Pagina 2 van 2  [ 67 berichten ]
Offline Robbert!
Laat zich horen
wo 18 mei 2011, 12:21 Bericht 
Even nagevraagd bij de gemeente (n.a.v. eerste vraag uit het topic)

Geachte heer x,

De situaties die u schets zijn beide gelijkwaardige kruispunten. Het betreffen beide aansluitingen van de toegangsweg van de flats aan de Van Beethovenlaan, waarbij zowel het gedeelte voor de voetgangers als de rijbaan van gelijksoortig materiaal zijn gemaakt. Bij een uitritconstructie dient er duidelijk sprake te zijn van het gebruiken van een inritband en dat is hier niet aan de orde.

Vertrouwende u voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,

Gemeente Maassluis
Afdeling Openbare Orde en Wijkberheer
E. Helmus
Offline bert65
Die hard
do 19 mei 2011, 20:50 Bericht 

Citaat:
De situaties die u schets zijn beide gelijkwaardige kruispunten. Het betreffen beide aansluitingen van de toegangsweg van de flats aan de Van Beethovenlaan, waarbij zowel het gedeelte voor de voetgangers als de rijbaan van gelijksoortig materiaal zijn gemaakt. Bij een uitritconstructie dient er duidelijk sprake te zijn van het gebruiken van een inritband en dat is hier niet aan de orde.

http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/60873-verkeer-uitritten-aanleg-en-regels.html
Hier vind ik dus:
Binnen het gebruikersdoel kan je twee uitritconstructies onderscheiden:
* door het gebruikersdoel bepaald
* door de constructie bepaald

Bij het bestemmingsdoel moet je denken aan inritten bij woonhuizen, garageboxen of bedrijven terwijl in de overige situaties op de weg de inrit d.m.v. constructie / wijze van aanleggen duidelijkheid (zou) moeten geven.

Duidelijk is het dus niet maar volgens deze tekst is het dus wel een uitrit.
Offline Robbert!
Laat zich horen
do 19 mei 2011, 21:54 Bericht 
Warrig, zou het dan gewoon zo zijn dat er dus geen uniform beleid is en het dus mogelijk is om maar wat aan te rommelen?

Stel nou dat er een botsing zou plaatsvinden, is het dan een kwestie van verzekering succes?
Offline MofkaP
FS Juridisch
do 19 mei 2011, 22:51 Bericht 
Als er iets geen uitritten zijn dan zijn het wel de voorbeelden die als goede uitrit op die website worden gegeven.
Afbeelding Afbeelding

Bij een goed geconstueerde uitrit behoren rechte hoeken en geen uitlopende wegverbreding, bochten of bochtbanden bij de aansluiting ervan op de daarop uitkomende weg; de toepassing van paaltjes is al helemaal uit den boze.
Dat zijn twee van de hoofdregels waaraan een goede uitritconstructie volgens het handboek wegaanleg van het CROW behoort te voldoen.

Beide als goede uitritconstuctie aangegeven situaties voldoen niet aan die hoofdnormen en worden dus niet als uitrit beschouwd.

Dit hieronder, dat zijn uitritten.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Online basgitaar
Master
do 19 mei 2011, 23:10 Bericht 
Ik weet niet waar ik het vandaan heb, maar ik dacht dat de kleine bochtbandjes (kwartcirkel met een straal van ongeveer een meter) ook gebruikt kunnen worden waar hierboven die speciaal gevormde blokken zitten tussen trottoirband en oprithellinkje. Klopt dat?
Offline MofkaP
FS Juridisch
do 19 mei 2011, 23:11 Bericht 
basgitaar schreef:
Ik weet niet waar ik het vandaan heb

Zie boven: handboek CROW.
Standaardwerk voor wegbeheerders en wegenbouwers.
Online basgitaar
Master
vr 20 mei 2011, 9:12 Bericht 
Leuk, maar je kan niet verwachten dat elke bestuurder dat handboek kent. Als een uitrit herkenbaar moet zijn aan de hoekstenen, dan is die hoeksteen zo'n beetje een verkeersteken, en dat zou m.i. in het RVV moeten worden omschreven.

Een constructie als deze heb ik altijd als uitritconstructie gezien. Nogmaals, klopt dat?
Offline Ikx
Pro
vr 20 mei 2011, 9:42 Bericht 
Citaat:
Wanneer moet nu volgens de jurisprudentie een weg op een kruispunt als een uitrit worden beschouwd?
Dat is het geval als die weg van beide zijden niet alleen door de verkeerskundige, maar ook door de gewone burger als uitrit herkenbaar is.
In zijn arrest van 13 januari 1981 zei de Hoge Raad: "In de regel zal een uitmonding zoals in deze zaak (op dit kruispunt is het trottoir van de V-straat doorgetrokken, de uitmonding van de A-straat is verhoogd en de scheiding tussen het trottoir en de rijbaan van de V-straat is uitgevoerd met opritbanden) reeds door zijn constructie voor iedere verkeersdeelnemer ter plaatse, van welke kant hij ook nadert, kenbaar zijn als uitrit."
De Hoge Raad zegt dus feitelijk: "Als het trottoir van de V-straat doorloopt, en men kan vanaf de A-straat die V-straat alleen oprijden door dat verhoogde trottoir via opritbanden over te steken, dan is er sprake van een voor iedere verkeersdeelnemer herkenbare uitrit".
Hij sluit hiermee de mogelijkheid van andere constructies dan die van het doorlopende trottoir niet uit, maar blijft daaraan toch de voorwaarde verbinden, dat die voor iedere verkeersdeelnemer herkenbaar moet zijn.
Dit arrest legt feitelijk een zware claim op de wegbeheerder. Hij is immers verantwoordelijk voor de inrichting van de weg. Hij moet zodanige situaties creëren, dat het voor elke verkeersdeelnemer, - hoe onbekend ook ter plaatse, - in één oogopslag duidelijk is, welk gedrag van hem daar wordt verwacht. Daarover mag geen misverstand bestaan.
Bij onvoldoende duidelijke creaties kunnen er na ongevallen schadeclaims volgen.
Een duidelijke constructie (vaak door uniformiteit) is vele malen belangrijker dan een esthetische vormgeving. De ontwerpen van kruispunten hoeven niet aan de Welstandscommissie te worden voorgelegd.
Als het trottoir duidelijk doorloopt, is de plaatsing van voorrangsborden geheel overbodig. Ook is het aanbrengen van een taludmarkering (ook wel pianoklavier genoemd) niet gewenst. Deze markering is bestemd om hoogteverschillen (b.v. op drempels) te accentueren.

Ofwel het is niet zo simpel als in eerder posts gesteld: De meningen of iets wel of niet als uitrit herkenbaar is kunnen verdeeld blijven, net zoals de aansprakelijkheid. Voor de eerste situatie is bijvoorbeeld te zeggen dat het P-bord wel degelijk een parkeerplaats en daarmee uitrit suggereert. Maar aan de andere kant is buiten het bord niet echt sprake van een uitritconstructie. Maar uitritconstructie is weer geen voorwaarde om als uitrit aangemerkt te worden.

Met andere woorden: ik zou hier een juridisch geschil maar uit de weg gaan omdat de uitkomst niet op voorhand vaststaat.
Online basgitaar
Master
vr 20 mei 2011, 9:51 Bericht 
Ikx schreef:
Voor de eerste situatie is bijvoorbeeld te zeggen dat het P-bord wel degelijk een parkeerplaats en daarmee uitrit suggereert.

Die snap ik niet. Hoe kan de aard van een aanliggend terrein doorslaggevend zijn om de gelijkwaardige kruising als een uitrit te moeten gaan zien?

Is er ergens een regel die bepaalt dat een parkeergelegenheid niet met een gelijkwaardige kruising kan worden ontsloten, en dat dus een aansluiting met een parkeerterrein altijd als uitrit moet worden gezien? Het komt erg onwaarschijnlijk op me over.
Offline Aanhanger
Master
vr 20 mei 2011, 9:55 Bericht 
Ik neem aan dat hij bedoelt dat een P gelegenheid geen weg zou zijn.
Lijkt me geen stand houden, maar in jouw vorige voorbeeld bijvoorbeeld wel.
Daar is alleen een trottoir en er zijn garages.
Er is helemaal geen weg dus kan het alleen maar een uitrit zijn.
Online basgitaar
Master
vr 20 mei 2011, 9:57 Bericht 
Die maps link ging me alleen om het gebogen stoeprandje.
Offline Aanhanger
Master
vr 20 mei 2011, 10:00 Bericht 
Ik weet het maar dat maakt in dat geval niets uit lijkt me.
Offline MofkaP
FS Juridisch
vr 20 mei 2011, 11:04 Bericht 
basgitaar schreef:
Een constructie als deze heb ik altijd als uitritconstructie gezien. Nogmaals, klopt dat?

Nee.
Het is geen uitritconstructie.
Het is gewoon een uitrit (door bestemming).
Offline WimLex
Master
vr 20 mei 2011, 16:47 Bericht 
Even een vraagje, zonder duidelijke plaats/maps/fotos erbij.

Bubeko zijn er werkzaamheden, snelheid wordt omlaag gebracht van 80 naar 50 middels de daartoe bestemde Vmax borden.
Dan zit er IN het stuk met WWZ een zijstraat.

Dan dienen die snelheidsborden (Vmax=50) toch herhaald te worden NA de kruising ?
Of dien ik dit op te vatten als een 50-ZONE ??
Offline MofkaP
FS Juridisch
vr 20 mei 2011, 18:06 Bericht 
WimLex schreef:
Dan dienen die snelheidsborden (Vmax=50) toch herhaald te worden NA de kruising ?

Formeel wel.
Echter het hangt af van de wegsituatie en de mate en de aard van de wegwerkzaamheden.
Er zijn wel rechterlijke uitspraken die aangeven dat je zelf ook had kunnen bedenken dat de gereduceerde snelheid blijft gelden ook nadat je de kruising bent gepasseerd. Omdat duidelijk was dat de wegwerkzaamheden (b.v. opbreking, aanwezigheid van wegwerkers, of versmalde rijbaan) ook na de kruising bleven voortduren.
Offline WimLex
Master
vr 20 mei 2011, 18:28 Bericht 
Duidelijk, ik heb nog even verder gekeken, die zijstraat is een 60 zone, waar alleen een bord staat "gewijzigde verkeerssituatie" (en uiteraard een einde 60-zone bord) maar GEEN Vmax is 50 bord.

Ze zitten daar dus zowiezo fout :woop: :woop: :woop:
(en daar hebben ze staan flitsen) O:) O:) O:)
Offline weetje11
Master
vr 20 mei 2011, 19:14 Bericht 
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 5,,0,16.19

Eentje van mij: mag je als bromfietser (gele plaat, met helm), O:) wel of niet over het Schenkviaduct heenrijden?
Moet je dus de linker weg (uiteraard rechts houdend op die weg) berijden, of kies je voor de rechter weg, en dan op de fietssuggestiestrook (?) (is dat de juiste benaming?)

ps let op: als je een beetje handig bent met google maps, gebruik je deze link:
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 09602&z=17
en "rijd dan" als bromfietser rechtdoor richting rijswijkse plein, (over de weg?), onder het spoorviadiuct door, dan de baan voor rechtsaf volgen,

(langs dit punt) http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 09602&z=17

naar het begin van het viaduct...
dan over het viaduct,
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 09602&z=17
waar je geen borden tegenkomt dat bromfietser op het fietspad moeten.....
Vertel me eens, waar moet ik rijden als bromfietser?

(ps denk aub vanuit de gedachte als bromfietser, niet als automobilist... die zal toch wel zeggen, opdonderen van "mijn" weg, waar ik 80 mag als slome slak..." O:) )
Graag jullie reacties!
 [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2