Pagina 1 van 2  [ 64 berichten ]
Offline TuxX
Master
vr 03 feb 2012, 11:51 Bericht 
Ik zal wel niet de enige zijn die boetes buitenproportioneel vind maar wat vinden jullie nu eigenlijk echt? Sommigen vinden de kost voor het ASP bvb terecht, andere gaan procederen wegens de te hoge kosten (Anker & Anker). Ik zie ook dat de emesten 350 euro voor parkeren op een invalideparkeerplaats ene goed signaal vinden terwijl 20 euro voor 5km te hard dan weer buitenproportioneel is.

Persoonlijk heb ik het wel voor een progressief tarief. De eerste maal (in een bepaalde categorie) kost relatief weinig, de 2de maal wordt duurder en de derde keer kan je serieus aftikken. Alles binnen een bepaalde tijdscyclus uiteraard.

mensen die betere/andere ideeen hebben hierover?
Offline geelhoed
Master
vr 03 feb 2012, 11:53 Bericht 
TuxX schreef:

Persoonlijk heb ik het wel voor een progressief tarief.

Geen slecht idee, en dan noemen we dat een recidiveregeling?
Offline TuxX
Master
vr 03 feb 2012, 11:53 Bericht 
geelhoed schreef:
Geen slecht idee, en dan noemen we dat een recidiveregeling?

In het geheel. Ook bij Mulders
Offline Aanhanger
Master
vr 03 feb 2012, 11:54 Bericht 
Lijkt me een mooi ICT project om dat bij te gaan houden.

Vergeet trouwens niet dat het bij mulders niet terzake doet wie de bestuurder was; dit wordt niet geregistreerd.
Offline geelhoed
Master
vr 03 feb 2012, 11:56 Bericht 
TuxX schreef:

Dus op kenteken? :dag:
Offline Guppenklup
Master
vr 03 feb 2012, 12:17 Bericht 
Aanhanger schreef:
Vergeet trouwens niet dat het bij mulders niet terzake doet wie de bestuurder was; dit wordt niet geregistreerd.

Ahum....wel dus :fp: althans, je wordt als kentekenhouder beschouwd de bestuurder te zijn. Zie artikel over werkstrafje doodrijder
Offline 944 guy
Master
vr 03 feb 2012, 12:33 Bericht 
Aanhanger schreef:

Ach, dat is helemaal niet moelijk, zelfs voor mij. En ik ben geen ICTer. De overheid daarentegen :fp:
Offline Grande
Master
vr 03 feb 2012, 12:34 Bericht 
Progressief beleid gaat niet werken.

Voorbeeld:
Drugsdealer met een uitkering. Deze persoon zal een relatief lage boete krijgen ivm zijn uitkering (zwarte inkomsten zijn niet in beeld) en zou dus onterecht een veel te lage boete krijgen.

Daarnaast zitten er nog wat haken en ogen aan. Bijvoorbeeld het verlagen van je belasting door de hyp rente aftrek.
Als voorbeeld: Vriend van mij verdient 50k per jaar, maar door zijn relatief hoge renteaftrek (spaarhypotheek) komt hij nog in aanmerking voor zorgtoeslag.

Je pakt dus de niet huizenbezitter, welke eerlijk zijn geld verdiend het hardst.
Offline geelhoed
Master
vr 03 feb 2012, 12:36 Bericht 
Verwar je dit idee nou niet met inkomensafhankelijke boetes? :[
Offline RucphenNB
Master
vr 03 feb 2012, 12:36 Bericht 
TuxX schreef:

Indien dat op naam is en niet op kenteken meteen doen!
Offline TuxX
Master
vr 03 feb 2012, 12:37 Bericht 
Waar jij het over hebt is inkomensafhankelijk. Daar pleit ik niet voor.

Progressief betekend gewoon dat je boete stijgt naarmate je dezelfde overtreding vaker begaat. De boete voor de eerste overtreding is bij de bijstandtrekker en de huizenbezitter evenhoog, net als de boete voor de 10de overtreding.
Offline Grande
Master
vr 03 feb 2012, 12:38 Bericht 
geelhoed schreef:
Verwar je dit idee nou niet met inkomensafhankelijke boetes?

Beter lezen Grande, beter lezen!

To assume is to make an ASS out of U and ME....

:boos: :oops: :oops: :oops: :oops:
Offline Kiwi45
Master
vr 03 feb 2012, 12:38 Bericht 
De eerste twee Muldertjes per jaar gewoon een herinnering (lieve automobilist, wilt u voortaan niet meer zo hard rijden svp?) zonder boete.
Voor de Groenlinks liefhebbers zou je daar een accept-giro bij kunnen doen voor het betreffende bedrag, vrijwillig over te maken aan Greenpeace, Wereldnatuurfonds of whatever.
Offline TuxX
Master
vr 03 feb 2012, 12:44 Bericht 
Kiwi45 schreef:
De eerste twee Muldertjes per jaar gewoon een herinnering (lieve automobilist, wilt u voortaan niet meer zo hard rijden svp?) zonder boete.

Ben ik zelfs niet tegen. Tot een bepaalde hoogte natuurlijk. Muldertje van 39km/u te hard mag wel iets meer zijn dan een waarschuwing :)

En wat dat kenteken vs. naam betreft. Kijk, als je je auto uitleent dan hou je maar een sluitende administratie bij. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen kenteken. Dan komt er maar een bestuurdersverklaring bij het Muldertje. In te vullen indien iemand anders reed. Gaat daar misbruik van gemaakt worden door je vrouw/man de verklaring te laten invullen omdat die nog geen overtreding op naam heeft staan? waarschijnlijk wel maar geen enkel systeem is waterdicht. En misbruik wordt er nu ook gemaakt.
Offline PTPT
Die hard
vr 03 feb 2012, 12:45 Bericht 
Ik vind alle boetes te hoog; zelfs voor het ASP vind ik het gewoon te veel.
Ik zal zelf niet zo snel last hebben van parkeren op een invalideplek of een alcoholslot krijgen, echter zijn die prijzen te hoog.
Voor een klein foutje ben je al kwart modaal maandinkomsten kwijt... En de keuze voor een alcoholslot een paar modale maandsalarissen.

Dus niet hoger straffen d.m.v. hogere boetes, of mensen met hogere inkomsten (die meestal dus ook al harder werken) andere tarieven opleggen.

Het hele boetebeleid is fout, en gaat steeds meer de verkeerde kant op.
Mensen letten niet meer op het verkeer, maar op hun snelheidsmeter.
Drankrijders rijden niet meer met drank op "vanwege het alcoholslot", en dus niet eens vanwege de gevaren.
Is dat wat we willen?
Offline geelhoed
Master
vr 03 feb 2012, 12:47 Bericht 
TuxX schreef:
Dan komt er maar een bestuurdersverklaring bij het Muldertje.

Ja dat zie ik wel gebeuren...
Offline RucphenNB
Master
vr 03 feb 2012, 12:49 Bericht 
TuxX schreef:
En wat dat kenteken vs. naam betreft. Kijk, als je je auto uitleent dan hou je maar een sluitende administratie bij. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen kenteken. Dan komt er maar een bestuurdersverklaring bij het Muldertje. In te vullen indien iemand anders reed. Gaat daar misbruik van gemaakt worden door je vrouw/man de verklaring te laten invullen omdat die nog geen overtreding op naam heeft staan? waarschijnlijk wel maar geen enkel systeem is waterdicht.

Tegenwoordig is je vingerafdruk noodzakelijk voor het paspoort, kastje in de auto, eerst die chip erin en dan pas rijden. Maar dan alleen dat kastje om aan te tonen wie er gereden heeft!!
Offline WimLex
Master
vr 03 feb 2012, 12:50 Bericht 
Aanhanger schreef:

Flensburg is daar erg goed heb ik gehoord :kniktja:
Offline geelhoed
Master
vr 03 feb 2012, 12:57 Bericht 
PTPT schreef:

Drankrijders rijden niet meer met drank op "vanwege het alcoholslot", en dus niet eens vanwege de gevaren.
Is dat wat we willen?

Ja dat is wat we willen. Als ze het niet laten vanwege het gevaar dan op een andere manier.

Pakkans moet omhoog en de boetes omlaag, Dan is het effect van controles, ook als je het budgetneutraal doet, veel groter.
Offline WimLex
Master
vr 03 feb 2012, 13:00 Bericht 
geelhoed schreef:
Pakkans moet omhoog en de boetes omlaag

:respect: :respect: :respect:
Offline Furr
Master
vr 03 feb 2012, 13:00 Bericht 
Kiwi45 schreef:

Eens, maar wel met bezwaar clausule. We weten allemaal dat de apparatuur in NL fáált.
Offline PTPT
Die hard
vr 03 feb 2012, 13:07 Bericht 
geelhoed schreef:

Pakkans moet omhoog en de boetes omlaag, Dan is het effect van controles, ook als je het budgetneutraal doet, veel groter.

Ik zie toch echt liever dat mensen hun verantwoordelijkheid gaan nemen. Die drang naar controle is nergens goed voor.
Offline geelhoed
Master
vr 03 feb 2012, 14:06 Bericht 
PTPT schreef:

Ik zie toch echt liever dat mensen hun verantwoordelijkheid gaan nemen

:lol:
Offline Warmaster
Master
vr 03 feb 2012, 14:56 Bericht 
TuxX schreef:
mensen die betere/andere ideeen hebben hierover?

Boetes met 75% verlagen (strenger straffen helpt immer niet roept de politiek altijd) en dan nog wat Kiwi zegt.

Kiwi45 schreef:
Offline Kiwi45
Master
vr 03 feb 2012, 15:01 Bericht 
PTPT schreef:

Ik zie toch echt liever dat mensen hun verantwoordelijkheid gaan nemen

Juist, helemaal mee eens.

(Gaat meteen naar het gemeentehuis om de naam van mijn vrouw te veranderen in 'Verantwoordelijkheid'' )
Offline bernardo A.
Master
vr 03 feb 2012, 15:26 Bericht 

Aardig idee, ik ben er helemaal voor, maar zolang de overheid de boete-inkomsten als vaste inkomstenbron op de begroting heeft staat gaat dit echt niet gebeuren. Ik voorzie zelfs een heksenjacht in zone's 60, waar de limiet op 90% van alle kilometers compleet van de pot gerukt is. Als ze het op de snelwegen niet meer kunnen binnenharken gaan ze het daar doen.
Offline Masterdam
Master
vr 03 feb 2012, 17:51 Bericht 
PTPT schreef:
of mensen met hogere inkomsten (die meestal dus ook al harder werken)

Ehm... ik ken een paar mensen bij de MacDonalds, bij schoonmaakbedrijven, bij vuilnisophalers en bij verhuizers die toch best bereid zijn een hand uit de mouwen te steken hoor.

Ik snap je punt wel, maar 'hard werken' is net even iets te kort door de bocht.

Overigens doe ik zelf ook zo af en toe eens 80u per week voor een maandelijkse belediging. :boos:
Offline zadkine
Master
vr 03 feb 2012, 17:57 Bericht 
TuxX schreef:
Kiwi45 schreef:

Ben ik zelfs niet tegen. Tot een bepaalde hoogte natuurlijk. Muldertje van 39km/u te hard mag wel iets meer zijn dan een waarschuwing :)

En wat dat kenteken vs. naam betreft. Kijk, als je je auto uitleent dan hou je maar een sluitende administratie bij. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen kenteken. Dan komt er maar een bestuurdersverklaring bij het Muldertje. In te vullen indien iemand anders reed. Gaat daar misbruik van gemaakt worden door je vrouw/man de verklaring te laten invullen omdat die nog geen overtreding op naam heeft staan? waarschijnlijk wel maar geen enkel systeem is waterdicht. En misbruik wordt er nu ook gemaakt.

Doe dan de eerste 20 km/h te hard (cumulatief) af met waarschuwingen. (5 keer 4km/h te hard of 1 keer 20 km/h te hard.

Daarna aftikken en bij elke volgende boete hoger.

Uiteraard elk jaar weer een schone lei.
Offline hneel
Master
za 04 feb 2012, 18:52 Bericht 
Ik ben sowieso tegen het straffen van mensen die geen vlieg kwaad hebben gedaan.
Offline 357kurt
Die hard
za 04 feb 2012, 19:11 Bericht 
Diplomaat worden en schijt aan boetes :)
Offline wildplasser
Pro
za 04 feb 2012, 19:14 Bericht 
Citaat:
Voor de Groenlinks liefhebbers zou je daar een accept-giro bij kunnen doen voor het betreffende bedrag, vrijwillig over te maken aan Greenpeace, Wereldnatuurfonds of whatever.
:fp:

Betaal nog liever aan de roverheid dan deze zakkenvullers.
Offline aygo4life
Master
wo 08 feb 2012, 20:02 Bericht 
Ben voor een repressief beleid
1000,- voor elke verkeers overtreding.
Dan leert men het wel af
Offline Maserati Teun
FS medewerker
wo 08 feb 2012, 20:05 Bericht 
@aygo4life, hoe toch is op met dat gezwam van je.

BTW, je had beloofd alleen in de video-topic je lusten bot te vieren. :dag: :dag: :dag:
Offline Grande
Master
do 09 feb 2012, 0:19 Bericht 
@Tuxx ben je nu echt serieus?

Je hebt inmiddels al 1 (of 2)x te hard gereden bij een TC (WHAHAH slaper!)
En ongeveer 150.000 een boete voor foutparkeren gehad...

Zou je laatste boete je 3.000 euro kosten ofzo.

@Aygo, met jouw rijstijl zou ik me daar serieus in kunnen vinden...idiote afremmen en gas bijgeven om vrachtwagen te etteren, serieus levens in gevaar brengen voor 1,30 euro benzine winst..dat is al minimaal 1k waard.
Daarnaast wil je ledjes in een Aygo gaan inbouwen...dat is genoeg voor een onderzoek naar je geestelijke gesteldheid.
Online Ownedbylag
Die hard
do 09 feb 2012, 0:36 Bericht 
Aan de ene kant vind ik alle boetes buiten proportioneel, m.u.v. van alcohol, hier ben ik zelf uitermate op tegen, daarentegen ben ik wel weer tegen de extreem hoge kosten van het ASP.

Om nou even het volgende voorbeeld te pakken, Ik snap wel dat binnen de bebouwde kom veel mensen buiten staan/lopen en dat men daarvoor de boetes verhogen t.o.v. van buiten de bebouwde kom. Echter, waar gebeuren nou de meeste dodelijk ongelukken? Volgens mij toch echt niet in de bebouwde kom, maar juist meer buiten. Daar is dan weer geen aparte regeling voor, daar wordt gewoon de standaard boete tarief gepakt. Absurd.

Het meest recente voorbeeld van Wegmisbruikers: bumperkleven >80 km/h = 550 euro. Hoezo zo'n groot bedrag? Is dat ergens goed voor? Rechts inhalen = goedkoper, 220 euro, terwijl dat eigenlijk net zo gevaarlijk is als links inhalen. Ik ben ook een fan van het Amerikaanse beleid: "Keep your own lane.". Links en rechts inhalen, mag gewoon.

Ik had het over het net zo gevaarlijk over het punt dat mensen net zo onverwachts naar links komen dan naar rechts. Men kijkt alleen wat meer links dan rechts wanneer ze een baan willen opschuiven, dat zou misschien de enige reden zijn dat rechts inhalen gevaarlijker is.

Andere boetes slaan wel ergens op. Zoals eerder aangeven het beboeten van alcohol of rijden zonder gordel/helm. Echter, om het weer zo extreem te doen als het ASP gaat weer te ver. Ik klop geen 3000 euro op tafel, jij wel? Bovendien ben ik hier nog op tegen ook, het belemmert je hele auto rijden. Gevaarlijke gekken die dat hebben bedacht. Tijdens het rijden, hoe verzin je het?

Andere boetes slaan de plank ongelooflijk mis. Het meest recente voorbeeld is het "onnodig toeteren". 350 euro vind ik toch echt te veel, al heb ik hem nooit gehad, en het heeft totaal niets met verkeersveiligheid te maken.

Ik krijg ook steeds meer het gevoel dat ze luisteren naar de "brave burgertjes" en niet meer naar cijfers. Of anders kunnen ze nooit zulke idiote uitspraken beweren.
Offline viffer
Master
do 09 feb 2012, 0:53 Bericht 

Ownedbylag schreef:
"onnodig toeteren". 350 euro

:fp: Doe maar 85 euro...
Online Ownedbylag
Die hard
do 09 feb 2012, 0:55 Bericht 
GertJan schreef:
:fp: Doe maar 85 euro...

ik dacht dat MoFkap zei dat het 350 euro was? ben ik weer voorgelogen!

zie je wat ik bedoel?!

85 of 350, maakt niet uit, ik zie het nut er nog steeds niet van in.
Offline viffer
Master
do 09 feb 2012, 0:58 Bericht 

Die 350 euro is inderdaad uitgebreid in de media geweest, helaas niet juist.

Ik zie het nut inderdaad niet in van het onnodig claxonneren. Waarom moet je bv. als je 's avonds ergens op bezoek bent geweest nog even claxonneren bij vertrek? Je hebt toch vlak daarvoor al gedag kunnen zeggen?
Offline Grande
Master
do 09 feb 2012, 1:00 Bericht 
Ownedbylag schreef:
85 of 350, maakt niet uit, ik zie het nut er nog steeds niet van in.

Van mij mag die boete niet hoog genoeg zijn...het is geen gevaar, wel een idiote ergernis.
Onze medelanders zijn nogal van het toeteren, en ik woon aan een drukke weg...
Dus bij winst van Turkije en/of Marokko is het feest hier, en bij het eventueel blokkeren van de weg, of andere wazige redenen ook.
Ik heb zelfs meegemaakt dat men toeterde naar een ambulance die het verkeer op aan het houden was....

Omdat ze een bejaarde aan het verzorgen waren die ten val gekomen was.
Online Ownedbylag
Die hard
do 09 feb 2012, 11:44 Bericht 
GertJan schreef:
Ik zie het nut inderdaad niet in van het onnodig claxonneren. Waarom moet je bv. als je 's avonds ergens op bezoek bent geweest nog even claxonneren bij vertrek? Je hebt toch vlak daarvoor al gedag kunnen zeggen?

Kijk, jij begrijpt het!

Grande schreef:
Van mij mag die boete niet hoog genoeg zijn...het is geen gevaar, wel een idiote ergernis.

Aan de ene kant geef ik je wel gelijk, maar aan de andere kant ook weer niet. Het mag wel iets hoger, maar niet hoger dan bijv. niet-handsfree bellen. Dan wordt de boete te hoog in mijn ogen.
Offline TuxX
Master
do 09 feb 2012, 13:46 Bericht 
@Grande: Denk je dat nou echt. Laat ik je even uit die droom helpen. Ik heb sinds de eerste dag dat ik mijn rijbewijs had gescoord:

- 1x TC (5km te hard), bezwaar loopt nog
- 3x flits (10km te hard, 9km te hard en 7km te hard), bezwaar voor die laatste loopt nog
- 2x wegggesleept waarvan 1x succesvol bezwaar aangetekend en gewonnen dus die telt niet mee. Bezwaar voor de 2de loopt nog.
- 1x boete voor het vasthouden van mijn mobiel (in Belgie)

En dit met 500000km op de teller. En nu jij!
Offline Kiwi45
Master
do 09 feb 2012, 13:49 Bericht 
Ja, ehhh, Tuxx, zo wordt dat natuurlijk nooit wat met dat Griekse begrotingstekort.
Beetje meer doorrijden/foutparkeren svp, denk aan je Griekse mede-Europeanen!
Offline RucphenNB
Master
do 09 feb 2012, 14:07 Bericht 
TuxX schreef:

Ik scoor er meer op dezelfde km's of komt dat door iets anders? :oops: O:)
Offline -Joske-
Master
do 09 feb 2012, 14:58 Bericht 
TuxX schreef:
@Grande: Denk je dat nou echt. Laat ik je even uit die droom helpen. Ik heb sinds de eerste dag dat ik mijn rijbewijs had gescoord:

Volgens mij mis je iets... Blijkt Grande toch niet te dromen.

TuxX schreef:
Een 3 tal parkeerbonnen waarvan 1 succesvol aangevochten en 1 waarvan het bezwaartraject nog loopt. De 3de leverde me 80 euro dwangsom op.
Offline TuxX
Master
do 09 feb 2012, 15:17 Bericht 
-Joske- schreef:
Een 3 tal parkeerbonnen waarvan 1 succesvol aangevochten en 1 waarvan het bezwaartraject nog loopt. De 3de leverde me 80 euro dwangsom op.

naheffingsaanslagen. Zijn geen boetes. Ik had ze verkeerd benoemd.
Offline 2177
Die hard
do 09 feb 2012, 15:21 Bericht 

TuxX schreef:

Hoeveel heb je er zelf van gereden?? :lol: :lol:
Offline RucphenNB
Master
do 09 feb 2012, 16:14 Bericht 
2177 schreef:
Hoeveel heb je er zelf van gereden??

TuxX een beetje kennende alles. :wink:
Offline TuxX
Master
do 09 feb 2012, 16:43 Bericht 
Alles idd
Online Ownedbylag
Die hard
do 09 feb 2012, 17:03 Bericht 
in hoeveel tijd?
Offline Grande
Master
do 09 feb 2012, 17:10 Bericht 
Poeh

2 Mulders
1 T
1x Telefoon vasthouden.

Denk ook in 400.000 - 500.000 km ofzo.

Bijna 10 jaar mijn rijbewijs. Zit de afgelopen 7 jaar boven de 60k per jaar.
 [ 64 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende