gaat een camara dat controleren? Bijvoorbeeld een BMW 545i moet 38 Euro betalen, en een BMW 520i niet.
Offline egeltjes
Master
wo 21 feb 2007, 20:58 Bericht 
Op mijn werk wordt de collega, waar ik nu mee samenwerk, het beu als ik WEER over rekening-rijden begin.

Blijkbaar heeft hij het min of meer geaccepteerd dat auto-rijden steeds duurder gaat worden. En echt constructief zijn zulke discussies nooit.
Offline Gatlin
Master
wo 21 feb 2007, 21:21 Bericht 
Citaat:
... Livingstone gaat de bewonerskorting schrappen voor deze groep. Inwoners van de zone krijgen nu 90 procent korting, terwijl
bezitters van hybrides, motoren en lpg-auto’s niets betalen.

Clarkson zei het al, neem een Lexus GS 450h en je rijdt gratis... Met een dikke 6-cylinder en een batterij die precies 1 km meegaat.

Als ik nou een elektromotortje op een penlite batterij aan de aandrijfas hang, heb ik dan ook een hybride?
Offline Maserati Teun
FS medewerker
wo 21 feb 2007, 23:24 Bericht 
Deze site kwam ik via het Maserati-forum tegen.

http://www.rekeningrijdenisnieteerlijk.nl/default.htm
Offline tipo
Die hard
do 22 feb 2007, 9:23 Bericht 
2 artikelen over kilometerheffing:

Een kritisch artikel in de Elsevier:
Citaat:
Rekeningrijden: Betaalverkeer
Nieuwe kabinet wil versneld het weggebruik beprijzen. Een duur plan zonder enige garantie

Eerst betalen, en dan zien of de garage de reparatie uitvoert. Daar trapt een beetje automobilist niet snel in, of toch? Het oude en het nieuwe kabinet gedragen zich bij de plannen voor invoeren van rekeningrijden namelijk als een malafide garagehouder. Er zijn geen deugdelijke garanties dat files drastisch afnemen, geen harde afspraken om de opbrengsten te bestemmen voor infrastructuur. Eén zekerheid is er wel: de techniek plus uitvoering wordt peperduur.

Het nieuwe kabinet wil volgens het regeerakkoord tussen nu en 2011 het beprijzen van weggebruik versneld invoeren, een jaar eerder dan was afgesproken. Om 'draagvlak' te vinden, is in 2005 een gedifferentieerd systeem van afrekenen bedacht. Plaats en tijd van rijden, plus type auto naar milieuvriendelijkheid bepalen de prijs. Ofwel: wie dagelijks in de spits naar zijn werk gaat als forens en in een tweedehands auto rijdt – het laatste doen twee van de drie automobilisten – is het duurste uit.
elsevier

En een zeer misleidend stukje in Sprout:
Citaat:
Klaar voor rekeningrijden
22 februari 2007 7:00

Het is gewoon nog niet druk genoeg op de Nederlandse wegen. In het Verenigd Koninkrijk is 87 procent van de ondernemers voor rekeningrijden.

Neem Londen. De congestion tax van 8 pond heeft de stad weer ondernemend en leefbaar gemaakt. Rijden kost geld, stilstaan is nog altijd duurder. 80 procent van de Britse ondernemers mist omzet door files en ander oponthoud. Op jaarbasis komt dat neer op een kleine 26 miljard euro.

Voorwaarde voor brede steun is wel dat de accijnzen en wegenbelasting omlaag gaan. En dat de opbrengsten van rekeningrijden volledig ten goede komen van de infrastructuur. Dat moet in Nederland toch ook kunnen?
sprout

De propagandamachines beginnen blijkbaar warm te draaien.
Offline tipo
Die hard
ma 26 feb 2007, 9:45 Bericht 
Citaat:
Europe’s Plan to Track Phone and Net Use

PARIS, Feb. 19 — European governments are preparing legislation to
require companies to keep detailed data about people’s Internet and
phone use that goes beyond what the countries will be required to do
under a European Union directive.

( .. )

A draft law in the Netherlands would likewise go further than the European
Union requires, in this case by requiring phone companies to save records
of a caller’s precise location during an entire mobile phone conversation.

( .. )

In the Netherlands, the proposed extension of the law on phone company
records to all mobile location data “implies surveillance of the movement
of large amounts of innocent citizens,” the Dutch Data Protection Agency
has said. The agency concluded in January that the draft disregarded
privacy protections in the European Convention on Human Rights.

( .. )

The German draft settled on six months, while in Spain the proposal is for
a year, and in the Netherlands it is 18 months.

New York Times

En met kilometerheffing gebeurt dit tot op de meter nauwkeurig. De
controle op de nieuwe wetgeving ligt niet bij een onafhankelijke instantie,
maar bij het ministerie van Economische Zaken. Dus 100%
Snelheidscontroles, komen er 100% gegarandeerd, als kilometrheffing een
feit is.

Illegaal volgens het College Bescherming Persoonsgegevens. Maar ach,
Nederland loopt graag voorop in de EU. Dus ook met privacy-schending
van al haar burgers.
Offline tipo
Die hard
ma 26 feb 2007, 9:48 Bericht 
Bericht van een bezorgde treinreiziger:

Citaat:
het volgende bedacht ik nog naar aanleiding
van de discussie over het rekeningrijden. Ik lees
ik er vaak over 'de armen' die geen autovervoer
meer kunnen betalen. Dat vrees ik als treinrijder
enigzins. Nu zit ik altijd graag met mijn
laptopje op schoot in allerlei intercity's te
werken. Met de bestemmingen die ik heb
(binnencentra van de grote steden, op loopafstand
van de stations) trein ik voornamelijk.

Maar soms zie ik wel eens passagiers in de trein
die er niet in 'thuis horen'. Heel erg
luidruchtig, nemen heel veel ruimte in beslag,
hadden liever hun eigen auto genomen duidelijk.
Maar de trein was veel makkelijker (met kornuiten
naar een voetbalwedstrijd bijvoorbeeld, je kan je
lamzuipen dan). Als ze vaker de trein gaan nemen
zodra de auto te duur is, dan wordt ik naar de 1e
klasse gedreven en wordt de 2e klasse een
veldslag.

Vooral als ze daar zitten met hun 'hee, wie doet
me wat, ik kan niet anders'-houding. Met van die
'had je wat?!'-blikken als ik mijn oog laat
vallen op de laatste stoel in de trein waar hun
voeten opliggen. Nu zitten er in de trein toch
voornamelijk brave mensen die heel bewust voor de
trein hebben gekozen, heel dociel en braaf volk.
Lekker rustig. Ze passen zich automatisch aan aan
allerlei onuitgesproken codes zoals aanschuiven,
inschikken en dergelijke. Vooral de forensen, die
weten dat ruziën over ruimte meer tijd kost en
inefficiënter is dan zwijgend inschikken. Met een
plotse toestroom van de allerarmsten wordt de
delictate sociale situatie in de spits mogelijk
een gewelddadige veldslag. Je leest nu al steeds
vaker over geweld tegen conducteurs. Natuurlijk
vooral van de mensen die zich 'gedwongen' voelen
de trein te nemen, terwijl iedereen die zelf
kiest voor de trein zich in een toenemend
vijandige omgeving voelen. Het mooiste voorbeeld
vind ik de studenten met hun OV-kaart, die
gedragen zich meestal nog het braafst. Die kaart
is een cadeautje waarmee ze onbeperkt kunnen
reizen, ze voelen zich niet gedwongen. Reizigers
die je dwingt de trein te nemen gaat de boel kort
en klein slaan. Die zie ik liever met een
rokende, gedeukte zesdehands auto op de weg
rijden...

Alsjeblieft, een extra argument die je mogelijk
nog kan gebruiken hier en daar...

Offline Warmaster
Master
ma 26 feb 2007, 10:32 Bericht 
Met andere woorden, automobilisten zijn aso's en treinreizigers zijn dociel en braaf volk. Wat een eikel.
Offline Martijn
FS Webmaster
ma 26 feb 2007, 11:27 Bericht 
Nee, hij zegt: Als je autorijden duurder maakt, dat vooral het tokkie volk als eerste gedwongen wordt de trein/bus te nemen met bijkomend tokkie gedrag.
Offline tipo
Die hard
do 01 maart 2007, 10:24 Bericht 
SP en kilometerheffing
Citaat:
De SP is tegen alle vormen van extra heffingen voor de automobilist, omdat
deze neerkomen op uitsluiting van een deel van de bevolking: namelijk
degenen die het niet kunnen betalen. Als wij in Nederland iets niet willen,
moeten we niet een (inkomens)groep in staat stellen zich vrij te kopen omdat
ze zgn. "economisch belangrijker" zijn.

De SP is net als een aantal andere partijen geen voorstander van ongeremde
groei van de (auto)mobiliteit. Maar heffingen kunnen dit amper oplossen
(denk aan al diegene die de kosten bij hun werkgever kunnen declareren) en
zorgen voor een verdere tweedeling in de maatschappij tussen arm en rijk.

Eerlijkheidshalve moet ik je wel melden dat de SP in de tweede kamer voor de
kilometerheffing heeft gestemd (net als alle partijen) omdat het idee achter
deze heffing wel klopt: niet op voorhand veel betalen
(motorrijtuigenbelasting bijvoorbeeld) als je weinig gebruik maakt van het
autowegennet en/of file veroorzaakt. Met de invoering van de
kilometerheffing moeten de vaste kosten voor auto's omlaag, vinden wij als
SP. Het moet niet zo zijn dat deze heffing een melkkoe wordt om nieuwe
projecten te financieren, zoals de transportlobby graag wil.

de VVD en kilometerheffing:

Citaat:
Ik begrijp uw ongerustheid over de invoering van de
kilometerheffing. Ik denk echter dat het nu nog te vroeg is om er 'nee' tegen te
zeggen. Het kabinet moet eerst nog heel veel huiswerk doen voordat duidelijk is hoe
het precies voor mensen gaat uitpakken.

Hoewel de VVD voorstander is, hangt het van de uitvoering - en wat het in concrete
gevallen voor mensen betekent - af hoe we ermee verder gaan. De VVD heeft keiharde
voorwaarden aan de invoering gesteld:
1. de kosten van het systeem mogen niet meer bedragen dan 5%
2. voor de automobilist moet het per saldo kostenneutraal zijn. De vaste lasten
(BPM, wegenbelasting) moeten tot 0 worden afgebouwd
3. de opbrengsten moeten rechtstreeks terug worden geïnvesteerd in verbetering van
bestaande of nieuwe infrastructuur, zodat mensen wél een alternatief hebben.

Als ik constateer dat het nieuwe Kabinet nu al de lasten voor de automobilist per
saldo met 500 miljoen gaat verhogen (de VVD is daar zeer tegen) zonder dat zij er
iets voor terugzien, er wordt geen cent extra in infrastructuur geïnvesteerd, dan is
dat niet bepaald een hoopvol signaal voor succesvolle invoering van de
kilometerheffing.

In reactie op de 7 stellingen van de petitie:
Tipo 1) De gedachte om iedere auto op de meter nauwkeurig te kunnen
traceren, is sinister en verkeerd. Het is in strijd met de Wet
Bescherming Persoonsgegevens, omdat iedere automobilist voortdurend zal worden
opgespoord en geschaduwd door Galileo-satelieten, welke in verbinding
staan met het CJIB. Volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens,
dient hier eerst een verdacht feit aan vooraf te gaan.
VVD: Het systeem mag maar voor één ding worden gebruikt, en dat is de
kilometerheffing. Inbreuken op de WBP mogen wat de VVD betreft niet worden
toegestaan.

