Postingstijd interval gedetecteerd van 711.1 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 2  [ 65 berichten ]
Offline servowire
Nieuwkomer
zo 12 apr 2009, 14:13 Bericht 

Situatie: Ondergetekend wilde een 700kg zware auto (kaal dus) naar de straler bregen.

Het trekkende voertuig weegt 1700kg (leeg) en ik ben in bezit van een B rijbewijs.

Bij de verhuurder was een geremde aanhanger van 400kg met een laadvermogen van 2000 kg aanwezig, wat mij een veilig optie leek. Tot de verhuurder vroeg of ik E rijbewijs heb; niet dus. Deze mag ik dus niet trekken :duh:

Een korte berekening gaf aan dat ik beter de ongeremde, 350 kg zware aanhanger kon nemen die 750kg mag laden. De auto paste er op (stak van achter uit, maar hey; dat mag met zo'n bord er op). En toen moest ik een noodstop maken: Dus met een TON aan gewicht die niet meeremt. Dat ging maar NET goed en de combinatie had de neiging om te gaan scharen. Toch goed aangekomen en volgende week weer ophalen, ditmaal gewoon met de geremde aanhanger, laat ze me maar bekeuren ik ga mezelf niet doodrijden,.

Klacht: De verkeerswet is dusdanig pietlullig opgezet dat men beperkt word om verstandige beslissingen te nemen, en gevaarlijk loopt door letterlijk de letter van de wet te volgen.

Graag jullie visie

Laatst bijgewerkt door servowire op zo 12 apr 2009, 14:22, in totaal 1 keer bewerkt
Offline Redlin
Pro
zo 12 apr 2009, 14:20 Bericht 
Rijbewijs B is voldoende bij:
Aanhangwagen t/m 750 kg
Geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.

Aanhangwagen meer dan 750 kg
In bepaalde gevallen is het bovendien toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg te trekken met alleen rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden:

de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
de TMM van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.

Volgens mij had de verhuurder dan gelijk.
Offline servowire
Nieuwkomer
zo 12 apr 2009, 14:27 Bericht 

Redlin,
Klopt, de verhuurder heeft gelijk, ik wil alleen aangeven dat ik door de wet te volgen met een ton aan gewicht (ongeremd ) achter mijn auto zit, ipv een degelijke geremde wagen,

Volgens jou quote zou men dus een ongeremde aanhangwagen van 1749kg achter een 1750 zware auto mogen trekken, dat is gestoord.
Offline serhatinho
Master
zo 12 apr 2009, 14:38 Bericht 
servowire schreef:
Volgens jou quote zou men dus een ongeremde aanhangwagen van 1749kg achter een 1750 zware auto mogen trekken, dat is gestoord.

Hij heeft wel gelijk O:)
Offline InsecureThreat
Master
zo 12 apr 2009, 15:03 Bericht 
op het kentekenbewijs van je auto staat wat die geremd en ongeremd mag trekken. Het zou dus kunnen dat je nu alsnog in overtreding was (f)
Offline LGE
Nieuwkomer
zo 12 apr 2009, 15:03 Bericht 

servowire schreef:

Splitsen autofabrikanten het maximum trekgewicht ook niet in de categorieën ongeremd/geremd en is het bij de eerste categorie niet bijna altijd gelimiteerd tot 750kg? Zou gelijk ook verklaren waarom jouw combinatie van 1700kg met daarachter 1050kg ongeremd bijna gaat scharen. :x
Offline Tukker_Pat
FS Juridisch
zo 12 apr 2009, 15:17 Bericht 
@Servowire,

Ik ben het helemaal met je eens. Ik ken een praktijk situatie waarin iemand met alléén B wél de weg op mag met een Renooit Snik + caravan, maar niet met een (zijn eigen) Ford Galaxy met dezelfde caravan. Nu vraag ik je, welke combinatie zou veiliger zijn om mee te rijden. :nah:
Offline Spooler
Master
zo 12 apr 2009, 15:23 Bericht 
TS heeft helemaal gelijk, maar maakt wel een behoorlijke rekenfout. De ongeremde aanhanger mocht maar 400kg hebben en niet 750kg. Je hebt hem dus met 50% overladen en het is dus geen wonder dat het een instabiele combinatie was.

Waar het fout gaat met deze wetgeving is dat er niet naar het werkelijke gewicht wordt gekeken, maar naar wat zou mogen. Is om het voor agenten makkelijker te maken, makkelijker om te bekeuren wel te verstaan.

Voor TS is het misschien even handig om een calculatie te maken wat duurder is. Het rijden zonder geldig rijbewijs of met overbelading.
Offline Dennis
FS medewerker
zo 12 apr 2009, 15:50 Bericht 
zonder E bij B wordt altijd het volledig laadvermogen erbij op geteld (ongeacht je dez gebruikt of niet)
Dus trekkend voertuig+gewicht aanhanger+max. laadvermogen = max 3500 Kg

gewicht aanhanger + max laadvermogen = minder dan 750 Kg

verhuurder heeft dus gewoon gelijk gehad.

Bij BE is het trekkendvoertuig+gewicht aanhanger+lading= xxx kg
[edit] ik heb een fout gemaakt met totaalgewicht en wetgeving :oops: [/edit]
boetes bij overbelading;

t/m 10% 90 euries
t/m 20% 130 euries
t/m 30% 200 euries
31% + niet vermeld in feitenboekje

heel simpel dus.... gewoon of BE of gewoon niet met aanhanger rijden in zo'n geval
Offline MofkaP
FS Juridisch
zo 12 apr 2009, 17:19 Bericht 
Dennis schreef:
Bij BE is het trekkendvoertuig+gewicht aanhanger+lading=max 3500 Kg

Ik heb BE, een auto met een leeg gewicht van 2800kg.
Ik mag dus maar maximaal 700 kilo trekken?

Nou dan moet dat paard maar meedraven. :D
Offline Redlin
Pro
zo 12 apr 2009, 17:51 Bericht 
Je hebt tegenwoordig van die kleine vrachtwagen waarmee je met B mag rijden terwijl je zou verwachten dat dat be zou zijn
zie derde rij derde foto, deze zijn erook met autooplegger.
http://www.bertjonk.nl/openbaar/bj1006.htm
Offline Walker
Master
zo 12 apr 2009, 18:03 Bericht 
De meeste auto's mogen ongeremd maximaal 750 kg trekken. Daarboven moet de aanhanger geremd zijn. TS was dus alsnog in overtreding. En tegenwoordig spreekt men niet meer van laadvermogen, maar van maximaal toegestane massa, incl het eigen gewicht. Bij een aanhanger van 2000 kg met 400 kg eigen gewicht betekend dit 1600 kg laadvermogen.

Of bij de aanhanger van 750 kg met 350 kg eigen gewicht een laadvermogen van 400 kg.

Zou te zot voor woorden zijn als een aanhanger met een eigen gewicht van 5000 kg een gekeurd laadvermogen van 750 kg kon geven, en zo achter je Alto mogen hangen....
Offline ArjenR
Master
zo 12 apr 2009, 18:04 Bericht 
servowire schreef:
350 kg zware aanhanger kon nemen die 750kg mag laden.

Dan is de toegestane maximummassa dus 1100 kg. Aanhangers met een toegestane maximummassa boven de 750 kg moeten geremd zijn.

Walker is me voor. Er is wel onderscheid in de regels. Je hebt wat rijbewijs technisch wel en niet mag en wat het voertuig mag trekken.

Zo mag ik met rijbewijs b een ongeremde aanhanger met een TMM tot 750 kg trekken, alleen mijn auto mag maar 400 kg ongeremd trekken.
Offline Vroeg op
Master
zo 12 apr 2009, 18:09 Bericht 
Mag TS 1699 kilo trekken geremd en afgezien van de maximale getrokken massa? Met rijbewijs B?
Offline 944 guy
Master
zo 12 apr 2009, 18:21 Bericht 
Spooler schreef:
Waar het fout gaat met deze wetgeving is dat er niet naar het werkelijke gewicht wordt gekeken, maar naar wat zou mogen. Is om het voor agenten makkelijker te maken, makkelijker om te bekeuren wel te verstaan.

O zucht, en ik dacht dat ik nog net veilig zat met een tweeasser van 500 kilo, daarop een BMW 325i racebak (1000kg), achter een opel molvano van 1700kg.
Jammer, die aanhanger kan idd 2 ton hebben. Wat een homos daar zeg
Offline mjolnir
Die hard
zo 12 apr 2009, 18:22 Bericht 
Ik zie een grote verwarring tussen ongeremd en ongekeurd. Een ongekeurde maar wel geremde aanhangwagen is maximaal bruikbaar voor 750 kilogram samengesteld gewicht (leeggewicht + laadvermogen), -mits- het trekkende voertuig dit mag voorttrekken.

Dennis schreef:
Bij BE is het trekkendvoertuig+gewicht aanhanger+lading=max 3500 Kg

Da's onzin. In principe is er bij BE geen beperking aan het te trekken gewicht. Een beetje creatieven ondernemer neemt met een BE combinatie bijna 10 ton mee.... :dag:
Offline Walker
Master
zo 12 apr 2009, 18:24 Bericht 
Ja, met rijbewijs B mag de totale combinatie inclusief laadvermogen nooit meer dan 3500 kg zijn. En het ledig gewicht van het trekkend voertuig moet daarbij zwaarder zijn dan het totale maximale massa van de aanhanger, inclusief laadvermogen.

TS moet dus een auto van minimaal 1700 kg en maximaal 1800 kg hebben om een aanhanger van 1699 kg met rijbewijs B te trekken.

Ben een tijdje bezig geweest voor een marktkoopman die BE had. Die was permanent in overtreding met een bus die 2800 kg mocht trekken, en een aanhanger van 3500 kg. Oplossing: of een bus die 3500 kg mocht trekken, of een lichtere aanhanger.

B-rijbewijs:

of: Auto tot 3500 kg incl. laadvermogen
of: Auto + aanhanger totaal maximaal toegestaan gewicht 3500 kg waarvan de aanhanger maximaal 750 kg is.
of: Auto + aanhanger totaal maximaal toegestaan gewicht 3500 kg, waarvan totaalgewicht aanhanger niet zwaarder is dan ledig gewicht auto.

BE-rijbewijs:

Auto tot 3500 kg incl. laadvermogen, met daarachter een aanhanger, waarbij het maximale toegestane gewicht van de aanhanger incl. laadvermogen bepaald wordt door de trekinstallatie op de auto.

Dat is ook de truc met de BE-combinaties: Een bestelbus-chassis + schotel laat je terugkeuren tot 3500 kg incl. laadvermogen. Deze mag technisch gezien tot wel 10 ton trekken. Dus met BE kom je dan tot ca 14 ton totaalgewicht.
Offline Walker
Master
zo 12 apr 2009, 18:27 Bericht 
944 guy schreef:
O zucht, en ik dacht dat ik nog net veilig zat met een tweeasser van 500 kilo, daarop een BMW 325i racebak (1000kg), achter een opel molvano van 1700kg.
Jammer, die aanhanger kan idd 2 ton hebben. Wat een homos daar zeg

Als het je eigen aanhanger is: terug laten keuren tot 1700 (of 1699) kg. Voldoe je aan alle eisen en mag je met rijbewijs B je BMW (of iedere andere auto tot 1200 kg) meenemen.
Offline MofkaP
FS Juridisch
zo 12 apr 2009, 18:58 Bericht 
Walker schreef:
Auto tot 3500 kg incl. laadvermogen, met daarachter een aanhanger, waarbij het maximale toegestane gewicht van de aanhanger incl. laadvermogen bepaald wordt door de trekinstallatie op de auto.

Dat is ook de truc met de BE-combinaties: Een bestelbus-chassis + schotel laat je terugkeuren tot 3500 kg incl. laadvermogen. Deze mag technisch gezien tot wel 10 ton trekken. Dus met BE kom je dan tot ca 14 ton totaalgewicht.

Om het nog eenvoudiger te maken:
dan heb je weer een verplichte tachograaf nodig en geldt een maut verplichting in Duitsland.
Offline ArjenR
Master
zo 12 apr 2009, 19:05 Bericht 
Walker schreef:
B-rijbewijs:

of: Auto tot 3500 kg incl. laadvermogen
of: Auto + aanhanger totaal maximaal toegestaan gewicht 3500 kg waarvan de aanhanger maximaal 750 kg is.
of: Auto + aanhanger totaal maximaal toegestaan gewicht 3500 kg, waarvan totaalgewicht aanhanger niet zwaarder is dan ledig gewicht auto.

Even een aanvulling. Een aanhanger tot 750 kg mag altijd ongeacht het gewicht van de auto. Het totaalgewicht kan dan 4250 kg zijn.
Offline InsecureThreat
Master
zo 12 apr 2009, 19:16 Bericht 
MofkaP schreef:
dan heb je weer een verplichte tachograaf nodig en geldt een maut verplichting in Duitsland.

Dus hou je het max gewicht voor de combinatie op 1199kg, geen tachoplicht en geen maut plicht (scheelde volgens mij 1kg, ben het weer vergeten :oops: )
Offline mjolnir
Die hard
zo 12 apr 2009, 19:39 Bericht 
ArjenR schreef:
Even een aanvulling. Een aanhanger tot 750 kg mag altijd ongeacht het gewicht van de auto. Het totaalgewicht kan dan 4250 kg zijn.

Niet altijd, dat mag alleen als het trekkende voertuig dat technisch gezien ook mag doen. En daar komt geremd en ongeremd weer om de hoek kijken.
Offline #André M#
FS Juridisch
zo 12 apr 2009, 19:44 Bericht 
Ik vind dat hele E rijbewijs zowiezo onzin. Ik bespaar me de moeite om te gaan rekenen, ik koppel gewoon alles aan als het nodig is. Liever een geremde aanhanger dan ongeremd. Daarnaast rijdt ik beter dan menigeen die wel een E rijbewijs heeft, ik ken zelfs mensen die totaal niet achteruit kunnen rijden, ik kan het zelfs met 2 aanhangers :D
Offline ArjenR
Master
zo 12 apr 2009, 19:47 Bericht 
mjolnir schreef:
Niet altijd, dat mag alleen als het trekkende voertuig dat technisch gezien ook mag doen. En daar komt geremd en ongeremd weer om de hoek kijken.

Klopt helemaal wat jij zegt. Maar in het verhaal van Walker ging het over de rijbewijs eisen, waar ik weer een aanvulling op maakte.
Offline Gene
Respect
zo 12 apr 2009, 20:16 Bericht 

servowire schreef:
Situatie: Ondergetekend wilde een 700kg zware auto (kaal dus) naar de straler bregen.

Het trekkende voertuig weegt 1700kg (leeg) en ik ben in bezit van een B rijbewijs.

Bij de verhuurder was een geremde aanhanger van 400kg met een laadvermogen van 2000 kg aanwezig, wat mij een veilig optie leek. Tot de verhuurder vroeg of ik E rijbewijs heb; niet dus. Deze mag ik dus niet trekken

Een korte berekening gaf aan dat ik beter de ongeremde, 350 kg zware aanhanger kon nemen die 750kg mag laden. De auto paste er op (stak van achter uit, maar hey; dat mag met zo'n bord er op). En toen moest ik een noodstop maken: Dus met een TON aan gewicht die niet meeremt. Dat ging maar NET goed en de combinatie had de neiging om te gaan scharen. Toch goed aangekomen en volgende week weer ophalen, ditmaal gewoon met de geremde aanhanger, laat ze me maar bekeuren ik ga mezelf niet doodrijden,.

Kies gewoon wat het veiligste is.
Zelf heb ik regelmatig(al 30 jaar) een autotransporter max. totaalgewicht 2000kg achter auto's hangen wat maar 850kg tot 1300kg mogen trekken volgens kentekenbewijs/inlegvel.
Ben nog nooit staande gehouden. Als de lading goed vastgezet is, zullen je zelden aan de kant gezet worden.

Kijk maar naar de Polen en andere ex oostblok landen die hier auto's kopen, die hebben een autotransporter(500kg) met een auto erop wat gemiddeld 1300kg weegt, achter een auto hangen wat ook maar 1200-1500kg mag trekken. Die worden zelfs zelden aan de kant gezet, om te controleren of alles in orde is.

Zelf heb ik Rijbewijs, BCDE.

Maar wat de wet aanhangers betreft in NL, is krom.
Offline WNS2.0D
Master
zo 12 apr 2009, 20:36 Bericht 
MofkaP schreef:
dan heb je weer een verplichte tachograaf nodig

Waar haal je dat vandaan? Tachograaf is naar mijn weten enkel verplicht om rij en rusttijden voor bus en vrachtwagen chauffeurs te meten. Het is dus enkel op bussen en vrachtwagens verplicht.

#André M# schreef:
Ik vind dat hele E rijbewijs zowiezo onzin. Ik bespaar me de moeite om te gaan rekenen, ik koppel gewoon alles aan als het nodig is. Liever een geremde aanhanger dan ongeremd. Daarnaast rijdt ik beter dan menigeen die wel een E rijbewijs heeft, ik ken zelfs mensen die totaal niet achteruit kunnen rijden, ik kan het zelfs met 2 aanhangers

Alle overige rijbewijzen zijn net zulke onzin. En je bent niet de enige die van zichzelf vindt dat hij beter rijdt dan de rest.
Offline MofkaP
FS Juridisch
zo 12 apr 2009, 20:51 Bericht 
WNS2.0D schreef:
Waar haal je dat vandaan?

Regels van het arbeidstijdenbesluit vervoer:

Als vrachtwagen (in het kader van het besluit) wordt mede beschouwd een combinatie van motorrijtuig en aanhanger, waarbij de aanhanger is ingericht voor het vervoer van goederen.

Artikel 2.2:2
Paragraaf 5.1 en voorzover aangeduid als beboetbare feiten de paragrafen 5.2 tot en met 5.5 en de daarop berustende bepalingen en artikel 11:1 van de wet zijn van overeenkomstige toepassing op de bestuurder die geen werkgever of werknemer is in de zin van de wet.

Artikel 2.3:1
Met uitsluiting van het Arbeidstijdenbesluit zijn dit hoofdstuk en de daarop berustende bepalingen van toepassing op iedere verplaatsing, die geheel of gedeeltelijk over voor openbaar gebruik toegankelijke wegen plaats vindt in lege of beladen toestand, alsmede de direct daarmee samenhangende werkzaamheden, van:
a. een vrachtauto waarvan het kentekenbewijs een laadvermogen van meer dan 500 kilogram vermeldt

Het betekent dat volgens de definitie iedere combinatie boven de 3500kg TMM waarbij het trekkend voertuig en/of de aanhanger ingericht is voor het gebruik van goederen met een laadvermogen van 500kg of meer, onder die regeling (het begrip vrachtauto) valt.

Een personenauto met een boedelbak erachter met een gezamenlijke TMM van 3500kg of meer valt er (formeel) dus ook onder en moet een tachograaf hebben.
In Duitsland wordt daar daadwerkelijk op gecontroleerd.

Dat heeft tot gevolg dat een dergelijke combinatie in Duitsland niet mag rijden als het "vakantierijverbod" van kracht is. (Van 1 juli t/m 31 augustus op zaterdagen van 07.00 tot 20.00 uur op de meeste autosnelwegen en sommige aangewezen bundesstrassen.)

Het geldt niet voor een personenenauto met een caravan, die is immers niet ingericht voor het vervoer van goederen.
Offline red devil1
Master
zo 12 apr 2009, 20:57 Bericht 
Walker schreef:
Of bij de aanhanger van 750 kg met 350 kg eigen gewicht een laadvermogen van 400 kg.
idd. de aanhanger weegt meer dan 50 kilo. ik zou gewoon zorgen dat je je BE rijbewijs haalt, of iemand hiervoor charterd. better safe than sorry
:roll:
Offline Dennis
FS medewerker
zo 12 apr 2009, 21:17 Bericht 
MofkaP schreef:
Ik heb BE, een auto met een leeg gewicht van 2800kg.
Ik mag dus maar maximaal 700 kilo trekken?

ik zag mijn fout staan.. reeds aangepast...
is iets met auto+laadverm.=max 3500 kg ofzo anders als vrachtwagen oid
maar dat laat ik wel aan de kenners over
Offline mjolnir
Die hard
zo 12 apr 2009, 21:27 Bericht 
#André M# schreef:
k vind dat hele E rijbewijs zowiezo onzin. Ik bespaar me de moeite om te gaan rekenen, ik koppel gewoon alles aan als het nodig is. Liever een geremde aanhanger dan ongeremd. Daarnaast rijdt ik beter dan menigeen die wel een E rijbewijs heeft, ik ken zelfs mensen die totaal niet achteruit kunnen rijden, ik kan het zelfs met 2 aanhangers :D

Totdat je bij een ongeval betrokken raakt en dan blijkt dat je een combinatie bestuurd zonder geldig rijbewijs. Kan je je leven lang betalen aan eventuele letselschade, je bent namelijk niet verzekerd... En onverzekerd rondrijden, dat vind ik niet iets om trots op te zijn. :slotje:
Offline Shooting Star
Master
ma 13 apr 2009, 11:37 Bericht 
MofkaP schreef:
Een personenauto met een boedelbak erachter met een gezamenlijke TMM van 3500kg of meer valt er (formeel) dus ook onder en moet een tachograaf hebben.

Dat klopt, daar hebben we op de zaak al een keer een boete voor binnen gehad (bus met grote aanhanger in Duitsland gereden).
Offline peterd
Pro
ma 13 apr 2009, 13:01 Bericht 

Redlin schreef:
Je hebt tegenwoordig van die kleine vrachtwagen waarmee je met B mag rijden terwijl je zou verwachten dat dat be zou zijn
zie derde rij derde foto, deze zijn erook met autooplegger.

Jipz daar rijden wij ook mee, het probleem is echter dat wanneer je deze met dubbele cabine hebt, er met 4 personen in zit en beladen met een gereedschapskist, je al over je gewicht zit.

Echter worden deze busjes omgekeurd tot een B rijbewijs. Ze kunnen dus wel meer hebben, alleen mag het na omkeuring natuurlijk niet. Regelmatig gehad dat je met een totaalgewicht van over de 6 ton over de snelweg rijdt. Gelukkig betaalt de baas de boetes, maar gelukkig hiermee ook nog nooit aangehouden.
Offline Evert M
Nieuwkomer
di 14 apr 2009, 19:52 Bericht 

Soort gelijke discussie laatst op ander forum. Daar dook deze link op.
Overigens kwam ik daar tot een andere wonderbaarlijk iets naar aanleiding van die link:

Technische eisen
Aanhangwagens of caravans, waarvan het ledig gewicht plus laadvermogen boven de 750 kilogram ligt, moeten beremd zijn.Bovendien moeten aanhangwagens of caravans waarvan het ledig gewicht plus laadvermogen boven de 1500 kilogram ligt, een losbreekreminrichting hebben.

Dus als mijn tmm onder 1500kg ligt hoef ik het kabeltje niet vast te maken aan mijn auto..?

Indien het ledig gewicht plus laadvermogen van een aanhangwagen of caravan beneden de 750 kilogram ligt moet in sommige gevallen ook een beremming aanwezig zijn en wel: indien het totaalgewicht van de aanhangwagen zwaarder is dan het gewicht van de halve auto vermeerderd met 50 kilogram.

Voorbeeld: De aanhangwagen of caravan weegt in totaal 700 kilogram. De auto weegt 1100 kilogram. Het gewicht van de halve auto is dus 1100 : 2 = 550 kilogram + 50 kilogram = 600 kilogram. De aanhangwagen (700 kilogram) is dus zwaarder en moet daarom beremd zijn.

Ik ken weinig auto's die volgens hun kentekenpapieren een ongeremde aanhanger van 750kg max mogen verplaatsen. Zelf rijd ik in een volvo 855 die mag geremd 1600kg en ongeremd 500kg.

Echter iedereen doet het, 750kg ongeremd achter je auto en een agent vind het nog goed ook omdat zij het zelf niet weten. Hoezo gevaarlijke situaties creeeren?
Offline WNS2.0D
Master
di 14 apr 2009, 20:11 Bericht 
Als je geen losbreekreminrichting hebt, dan is een hulpkoppeling verplicht.

Overigens lijkt het toegestane ongeremde aanhangergewicht vrij willekeurig. Mijn Mazda is best een goede trekker. Geremd mag hij 1600 kg mee sleuren, ongeremd 550.
Voor de grap ook eens naar onze Meriva gekeken. Die opgeklopte Corsa mag geremd 1200 kg trekken. Niet vreemd, maar ongeremd mag dat ding 675 (dus bijna die maximale 750) kg trekken!
Offline SanderS
Die hard
wo 22 apr 2009, 15:41 Bericht 

mjolnir schreef:
Totdat je bij een ongeval betrokken raakt en dan blijkt dat je een combinatie bestuurd zonder geldig rijbewijs. Kan je je leven lang betalen aan eventuele letselschade, je bent namelijk niet verzekerd... En onverzekerd rondrijden, dat vind ik niet iets om trots op te zijn. :slotje:

Helemaal mee eens. En iets minder ernstig, maar erg vervelend: wanneer je met zo'n combinatie wordt aangehouden (zonder geldig rijbewijs) mag je niet meer verder rijden, en zul je een andere trekauto moeten laten komen, de boel moeten laten afslepen of iemand anders moeten laten rijden.

BE halen kost iets van 350 euro. Een hoop geld, maar je weet zeker dat je bij een eventueel ongeval niet onverzekerd bent.
Offline WimLex
Master
zo 03 apr 2011, 17:47 Bericht 
Even een wat ouder topic een beetje kietelen O:)

Mag je met een ongeremde/ongekentekende aanhanger die maximaal 750 kg mag wegen (met belading uiteraard), die daadwerkelijk (aanhanger + belading) zo'n 400-450 kg weegt achter een auto hangen die ongeremd 500 kg mag trekken ?
(bestuurder heeft een B-rijbewijs, maar dat doet in dit geval niet terzake).
Online HAW2006
Master
zo 03 apr 2011, 17:56 Bericht 
:kniktja:
Offline WimLex
Master
zo 03 apr 2011, 18:06 Bericht 
Leg eens uit dan ?
Want bij geremde aanhangers wordt de VOLLE belading bekeken (ook indien de aanhanger maar half of zelfs niet geladen is).
Offline red devil1
Master
zo 03 apr 2011, 18:36 Bericht 
:kniktja:
Bij een ongeremde aanhangwagen wordt gekeken naar feitelijk gewicht.
Als je B hebt en met een zware geremde kar gaat rijden geldt theoretische max massa is mij geleerd.
Bij BE is het zodat weer feitelijke gewicht geldt (VB: Auto mag 1000 kg geremd trekken, aanhanger mag 1600kg max hebben. Als je onder 1000kg totaal gewicht blijft is het geen probleem.)
Offline NooitTeSnel
Master
zo 03 apr 2011, 18:40 Bericht 
red devil1 schreef:
Bij BE is het zodat weer feitelijke gewicht geldt

Bij BE geldt een heel hoog maximum aan het totaal dacht ik? Zolang het trekkende voertuig < 3500kg weegt mag je er bijna alles achter hangen wat het kan trekken? Daar krijg je ook die rare combinaties van kleine opleggers die je toch met BE mag rijden door?
Offline WimLex
Master
zo 03 apr 2011, 18:43 Bericht 
Dus met een auto die geremd 1200 kg mag trekken mag je een gedeeltelijk geladen aanhanger trekken die volbeladen 1400 kg weegt ?
(auto weegt 1500 kg, bestuurder heeft B-rijbewijs)
Offline Fopspee(n)
Master
zo 03 apr 2011, 19:51 Bericht 
Hoe zit het dan met vrachtwagens?.......als ik met een trekker rijd die bijvoorbeeld een max. toelaatbaar treingewicht van 38.000kg mag rijden en de trekker zelf weegt 7.500kg.....dan zou ik dus een oplegger mogen trekken van max. ledig gewicht + laadgewicht van 30.500kg.

Echt niet dus......ik mag daar mooi een oplegger achter hangen van bijvoorbeeld ledig gewicht + laadvermogen van 40.500kg: als ik de oplegger maar niet meer laad dan dat de lading + lege oplegger meer weegt dan die 30.500kg.

Waarom geldt dit niet voor voor aanhangers achter personenauto's. Wat maakt het maximum toelaatbaar gewicht van de aanhanger nu uit....als je de aanhanger maar niet meer laadt dan wat er is toegestaan aan maximum trekgewicht.

Shooting Star schreef:
MofkaP schreef:

Dat klopt, daar hebben we op de zaak al een keer een boete voor binnen gehad (bus met grote aanhanger in Duitsland gereden).

Jarenlang door duitsland gehobbeld met busje + autoambulance en diverse keren aangehouden en nog nooit wat van gehoord. Volgens mij is er alleen een tachograafplicht wanneer je beroepsmatig vervoer uitvoert. Hetzelfde als het rijtijden besluit. Als je een vrachtauto huurt en je gaat je schoonmoeder helpen verhuizen dan kan je ook zolang sturen als je wilt...als het maar prive is.
Op moment dat je je zaken vervoert wat bedrijfsmatig van aard is ben je de sjaak.
Offline Walker
Master
zo 03 apr 2011, 19:56 Bericht 
Fopspee(n) schreef:
Waarom geldt dit niet voor voor aanhangers achter personenauto's. Wat maakt het maximum toelaatbaar gewicht van de aanhanger nu uit....als je de aanhanger maar niet meer laadt dan wat er is toegestaan aan maximum trekgewicht.

Wellicht omdat een beroepschauffeur wel weet hoeveel gewicht hij geladen heeft, en een particulier niet?
Online HAW2006
Master
zo 03 apr 2011, 19:57 Bericht 
Aanhangwagen met rijbewijs B
Aanhangwagen t/m 750 kg
Geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.

Aanhangwagen meer dan 750 kg
In bepaalde gevallen is het bovendien toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg. te trekken met alleen geldig Nederlands rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden:

?de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;

?de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.

Aanhangwagen met rijbewijs BE
Gewicht aanhangwagen
Het gewicht van de aanhangwagen is niet van belang. Dat is slechts gebonden aan de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig: de maximale trekhaaklast. Die staat vermeld op het kentekenbewijs.

Gewicht totale combinatie
Ook het gewicht van de totale combinatie is niet van belang. Deze mag meer dan 3500 kg. zijn. Alleen voor het trekkende voertuig geldt een toegestane maximum massa van 3500 kg.

http://www.cbr.nl/1130.pp
Hier staan ook een aantal voorbeelden.
Offline WimLex
Master
zo 03 apr 2011, 20:02 Bericht 
Wanneer B en wanneer BE geloof ik wel, nu over dat vb dat de aanhanger tot 750 kg MAG laden en de auto NIET MEER mag trekken dan 500 kg ......
Offline Fopspee(n)
Master
zo 03 apr 2011, 20:10 Bericht 
HAW2006 schreef:
Aanhangwagen met rijbewijs BE
Gewicht aanhangwagen
Het gewicht van de aanhangwagen is niet van belang. Dat is slechts gebonden aan de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig: de maximale trekhaaklast. Die staat vermeld op het kentekenbewijs

Toch ben ik wel eens aan de kant gezet door een stel van die bijdehandjes die een bekeuring gaven omdat het maximumtoelaatbaar gewicht van de aanhanger hoger was dan de maximale trekhaaklast die was opgegeven op het kentekenbewijs terwijl de aanhanger zodaning beladen was dat het gewicht ervan niet boven de maximale trekhaaklast uitkwam. Dit was overigens met een busje en met rbw BE.

Busje mocht 2850kg trekken, aanhanger bruto 3500kg en woog op dat moment 2200kg. Wellicht onkunde van de bijdehandjes?
Offline Boralis
Master
zo 03 apr 2011, 20:10 Bericht 

MofkaP schreef:
Walker schreef:

Is het niet zo dat < 3500 kg (voertuig + laadvermogen maar niet de maximale treklast) altijd een personenauto is en geen vrachtauto en daarom ook niet onder die regels valt? Volgens mij gaat het puur om het trekkende voertuig en kun je hier (mits het trekkende voertuig geschikt is) inderdaad wel 10 ton achter hangen. Blijft dan personenauto met aanhanger i.p.v. vrachtauto met aanhanger.
Offline WimLex
Master
zo 03 apr 2011, 20:16 Bericht 
WimLex schreef:
Wanneer B en wanneer BE geloof ik wel, nu over dat vb dat de aanhanger tot 750 kg MAG laden en de auto NIET MEER mag trekken dan 500 kg ......
Offline red devil1
Master
zo 03 apr 2011, 20:24 Bericht 
WimLex schreef:
nu over dat vb dat de aanhanger tot 750 kg MAG laden en de auto NIET MEER mag trekken dan 500 kg ......
tja dat heeft te maken met het feit dat de as van de aanhanger meer gewicht mag hebben dan je auto veilig stil kan zetten. Zie het als: JE gooit even 500 kg achter in je auto en moet dan een noodstop maken. Hoe meer gewicht in de auto zit hoe langer de auto er over doet om tot stilstand te komen.
Ik ken ongeremde assen van 2 ton, laadvermogen blijft bij ongeremde aanhanger achter auto altijd max 750kg, tenzij de autopapieren een begrenzing aangeven.

WimLex schreef:
Dus met een auto die geremd 1200 kg mag trekken mag je een gedeeltelijk geladen aanhanger trekken die volbeladen 1400 kg weegt ?
(auto weegt 1500 kg, bestuurder heeft B-rijbewijs)

Op 1e vraag: Nee mag niet. Laadvermogen van kar is 1200kg. Overschrijden laadvermogen mag niet.
Op deel 2: Auto van 1500 kg mag een geremde aanhanger met max gewicht van 1200kg trekken. 1500+1200=2700. Je overschrijdt de 3500kg niet dus mag het.
Offline WimLex
Master
zo 03 apr 2011, 20:45 Bericht 
Maar onderbouw dat dan eens met wetteksten dat je wel een aanhanger TOT 750 kg achter een auto mag hangen die volgens kenteken maar 500 kg MAG trekken ?

Ik kan hier qua wetgeving niks over vinden nl.
Er word alleen gesproken over wanneer B en wanneer BE.
 [ 65 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende