Pagina 1 van 1  [ 18 berichten ]
Offline NooitTeSnel
Master
do 27 okt 2011, 19:42 Bericht 
Als er meerdere voorsorteervakken zijn voor rechtdoor, mag je dan eigenlijk op het rechter vak harder rijden dan links? Of loop je dan het risico een "niet links inhalen" bekeuring op te lopen?
Online basgitaar
Master
do 27 okt 2011, 20:02 Bericht 
Hangt er van af. Bij files is het anders dan zonder files.

Artikel 3
1 Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.

Artikel 11
1 Inhalen geschiedt links.
2 Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
4 Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen.

Artikel 13
1 Bij fileverkeer behoeft, indien de rijbaan is verdeeld in rijstroken in dezelfde richting, niet de meest rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd.
2 Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.
Online basgitaar
Master
do 27 okt 2011, 20:07 Bericht 
Hoe het is geregeld bij het wegrijden bij het stoplicht als er meerdere stroken in dezelfde richting gaan, weet ik niet. Daar gaat rechts wel eens wat sneller dan links.
Offline Aanhanger
Master
do 27 okt 2011, 20:12 Bericht 
Vanuit stilstand wegrijden is geen inhalen.
Offline NooitTeSnel
Master
do 27 okt 2011, 20:22 Bericht 
Artikel 11:
1: De vraag is of we het hier wel over inhalen hebben?
2 en 4: Niet van toepassing bij twee of meer voorsorteervakken die allemaal rechtdoor gaan?

Artikel 13: Je zou een verkeerslicht een file kunnen noemen, maar het lijkt me wat dubieus?
Online basgitaar
Master
do 27 okt 2011, 20:40 Bericht 
Aanhanger schreef:
Vanuit stilstand wegrijden is geen inhalen.

Tot welk moment is het dan nog 'wegrijden' en wanneer begint het 'inhalen' te zijn?
Offline NooitTeSnel
Master
do 27 okt 2011, 20:47 Bericht 
Goede vraag... suggesties: als je nog binnen de vakken rijdt, tot de overkant van het kruispunt of tot je ophoudt met versnellen.
Online basgitaar
Master
do 27 okt 2011, 20:48 Bericht 
NooitTeSnel schreef:
2 en 4: Niet van toepassing bij twee of meer voorsorteervakken die allemaal rechtdoor gaan?
Klopt, maar als het twee vakken voor linksaf zouden zijn begint lid 2 wel weer mee te doen.

NooitTeSnel schreef:
Artikel 13: Je zou een verkeerslicht een file kunnen noemen, maar het lijkt me wat dubieus?
Je had het nog niet over verkeerslichten gehad. Maar lijkt mij inderdaad dubieus.

Gelukkig heb ik nog nooit gehoord van iemand die werd beboet wegens het rechts sneller optrekken dan bestuurders links van hem, bij wegrijden.
Offline NooitTeSnel
Master
do 27 okt 2011, 21:13 Bericht 
basgitaar schreef:
Je had het nog niet over verkeerslichten gehad. Maar lijkt mij inderdaad dubieus.

Ah sorry, ik zie het, jij noemde vanzelf al het verkeerslicht en dat bedoelde ik inderdaad.

Laat ik even een puur hypothetisch minder "netjes" geval voorstellen dan alleen iets sneller optrekken, geen idee wie zoiets zou doen natuurlijk:

Link
Online basgitaar
Master
do 27 okt 2011, 21:20 Bericht 
In dat filmpje is geen sprake van wegrijden bij verkeerslichten, het licht is al groen bij het naderen.

Gaat het om wegrijden, net voordat het filmpje begint, vanaf verkeerslichten en dan meteen linksaf naar waar het filmpje begint, dan is de betreffende bestuurder natuurlijk nooit te snel. O:)
Offline NooitTeSnel
Master
do 27 okt 2011, 21:28 Bericht 
basgitaar schreef:
In dat filmpje is niet sprake van wegrijden bij verkeerslichten, licht is al groen bij het naderen.

Daarom was de vraag niet helemaal specifek wegrijden bij een verkeerslicht, maar meer de voorsorteervakken. Als het bij het wegrijden mag, mag het dan ook als de lichten groen worden bij het de bocht om komen. Maar of het bij het wegrijden mag is zelfs niet helemaal duidelijk, dus ik vrees dat deze zeker niet mag.

basgitaar schreef:
Gaat het om wegrijden, net voordat het filmpje begint, vanaf verkeerslichten en dan meteen linksaf naar waar het filmpje begint

Nee, uit betrouwbare bron begreep ik dat de bestuurder daar op de linker van twee linksaf stroken stond, achter de rode auto :wink:

Ik zat er dus over na te denken na deze "snellere route" of het zo zou mogen. Ook omdat ik het op dit punt heel vaak zie, mensen die (vanaf rechts) die rechter strook nemen en dan vooraan weer invoegen.
Offline egeltjes
Master
do 27 okt 2011, 21:32 Bericht 
Zolang je niet van rijstrook, c.q. voorsorteerstrook, wisselt, ben je niet aan het inhaaaalun ...
Online basgitaar
Master
do 27 okt 2011, 21:32 Bericht 
Dus de rode auto was links voorgesorteerd? Dan mag je men die rechts inhalen. Artikel 11 lid 2. Die blauwe ook? Dan die ook.
Citaat:
Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.

egeltjes schreef:
Zolang je niet van rijstrook, c.q. voorsorteerstrook, wisselt, ben je niet aan het inhaaaalun ...

Hij begon achter de rode auto op dezelfde strook, heb ik me laten vertellen.
Offline NooitTeSnel
Master
do 27 okt 2011, 21:36 Bericht 
egeltjes schreef:

Is dat zo? Want volgens mij is het niet toegestaan om als je op de snelweg aan komt rijden op de meest rechter strook, gewoon door te rijden als er iemand onnodig op de middelste strook zit?
Online basgitaar
Master
do 27 okt 2011, 21:59 Bericht 
O, het wordt nog leuker.

Stel, de rode auto rijdt op de linker van twee stroken naar links en slaat af naar links; en de maker van het filmpje bevindt zich op de rechter van die twee stroken direct achter of naast de rode auto. Dan is de bestuurder van de rode auto verplicht om de auto met de camera voor te laten gaan!

Immers:
Citaat:
Atikel 18: 1 Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer (...) dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
:roflol:

Of draaf ik nu door in het letterlijk lezen van verkeersregels? :x

Wie heeft dat artikel zo idioot opgesteld zeg, twee bestuurders naast elkaar die beide afslaan, zijn beide verplicht de ander voor te laten gaan. Na u, meneer. Nee, na u mevrouw. Nee meneer gaat u voor! Nee u! Nee u!
Offline Aanhanger
Master
do 27 okt 2011, 22:10 Bericht 
Denk je dat je er een bon voor krijgt?
Offline NooitTeSnel
Master
do 27 okt 2011, 22:18 Bericht 
basgitaar schreef:
Of draaf ik nu door in het letterlijk lezen van verkeersregels?

Ik vrees dat ze deze andersom bedoelen, bij links afslaan moet je verkeer wat links naast je zit voor laten gaan, maar heel letterlijk heb je inderdaad gewoon gelijk.

Aanhanger schreef:
Denk je dat je er een bon voor krijgt?

Voor rechtdoor op de snelweg gewoon doorrijden bij een linksplakker? Ik tot nu toe nooit en ik doe het wel af en toe, maar er loopt hier ergens een topic van iemand die er een boete voor binnenhaalde door op een spitsstrook (= meest rechter strook) gewoon met de Vmax door te rijden langs enkele middenbaanrijders.
Online basgitaar
Master
do 27 okt 2011, 22:26 Bericht 
NooitTeSnel schreef:
Ik vrees dat ze deze andersom bedoelen, bij links afslaan moet je verkeer wat links naast je zit voor laten gaan, maar heel letterlijk heb je inderdaad gewoon gelijk.

Dan moeten die ambtenaren die de regels bedenken en opstellen eens iemand in dienst nemen die op school een voldoende heeft gehaald voor het vak Nederlands.
 [ 18 berichten ]