Postingstijd interval gedetecteerd van 147.9 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 2 van 4  [ 197 berichten ]
Offline feitelijk
Master
ma 11 okt 2010, 8:46 Bericht 
Vjenne schreef:
Doe 't lekker andersom. Zodra snelheid boven 50 of 70 komt, gewoon de mistlichten automatisch doven.

Als ze maar niet weer aangaan als je er weer onder komt.
Offline Tweebel
Master
ma 11 okt 2010, 8:52 Bericht 
Vjenne schreef:
Zodra snelheid boven 50 of 70 komt, gewoon de mistlichten automatisch doven.

Zullen ze het bij de overheid vast niet mee eens zijn. Scheelt een hoop boetes!
Offline Sandeman
FS medewerker
ma 11 okt 2010, 8:52 Bericht 
Met 200 meter zicht 70 rijden?? :x :x :x
Offline Walker
Master
ma 11 okt 2010, 8:56 Bericht 
Kun je prima 100 - 120 rijden. Gewoon goed op blijven letten.
Offline Appeltje
Master
ma 11 okt 2010, 8:57 Bericht 

Nou ja, de snelheden zijn misschien nog aanpasbaar maar het idee is iig wel erg goed!
Offline Sandeman
FS medewerker
ma 11 okt 2010, 9:09 Bericht 
:kniktja:
Offline NooitTeSnel
Master
ma 11 okt 2010, 9:13 Bericht 
Sandeman schreef:
Met 200 meter zicht 70 rijden??

Stopafstand inclusief reactietijd is zo'n 60 meter bij 70, dus opzich zou het veilig moeten kunnen als je goed oplet. 200 meter is ook weer niet helemaal niets.
Offline feitelijk
Master
ma 11 okt 2010, 9:32 Bericht 
Sandeman schreef:
Met 200 meter zicht 70 rijden??

Zie het eens anders, met 51 meter zicht 70 rijden?
Offline KanarieVW
Master
ma 11 okt 2010, 9:41 Bericht 
Appeltje schreef:
egeltjes schreef:
Mistvoorlichten vandaag nog gebruikt, tesamen met grootlicht.
Was in de parkeergarage onder de haagse-straten (bij binnenhof).

Ik gebruik beiden altijd in parkeergarages. Dan vind ik het juist heel erg belangrijk om goed op te vallen voor het wandelende volk. Plus parkeergarage is meestal privee-terrein.

Bang in het donker wellicht?? Hier een goeie link voor je dan... :)

Waarom zou je in een parkeergarage waar je misschien 15km/u rijdt in godsnaam met mistvoorlicht OF grootlicht gaan rijden (laat staan met beiden)...

Zelf heb ik op mn Peugeot 308 dagrijlicht wat bij "auto" ook automatisch aangaat en bij donker overgaat op dimlicht, is een duplo-lampje met de combinatie van stadslicht (5w) en dagrijlicht (21w), nog nooit bemerkt dat mensen er last van hadden. Wel zelf overschakelen naar dimlicht bij mist dus niet helemaal vertrouwen op de techniek.

Gr. Richard.

heb je iets van een parkeergarage fobie ofzo? snap echt het nut er niet van.
Offline Appeltje
Master
ma 11 okt 2010, 10:16 Bericht 

KanarieVW schreef:
heb je iets van een parkeergarage fobie ofzo? snap echt het nut er niet van.

Eh, ik of Egeltjes die met grootlicht en mistlicht in de parkeergarage rijdt (waarop ik dus reageer)?
Offline egeltjes
Master
ma 11 okt 2010, 11:05 Bericht 
KanarieVW schreef:
snap echt het nut er niet van.

Komt nog wel, als je een keer goed schrikt van plotseling tussen de auto's opdoemende voetgangers (kindjes?), omdat zij dachten dat er niets aan kwam. Met (veel) licht aan, cre-eer je bewegende effecten op muren en auto's, waardoor men wel eens beter wilt opletten. 8) 8)

Maar ja, fietsers snappen ook niet dat men gewoon goed zichtbaar moet wezen. :fp:
Offline Walker
Master
ma 11 okt 2010, 11:10 Bericht 
feitelijk schreef:
Zie het eens anders, met 51 meter zicht 70 rijden?

Dat dan weer niet. Maar de meeste mensen kunnen slecht inschatten hoeveel zicht ze hebben als het mistig is. Bij 50 meter zicht kun je slechts 1 reflectorpaaltje in de berm zien. Meestal zie je er wel 5 a 6 in de verte...

Maar waarom deze vraag van je?
Offline feitelijk
Master
ma 11 okt 2010, 11:19 Bericht 
Walker schreef:
Maar waarom deze vraag van je?

Als tegengas voor Sandeman.

Walker schreef:
Meestal zie je er wel 5 a 6 in de verte.

De vraag is nu dus, wat is zicht? moet je een mistlamp kunnen zien of een niet verlicht hectometerpaaltje. En hoeveel contrast moet dat dan hebben?
Offline Sandeman
FS medewerker
ma 11 okt 2010, 11:27 Bericht 
feitelijk schreef:
Als tegengas voor Sandeman.

:D Mjah.. 70 bij 50m zicht is misschien wat aan de vlotte kant maar bij 200m is het vreselijk langzaam...
Behoeft nadere uitwerking O:)
Offline feitelijk
Master
ma 11 okt 2010, 11:30 Bericht 
Sandeman schreef:
Behoeft nadere uitwerking O:)

Zichtafhankelijke variabele snelheidsbegrenzers?
Offline bruintje beer
Master
ma 11 okt 2010, 11:49 Bericht 
feitelijk schreef:
Zichtafhankelijke variabele snelheidsbegrenzers?
Ja. Laten we elke vorm van verantwoordelijkheid bij bestuurders uitsluiten.
Offline Sandeman
FS medewerker
ma 11 okt 2010, 11:57 Bericht 
:lol: Nee. Eigenlijk ben ik sowieso niet voor begrenzing, meer voor verantwoordelijkheid (en inzicht) bij de bestuurder.
De andere optie zou ik eigenlijk beter vinden.. Boven de 70 gaat het achterlicht uit en boven de 100 (ofzo) de voorlampjes ook...
Offline KanarieVW
Master
ma 11 okt 2010, 12:23 Bericht 
egeltjes schreef:
Komt nog wel, als je een keer goed schrikt van plotseling tussen de auto's opdoemende voetgangers (kindjes?), omdat zij dachten dat er niets aan kwam. Met (veel) licht aan, cre-eer je bewegende effecten op muren en auto's, waardoor men wel eens beter wilt opletten. 8) 8)

Ik weet niet waar bij jullie de kinderen spelen, maar zie ze toch niet vaak in parkeergarages voetballen. Als je grootlicht én mistlampen fijn vind in parkeergarages is het misschien eens tijd voor een bezoekje aan de opticien. Geen last van nachtblindheid ofzo? (serieuze vraag hoor)
Offline fb
Master
ma 11 okt 2010, 12:34 Bericht 
Ik denk meer dat egeltjes meent het recht te hebben om in een parkeergarage de volle 50 km/h (is immers BiBK) te mogen rijden en dat al dat "wandelende volk" dan voor hem aan de kant moet.

(Behalve dan wanneer hij uitgestapt is natuurlijk, want dan rijden al die andere moeders-die-boodschappen-met-de-auto-moeten-doen natuurlijk weer rond als een kip zonder kop) .....
Offline feitelijk
Master
ma 11 okt 2010, 12:35 Bericht 
Sandeman schreef:
Nee. Eigenlijk ben ik sowieso niet voor begrenzing, meer voor verantwoordelijkheid (en inzicht) bij de bestuurder.

Ik ook, mijn voorstel is dan ook meer gebaseerd op het onnodig voeren van mistverlichting dan op snelheid.
Als je met mooi helder (zonnig) weer met je mistlampen over de snelweg rijdt verdien je wat mij betreft straf, een begrenzer is een uitstekend middel om die petjes de lampjes uit te laten doen.

Deze bus van "Cor van de Polder en dochter's groentenzaak" komt me dagelijks achterop met de hele kermis aan.

Link
Offline egeltjes
Master
di 12 okt 2010, 0:04 Bericht 
KanarieVW schreef:
Ik weet niet waar bij jullie de kinderen spelen, maar zie ze toch niet vaak in parkeergarages voetballen.

Nog nooit pappa's en mamma's meegemaakt in parkeergarage met een groepje kroost en een grote voorraad nieuwe spulletjes (boodschapjes) ??? :lol: :lol:

fb schreef:
Ik denk meer dat egeltjes meent het recht te hebben om in een parkeergarage de volle 50 km/h (is immers BiBK) te mogen rijden en dat al dat "wandelende volk" dan voor hem aan de kant moet.

Stapvoets heh. Altijd stapvoets. Ik moet de bochten zonder schade kunnen nemen. :woop: :woop:

Maar wellicht is het in jullie garages anders dan hier in de metropool ... :colaatje:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Maar het gaat erom dat je jezelf zichtbaar maakt.
Offline Digital
Die hard
di 12 okt 2010, 6:14 Bericht 
Vanochtend ook weer meerdere automobilisten met de mistlichten nog aan.
Mensen, bij Heerenveen was het niet meer mistig!!!

Je laat toch ook je ruitenwissers niet aan staan als het gestopt is met regenen?

Let daar toch eens op! Het is behoorlijk irritant voor tegenliggers!!!
Offline Appeltje
Master
di 12 okt 2010, 8:01 Bericht 

egeltjes schreef:
Maar het gaat erom dat je jezelf zichtbaar maakt.

Maar wellicht is het in jullie garages anders dan hier in de metropool ...

Tuurlijk, en gewoon licht ziet men niet in een parkeergarage...

Tytsjerksteradeel is geen metropool hoor, in een metropool rijd je meestal in een rijtje OOK in de parkeergarage, echt prettig dan dat grote licht van die mafkees achter je! :)
Offline feitelijk
Master
di 12 okt 2010, 8:15 Bericht 
Groot licht is overdag gewoon VERBOTEN!
Offline viffer
Master
di 12 okt 2010, 8:48 Bericht 

feitelijk schreef:
Als je met mooi helder (zonnig) weer met je mistlampen over de snelweg rijdt verdien je wat mij betreft straf, een begrenzer is een uitstekend middel om die petjes de lampjes uit te laten doen.

En niet alleen op de snelweg. Ongelooflijk hoeveel volk met die kl*telichten aan rijdt zonder enige noodzaak.

Ik had ooit eens pech met mijn toenmalige lease auto waarbij reparatie enige dagen ging duren. De leenauto (opel vectra) had mistlichten voor, welke automatisch uitgaan bij het stoppen van de motor. Komt zo'n gozertje mijn auto terug brengen en de leenauto terug halen, rijdt weg met mistlampen voor aan (stralend zonnetje). Wat mij betreft ben je dan ongeschikt om in een auto te rijden
Offline Sandeman
FS medewerker
di 12 okt 2010, 9:13 Bericht 
GertJan schreef:
welke automatisch uitgaan bij het stoppen van de motor

Die van mij gaan automatisch uit als ik de verlichting uitzet. En dat doe ik eigenlijk altijd wel als ik de auto uit ga O:)
Offline KanarieVW
Master
di 12 okt 2010, 9:42 Bericht 
egeltjes schreef:
Nog nooit pappa's en mamma's meegemaakt in parkeergarage met een groepje kroost en een grote voorraad nieuwe spulletjes (boodschapjes) ??? :lol: :lol:

ja zovaak, maar bij stapvoets rijden sta je binnen een meter stil. en mocht er dan toch iemand tegen je auto aan lopen heeft ie hooguit een blauwe plek. je wordt bij het minste of geringste al gehoord of gezien in een parking, no worries. je hoeft echt niet met max licht daar doorheen te rijden.

Zou me eerlijk gezegd kapot schamen als ik met grootlicht én mistlichten door een garage zou rijden. Je ziet iedereen denken 'heb je weer een vrouw niet niet weer hoe haar licht werkt' , ' he joh! het is een vent!'
Offline NooitTeSnel
Master
di 12 okt 2010, 11:06 Bericht 
Digital schreef:
Vanochtend ook weer meerdere automobilisten met de mistlichten nog aan.

Yes, vanmorgen ook een hele berg op de A20. Het irritantste is als ze ook nog eens twee mistachterlichten ipv één hebben, dan zijn remlichten veel lastiger te zien.
Offline Stefvg
Die hard
di 12 okt 2010, 11:12 Bericht 
Rij zelf eigenlijk standaard met dimlicht, stadslicht moet ik alleen maar moeite voor doen in de Vulva,

Vindt mistlampen voor nooit hinderlijk alleen overbodig (ben niet zo'n petje) achter vindt ik echt bokke irritant! en dan inderdaad van die mensen die het niet snappen als je voor ze rijdt en een paar keer met die apparaten knippert , vaak inderdaad remmen terwijl dat apparaat in los van de andere lichten aan een kant in de bumper zit pfff drama figuren....

dagrijlichten vindt ik ook maar onzin!
Offline egeltjes
Master
di 12 okt 2010, 11:42 Bericht 
KanarieVW schreef:
Zou me eerlijk gezegd kapot schamen als ik met grootlicht én mistlichten door een garage zou rijden.

Die fase ben ik allang voorbij ... :woop: :woop:
Offline KanarieVW
Master
di 12 okt 2010, 15:20 Bericht 
het interesseert je dus niet als het verblindend is voor andere mensen, als jij ze maar ziet... (f)
Offline kukel
Pro
di 12 okt 2010, 15:29 Bericht 

Als ik iemand in een parkeergarage zie rijden met groot licht én mistlampen dan denk ik ook: :fp:
Offline egeltjes
Master
di 12 okt 2010, 23:17 Bericht 
KanarieVW schreef:
het interesseert je dus niet als het verblindend is voor andere mensen, als jij ze maar ziet... (f)

Als ik ze verblind, hebben ze mij ook allang gesignaleerd, ook al zien ze me niet meer ... Paar stappie opzij (uit mijn route) en ze zijn niet meer verblind. :kniktja: :kniktja:

In mijn sjonnie-bak, met verstralende daklampen kreeg ik ook een keer de opmerking dat ik hen verblindde - hebben ze mij dan in ieder geval gesignaleerd.
Auto's zijn geen voorwerpen om mee te spotten - als voetganger zijnde. :[

kukel schreef:
Als ik iemand in een parkeergarage zie rijden met groot licht én mistlampen dan denk ik ook: :fp:

:lief:
:lol: :lol:
Offline feitelijk
Master
wo 13 okt 2010, 5:15 Bericht 
:fp: @ egeltjes

Vanochtend zowaar een A4 cabririjder die het signaal met mijn mistachterlicht begreep! Kreeg nog een bedankje met groot licht ook! :thumb:
Offline KanarieVW
Master
wo 13 okt 2010, 13:52 Bericht 
egeltjes schreef:
Als ik ze verblind, hebben ze mij ook allang gesignaleerd, ook al zien ze me niet meer ... Paar stappie opzij (uit mijn route) en ze zijn niet meer verblind. :kniktja: :kniktja:

zie je wel, ging het toch niet kinderen ofzo, maar je wilt gewoon dat iedereen denkt 'wat een mafkees, laat die maar door...' Ook een methode :fp:
Offline InsecureThreat
Master
wo 13 okt 2010, 20:06 Bericht 
feitelijk schreef:
Vanochtend zowaar een A4 cabririjder die het signaal met mijn mistachterlicht begreep! Kreeg nog een bedankje met groot licht ook! :thumb:

Tja, het kan natuurlijk altijd gebeuren dat je het een keer vergeet, terwijl je ook nog eens op de weg aan het letten bent :wink:

Heb ook wel eens een tijdje met groot licht aan gereden. geseint om de één of andere reden en groot licht was aan blijven staan. Alleen doordat de zon precies verkeert naar binnen scheen zag ik niet dat dat mooie blauwe icoontje brande :x
Offline egeltjes
Master
wo 13 okt 2010, 23:50 Bericht 
KanarieVW schreef:
zie je wel, ging het toch niet kinderen ofzo, maar je wilt gewoon dat iedereen denkt 'wat een mafkees, laat die maar door...' Ook een methode :fp:

Wat jij wilt denken, wat jij wilt. :lief:
Jij heb jouw argumenten en ik de mijne.
Offline A4
Master
do 14 okt 2010, 8:25 Bericht 
feitelijk schreef:
Groot licht is overdag gewoon VERBOTEN!

Seinen om dreigend gevaar af te wenden mag ook niet? O:)
Offline feitelijk
Master
do 14 okt 2010, 8:59 Bericht 
Vragen naar de bekende weg is ook VERBOTEN!
Offline A4
Master
do 14 okt 2010, 9:04 Bericht 
:lol:
Offline Appeltje
Master
do 14 okt 2010, 9:16 Bericht 

Stefvg schreef:

Vooral de onderbouwing is erg goed :fp: .
Offline KanarieVW
Master
do 14 okt 2010, 9:22 Bericht 
egeltjes schreef:
Wat jij wilt denken, wat jij wilt. :lief:
Jij heb jouw argumenten en ik de mijne.

:biertje:
Offline egeltjes
Master
do 14 okt 2010, 11:48 Bericht 
:colaatje:
Offline egeltjes
Master
do 14 okt 2010, 11:49 Bericht 
A4 schreef:
Seinen om dreigend gevaar af te wenden mag ook niet? O:)

Net als claxoneren ... O:)
Offline Robin2
Master
do 14 okt 2010, 12:02 Bericht 

feitelijk schreef:
Vanochtend zowaar een A4 cabririjder die het signaal met mijn mistachterlicht begreep! Kreeg nog een bedankje met groot licht ook!

Bedankt of geholpen worden in het verkeer is altijd leuk. :lief:

Stond gisteren op een oversteekpunt in de middenberm te wachten tot ik de rijbaan voor rechtdoor op kon. Er stond echter een rij auto's voor naar links, waaronder een vrachtwagen aan mijn rechterkant, dus ik kon met geen mogelijkheid zien of er auto's aankwamen die rechtdoor gingen. Na de laatste auto ineens een enorme bak licht mijn kant op -> ik kon gaan rijden. :thumb:

Verkeersinzicht for the win.
Offline alexs
Die hard
za 16 okt 2010, 13:31 Bericht 
Wat ook verrekte handig is, paar weekenden geleden was er bizar hevige regenval toen we onderweg waren.. De ruitenwissers hielden het niet bij en ik schatte het zicht op 30 meter. Iedereen deed zijn mistachterlicht aan.. Alleen bij de Leon gaat je voormistlicht mee aan als je achter aan wilt zetten.. Met regen niet bepaald handig..

Moet zeggen dat die acute regen wel eng was, je weet bij-god niet wat de mensen voor je gaan doen vaart minderen(hoeveel?) Stilstaan?, laat staan wat die persoon achter jou doet..
Offline Marten320TD
Master
za 16 okt 2010, 14:49 Bericht 
Ik haat mistlampen bij regen: het wordt één grote waas van kop- of achterlampen, en de reflectie in de plassen. Ja, je ziet ze prima, je weet dat er iets of iemand voor je rijdt, maar de exacte locatie is wazig. Verder krijg ik er hoofdpijn van, niet wat je wil als je geconcentreerd moet auto-rijden.
De verlichtingsdiscipline van velen is sowieso ver te zoeken. Bij schemer, regen of laagstaande zon zijn er talloze slaapkoppen (vaak vrouw en/ of met grijs haar en/of koreanenbak rijdend) die vooral GEEN verlichting voeren. Seinen met grootlicht (sorry @voorligger :-? ), of het 3 keer aan- en uitzetten van mijn dimlichten heeft vaak geen enkel effect. "Je mag toch niet inhalen" lijkt een argument, maar bij kruisingen vind ik voorrang verlenen toch wel noodzakelijk. Dan moet ik zo'n joepdoedel wel kunnen zien natuurlijk.
Offline Stefvg
Die hard
di 26 okt 2010, 9:52 Bericht 
Appeltje schreef:
Stefvg schreef:

Vooral de onderbouwing is erg goed :fp: .

Heb je een punt... maar de voornaamste reden vind ik dat dagrijverlichting alleenb aan de voorzijde zit, als je zichtbaar wilt zijn dan toch net zo goed(zo niet liever) van achter.
Offline feitelijk
Master
di 26 okt 2010, 9:54 Bericht 
Stefvg schreef:
Heb je een punt... maar de voornaamste reden vind ik dat dagrijverlichting alleenb aan de voorzijde zit, als je zichtbaar wilt zijn dan toch net zo goed(zo niet liever) van achter.

Nee, dan zie je de remlichten minder goed is de redenatie. Zal minder zijn met het derde remlicht van tegenwoordig, maar toch.
Offline Broadie
Die hard
wo 23 maart 2011, 7:53 Bericht 
En ja, zodra het voorjaar weer de eerste mistslierten aan sloten en rivieren ontlokt, moeten weer zo nodig die vuurbollen aan!
Krijgt men daar airmiles voor of zo? Het is werkelijk onbegrijpelijk, waarom elke keer, wanneer het zicht nog ruim 200 m is, die fotonenkanonnen aan moeten. Is het werkelijk zo moeilijk om 50 m te schatten? Dat is de afstand, waarbij je eigenlijk met een blindegeleidehond voorop stapvoets vooruit zou moeten schuivelen, en niet met 160 km/h langsgeblazen komt :-? .
En dan gelijktijdig de dimlichten aan laten :nono: . Wat voor nut zouden de mistlichten voorop dan nog hebben? Overstekende kikkers opschrikken? :nah:
Het activeren van mistlichten zou inderdaad eens beter gereguleerd mogen worden. Op basis van de snelheid lijkt een goed idee: sneller dan 70 km/h? Dan automatisch vuurbol achter en fotonengeschut voren uit. Dan is het wellicht ook eens gedaan met die achterlijke gewoonte om kapotte lampjes voorop te "vervangen" door het inschakelen van de mistlampen :thumb_d: . En dat bij elk weertype :( .
 [ 197 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende