Postingstijd interval gedetecteerd van 50.1 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 2  [ 56 berichten ]
Offline MarcNL
Nieuwkomer
zo 06 maart 2011, 17:24 Bericht 

Situatieschets: ik ben groen, de ander rood. Eerst een plaatje:

Afbeelding

Rood staat te wachten om rechtdoor te gaan dus om het duidelijk te maken: in dit plaatje achter de witte bestelbus aan te gaan. Ik kom aangereden en zet hem rechts van zijn auto neer, naar links kijkend of ik meteen de afslag naar rechts op kan gaan. We staan allebei stil, en opeens rijdt hij rechtdoor met een bochtje naar rechts en schampt vol mijn voorkant mee. Zijn rechtervoorkant raakt mijn linkervoorkant.

Nu vraag ik me dus af, mag ik daar wel staan? Er is geen scheiding op die weg en omdat er vaak auto's staan die op de baan terecht willen komen om rechtdoor te gaan moeten ze nogal vaak lang wachten omdat het daar erg druk is. Uit coulance staan daarom veel mensen helemaal links en kunnen mensen die rechtsaf willen er langsaf en meteen rechtsafslaan als er niks aankomt.
Nu ben ik dus benieuwd hoe het qua regels zit. Mocht ik daar staan? Zo ja, dan is hij dus fout, zo nee: ik stond stil, ben ik dan alsnog fout?

Voor de kenners, het is de insulindelaan in Eindhoven. http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=insulindelaan+eindhoven&sll=52.469397,5.509644&sspn=2.670355,7.174072&ie=UTF8&hq=&hnear=Insulindelaan,+Eindhoven,+Noord-Brabant&t=h&ll=51.442336,5.503665&spn=0.000667,0.001751&z=19Het stukje na de berenkuil naar de tongelresestraat.

Reactie van de verzekering binnen:
Citaat:
Geachte heer / mevrouw,
Naar aanleiding van bovengenoemde schade deel ik u het volgende mee.
De verzekeraar van de tegenpartij wijst de aansprakelijkheid af en stelt zich op het standpunt dat de bestuurder van uw auto gevaarscheppend heeft gereden door op een éénbaansweg rechts naast de tegenpartij te gaan staan.

Wij hebben foto’s van de situatie ter plaatse ontvangen. Hieruit blijkt dat er inderdaad sprake was van een éénbaansweg. De bestuurder van uw auto heeft derhalve ongeoorloofd rechts ingehaald en zich rechts naast het voertuig van de tegenpartij opgesteld. De tegenpartij hoefde deze actie niet te verwachten. Aangezien er immers sprake was van 1 rijbaan dient het verkeer achter elkaar te blijven.

De tegenpartij heeft goed naar links gekeken en gewacht op een moment dat hij de hoofdweg op kon rijden. Op het moment dat de tegenpartij optrok bevond uw auto zich opeens rechts naast hem.
Dat uw bestuurder een ongeoorloofde actie heeft uitgevoerd staat vast. Bovendien kon uw bestuurder verwachten dat de tegenpartij naar rechts zou sturen omdat dit de enige richting was welke de tegenpartij kon volgen. De tegenpartij kon ter plaatse alleen rechts afslaan, ongeacht welke voorsorteerstrook hij zou volgen. De vraag is nu in hoeverre de tegenpartij in deze ook een verwijt treft. Gezien de situatie ter plaatse zijn wij van mening dat de tegenpartij onder de omstandigheden geen auto rechts naast hem hoefde te verwachten. De tegenpartij kan geen onrechtmatige gedraging ten laste worden gelegd. Op basis hiervan zie ik geen mogelijkheid uw schade te verhalen. Het spijt mij u niet beter te kunnen berichten.

Hier ben ik dus weer tegenin gegaan, omdat er imho wat loze stellingen worden gedaan. Ik zal jullie die reactie besparen. Ben vooral benieuwd of ik daar gewoon mag staan. Niemand schijnt dit echt met zekerheid te kunnen zeggen, behalve de verzekering zogenaamd.
Offline Masterdam
Master
zo 06 maart 2011, 17:50 Bericht 
Zolang die tjappies het verschil tussen een rijbaan en rijstrook niet weten moet je ze met gemak aankunnen.

Nu even inhoudelijk: ik wèèt het niet, maar ik zou nooit akkoord gaan met schuld als de ander tegen mijn stilstaande voertuig aanrijdt.
Online frankram
Master
zo 06 maart 2011, 18:07 Bericht 
Masterdam schreef:
Nu even inhoudelijk: ik wèèt het niet, maar ik zou nooit akkoord gaan met schuld als de ander tegen mijn stilstaande voertuig aanrijdt.

Inderdaad. En hij had gewoon de juiste plaats op de weg moeten houden. Rechts dus. Als je zo links voorsorteert moet je er rekening mee houden dat iemand rechts naast je gaat staan. :kniktja: :kniktja:
Offline Aanhanger
Master
zo 06 maart 2011, 18:46 Bericht 
Van inhalen is ook geen sprake geweest, wel van opstellen naast.
Geen probleem zolang de rijbaan daar breed genoeg voor is.
Sterker nog de rijbaan verdubbelt daar ineens in breedte waardoor je aan mag nemen dat de wegbeheerder het zo bedoeld heeft dat meerdere voertuigen zich naast elkaar kunnen opstellen.

Maar inderdaad dat iemand die het verschil tussen rijbaan en rijstrook niet kent mag gaan oordelen over de schuldvraag. :fp:

Maar hoe gaat zoiets dan verder, kun je nog naar een arbitragecommissie ofzo?
Online basgitaar
Master
zo 06 maart 2011, 18:58 Bericht 
Interpolis? Die hadden bij mij in ieder geval geen probleem om een verkeersregel erbij te bedenken, in mijn nadeel.

Ontopic... Dat zou een mooie puinhoop worden als we niet rechts mogen voorsorteren als er aan de linkerkant van de weg een voertuig stilstaat. Rechts voorsorteren is uiterst rechts.
Offline MarcNL
Nieuwkomer
zo 06 maart 2011, 19:00 Bericht 

Aanhanger schreef:
Maar hoe gaat zoiets dan verder, kun je nog naar een arbitragecommissie ofzo?

Goede vraag, daar ben ik ook nog niet achter. Ik had ze een mailtje teruggestuurd, dus daar wacht ik nog op. Ik wilde hem niet in de startpost zetten omdat het dan wel heel veel ging worden. Maar dan hier alsnog:

Citaat:
Ik heb de verklaring gelezen, maar ben het niet eens met een aantal stellingen die wordt gedaan.

De verzekeraar van de tegenpartij wijst de aansprakelijkheid af en stelt zich op het standpunt dat de bestuurder van uw auto gevaarscheppend heeft gereden door op een éénbaansweg rechts naast de tegenpartij te gaan staan.

Waarom zou dit gevaarscheppend zijn? De tegenpartij staat voorgesorteerd op een weg die niet voor niets de ruimte biedt aan 2,5 auto ivm de bevordering van de verkeersdoorstroming, aangezien het een dagelijks begrip is dat mensen daar rechtdoor willen, en anderen rechtsaf. Volgens de verkeersregels is het toegestaan wanneer iemand voorgesorteerd staat (wat de tegenpartij dus doet door links te gaan staan met het knipperlicht naar links) om er rechts naast te gaan staan om vervolgens rechtsaf te slaan (zoals bijvoorbeeld bij een T-splitsing).

Wij hebben foto’s van de situatie ter plaatse ontvangen. Hieruit blijkt dat er inderdaad sprake was van een éénbaansweg. De bestuurder van uw auto heeft derhalve ongeoorloofd rechts ingehaald en zich rechts naast het voertuig van de tegenpartij opgesteld. De tegenpartij hoefde deze actie niet te verwachten. Aangezien er immers sprake was van 1 rijbaan dient het verkeer achter elkaar te blijven.

Zelfde verhaal, omdat het één rijbaan is wil het nog niet zeggen dat het verkeer achter elkaar dient te blijven, anders zou de hele voorsorteerregel bij een eenbaansweg op een T-splitsing ook niet van toepassing zijn. Een kort door de bocht conclusie wat mij betreft.

De tegenpartij heeft goed naar links gekeken en gewacht op een moment dat hij de hoofdweg op kon rijden. Op het moment dat de tegenpartij optrok bevond uw auto zich opeens rechts naast hem.

Ik stond zelfs een tijdje stil, plus zoals op de tekening duidelijk is, ook nog een stukje voorbij zijn auto, kortom, niet eens een dode hoek. Even stilstaan, plus het feit dat ik voorbij zijn bumper stond geeft al aan dat de tegenpartij op dat moment echt oogkleppen op had.

Bovendien kon uw bestuurder verwachten dat de tegenpartij naar rechts zou sturen omdat dit de enige richting was welke de tegenpartij kon volgen.

Onzin, deze manier van afslaan daar heb ik voorheen al tientallen, zo niet meer dan honderd keer uitgevoerd zonder enkele problemen, en zie dit dagelijks ook gebeuren door andere weggebruikers. De manoeuvre die de tegenpartij uithaalde was zo erg uit de richting en compleet onlogisch. Het is onzin om te stellen dat zoiets te verwachten valt en kan op deze manier nooit als argumentatie worden gebruikt.

De tegenpartij kon ter plaatse alleen rechts afslaan, ongeacht welke voorsorteerstrook hij zou volgen.

Ten eerste, de tekening die als bijlage is meegestuurd is incorrect, zie het officiële schadeformulier (en eventueel nog mijn ingestuurd plaatje op 17NOV2010). Vervolgens, waarom zou dit rechts afslaan zijn voor de tegenpartij? Ik zie het eerder als links afslaan ivm het doorkuisen van de rechterbaan (om rechtsaf te slaan) om vervolgens de baan voor rechtdoorgaand verkeer te volgen.

Al met al is het is een behoorlijk vervelende kwestie en wordt het wat mij betreft meer een principiële kwestie vanwege de volgende redenen:

- Waarom mondt deze weg uit in een plaats die duidelijk is bedoeld om 2 auto's naast elkaar te kunnen plaatsen?
- Op het moment dat ik stil sta en de tegepartij blindelings tegen mij aanrijdt door een vreemde manoeuvre is mijns inziens altijd fout, ook al sta ik op een plaats waar ik schijnbaar volgens het verhaal niet zou mogen staan.

En ik vraag mij dan ook af of deze situatie mag worden gezien als een situatie op een T-splitsing, waar dit voorsorteergedrag wel is toegestaan.

Ik heb er geen probleem mee om schuld te erkennen wanneer duidelijk feitelijk staat vastgesteld dat ik fout zat. Echter druist het verhaal van de tepartij in tegen mijn gevoel van rechtvaardigheid en worden er dingen over het hoofd gezien zoals eerder beschreven in mijn verhaal. Is er geen soort second opinion of iemand die over deze situatie kan oordelen?

Daarbij, wanneer het echt niet toegestaan is daar te staan, vind ik dat hier iets aan moet worden gedaan vanuit de gemeente.
Dus moeten we ons bij dit besluit neerleggen, of wat zijn de mogelijkheden?

basgitaar schreef:
Interpolis? Die hadden bij mij in ieder geval geen probleem om een verkeersregel erbij te bedenken, in mijn nadeel.

Ontopic... Dat zou een mooie puinhoop worden als we niet rechts mogen voorsorteren als er aan de linkerkant van de weg een voertuig stilstaat. Rechts voorsorteren is uiterst rechts.

Mee eens. Ik weet nu al dat op het moment dat ik daar achter een andere auto ga staan, tientallen auto's mij voorbij zullen gaan. Vaak is het ook nog zo dat de mensen die het verkeer rechtdoor willen volgen zich er niet tussen durven te voegen en erg lang wachten, waardoor vervolgens weer een nieuwe colonne auto's zich aansluit, zodat die persoon daar nog een keer voor een 2e beurt moet blijven wachten tot het verkeerslicht op rood springt. Ondoenlijk gewoon. Kan me niet voorstellen dat die weg 'toevallig' in 2,5auto breed uitmondt. Dit is er gewoon voor bedoeld. Kan niet anders.
Offline dexter79
Master
zo 06 maart 2011, 19:57 Bericht 
Er staat nergens dat je op 1 rijstrook niet met meerdere voertuigen naast elkaar mag wachten; dat zou ook mooi worden met fietsers voor een wachtend verkeerslicht, of motoren die in de file inhalen tussen rijen auto's door. Hoe de auto's naast elkaar kwamen te staan, is trouwens ook helemaal niet relevant. Als jij stilstond op een plaats waar je gewoon mag stilstaan, en de tegenpartij stond niet stil, lijkt mij het antwoord op de schuldvraag volkomen duidelijk.
Online frankram
Master
zo 06 maart 2011, 19:59 Bericht 
dexter79 schreef:
Hoe de auto's naast elkaar kwamen te staan, is trouwens ook helemaal niet relevant. Als jij stilstond op een plaats waar je gewoon mag stilstaan, en de tegenpartij stond niet stil, lijkt mij het antwoord op de schuldvraag volkomen duidelijk.

:thumb: :thumb: :thumb: :respect: :respect: :respect:
Offline salush
Master
zo 06 maart 2011, 20:02 Bericht 
MarcNL schreef:
Dat uw bestuurder een ongeoorloofde actie heeft uitgevoerd staat vast.

Uw bestuurder = MarcNL?

Zeer merkwaardig. In rvv artikel 17 st staat alleen een "mogen" in en geen verplichting om juist voor te sorteren (= bij rechtsaf rechts houden, bij linksaf links houden). Wel is een verplichting om de richtingsaanwijzer te gebruiken. In rvv art 3 wordt gezegt dat je verplicht bent om zo veel mogelijk rechts te houden. De tegenpartij voldoet dus niet aan de verplichting. Rvv artikel 11 zegt dat inhalen links moet. Heeft MarcNL niet gedaan. Er is wel een uitzondering als iemand links voorsorteerd en te kennen heeft gegeven naar links af te willen slaan. Mijn inzicht is dat door links voor te sorteren je dat te kennen geeft dat je linksaf gaat. Er is echter geen jurisprudentie van te vinden. Je spreekt niet over de richtingaanwijzer, dus ik ga er van uit dat die bij niemand aan stond.

Hoe is bepaald dat dit een ongeoorloofde actie is? Verz. maatschappij vind rechts inhalen in een file ook zeker fout?

MarcNL schreef:

Tegenpartij heeft dus niet goed rechts gekeken.

MarcNL schreef:
Bovendien kon uw bestuurder verwachten dat de tegenpartij naar rechts zou sturen omdat dit de enige richting was welke de tegenpartij kon volgen.

Als ik de situatie bekijk zou ik verwachten dat tegenpartij linksaf of rechtdoorgaat op de volgende kruising. En niet rechtsaf.

MarcNL schreef:
Gezien de situatie ter plaatse zijn wij van mening dat de tegenpartij onder de omstandigheden geen auto rechts naast hem hoefde te verwachten.

Gezien de situatie ben ik van mening dat de tegenpartij dat juist wel kon verwachten. Het verkeer bestaat nu eenmaal niet uit theorie maar ook praktijk. En in de praktijk worden soms dingen gedaan die niet verboden worden en dus ook niet in de theorieboeken zullen staan.

MarcNL schreef:
Het spijt mij u niet beter te kunnen berichten.

Tijd voor een andere verzekeraar; meer actie is wel gewenst en 50/50 kan meestal ook wel.

Mijn mening 95% schuld bij tegenpartij
5% schuld bij MarcNL omdat dit (achteraf gezien) misschien niet handig was.
Offline Masterdam
Master
zo 06 maart 2011, 20:14 Bericht 
Ik zou als ik jou was niet meer reppen over voorsorteren. Ik zie geen markering, dus geen voorsorteervakken.

Verder staat er in de wet dat bestuurders uiterst rechts moeten rijden. Dat heeft de tegenpartij niet gedaan. Slechts ter informatie...

Nog een puntje: het Hof heeft ooit eens een uitspraak gedaan bij een ongeval dat hier feitelijk niets mee te maken heeft. Echter, de uitspraak is hierop wel degelijk van toepassing. Het gaat in de uitspraak om het feit dat er een motorrijder voor zijn flikker is gereden die tussen de file door reed:
Citaat:
Dat de bestuurder van de motorfiets, door verdachte of het langzaam rijdend verkeer op de doorgaande rijbaan van de [Rijksweg 1] in te halen, heeft gehandeld in strijd met enige regel of verplichting voortvloeiende uit het RVV 1990, ontslaat verdachte niet van zijn verplichting de in redelijkheid van hem te eisen zorgvuldigheid te betrachten voordat hij een bijzondere manoeuvre als bedoeld in artikel 54 RVV 1990 inzet.
Naar het oordeel van het hof is verdachte in die zorgvuldigheid te kort geschoten.
Maw: los van het feit of jij je al dan niet aan de regeltjes hebt gehouden, de ander moet simpelweg uit zijn doppen kijken. Klaar.

MarcNL schreef:
Is er geen soort second opinion of iemand die over deze situatie kan oordelen?
MarcNL schreef:
Daarbij, wanneer het echt niet toegestaan is daar te staan, vind ik dat hier iets aan moet worden gedaan vanuit de gemeente.
Dus moeten we ons bij dit besluit neerleggen, of wat zijn de mogelijkheden?
Deze twee passages zijn communicatief gezien natuurlijk erg onhandig. Wat nu als je op beide vragen 'nee' als antwoord krijgt? Dan ben je klaar... Jij moet in jouw correspondentie geen ruimte geven voor het weerleggen van jouw verzoeken/argumentatie.
Offline Ducantoni
Master
zo 06 maart 2011, 23:33 Bericht 
salush schreef:
MarcNL schreef:
Gezien de situatie ter plaatse zijn wij van mening dat de tegenpartij onder de omstandigheden geen auto rechts naast hem hoefde te verwachten.

Gezien de situatie ben ik van mening dat de tegenpartij dat juist wel kon verwachten. Het verkeer bestaat nu eenmaal niet uit theorie maar ook praktijk. En in de praktijk worden soms dingen gedaan die niet verboden worden en dus ook niet in de theorieboeken zullen staan

In het geval Marc fietser zou zijn geweest had het plaatje er ook anders uitgezien.
Het ziet er naar uit dat je hier een flinke dobber aan hebt, maar zeker gezien de opmerking hierboven moet er toch een beter resultaat te behalen zijn.
Offline Turkosariba
Master
ma 07 maart 2011, 0:49 Bericht 

Het komt er dus op neer dat de tegenpartij niet goed heeft opgelet (alleen naar links gekeken) en tegen jou is aangereden. Lijkt mij vrij duidelijk...

Mijn ervaring met verzekeringen heeft mij de volgende 'leefregel' geleerd: wat heb jij gedaan/nagelaten om een aanrijding te voorkomen, wat heeft de tegenpartij gedaan/nagelaten om een aanrijding te voorkomen. En tegen een stilstaande auto rijden valt nooit uit te leggen als voorkomen van een aanrijding. :fp:

Succes.
Offline bert65
Die hard
ma 07 maart 2011, 0:53 Bericht 

Weer bijna een standaard antwoord van een verzekeraar die niet uit wil keren.
Je stond uiterst rechts
De tegenpartij voert een manoeuvre uit zonder zich te overtuigen of dit zonder gevaar of hinder voor andere weggebruikers kan geschieden, nl. het wegrijden.
De tegenpartij verwachte geen auto rechts van hem? Andere weggebruikers ook niet ?
Rechts inhalen? Nee, je bent er, uiterst rechts, naast gaan staan. Je reed er niet eens voorbij.
Hoe weet de tegenpartij dat je "ineens" daar stond? Blijkbaar stond je daar al langer en anders is hij dus doelbewust tegen je aangereden want hij had je gezien.
Offline bruintje beer
Master
ma 07 maart 2011, 9:11 Bericht 
Je gaat in je terugstuurmailtje teveel op al hun afzonderlijke opmerkingen in. Kies je standpunt en blijf daarbij. Laat je er niet toe verleiden op andere, minder relevante, zaken in te gaan; blijf bij je standpunt want daar gaat het om. En dat zou hier kunnen zijn dat jij stilstond en dat een ander tegen je aan is gereden.

De verzekeringsmaatschappij wil uiteraard niet betalen en probeert van alles om eronder uit te komen :duh:. Ga daar niet in mee.
Offline djrir
Respect
ma 07 maart 2011, 9:17 Bericht 

Moeilijk gevalletje dit. Ik zie dit soort situaties wel vaker ontstaan: 2x2 rijstroken, en een overstreekplaats in het midden. Steek je over, komt er snel iemand achter je aan om ook zo snel mogelijk te kunnen invoegen/het verkeer goed te laten doorstromen. Echter, soms zie je zo iemand pas op het allerlaatste moment OF neemt iemand jouw hele zicht weg. Dat laatste is zeer irritant.

Tsja, wie is hier de schuldige? Ik zou zeggen: 50-50.
Offline MarcNL
Nieuwkomer
ma 07 maart 2011, 14:52 Bericht 

bert65 schreef:
Weer bijna een standaard antwoord van een verzekeraar die niet uit wil keren.
Je stond uiterst rechts
De tegenpartij voert een manoeuvre uit zonder zich te overtuigen of dit zonder gevaar of hinder voor andere weggebruikers kan geschieden, nl. het wegrijden.
De tegenpartij verwachte geen auto rechts van hem? Andere weggebruikers ook niet ?
Rechts inhalen? Nee, je bent er, uiterst rechts, naast gaan staan. Je reed er niet eens voorbij.
Hoe weet de tegenpartij dat je "ineens" daar stond? Blijkbaar stond je daar al langer en anders is hij dus doelbewust tegen je aangereden want hij had je gezien.

bruintje beer schreef:
Je gaat in je terugstuurmailtje teveel op al hun afzonderlijke opmerkingen in. Kies je standpunt en blijf daarbij. Laat je er niet toe verleiden op andere, minder relevante, zaken in te gaan; blijf bij je standpunt want daar gaat het om. En dat zou hier kunnen zijn dat jij stilstond en dat een ander tegen je aan is gereden.

De verzekeringsmaatschappij wil uiteraard niet betalen en probeert van alles om eronder uit te komen . Ga daar niet in mee.

Het is een lease-auto, vandaar ook het eerdere stukje van de verzekeringsmaatschappij over "de bestuurder van uw auto". De tussenpersoon is namelijk de leasemaatschappij die de mailtjes steeds weer doorstuurt en de persoon waar ik vervolgens weer naar mail.

Tuurlijk wil de verzekeringsmaatschappij niet uitkeren, maar dat is niet de reden dat ze zich volgens jullie er makkelijk vanaf maken. Aangezien het een lease-auto is zal ik maximaal 150 euro moeten betalen en vervolgens de verzekeringsmaatschappij dus de rest. Kortom, als ze verliezen hebben ze alleen maar zichzelf ermee. Mijn idee is dat ze het niet gewonnen krijgen van de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij.

Verder hebben jullie gelijk, ik moet niet alles ontleden en korter/duidelijk zijn in mijn standpunt. Dat is natuurlijk één dat de tegenpartij tegen mijn stilstaande auto reed, twee dat ik geen inhaalactie heb uitgevoerd.

Het maakt de hele zaak bijzonder omdat ik niemand tegenkom die ook 100% kan zeggen of het toegestaan is daar te staan. Bij wie zou ik daarover terecht kunnen? Politie? De gemeente?
Offline bruintje beer
Master
ma 07 maart 2011, 14:58 Bericht 
MarcNL schreef:
Het maakt de hele zaak bijzonder omdat ik niemand tegenkom die ook 100% kan zeggen of het toegestaan is daar te staan. Bij wie zou ik daarover terecht kunnen? Politie? De gemeente?
De rechter. :woop:
Offline Aanhanger
Master
ma 07 maart 2011, 14:58 Bericht 
MarcNL schreef:
Het maakt de hele zaak bijzonder omdat ik niemand tegenkom die ook 100% kan zeggen of het toegestaan is daar te staan.

Het staat nergens in de wet dat dit niet mag, dus mag het.

Dit kun je in het verkeersrecht niet omdraaien; het is niet zo jij iets pas mag als er een wet is waarin staat dat je dat mag.
Offline bruintje beer
Master
ma 07 maart 2011, 15:04 Bericht 
Tegen stilstaande auto's aanrijden mag dan weer niet.
Offline jjmulder
Pro
ma 07 maart 2011, 15:27 Bericht 
bruintje beer schreef:
Tegen stilstaande auto's aanrijden mag dan weer niet.

Tegen rijdende ook niet ;) Maar in dit geval is het duidelijk! Meneer in 't witte bestelbusje is gewoon fout. Hij rijdt, jij stond stil. Klaar.
Of je nu met z'n tweeën, zessen, of met honderd man naast elkaar staat.
Offline MarcNL
Nieuwkomer
ma 07 maart 2011, 15:33 Bericht 

jjmulder schreef:
Tegen rijdende ook niet Maar in dit geval is het duidelijk! Meneer in 't witte bestelbusje is gewoon fout. Hij rijdt, jij stond stil. Klaar.
Of je nu met z'n tweeën, zessen, of met honderd man naast elkaar staat.

De meneer in het witte bestelbusje bestaat alleen op google maps, die was er niet bij :) Je bedoelt natuurlijk het "rode rechthoekje" ;)
Offline MarcNL
Nieuwkomer
di 08 maart 2011, 10:26 Bericht 

Zo, gemeente Eindhoven en de politie gemaild met deze situatie. Ben benieuwd of ik daar opheldering van kan krijgen. To be continued...
Offline Masterdam
Master
di 08 maart 2011, 11:24 Bericht 
Afbeelding Zucht... Dat is niet verstandig. Om zichzelf in te dekken zullen ze absoluut zeggen dat het de bedoeling is ACHTER elkaar op te stellen. Zij zullen wel gek zijn te zeggen dat je er met 4 man naast elkaar moet of mag gaan staan als blijkt dat daar brokken van komen. Dat betekent namelijk dat ze toegeven dat het een mislukte, onduidelijke of gevaarlijke situatie is. Ik heb eerder al getypt dat je andere partijen geen ruimte moet geven om de situatie tegen jou te draaien. Nu vraag je er om...
Offline Cweepz
Master
di 08 maart 2011, 11:41 Bericht 
De vraag is toch gewoon: "Ik stond stil en er reed iemand tegen mij aan, wie zijn schuld is het?" Lijkt me simpele zaak toch? :nah:
Offline bruintje beer
Master
di 08 maart 2011, 11:43 Bericht 
Cweepz schreef:
De vraag is toch gewoon: "Ik stond stil en er reed iemand tegen mij aan, wie zijn schuld is het?" Lijkt me simpele zaak toch?
Misschien toch niet helemaal, want je kunt je auto ook dwars op de snelweg stil zetten. :[
Offline Cweepz
Master
di 08 maart 2011, 12:10 Bericht 
Okay okay, iets meer parameters dan :[

"Ik sta stil. Naast mij staat iemand stil. Deze rijdt uit stilstand tegen mijn auto aan, wie zijn schuld is het?"
Offline MarcNL
Nieuwkomer
di 08 maart 2011, 12:32 Bericht 

Masterdam schreef:
Zucht... Dat is niet verstandig. Om zichzelf in te dekken zullen ze absoluut zeggen dat het de bedoeling is ACHTER elkaar op te stellen. Zij zullen wel gek zijn te zeggen dat je er met 4 man naast elkaar moet of mag gaan staan als blijkt dat daar brokken van komen. Dat betekent namelijk dat ze toegeven dat het een mislukte, onduidelijke of gevaarlijke situatie is. Ik heb eerder al getypt dat je andere partijen geen ruimte moet geven om de situatie tegen jou te draaien. Nu vraag je er om...
Het zal niet de eerste keer zijn dat een verkeerssituatie wordt aangepast omdat het idd een onduidelijke situatie is. Het zou prima kunnen dat er naast mijzelf al veel meer mensen daar brokken hebben gehad. Daarbij heb ik puur de vraag gesteld over wat de regels daar zijn en heb ik niet deze hele situatie uitgelegd. Daarnaast vraag ik mij af of de verkeerspolitie een ander verhaal ophangt puur om het hachje van de gemeente te redden. En ik denk maar zo: nee heb ik, ja kan ik krijgen. Zij staan buiten de hele verzekeringsprocedure, dus al blijven zij nee zeggen, dan heb ik er niets meer gewonnen of verloren. Zeggen ze ja, dan kan ik er alleen maar beter van worden.
Offline Masterdam
Master
di 08 maart 2011, 12:53 Bericht 
MarcNL schreef:
Het zal niet de eerste keer zijn dat een verkeerssituatie wordt aangepast omdat het idd een onduidelijke situatie is.
En dat kan prima zonder toe te geven dat de situatie niet juist is met het risico op claims.
MarcNL schreef:
Het zou prima kunnen dat er naast mijzelf al veel meer mensen daar brokken hebben gehad.
Dat betekent niet per definitie dat de situatie onjuist is. Als men zich daar structureel niet aan de regels houdt ligt dààr het probleem. Indirect dan ook bij het wegbeeld/wegontwerp, maar dat ontslaat de overtreder niet van zijn verantwoordelijkheid.
MarcNL schreef:
Daarbij heb ik puur de vraag gesteld over wat de regels daar zijn en heb ik niet deze hele situatie uitgelegd.
Ik denk dat zij wel kunnen gokken waar de vraag naar toe gaat en dat het niet is bedoeld voor een werkstuk voor de basisschool.
MarcNL schreef:
Daarnaast vraag ik mij af of de verkeerspolitie een ander verhaal ophangt puur om het hachje van de gemeente te redden.
Dat moet je je terecht afvragen. Doe ik ook.
Offline Aanhanger
Master
di 08 maart 2011, 12:56 Bericht 
Wat is er onduidelijk aan de situatie dan?
Wil je soms bij de gemeente gaan claimen dan?

Er is er in dit geval maar 1 fout en dat is de tegenpartij.
Deze stelt zich foutief op de weg op en voert een bijzondere manouvre uit zonder te kijken en rijdt daarbij tegen een stilstaand voertuig op.

Jij hebt niet ingehaald en je op normale wijze rechts van de tegenpartij opgesteld op een rijbaan van maar liefst x meter breed welke door de wegbeheerder nadrukkelijk bedacht en ingericht is voor de opstelling van meerdere voertuigen naast elkaar en waar het tevens de dagelijkse praktijk is dat de rijbaan inderdaad op die manier gebruikt wordt.
Offline Walker
Master
di 08 maart 2011, 13:20 Bericht 
Aanhanger schreef:
Er is er in dit geval maar 1 fout en dat is de tegenpartij.
Deze stelt zich foutief op de weg op en voert een bijzondere manouvre uit zonder te kijken en rijdt daarbij tegen een stilstaand voertuig op.

Jij hebt niet ingehaald en je op normale wijze rechts van de tegenpartij opgesteld op een rijbaan van maar liefst x meter breed welke door de wegbeheerder nadrukkelijk bedacht en ingericht is voor de opstelling van meerdere voertuigen naast elkaar en waar het tevens de dagelijkse praktijk is dat de rijbaan inderdaad op die manier gebruikt wordt.

Heb je een rechtsbijstands-verzekering?
Offline MarcNL
Nieuwkomer
di 08 maart 2011, 13:27 Bericht 

Aanhanger schreef:
Wat is er onduidelijk aan de situatie dan?
Wil je soms bij de gemeente gaan claimen dan?

Nee ik ben niet van plan iets te claimen, maar mocht het zeker zijn dat je daar dus niet met z'n tweeën naast elkaar mag staan, dan zal ik ze er zeker op wijzen dat ze die situatie misschien beter kunnen aanpassen.
Wat onduidelijk aan de situatie is blijft de vraag of het inderdaad zo bedoeld is dat auto's zich naast elkaar op mogen stellen. In jouw stukje beschrijf je ook precies mijn logica, maar hoe zeker is het dus dat het toegestaan is om daar te staan naast iemand anders?

Walker schreef:
Heb je een rechtsbijstands-verzekering?

Helaas niet. Ik zie nu wel in dat ik die goed zou kunnen gebruiken, maarja, iets met kalf en put.
Offline dexter79
Master
di 08 maart 2011, 13:41 Bericht 
MarcNL schreef:
maar hoe zeker is het dus dat het toegestaan is om daar te staan naast iemand anders?
100% zeker. Aanhanger beschrijft het al zo treffend als maar kan:
Aanhanger schreef:

Dit kun je in het verkeersrecht niet omdraaien; het is niet zo jij iets pas mag als er een wet is waarin staat dat je dat mag.
Offline Ivo
FS Getrouwd²
di 08 maart 2011, 13:48 Bericht 
Het is een leasebak, dus zou het niet via je baas kunnen? Ik heb geen verstand van leaseauto's... Maar volgens mij kun je dat altijd nog proberen.

Als ik die foto's zo eens bekijk is het wel verdomd smal om je auto nog naast de tegenpartij te zetten. Daarbij ben je ook je uitzicht kwijt op het verkeer wat van links komt. Maargoed, ik ben geen rechter :wink:
Offline MarcNL
Nieuwkomer
di 08 maart 2011, 13:54 Bericht 

dexter79 schreef:
100% zeker. Aanhanger beschrijft het al zo treffend als maar kan:
Aanhanger schreef:

Om puur even advocaat van de duivel te spelen: Wat is de rijrichting die de tegenpartij in gaat? Omdat alle banen dezelfde kant opgaan, is het dan niet zo dat de tegenpartij (vanuit de haaientanden gezien) rechts afslaat, en ik dus ook? Als er feitelijk vanuit de haaientanden maar één rijrichting is, namelijk rechtsaf, dan is het dus ook geen situatie waar je met zijn tweeën naast elkaar zou mogen staan?
Offline Koekman
Die hard
di 08 maart 2011, 14:48 Bericht 

MarcNL schreef:
Als er feitelijk vanuit de haaientanden maar één rijrichting is, namelijk rechtsaf, dan is het dus ook geen situatie waar je met zijn tweeën naast elkaar zou mogen staan?

Je bedoelt: Er 2 situaties zijn: 1. Het invoegen op de doorgaande weg - 2. De doorgaande weg die (verderop) kruist.
Offline MofkaP
FS Juridisch
di 08 maart 2011, 14:49 Bericht 
Waarom zou je op één rijstrook niet met twee voertuigen naast elkaar kunnen of mogen rijden of staan?

Er is geen enkele rechtsregel die dat verbiedt.
Offline egeltjes
Master
di 08 maart 2011, 15:57 Bericht 
MarcNL schreef:
Hier ben ik dus weer tegenin gegaan, omdat er imho wat loze stellingen worden gedaan. Ik zal jullie die reactie besparen. Ben vooral benieuwd of ik daar gewoon mag staan. Niemand schijnt dit echt met zekerheid te kunnen zeggen, behalve de verzekering zogenaamd.

Wat zegt je eigen verzekering er eigenlijk van?
Daar heb je die toch voor ... Laat hun het dan maar uitvechten met de verzekering van de tegenpartij.

Of is je verzekering zoooo goedkoop dat je zelf al je zaken moet afhandelen?

Gewoon een vraagje.
Offline MarcNL
Nieuwkomer
di 08 maart 2011, 17:20 Bericht 

egeltjes schreef:
Wat zegt je eigen verzekering er eigenlijk van?
Daar heb je die toch voor ... Laat hun het dan maar uitvechten met de verzekering van de tegenpartij.

Of is je verzekering zoooo goedkoop dat je zelf al je zaken moet afhandelen?

Gewoon een vraagje.
Het is mijn eigen verzekering waarmee ik correspondeer. Zoals eerder gezegd: het is een lease-auto en de tussenpersoon is de leasemaatschappij. Die deelt mij mede wat hun verzekering ze vertelt. Kortom, je kunt degene die ik mail zien als 'mijn' verzekering.
Offline Aanhanger
Master
di 08 maart 2011, 17:32 Bericht 
Ik zou er eens een heel stevig briefje aan wagen naar de verzekeringsmaatschappij. :kniktja:

Er is iemand op jouw zaak gezet die aantoonbaar onvoldoende kennis van de verkeerswetgeving heeft.
Daardoor is deze persoon niet in staat deze zaak te behartigen op een manier die recht doet aan de situatie.
De verzekeraar schaadt jouw belangen door dit laakbare gedrag.

Daarna nogmaals uitleggen hoe de situatie wel zit, zie eerder hierboven beschreven.
Offline uniclio
Die hard
di 08 maart 2011, 17:32 Bericht 

Het lijkt mij dat dat brede stukje weg is om snelheid te maken om goed in te kunnen voegen. Als die rode daarvoor opgesteld stond dan is het wel twijfelachtig.

Maar de situatie is ook erg onduidelijk. Een paar voorsorteervakken als het wel mag of een verdrijfstrookje rechts als het niet mag had de situatie een stuk duidelijker gemaakt.

Twee auto's naast elkaar voor een kruispunt is inderdaad niet ongewoon. Dus dat pleit weer voor TS.
Offline Zoef
Die hard
di 08 maart 2011, 17:43 Bericht 
TS stond netjes rechts opgesteld. Hij wachtte om veilig de kruising op te kunnen rijden.
Toen ging die rode links van TS stil staan. Kort daarop dacht de rode effe snel eerst weg te kunnen rijden, waarbij hij dus tegen de groene auto van TS botste.

Volgens mij is het zo gegaan! :biertje:
Offline Aanhanger
Master
di 08 maart 2011, 17:46 Bericht 
Zoef, ga jij je bier opdrinken in off-topic s.v.p.
Offline dexter79
Master
di 08 maart 2011, 18:39 Bericht 
uniclio schreef:
Maar de situatie is ook erg onduidelijk.
Ik vind er juist niets onduidelijks aan. Als ik op een 60-weg rij die volgens "duurzaam veilig" is ingericht, dan kan (en mag) ik mij zelfs probleemloos op dezelfde rijstrook als mijn tegenligger, en naast mijn tegenligger bevinden. Zelfde voor heel veel dijk- en polderweggetjes waar überhaupt geen belijning is aangebracht. Waarom zouden hier dan ineens geen twee voertuigen naast elkaar mogen staan?
Offline Zoef
Die hard
wo 09 maart 2011, 8:43 Bericht 
Aanhanger schreef:
Zoef, ga jij je bier opdrinken in off-topic s.v.p.

Misschien had die smiley er niet bij gemoeten, maar het is wel degelijk on-topic.
Offline MarcNL
Nieuwkomer
do 28 apr 2011, 10:36 Bericht 

Update:

De tegenpartij komt nu ineens met een heel ander verhaal op de proppen. Volgens de tegenpartij wordt nu geen woord meer gerept over dat ik daar niet mocht staan, maar gooien ze het ineens over een andere boeg. Namelijk dat ik helemaal niet voornemens was om daar rechts af te draaien (naar de Tongelresestraat), maar ook net zoals de tegenpartij het verkeer rechtdoor wilde volgen. En daarom moest ik dus volgens de tegenpartij achter hem gaan staan, ipv naast hem. Ze vragen om een 50/50 deal.

Mooi niet dus. Laat ik nu toevallig op de Tongelresestraat wonen en die weg volg ik dus altijd na werktijd. Wat een stelletje dwazen, ze proberen echt werkelijk alles. Ineens wordt er dus niks meer expliciet gezegd over het niet rechts mogen staan. Waarschijnlijk zien ze nu ook wel in dat ik daar dus mocht staan.
Ik heb dus gewoon tegen mijn maatschappij uitgelegd dat ik daar wel degelijk rechtsaf wilde slaan, maar dat dit ook helemaal niks van doen heeft met de aanrijding. Ik stond namelijk gewoon stil, rechts van hem en er is geen wet die dat verbiedt. Hij rijdt tegen mij aan en is dus gewoon fout. Simple as that lijkt mij.

Ontzettend sneu dat ze er nu dit soort leugens bij gaan verzinnen om toch hun gelijk proberen te halen.
Offline Aanhanger
Master
do 28 apr 2011, 10:40 Bericht 
MarcNL schreef:
Ik stond namelijk gewoon stil, rechts van hem en er is geen wet die dat verbiedt. Hij rijdt tegen mij aan en is dus gewoon fout.
:kniktja:
Ingewikkelder dat dat moet je het niet maken.
Succes ermee.
Offline bruintje beer
Master
do 28 apr 2011, 10:41 Bericht 
MarcNL schreef:
Laat ik nu toevallig op de Tongelresestraat wonen
:roflol:
Hou je wel even bij wat ze allemaal proberen? Dossiertje aanleggen..
Offline onewheeldrive
Master
do 28 apr 2011, 10:49 Bericht 
Zij kunnen natuurlijk NOOIT bepalen wat jij zou willen, of gewild zou hebben. Dat je zelfs nog in die straat woont maakt je punt alleen nog maar sterker, maar eigenlijk is dat niet eens nodig. Wat een druiloren!
Offline MarcNL
Nieuwkomer
do 28 apr 2011, 10:49 Bericht 

bruintje beer schreef:

Hou je wel even bij wat ze allemaal proberen? Dossiertje aanleggen..

Yes. Ik heb alle mails en één schriftelijk document gesorteerd bijgehouden.
Offline Mikkie
Master
do 28 apr 2011, 11:26 Bericht 
Prachtig. Verzekeringsmaatschappijen kunnen nu dus ook al gedachten lezen? :lol: Doorzetten dit!
 [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende