Pagina 2 van 2  [ 65 berichten ]
Offline rikski
Pro
zo 03 apr 2011, 20:47 Bericht 

Met een BE en een aanhanger die meer dan 3,5 ton mag wegen, moet je, als je voor je baas rijd, een chauffeursdiploma hebben en een tachograaf.

Rij je particulier of minder dan 12 uur in de week, hoeft het niet...

Hoezo wazig?
Offline zadkine
Master
zo 03 apr 2011, 20:48 Bericht 
servowire schreef:
Redlin,
Klopt, de verhuurder heeft gelijk, ik wil alleen aangeven dat ik door de wet te volgen met een ton aan gewicht (ongeremd ) achter mijn auto zit, ipv een degelijke geremde wagen,

Volgens jou quote zou men dus een ongeremde aanhangwagen van 1749kg achter een 1750 zware auto mogen trekken, dat is gestoord.

Onjuist.
Het totaal gewicht dient onder de 3500 te blijven. (bij uitsluitend rijbewijs B)
Dwz dat de auto INCLUSIEF max laadvermogen plus aanhanger INCLUSIEF max laadvermogen <= 3500 kg moet zijn.

Met onze xtrail, 1515 kg zwaar en 600 kg laadvermogen mag er dus maximaal een aanhanger (geremd) achter van 1385 kg als de bestuurder alleen een B heeft. Met BE het kenteken maximum...2000 kg dus.

Ik neem aan dat in het voorbeeld van TS zijn 1750 kg auto 750 kg ongeremd mag trekken , geen 1000.
Offline zadkine
Master
zo 03 apr 2011, 20:59 Bericht 
Evert M schreef:
k ken weinig auto's die volgens hun kentekenpapieren een ongeremde aanhanger van 750kg max mogen verplaatsen. Zelf rijd ik in een volvo 855 die mag geremd 1600kg en ongeremd 500kg.

Een stuk of wat AWD's mogen die 750 ongeremd. Onze xtrail is er 1 van. (2000 kg geremd)
Offline red devil1
Master
zo 03 apr 2011, 21:07 Bericht 
op je kentekenpapieren staat hoeveel je mag trekken. meer trekken dan toegestaan zal wel strafbaar gesteld zijn. (sorry geen zin in zoeken)
Online HAW2006
Master
zo 03 apr 2011, 21:14 Bericht 
WimLex schreef:
Maar onderbouw dat dan eens met wetteksten dat je wel een aanhanger TOT 750 kg achter een auto mag hangen die volgens kenteken maar 500 kg MAG trekken ?

Waar haal je dat weg?
Online HAW2006
Master
zo 03 apr 2011, 21:22 Bericht 
WimLex schreef:
Maar onderbouw dat dan eens met wetteksten dat je wel een aanhanger TOT 750 kg achter een auto mag hangen die volgens kenteken maar 500 kg MAG trekken ?

Sorry, maar dat mag niet.
Offline GerbenT
Master
zo 03 apr 2011, 21:37 Bericht 
anders krijg dit soort taferelen
Afbeelding
Offline WimLex
Master
zo 03 apr 2011, 21:54 Bericht 
WimLex schreef:
Mag je met een ongeremde/ongekentekende aanhanger die maximaal 750 kg mag wegen (met belading uiteraard), die daadwerkelijk (aanhanger + belading) zo'n 400-450 kg weegt achter een auto hangen die ongeremd 500 kg mag trekken ?
HAW2006 schreef:
:kniktja:

me confused :x :x :x
HAW2006 schreef:
WimLex schreef:

Sorry, maar dat mag niet.

mag het wel of mag het niet ?
en welke wetten/wetteksten horen daar dan bij ? :huh:
Online HAW2006
Master
zo 03 apr 2011, 23:39 Bericht 
WimLex schreef:
WimLex schreef:
Mag je met een ongeremde/ongekentekende aanhanger die maximaal 750 kg mag wegen (met belading uiteraard), die daadwerkelijk (aanhanger + belading) zo'n 400-450 kg weegt achter een auto hangen die ongeremd 500 kg mag trekken ?
HAW2006 schreef: :kniktja:

Sorry, dit heb ik verkeerd gelezen. Het mag niet. :oops:
Het maximale gewicht wat je achter je auto mag hangen, zowel geremd als ongeremd, staat op het kentekenbewijs.
Offline MofkaP
FS Juridisch
ma 04 apr 2011, 6:30 Bericht 
WimLex schreef:

Dat hangt ervan af.
Bij de vermelding op het kentekenbewijs (of het groene inlegvel) wordt gekeken naar de feitelijke massa van de aanhanger en niet naar de maximaal toegelaten massa.

Je mag echter ongeremd nooit meer trekken dan de helft van de op het kentekenbewijs vemelde massa van het trekkende voertuig in rijklare toestand.

Dus als je auto 900kg weegt dan mag je maximaal 450kg ongeremd trekken.
(Er van uitgaande dat het volgens het typeplaatje van de trekhaak en vermelding op het kentekenbewijs ook mag.)
Offline WimLex
Master
ma 04 apr 2011, 10:56 Bericht 
MofkaP schreef:
Je mag echter ongeremd nooit meer trekken dan de helft van de op het kentekenbewijs vemelde massa van het trekkende voertuig in rijklare toestand.

Dat je niet meer mag trekken dan wat je auto kan (of voor is toegelaten) is evident.

Waar ik naar zoek ben zijn wetsartikelen die mij vrijwaren van het rijden met een TOT 750 kg aanhanger (die slechts gedeeltelijk geladen is) terwijl mijn auto niet meer mag trekken dan 500 kg.

Nogmaals het voorbeeld van een geremde aanhanger, daar staat in de wetgeving zeer uitdrukkelijk vermeld dat het gaat om ledig gewicht aanhanger vermeerderd met maximale belading.
(en nee, ik doel expliciet NIET op wetgeving omtrend rijbewijs)
Offline Boralis
Master
di 05 apr 2011, 9:38 Bericht 

rikski schreef:
Met een BE en een aanhanger die meer dan 3,5 ton mag wegen, moet je, als je voor je baas rijd, een chauffeursdiploma hebben en een tachograaf.

Herhaling van mijn vraag/opmerking aan MofkaP: Is het niet zo dat < 3500 kg (voertuig + laadvermogen maar niet de maximale treklast) altijd een personenauto is en geen vrachtauto en daarom ook niet onder die regels valt? Volgens mij gaat het puur om het trekkende voertuig en kun je hier (mits het trekkende voertuig geschikt is) inderdaad wel 10 ton achter hangen. Blijft dan personenauto met aanhanger i.p.v. vrachtauto met aanhanger.

Rijbewijs B is genoeg tot 3500 kg (indien aanhanger + massa minder dan 750 kg of minder dan ledige massa trekkend voertuig). Bij een auto van 3500 kg, mag met BE (volgens mij dus) een aanhanger van > 3500 kg worden getrokken en dit is in de wet niet begrenst. In de praktijk tot zelfs wel ongeveer 7000 kg, mits het trekkend voertuig daarvoor geschikt is. Het blijft dan (wederom volgens mij) een personenauto combinatie. C speelt pas als het trekkend voertuig meer dan 3500 kg weegt.

Kromme is dan dus dat je met BE wel mag rijden in een auto van 3500 kg + aanhanger van 7000 kg (B is genoeg voor de auto van 3500 kg, E voor aanhangers die volgens B niet getrokken mogen worden). Maar voor 3501 kg met een aanhanger van 3500 kg heb je C+E nodig. Bovendien is een aanhangwagen van 3502 kg dan zelfs niet toegestaan. Volgens de beperking bij C1+E (artikel 15 Reglement Rijbewijzen) mag de aanhanger niet zwaarder zijn dan ledige massa trekkend voertuig. Voor BE is die beperking er (nog) niet.

Zie ook de site van de overheid:

Citaat:
Met rijbewijs BE is het gewicht van de aanhangwagen niet van belang. U moet wel letten op de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig (maximale trekhaaklast). De maximale trekhaaklast staat meestal vermeld op het kentekenbewijs of in het instructieboekje van het voertuig.

Ook het gewicht van de totale combinatie met een rijbewijs BE is niet van belang. Deze mag meer dan 3.500 kilo zijn. U moet wel zorgen dat het trekkende voertuig een maximum massa heeft die lager is dan 3.500 kilo. Is die hoger, dan heeft u een groot rijbewijs (categorie C) nodig.
Offline NooitTeSnel
Master
di 05 apr 2011, 9:45 Bericht 
Boralis schreef:
Kromme is dan dus dat je met BE wel mag rijden in een auto van 3500 kg + aanhanger van 7000 kg (B is genoeg voor de auto van 3500 kg, E voor aanhangers die volgens B niet getrokken mogen worden).

Er zijn verhuurders die daar speciale autotrailers voor hebben, 3450kg trekkend voertuig en dan een aanhanger er achter waar je meerdere auto's op kunt vervoeren. Die kan je dan door een student met een gewoon rijbewijs B+E laten rijden in plaats van door een dure chauffeur.
Offline MofkaP
FS Juridisch
di 05 apr 2011, 9:56 Bericht 
Boralis, welke regels bedoel je met "die regels"?

Nee, bij een personenauto mag er nooit 10 ton achter hangen.
Bij geremd geldt een maximale totale massa van de aanhanger van 3.500kg; bij ongeremd 750kg.
RV art. 5.18.18a+b.
De site van de overheid geeft verkeerde informatie.
Offline Boralis
Master
di 05 apr 2011, 19:35 Bericht 

MofkaP. Niets meer tegenin te brengen ... :)

Maximum voor BE is dus 3500 kg auto + 3500 kg aanhanger. Met je rijbewijs zou je dus wel meer mogen, maar door de gebruikseisen voor voertuigen niet. Wel benieuwd of dat in Polen ook al doorgedrongen is ... :)
 [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2