Tipo 2) Kilometerheffing bestaat al in de vorm van brandstofaccijnzen.
Kilometerheffing voegt daar niks aan toe.
VVD: U heeft gelijk dat de brandstofaccijns al een vorm van kilometerheffing is.
Maar km-heffing voegt wel iets toe: differentiatie naar plaats en tijd

Tipo 3) Filerijden kost nu al extra, namelijk tijd. Dit is nu al een
Overweging voor veel mensen om niet met de auto te gaan. Simpel gezegd: de beste
remedie tegen files, zijn files. Tenminste, als er alternatieve
vervoerswijzen zijn.
VVD: de stelling is onjuist. Steeds meer mensen hebben/gaan met de auto, kijk maar
naar de cijfers. De files zijn niet voor niets zo hard gegroeid! Tot 2020 is de
autonome groei van het verkeer nog eens zo'n 40% extra. Kennelijk zijn de
alternatieven niet aantrekkelijk genoeg en/of niet beschikbaar. Dit is al 30 jaar
het geval. Tegelijkertijd neemt ook het aantal mensen dat met de trein reist toe. De
vraag naar mobiliteit stijgt dus over de hele breedte. Dat files het beste bestreden
kunnen worden met files, is feitelijk onjuist. Waarom worden de files dan steeds
langer en zijn ze behalve in de Randstad (81%) ook steeds vaker te vinden in andere
delen van het land? Omgekeerd: niemand gelooft toch dat als je de wegcapaciteit zou
verminderen de files dan korter zouden worden?

Tipo 4) Kilometerheffing sluist veel wegenbelasting door aan bureaucratie
i.p.v. van aan wegen. Te weten 5,4 miljard Euro tussen 2012 en 2020. Dit
geld kan beter direct aan het oplossen van knelpunten besteed worden.
Files zijn namelijk geen psychologisch probleem, maar een gevolg van
een fysiek tekort aan wegcapaciteit en alternatieve vervoerswijzen. Als
u het publiek wilt laten nadenken over nuttig autogebruik, dan ligt een
postbus 51 campagne van enkele miljoenen meer voor de hand, dan een
belastingheffing die op zichzelf al 5,4 miljard gaat kosten.
VVD: Er wordt als het aan de VVD ligt geen extra belasting geheven. Het systeem zal
moeten worden betaald uit de opbrengsten. Maar dat de kosten laag moeten blijven,
daar zijn wij het over eens. Dat is precies de reden waarom de VVD heeft gezegd dat
de kosten van het systeem niet meer mogen bedragen dan 5%. De opbrengsten moeten
rechtstreeks terugvloeien naar investeringen in infrastructuur. De VVD zal daar zeer
scherp op letten, dit zijn voor ons een keiharde voorwaarden! Overigens heeft u
gelijk dat het probleem wordt veroorzaakt door een fysiek tekort aan wegcapaciteit.
Het is daarom te betreuren dat het nieuwe kabinet geen cent extra investeert om de
wegcapaciteit te vergroten.

Tipo 5) Kilometerheffing zal een deel van de buitenlandse toeristen en
consumenten er van weerhouden om geld in Nederland te besteden. De
toeristische sector en het MKB in de grensstreek zal hierdoor gedupeerd
worden.
VVD: de effecten van het systeem zijn nog onvoldoende in beeld gebracht. Dit is
zeker een aandachtspunt. Ook zal de regering nog antwoord moeten geven op de vraag
hoe het systeem past binnen Europa. Als je niet uitkijkt krijgen we in Europa een
lappendeken van verschillende systemen, met alle ongewenste grensoverschrijdende
effecten van dien. Hier moet duidelijkheid over komen!

Tipo 6) Kilometerheffing zal via transportkosten alles voor iedereen duurder
maken. Kilometerheffing wordt dan wel kostenneutraal ingevoerd, maar
de extra kosten van 19% btw over km-prijs, versnellingsprijs + 19% btw
+ spitsheffing maken de invoering van kilometerheffing voor de
gemiddelde automobilist duurder. Aangezien een loodgieter niet met de
trein naar je huis komt en een brood niet met het openbaar vervoer naar
de supermarkt, wordt alles voor iedereen duurder. Ook voor mensen die
geen eens een auto hebben.
VVD: een keiharde voorwaarde van de VVD is dat de automobilist, hoe dan ook, per
saldo NIET meer gaat betalen. Het kabinet moet duidelijk maken en laten zien dat
dit inderdaad niet het geval is. Uw stelling dat het voor iedereen duurder wordt
klopt niet (zie antwoord op stelling 7). De VVD vindt overigens dat er duidelijkheid
moet komen wat kilometerheffing voor mensen echt gaat betekenen. Dat geldt overigens
ook voor de nevenaffecten (doorberekening van kosten in de prijzen).

Ik constateer overigens dat het nieuwe Kabinet nu al de lasten voor de automobilist
per saldo met 500 miljoen gaat verhogen (de VVD is daar zeer tegen) zonder dat zij
er iets voor terugzien, dan is dat niet bepaald een hoopvol signaal voor succesvolle
invoering van de kilometerheffing.

Tipo 7) Kilometerheffing zal vooral werknemers met een laag inkomen
duperen. Zij zijn namelijk degenen die als eerste hun auto moeten laten
staan en degenen die de prijsstijgingen in de winkel het hardste voelen.
Daarom is Kilometerheffing niet 'eerlijker'.
VVD: de stelling klopt niet. Voor mensen die kleine auto's rijden en niet veel
rijden kan het ook goedkoper worden. Het zal ervan afhangen waar je woont, hoe vaak
en wanneer je de auto gebruikt.

D66 en de kilometerheffing
Citaat:
D66 is voorstander van een kilometerheffing gedifferentieerd naar
tijd en plaats. Deze heffing komt wat ons betreft in de plaats van de
heffingen op de aanschaf van nieuwe auto's (BPM), de wegenbelasting en
een belangrijk deel van de accijnzen (of helemaal). Of er nog een
partij is die tegen kilometerheffingen is durf ik niet te zeggen. De
meeste partijen zijn - soms onder voorwaarden - zover ik weet wel voor.

Dit is ook niet zo gek omdat de huidige belastingen niet slim zijn
en inderdaad teveel als een melkkoe worden gezien. De consument is
inmiddels gewend aan dure auto's en dure benzine. Wij willen allemaal
gebruik maken van ons wegennet, maar door meer asfalt neer te leggen
lossen we de bereikbaarheidsproblemen niet op. Consumenten moeten de
ene keer kiezen voor de auto en de andere keer voor de trein. Als je
met de trein reist betaal je ook per kilometer. Waarom niet als je
gebruik maakt van het wegennet?

Groenlinks en kilometerheffing
Citaat:
Ik moet je teleurstellen wij zijn van harte voor kilometerheffing.
Behalve verkeer en vervoer gaat de provincie over andere terreinen,
jammer als je je stem alleen aan verkeer op hangt

Christenunie/SGP en kilometerheffing
Citaat:
ChristenUnie-SGP is niet tegen een kilometerheffing. Het idee van betalen
voor gebruik ipv betalen voor bezit spreekt ons aan.

PvdA en CDA hebben geen reactie gegeven.
Offline Martijn
FS Webmaster
do 01 maart 2007, 11:47 Bericht 
Citaat:
Het zal ervan afhangen waar je woont, hoe vaak
en wanneer je de auto gebruikt.

Is dat nou niet een beetje vreemd? Omdat je door toeval in Friesland woont heb je meer koopkracht dan diegene die door toeval in Utrecht woont, want die moet immers meer betalen. Dat is toch je reinste discriminatie op woonplaats?
Offline R1 rijder
Die hard
do 01 maart 2007, 12:10 Bericht 
In vogelvlucht: feitelijk heb je alleen van de VVD een inhoudelijk antwoord gekregen. M.i. betekent dat, dat het voor de andere partijen helaas niet leeft, of dat ze hun eigen belang bij invoering hebben.

Even wat kort kommentaar op het VVD antwoord:

VVD schreef:
Het kabinet moet eerst nog heel veel huiswerk doen voordat duidelijk is hoe
het precies voor mensen gaat uitpakken.

Dus het gaat bij invoering nóg duurder worden?

VVD schreef:
1. de kosten van het systeem mogen niet meer bedragen dan 5%
2. voor de automobilist moet het per saldo kostenneutraal zijn.

Dat kan in de praktijk dus echt niet. Die 5% moet betaald worden, en dat gebeurt uiteindelijk door de burger. Dus ook door de automobilist. Want het enige alternatief is dat iedere burger met een motorvoertuig elk jaar rond 1 april een volledige ritregistratie opgeeft, waarna de belastingdienst een budgettair-neutrale correctie gaat uitvoeren. Zie je het al voor je? Plus dat dit tot gevolg heeft dat niet-autobezitters onevenredig meer gaan betalen. Onzin dus, want niet haalbaar, en ook niet eerlijk voor de niet-autobezitters.

VVD schreef:
De vraag naar mobiliteit stijgt dus over de hele breedte. Dat files het beste bestreden kunnen worden met files...

Beginnen ze weer: de ene hand weet weer eens niet wat de andere hand doet. Enerzijds wil het kabinet dat 'de werknemer' flexibeler gaat werken, hetgeen in de praktijk neer gaat komen op een vermindering van de rechten van de werknemer, en dan met name de ontslagbescherming. Dat betekent dat de werknemer vaker naar ander werk moet gaan zoeken, en gegeven het beleid aangaande de plaatsing van nieuwe kantoorpanden, zal dat m.i. betekenen dat de werknemer meer kilometers moet gaan maken. Dus de vraag naar mobiliteit stijgt door het kabinetsbeleid.

Daarnaast is het zo dat de eerste en tweede sector (landbouw en industrie) in Nederland langzaam maar zeker plaats maakt voor dienstverlening. En dat heeft nu eenmaal ook meer verplaatsingen tot gevolg.

Dan noem ik nog het toestaan van de toenemende lintbebouwing van kantoorpanden langs de snelwegen, waarbij die panden in het algemeen aanzienlijk beter bereikbaar zijn met de auto, dan met het OV.

Dus wat willen ze nou toch eigenlijk, problemen in hun eigen beleid op de burger afwentelen in plaats van fatsoenlijk op te lossen?

Citaat:
Tipo 7) Kilometerheffing zal vooral werknemers met een laag inkomen
duperen. Zij zijn namelijk degenen die als eerste hun auto moeten laten
staan en degenen die de prijsstijgingen in de winkel het hardste voelen.
Daarom is Kilometerheffing niet 'eerlijker'.
VVD: 1) de stelling klopt niet. Voor mensen die kleine auto's rijden en niet veel rijden 2) kan het ook goedkoper worden.

De stelling klopt wel voor mensen die wél veel moeten rijden. Bijvoorbeeld voor hun werk. Als iemand op deze manier: 2) impliceert 1), gaan redeneren, dan weet je dat 'ie of te dom is, of weet wat 'ie zegt - dus met een bewuste afleidingsmaneuvre bezig is, wat weer een gebrek aan interesse, dan wel een verborgen agenda impliceert...

Tipo: keep up the good work :thumb:.
Offline tipo
Die hard
do 01 maart 2007, 13:05 Bericht 
Ik heb de volgende lange mail naar de VVD gestuurd:

Citaat:
Hartelijk dank voor uw uitgebreide reactie.

U heeft gelijk dat het principe van kilometerheffing heel aantrekkelijk klinkt. De uitvoering, de mogelijke neveneffecten en de bijkomende kosten zijn echter veel minder aantrekkelijk.

Laat ik me tot de kosten beperken:

- U stelt dat 'de kosten van het systeem niet meer mogen bedragen dan 5%'.
Wat verstaat u precies onder de kosten? Zijn dat enkel de operationele kosten (nu ongeveer 400 miljoen/jaar). Of telt u ook de afschrijving van de implementatiekosten (nu ongeveer 2,2 miljard eenmalig), de extra btw over kilometerprijs welke nu niet over MRB wordt geheven (500 miljoen/jaar extra BTW-heffing), en de kosten van het Galileo-systeem (EU-bijdrage van 4,3 miljard, Nederland heeft 43 miljoen bijgedragen) mee?

Kostenoverscheidingen van 30% zijn heel gebruikelijk bij megaprojecten in overheidsopdracht, dus zou je die eigenlijk vantevoren moeten incalculeren bij het nemen van een politieke beslissing.

De eis dat het systeem niet meer dan 5% van de kosten mag bedragen is alleen iets waard, als precies is aangegeven dat alle kosten voor de automobilist/belastingbetaler van kilometerheffing tot die 5% kosten wordt gerekend.

Met de huidige schattingen zijn de systeemkosten van kilometerheffing tussen 2012 en 2020:
implementatiekosten + 8 x operationele kosten + 8 x extra BTW-heffing + Nederlandse bijdrage aan Galileo project
= 2,2G + 8 x 0,4G + 8 x 0,5G + 0,043G = 7,4 miljard Euro over een periode van 8 jaar. Dit komt neer op 925 miljoen per jaar.

Rekening houdend met de gebruikelijke kostenoverschreiding van 30% voor megaprojecten kan dat oplopen tot 9,6 miljard euro over een periode van 8 jaar. Dit komt neer op 1,2 miljard per jaar.

Aangezien de MRB jaarlijks 2,7 miljard en de BPM jaarlijks 3,5 miljard opbrengt, kan bij gehele afschaffing van de vaste lasten maximaal 6,2 miljard/jaar gecompenseerd worden.

5% van 6,2 miljard is 310 miljoen Euro/jaar.

De aannemelijke kosten met de huidige stand van zaken zijn dus 3x hoger dan de eis van 5% die de VVD stelt. Rekenening houden met een gebruikelijke kostenoverschreiding van 30% bij megaprojecten zijn de aannemelijke kosten voor kilometerheffing zelfs 4x hoger dan de eis die de VVD stelt.

De extra eisen die de VVD moet stellen is:
- dat er geen BTW over kilometerprijs geheven mag worden, ook al wordt kilometerprijs als product gezien.
- dat de jaarlijkse afschrijving van de implementatiekosten wordt meegerekend als kosten voor de automobilist/belastingbetaler
- dat de jaarlijkse afschrijving van de implementatiekosten + de operationele kosten niet hoger mogen zijn dan 310 miljoen/jaar, bij totale afschaffing van MRB en BPM.
- Wanneer 1/4e van de BPM wordt gehandhaafd, dan mogen de totale jaarlijkse kosten van kilometerheffing niet hoger dan 266 miljoen euro/jaar bedragen.
- Dat kostenoverschreidingen van het systeem van kilometerprijs moeten worden gecompenseerd via vermindering van benzineaccijns, om kostenneutraliteit voor de automobilist te garanderen.

- Ik ben echter bang dat de extra BTW-heffing niet als extra kosten van kilometerheffing wordt gezien, terwijl dit voor de zelfstandige automobilist wel als zodanig extra kosten zijn.
- Ik ben ook bang dat de jaarlijks afschrijving van de implementatiekosten buiten beschouwing worden gelaten, waardoor de werkelijke kosten van kilometerheffing danig wordt onderschat.
- Ik ben ook bang dat de gebruikelijke kostenoverschreiding van 30% bij megaprojecten voor lief moet worden genomen, omdat de eis van 5% tegen de tijd de overschreiding duidelijk is, niet meer hard kan worden gemaakt, omdat er geen weg meer terug is. Dan is er namelijk sprake van een voldongen feit. (Zie Betuwelijn, HSL, JSF, Deltawerken etcetera).
We hebben het dan over een bedrag van
(2,2G + 8 x 0,5G) + 30%= 5,7 miljard tussen 2012 en 2020 welke buiten beschouwing wordt gelaten, terwijl het voor de belastingbetaler/automobilist gewoon meerkosten zijn door invoering van kilometerheffing.

Die eis van 5% klinkt dus wel mooi, maar in de praktijk is die niet te handhaven. En als die al te handhaven is, dan worden er allerlei systeemkosten en extra heffingen voor de automobilist/belastingbetaler buiten beschouwing gelaten, waardoor de eis van 5% een 'schijn-eis' is.

U stelt tevens dat de VVD betreurt dat de nieuwe regering nauwelijks meer investeert in infrastructuur. Bij een kostenneutrale invoering van kilometerheffing zal het budget voor infrastructuur hoe dan ook slinken. Op zijn minst met 5%, als aan uw eis wordt voldaan. (wat mijns insziens onmogelijk is). Kiezen voor kilometerheffing betekent automatisch kiezen voor minder budget voor infrastructuur. Tegelijkertijd worden er waarschijnlijk belangrijke kosten voor de belastingbetaler/automobilist buiten beschouwing gelaten, waardoor er in de praktijk helemaal geen sprake is van kostenneutraliteit, maar van een geschatte lastenverzwaring van ongeveer 5,7 miljard tussen 2012 en 2020 voor de automobilist/belastingbetaler.

Nogmaals: In de theorie klinkt kilometerheffing aantrekkelijk, maar in de praktijk betekent het een forse lastenverzwaring voor de automobilist en een vermindering van het budget voor infrastructuur met minstens 5%. Het hangt er helemaal van af welke kosten de VVD wel meerekent en welke niet. U zult begrijoen dat de systeemkosten die u niet in beschouwing neemt, niet vanzelf verdwijnen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Met vriendelijke groet,
Offline tipo
Die hard
do 01 maart 2007, 14:06 Bericht 
Samengevat betekent de eis van:
- maximaal 5% systeemkosten (310 miljoen/jaar)
samen met de eis van:
kostenneutrale invoering (budget=6,2 miljard/jaar)
het volgende:

implementatiekosten: 1 miljard euro (uitgaande van 8 jaar afschrijving)
operationele kosten: 185 miljoen/jaar
MRB en BPM geheel afschaffen
geen btw over kilometerprijs
geen kostenoverschreidingen van het systeem

Wanneer 1/4e van de bpm wordt gehandhaafd, dan moeten de jaarlijkse
afschrijving van de implementatiekosten + de jaarlijkse operationele
kosten omlaag met 44 miljoen euro.

implementatiekosten: 1 miljard euro (uitgaande van 8 jaar afschrijving)
operationele kosten: 141 miljoen/jaar
MRB geheel en BPM gedeeltelijk voor 3/4e afschaffen
geen btw over kilometerprijs
geen kostenoverschreidingen van het systeem

De stand van zaken nu is echter:
implementatiekosten: 2,2 miljard 8 jaar afschrijving
operationele kosten: 400 miljoen/jaar
MRB geheel en BPM gedeeltelijk afschaffen (+875 miljoen/jaar)
Hoogstwaarschijnlijk btw over kilometerprijs (+500 miljoen/jaar)
Hoogstwaarschijnlijk de gebruikelijke kostenoverschreiding van het
systeem met 30% (+660 miljoen eenmalig + 120 miljoen/jaar)

De huidige stand van zaken voldoet dus bij lange na niet aan de gestelde
eis van de VVD en de ANWB. Verwacht de VVD en de ANWB nu echt
dat de kosten 1/3e van de huidige re-eele schattingen worden en
dat de syteemkosten daarna niet worden overschreden?

Waarom zegt de VVD en ANWB niet gewoon nee tegen kilometerheffing,
als elke boekhouder kan zien dat de systeemkosten, zonder
boekhoudtruucs, nooit aan de gestelde eisen gaat voldoen? Waarom tijd
en energie verspillen aan een project dat niet voldoet aan de budgetaire
eisen en dat nooit gaat
doen?
Offline egeltjes
Master
do 01 maart 2007, 17:43 Bericht 
Stel (even omgekeerd redenerend):
... dat de vvd zegt dat de kosten maximaal 5% mogen wezen.

Stel dat de kosten 3 keer zo hoog worden (ook niet ongebruikelijk bij mega-projecten) ...

Om die kosten evengoed 5% te houden, zal het aantal inkomsten toch ook 3 keer zoveel moeten worden, toch?

Voordeel voor de staat, de opbrengst (overige 95%)wordt dan ook 3 keer zoveel.

Dus met dat getal van 5% is er nog geen definitief tarief te bepalen.
Offline tipo
Die hard
do 01 maart 2007, 18:14 Bericht 
@egeltjes

Naast die 5% eis is er ook de eis van kostenneutrale invoering, bij besluit van de Tweede Kamer en als eis van de ANWB. VVD en ANWB hebben beloofd hier streng op toe te zien. (voor wat het waard is )

Aangezien er alleen gecompenseerd wordt met MRB en een deel van de BPM, is het maximum aan opbrengsten uit km-heffing in eerste instantie 6,2 miljard/jaar, omdat dat de huidige jaarlijkse opbrengst van mrb+bpm is. De systeemkosten mogen dus maximaal 5% van maximaal 6,2 miljard/jaar zijn, oftewel: maximaal 310 miljoen/jaar bij volledige afschaffing van mrb+bpm.

Wat er tot de 5%-kosten gerekend wordt, is alleen onduidelijk. Als daar mee gemarchandeerd wordt, is er wel degelijk sprake van een gelijktijdige verkleining van het infrastructuurbudget en een vergroting van de lastenverzwaring.

VVD en ANWB stellen een onmogelijke eis, wat of als nee moet worden gelezen, of als PR-show voor de bunhe welke later wordt ingebonden. De tijd zal het leren.
Offline hneel
Master
do 01 maart 2007, 19:20 Bericht 
Van de SP en de VVD vallen de antwoorden me mee. Ik dacht eerst dat beide partijen gewoon ronduit voor waren.

Kostenneutraal voor de automobilist kan per definitie niet. Want wie meer rijdt gaat meer betalen en wie minder rijdt gaat minder betalen.

Dan rest de vraag: waar ligt het kantelpunt en hoeveel extra gaat het kosten? Als het plan nog steeds is 11ct per kilometer, dan ligt het kantelpunt bij mensen die zo dicht bij hun werk wonen dat ze in feite beter op de fiets zouden kunnen gaan. En gaan veel forensen er honderden euro's per maand op achteruit.
:boos:
Offline tipo
Die hard
vr 02 maart 2007, 10:37 Bericht 
@hneel

Degene die met de auto naar zijn werk gaat tijdens de spits gaat er
meestal op achteruit.

Degene die zijn auto voor enkele plezierritjes gebruikt, gaat er op vooruit.

Het kantelpunt is niet eenduidig aan te geven, als er gevariabiliseerd wordt
naar tijd en plaats. Rijden in de spits wordt 2 tot 3 maal duurder dan
rijden buiten de spits.

Individueel zal kilometerheffing dus anders uitpakken. Kostenneutraal
betekent dat de gemiddelde belastinginkomsten per auto uit
kilometerheffing exact gecompenseerd moet worden met een algemene
verlaging van BPM en MRB.

De belastinginkomsten uit kilometerheffing zijn afhankelijk van 4 zaken:
- het totaal aan kilometers dat er door personenauto's gereden wordt (nu 95 miljard km/jaar)
- het aantal voertuigen dat in NL op kenteken staat (nu 7 miljoen voertuigen)
- de verkeersverhouding op dure en op goedkope plaatsen
- de verkeersverhouding op dure en op goedkope tijden

Als het totaal aantal kilometers door kilometerheffing daalt met 10% en het aantal auto's stijgt door afschaffing BPM met 10%, en er wordt 10% minder op dure plaatsen en dure tijdstippen gereden, dan wordt de kilometerprijs met 30 a 40% verhoogd.

(Als het aantal kilometers gewoon blijft stijgen, wordt kilometerprijs ook verhoogd, om het autoverkeer af te remmen)

Over maximale prijsverhogingen na invoering van km-heffing zijn volgens
mij geen afspraken gemaakt.

Voor de individuele automobilist is het dus van belang dat kilometerheffing niet werkt. Als kilometerheffing een geringe gedragsverandering teweegbrengt op bovenstaande vier punten, dan betekent dat een forse stijging van de kilometerprijs.
Offline tipo
Die hard
za 03 maart 2007, 13:57 Bericht 
Citaat:
'Vrees' voor vertraging rekeningrijden.
DEN HAAG - De invoering van het rekeningrijden dreigt vertraging op te lopen. Minister Eurlings van Verkeer waarschuwt de Tweede Kamer dat rond Galileo, het Europese systeem voor navigatiesatellieten, problemen zijn ontstaan.

Als Galileo vertraagd wordt ingevoerd, kan dat ook gevolgen hebben voor de introductie van rekeningrijden, aldus Eurlings. Hij wil tijdens zijn eerste Europese ministerraad over bijna drie weken (22 maart) in Brussel de zaak aankaarten.

Eurlings wil dat de Europese transportministers zich er duidelijk voor uitspreken dat er vaart wordt gezet in de onderhandelingen over het concessiecontract.

De beoogde exploitanten van Galileo zijn volgens bronnen zo aan het ruziën, dat het onwaarschijnlijk is dat het Europese systeem voor navigatiesatellieten in 2011 kan worden ingevoerd. Vertraging kan er op termijn voor zorgen dat de mogelijkheden die Galileo biedt, zoals voor de introductie van een kilometerprijs, „in eerste instantie niet benut kunnen worden”, aldus Eurlings. Er kunnen ook problemen ontstaan bij Nederlandse bedrijven die nu betrokken zijn bij de ontwikkelingsfase van het systeem.

De onenigheid tussen de exploitanten gaat volgens Eurlings over de verdeling van de werkzaamheden. De bedrijven hebben, onder druk van Brussel en de Duitse EU-voorzitter, een ”roadmap” toegezegd. De informatie zou kort voor de Europese ministerraad beschikbaar komen. Als een oplossing wordt bereikt, kunnen de onderhandelingen volgens Eurlings worden hervat.

De Duitse industrie vreest al vertraging tot 2014. De Duitse verkeersminister Wolfgang Tiefensee zei recent zelfs dat de realisering van het project in gevaar is.

Volgens de Europese ruimtevaartorganisatie ESA ligt Galileo echter op schema. Een woordvoerster zei vrijdag dat alle dertig satellieten binnen vier jaar beschikbaar zullen zijn. De eerste vier, die het basissysteem vormen, zullen in 2008 of 2009 op hun plaats hangen, verwacht ESA.
Reformatorisch dagblad

Mooi, als het niet door de petitie kan worden uitgesteld, dan maar door het gestuntel van de EU. Galileo is pas klaar voor rekeningrijden rond 2014, aldus Duitse industrie. Hopelijk krijgt Eurlings niks voor elkaar. Namens wie spreekt Eurlings eigenlijk in de EU? Namens de Nederlanders die in meerderheid tegen kilometerheffing zijn? Nee dus. Namens wie dan?
Offline drnomad
Master
za 03 maart 2007, 14:03 Bericht 
Eurlings spreekt namens de belangen van de Staat - daar valt de overheid dus ook onder.
Offline tipo
Die hard
za 03 maart 2007, 14:12 Bericht 
Als het belang van de Staat niet overeenkomt met het belang van de
meerderheid van de bevolking, is er dan nog sprake van democratie?
Offline drnomad
Master
za 03 maart 2007, 14:15 Bericht 
Je moet belang niet verwarren met mening...

Waar het eigenlijk om gaat is, heeft de Staat wel het belang tot km-heffing? Nou, er bestaat een ja-verhaal en een nee-verhaal...
Offline tipo
Die hard
za 03 maart 2007, 14:17 Bericht 
"Kilometerheffing is in uw eigen belang, burger! Ook al bent u een andere mening aangedaan", zegt de Staat.

Daarnaast: Kilometerheffing dient niet het financiele belang en het belang van persoonlijke levenssfeer van een meerderheid van de bevolking. Die mening hebben veel Nederlandse onderdanen.

Laatst bijgewerkt door tipo op za 03 maart 2007, 14:21, in totaal 1 keer bewerkt
Offline drnomad
Master
za 03 maart 2007, 14:20 Bericht 
Nee dat zegt de politiek. :)

Het is zaak om het nee-verhaal goed te krijgen :)
Offline tipo
Die hard
za 03 maart 2007, 14:32 Bericht 
Citaat:
Het gaat niet alleen om het effect op de file
Minister Eurlings (Verkeer) over vervroegd invoeren van de kilometerprijs
Het kabinet wil al in 2011 de kilometerprijs invoeren, misschien eerst voor
vrachtwagens. „We moeten een stap maken”, zegt minister Eurlings.

Minister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) wil ernst maken
met het betalen per kilometer op de snelwegen. De introductie is voorzien
in 2011 en niet in 2012, zoals de bedoeling was.

In de eerste fase kan een kilometerprijs gelden voor een beperkte groep
van maximaal 200.000 voertuigen, bijvoorbeeld vrachtwagens, zo
suggereert het ministerie in eerdere brieven aan informateur Herman
Wijffels. De investeringskosten zijn 3 miljard euro, de jaarlijkse
operationele kosten 1 miljard euro. De Tweede Kamer heeft bepaald dat
de exploitatiekosten maximaal vijf procent mogen bedragen van de
opbrengsten, ofwel ongeveer 350 miljoen euro. „Op dit moment is dat
niveau nog niet bereikt”, aldus een brief.

Uw eigen ambtenaren vinden 2012 al erg vroeg. Uw voorganger Karla
Peijs en de ANWB waarschuwen dat een snelle invoering wel eens ten
koste kan gaan van het draagvlak. Is 2011 haalbaar?

Eurlings: „Gezien de grote bereikbaarheidsproblemen heeft het kabinet
uitgesproken dat er in deze regeerperiode daadwerkelijk iets op de mat
ligt. We zullen echt een stap moeten maken op het vlak van prijsbeleid.
Dit betekent dat ik nu wil verkennen wat mogelijk is en tegen welke
risico’s op het vlak van draagvlak, financiën en techniek. Grote projecten
als HSL en Betuweroute hebben ons immers geleerd dat we zeer scherp
moeten zijn op de kosten en risico’s. Terwijl de geschiedenis van
prijsbeleid mij juist scherp doordrongen heeft van de noodzaak van
draagvlak.”

Welke bijdrage kan volgens u de kilometerprijs leveren aan het
verminderen van de files?

„Ik wil eerst even helder stellen dat het niet alleen gaat om het effect op
de file. Het is eerlijker dat mensen betalen voor het gebruik van de auto
en niet voor het bezit ervan. Dat is bovendien duurzamer. Betalen naar
gebruik beloont de consument en weggebruiker voor duurzaam gedrag: in
de vorm van een schone auto, rijden op een ander tijdstip of het kiezen
van een alternatief als de fiets. Wat we daarbij wel moeten onthouden, is
dat pas het hele pakket aan bouwen, benutten en beprijzen ervoor kan
zorgen dat de filezwaarte ondanks een verdere ontwikkeling van onze
economie op het niveau van 1992 uitkomt en concreet een daling inhoudt
ten opzichte van nu. Prijsbeleid geeft daaraan een eigen bijdrage, maar
dat wordt weer tenietgedaan als de rest van het pakket niet wordt
uitgevoerd.”

Gaat iedereen straks in heel Nederland betalen voor het rijden op de
snelweg? Wie gaan er eigenlijk op achteruit? Is het niet sneu dat
automobilisten uit de Randstad meer moeten betalen dan die uit
Groningen?

„Het is nog veel te voorbarig om nu al iets over de tarieven te zeggen. Op
dit moment staan de hoofdlijnen voor honderd procent vast en we zijn nu
op het punt beland dat we werken aan een verdere invulling. Hoofdlijn is
dat de kilometerprijs er mogelijk gefaseerd in heel Nederland komt, omdat
we ook werken aan de omzetting van de landelijke belastingen naar het
betalen voor gebruik.”

Mét de invoering van de kilometerprijs wilt u ook de belasting op de
aanschaf van nieuwe auto’s afschaffen, de BPM. Maar als dat in één keer
gebeurt, schijnt de halve automarkt in te storten. Toch?

„De overgang van de huidige situatie gaat niet zonder slag of stoot en als
je niet uitkijkt levert juist de BPM een paar rare schokeffecten op.
Daarnaast is het financieel-technisch lastig, doordat bij de BPM sprake is
van een betaling in één keer, die omgezet wordt in een betaling per
kilometer, verspreid over een fiks aantal jaren. Dus van vooraf betalen
naar gespreid betalen. Voor degene die betaalt, is dat vaak wel prettig,
maar we weten allemaal dat dit een vertraging oplevert in inkomsten bij
degene die het geld ontvangt. Dit is dus typisch iets dat ik in overleg met
mijn collega van Financiën moet bekijken.”

Betalen per kilometer mag alleen worden ingevoerd, zo heeft de Tweede
Kamer bepaald, als de kosten van het systeem niet te hoog zijn. Is het
systeem betaalbaar?

„Het beeld is heel helder: de kosten vertonen een dalende lijn, maar zijn
nog te hoog. Daarnaast gaf mijn voorgangster Karla Peijs aan dat het
goed is om een aantal eisen concreter uit te werken en voorbereidingen te
treffen voor een zorgvuldige aanbestedingsprocedure.”
nrc
Offline tipo
Die hard
za 03 maart 2007, 14:49 Bericht 
Citaat:
Verkeerskundigen: files niet op te lossen

De files in Nederland zijn met verkeerskundige en infrastructurele
maatregelen niet op te lossen. Ook betalen per kilometer zal de files niet
doen verdwijnen, zo blijkt uit een inventarisatie vandaag in het maandblad M.

Het vorige kabinet had zich ten doel gesteld het aantal files met ruim een
derde te verminderen. In werkelijkheid zijn ze sinds die belofte met een
kwart toegenomen. Toch denkt minister Camiel Eurlings (Verkeer en
Waterstaat, CDA) de doelstellingen nog te bereiken: 40 procent minder
congestie in 2020 dan in het jaar 2000 en de garantie dat 95 procent van
alle reizigers een betrouwbare reistijd heeft.

Van belang is volgens de minister een combinatie van maatregelen:
nieuwe wegen, betere benutting van bestaande wegen en betalen per
kilometer. „Alleen het hele pakket aan bouwen, benutten en beprijzen kan
ervoor zorgen dat de filezwaarte op het niveau van 1992 uitkomt en
concreet een daling inhoudt ten opzichte van nu”, zegt Eurlings vandaag in
deze krant.

Het oplossen van files is eigenlijk onmogelijk, zeggen verkeerskundigen,
omdat er elk jaar opnieuw méér autokilometers worden gereden. In de
periode tussen 1990 en 2005 is het personenvervoer in kilometers met 26
procent toegenomen. De auto is daarbij verreweg het favoriete
vervoermiddel. Van alle verplaatsingen gaat 62 procent per auto en
slechts 5 procent met het openbaar vervoer.

Bovendien lokt het oplossen van files gedrag uit dat files opnieuw doet
ontstaan, zegt Serge Hoogendoorn, hoogleraar verkeersstroomtheorie en
-simulatie aan de TU Delft. „Op dit moment staan mensen vroeger op en
vertrekken eerder naar hun werk om een file te vermijden. Stel nu dat je
de file wegneemt, dan is het effect daarvan dat mensen langer blijven
slapen. Vervolgens kruipen deze mensen weer terug naar de spits.”

Door de kilometerheffing zal de automobiliteit met 10 procent minder
groeien, zo is de verwachting.
nrc

Offline drnomad
Master
za 03 maart 2007, 17:55 Bericht 
Citaat:
„Ik wil eerst even helder stellen dat het niet alleen gaat om het effect op
de file. Het is eerlijker dat mensen betalen voor het gebruik van de auto
en niet voor het bezit ervan. Dat is bovendien duurzamer. Betalen naar
gebruik beloont de consument en weggebruiker voor duurzaam gedrag: in
de vorm van een schone auto, rijden op een ander tijdstip of het kiezen
van een alternatief als de fiets.

Wat Eurlings dus eigenlijk zegt is, dat km-heffing een doelstelling op zich is geworden, in plaats van een middel om iets anders te bereiken.
 [ 349 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende