Pagina 1 van 4  [ 197 berichten ]
Offline MofkaP
FS Juridisch
za 09 okt 2010, 2:32 Bericht 
De afgelopen dagen veel in de mist gereden met de motor, waar gelukkig ook een mistachterlicht op zit.

Het viel mij op hoeveel mensen er nog zonder licht of met alleen parkeerlicht op rijden.
Vooral duurdere merken waar dagrijverlichting op zit.
Weten die niet dat met dagrijverlichting de achterverlichting niet brandt?
Offline Arno
FS Meldingen
za 09 okt 2010, 5:42 Bericht 
Denk het niet, die lui patsen alleen met hun kut DRL om zoveel mogelijk mensen te etteren en verblinden. Vooral de nieuwe generatie Benz kan daar wat van :[
Offline kenny
Pro
za 09 okt 2010, 7:39 Bericht 
@Mofkap

Mag ik vragen wat voor motor je rijdt? Ik heb nog nooit gehoord van een mist achterlicht. Wel van die losse mistlampen voorop.
Offline Speedy J
Master
za 09 okt 2010, 7:44 Bericht 
MofkaP schreef:
dagrijverlichting

Domme vraag hoor maar ik ken alleen dimlicht en stadslicht :huh:
Offline Arno
FS Meldingen
za 09 okt 2010, 7:49 Bericht 
Afbeelding

Zulke irritante zooi dus :[
Offline Speedy J
Master
za 09 okt 2010, 7:58 Bericht 
Oh vandaar dat ik het niet ken, is inderdaad uit een andere generatie denk ik :lol: Dank voor de uitleg :thumb:
Offline bruintje beer
Master
za 09 okt 2010, 8:12 Bericht 
Een dikke :thumb_d: voor dagrijverlichting.
Ik heb m'n (gewone) licht altijd aan als ik rij.
Offline Jack Bauer
Master
za 09 okt 2010, 8:18 Bericht 

Die "dagrijlichten"zijn verzonnen omdat deze minder energie verbruiken en je auto dus minder brandstof. Ze zijn feller zodat deze dingen overdag nog beter opvallen dan het normale dimlicht. In het donker mag je ze dus ook niet gebruiken.

NOu ik vind dimlicht prima genoeg.
Offline huffie
Die hard
za 09 okt 2010, 8:29 Bericht 
Arno schreef:
Zulke irritante zooi dus

Al die mensen die dagrijverlichting in een oude auto bouwen zouden liever dit willen :lol:
Afbeelding
Offline Dikke Dakduif
Master
za 09 okt 2010, 8:33 Bericht 
Bij mist valt het mij vooral op hoeveel mensen niet snappen dat het mistachterlicht bedoeld is voor zeer dichte mist. Bij normale mist moet dat ding dus weer uit :[
Offline marijke
Pro
za 09 okt 2010, 9:07 Bericht 

Afgelopen donderdag ook zeer dichte mist gehad. Zicht was op sommige plaatsen minder dan 100 meter.
Genoeg mensen tegengekomen die dan maar eens eventjes fijn 50 km/h gaan rijden waar je 80 mag.
En op de snelweg A28, waar het zicht vele malen beter was reed het maar 70.

Viel mij ook al op dat er mensen waren die allen die irritante lampjes aan hadden.
Offline Maserati Teun
FS medewerker
za 09 okt 2010, 9:29 Bericht 
Arno schreef:
Zulke irritante zooi dus :[

Inderdaad. Bovendien maakt het de auto niet fraaier.

Ik kan me bijna niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst mijn mistachterlicht en/of de mistlampen aan de voorkant heb gebruikt. Erger nog, afgelopen week was het mistig en ik moest echt zoeken waar de knopjes voor de mistlampen in de QP zaten. Had ze nog nooit gebruikt.

Wat mij heel vaak opvalt is dat bij zeer dichte mist sommige chauffeurs heel bijzonder moeten zijn. Die hebben kennelijk radar in hun ogen en zien alles dwars door de dichte mist. :fp:
Offline Digital
Die hard
za 09 okt 2010, 10:20 Bericht 
Wat ook opvalt is dat veel mensen 's middags als de mist weer weg is, het knopje voor de mistlichten niet meer kunnen vinden.
Die laten ze gewoon lekker branden. :thumb_d:
En als je ze dan seint kijken ze heel verwonderd wat er aan de hand is.
Offline Yvesart
Master
za 09 okt 2010, 10:36 Bericht 
MofkaP schreef:

ik heb het op m'n tijdelijke leasebak zitten, maar dit wist ik niet..
nu rij ik echt altijd met dimlichten aan dus heb ik er geen last van, maar goed dat je het zegt..

Overigens schakelt hij altijd [ook al staat lichtknopje uit] automatisch de dagrijlampen in.. het is dus geen keuze, maar feitelijk betekent het dat die mensen die er mee door de mist rijden gewoon hun licht niet aan hebben gezet m.a.w. zonder licht rijden! .. als je namelijk stadslicht aan zou zetten of dimlicht gaan de dagrijlampen namelijk [ook] automatisch uit..
Offline Yvesart
Master
za 09 okt 2010, 10:37 Bericht 
Digital schreef:
Wat ook opvalt is dat veel mensen 's middags als de mist weer weg is, het knopje voor de mistlichten niet meer kunnen vinden.
Die laten ze gewoon lekker branden.
En als je ze dan seint kijken ze heel verwonderd wat er aan de hand is.

heb ik ook eens gedaan door dan met mijn mistlamp [achter] te seinen.. stond die gelijk in de ankers (terwijl er op onze tussenafstond twee vrachtwagens tussenkonden) en liet het mistlicht aanstaan.. tja.. sommigen snappen er echt niets van.. :dag:
Offline bruintje beer
Master
za 09 okt 2010, 10:39 Bericht 
Yvesart schreef:
het is dus geen keuze, maar feitelijk betekent het dat die mensen die er mee door de mist rijden gewoon hun licht niet aan hebben gezet m.a.w. zonder licht rijden!
Oftewel een poging van die auto om die mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen. Een betere manier om dat te doen is gewoon niet te starten... O:)
Online HAW2006
Master
za 09 okt 2010, 17:11 Bericht 
Dikke Dakduif schreef:
Bij mist valt het mij vooral op hoeveel mensen niet snappen dat het mistachterlicht bedoeld is voor zeer dichte mist. Bij normale mist moet dat ding dus weer uit

En dat is dus bij een zicht van 50 meter of minder.
Offline bruintje beer
Master
za 09 okt 2010, 17:14 Bericht 
HAW2006 schreef:
Dat schrijft de wet voor. De wet schrijft ook voor dat je op de snelweg maximaal 120 mag.
Het is dus geen garantie voor juistheid. 8)
Offline MofkaP
FS Juridisch
za 09 okt 2010, 17:18 Bericht 
kenny schreef:
Mag ik vragen wat voor motor je rijdt?

BMW.
Mistachterlicht dat heb ik er zelf opgezet.
Rode high defenition leds, gekoppeld aan het dimlicht (=aho) met een schakelaar ertussen.
Offline InsecureThreat
Master
za 09 okt 2010, 19:20 Bericht 
HAW2006 schreef:

Maar laten we niet moeilijk gaan doen als je hem per ongeluk ook bij zicht van 60 meter aan hebt (f)
Offline egeltjes
Master
za 09 okt 2010, 21:09 Bericht 
Maserati Teun schreef:
wanneer ik voor het laatst mijn mistachterlicht en/of de mistlampen aan de voorkant heb gebruikt.

Mistvoorlichten vandaag nog gebruikt, tesamen met grootlicht.
Was in de parkeergarage onder de haagse-straten (bij binnenhof).

Ik gebruik beiden altijd in parkeergarages. Dan vind ik het juist heel erg belangrijk om goed op te vallen voor het wandelende volk. Plus parkeergarage is meestal privee-terrein.
Offline PsychoRa
Laat zich horen
za 09 okt 2010, 22:38 Bericht 
Zo snap ik het ook niet, dat als het een grauwe dag is met regen, dat veel mensen hun licht niet aan doen. Zeker met een zilver kleur, je ziet ze niet. :fp:
Ik stap in, gordel om, start de motor, licht aan. Altijd. Waarschijnlijk een hoop auto's met automatische lichtschakelaar.
Offline O2
Weet de weg
zo 10 okt 2010, 2:52 Bericht 
MofkaP schreef:

Dit is afhankelijk van de instelling, Amerikaans systeem dus alleen voor verlichting en geen achterlichten, Scandinavisch zowel voor en achter licht (zoals het bij mij staat).
En veel mensen denken trouwens dat bij automatische verlichting het gewone licht wel aangaat bij mist..... dus niet in de meeste gevallen en betekent dus een handmatige actie wat weer moeilijk is voor velen......
Offline red devil1
Master
zo 10 okt 2010, 7:03 Bericht 
als iedereen nu gewoon overdag gaat rijden met stadslichtjes( , ipv dagrijverlichting), dan ziet iedereen mekaar ook. In de mist van donderdag had ik met regelmaat mistachterlicht aan. Was erg mistig in het noorden. Maar enkel als zicht rond de 50 meter was
Offline MofkaP
FS Juridisch
zo 10 okt 2010, 7:35 Bericht 
O2 schreef:
Scandinavisch zowel voor en achter licht (zoals het bij mij staat).

Dat is geen dagrijlicht, maar dat zijn de gewone lichten die aangaan.
Met dagrijlicht, mag geen enkel ander licht worden gevoerd, ook niet achter.
Zo is ook de schakeling, als enig ander licht wordt ontstoken dan gaan de dagrijlichten uit
Offline WimLex
Master
zo 10 okt 2010, 8:47 Bericht 
MofkaP schreef:

Sterker nog, dash verlichting is dan ook uit.
Offline feitelijk
Master
zo 10 okt 2010, 18:11 Bericht 
MofkaP schreef:

Citaat:
Artikel 41
1. Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.

Citaat:
Zo is ook de schakeling, als enig ander licht wordt ontstoken dan gaan de dagrijlichten uit

Bij affabriek wel... :aai:
Offline egeltjes
Master
zo 10 okt 2010, 18:16 Bericht 
MofkaP schreef:

Wat is dan het nut van daglicht ???

Want ik denk dat je dan net zo goed met stadslicht en (eventueel) dimlicht (erbij) kan gaan rijden.
Offline feitelijk
Master
zo 10 okt 2010, 18:27 Bericht 
Overdag zijn achterlichten onveiliger omdat je dan remlicten niet zo goed ziet. Of althans dat was het lang geleden oin scandinavie toen er nog geen derde remlichten waren.

Stadslicht is nauwelijks te zien, en dimlicht is twee keer 55W. Dus dagrijlicht is wel zichtbaar maar zuiniger dan dimlicht, en veiliger zou het door het ontbreken van de achterlichten ook zijn.
Offline Guppenklup
Master
zo 10 okt 2010, 19:16 Bericht 
standaard dimlicht, zomer en winter 8)
Offline KanarieVW
Master
zo 10 okt 2010, 19:30 Bericht 
bij mij (touran) kunnen de lichten ook niet uit. Overdag staat het dimlicht vanzelf op een lagere sterkte aan, wordt het donker gaan ze op normale sterkte branden. Dit staat omschreven in het boekje als zijnde 'dagrijverlichting'. inderdaad staan de achterlichten dan niet aan. Eigenlijk nooit aan gedacht dat dat bij regen of mist wel eens niet zo handig kan zijn.
Offline boersma
Master
zo 10 okt 2010, 20:26 Bericht 
Een kleine les dan voor zover ik het weet:

Stadslicht: 5 watt
Dagrijverlichting: 18 watt (halogeen)
Dimlicht: 55 watt

Die ledlampen drl stralen recht vooruit en zie je dus dan ook beter als je er recht tegenin rijdt.
Vanaf 2011 of 2012 is het verplicht op nieuwe auto's.
DRL moet uitgaan als het dimlicht wordt ontstoken.

Mistlampen aan de voorzijde mogen aan bij zicht minder dan 200 meter, ze mogen dan aan in combinatie met je stadslicht of met je dimlicht.
Mistlampen aan de achterzijde mogen bij minder dan 50 meter zicht aan.
Bij ernstige regen is het niet toegestaan.
Offline feitelijk
Master
zo 10 okt 2010, 20:32 Bericht 
boersma schreef:
Mistlampen aan de voorzijde mogen aan bij zicht minder dan 200 meter, ze mogen dan aan in combinatie met je stadslicht of met je dimlicht.

Alleen overdag, 's nachts moet er altijd dimlicht gevoerd worden.
Offline egeltjes
Master
zo 10 okt 2010, 20:36 Bericht 
boersma schreef:
Mistlampen aan de voorzijde mogen aan bij zicht minder dan 200 meter

Gelukkig hebben parkeergarages zelden rij routes die langer zijn dan 200meter recht. Beschouw ik dus ook maar als "niet meer zicht dan 200meter". :lol: :lol:

En mijn auto heeft het scandinavische systeem geprogrammeerd gekregen. Ik hoef de lichtschakelaar ook nooit te bedienen. :thumb:
PLUS groot-licht aan EN mistvoorlicht aan - wanneer ik de sleutel uit zet en weer aan, zijn de groot en mistvoor ook weer uit. Reuze handig ... :kniktja: :kniktja:
Offline MofkaP
FS Juridisch
zo 10 okt 2010, 20:41 Bericht 
feitelijk schreef:
Alleen overdag, 's nachts moet er altijd dimlicht gevoerd worden.

O, sinds wanneer?

Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven die bestuurders geen dimlicht te voeren.
Offline boersma
Master
zo 10 okt 2010, 20:41 Bericht 
Snachts zie ik op landweggetjes of in de polder ook niet verder dan 200 meter dus mogen ze ook aan (van mij).
Offline feitelijk
Master
zo 10 okt 2010, 20:44 Bericht 
MofkaP schreef:
O, sinds wanneer?
Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven die bestuurders geen dimlicht te voeren.

Heft dat artikel 32 op? Ja het deel van ernstig belemmerd wel, maar niet het nacht deel, m.i.
Offline regiorunner
Master
zo 10 okt 2010, 21:06 Bericht 
boersma schreef:
Snachts zie ik op landweggetjes of in de polder ook niet verder dan 200 meter dus mogen ze ook aan (van mij).

Levert je wel een grootlicht in je giechel op. (van mij). WEG die mistlampies :slotje:
Offline Digital
Die hard
zo 10 okt 2010, 21:11 Bericht 
regiorunner schreef:
WEG die mistlampies

+1 :thumb:
Offline MofkaP
FS Juridisch
zo 10 okt 2010, 21:20 Bericht 
feitelijk schreef:
Heft dat artikel 32 op?

Ja.
...die het zicht ernstig belemmert....

Er staat niet:.. die het zicht bij dag ernstig belemmert....
En ook niet: In dat geval hoeven die bestuurders bij dag geen dimlicht te voeren.

Trouwens, bij mist 's nachts en dimlicht zie je niets meer, dan zit je tegen een muur van licht aan te kijken.

Die laatste volzin van art. 34 lid 1 is overigens niet zo lang geleden toegevoegd.
Omdat agenten met het feitenboekje in de hand boetes bleven uitdelen voor het niet voeren van dimlicht, ondanks dat uit de nota van toelichting duidelijk bleek dat mistlicht voor i.p.v. dimlicht mocht worden gevoerd.

Het lezen van de toelichting bij een artikel behoort kennelijk tot de opleiding of de vereiste wetskennis.
Op aandringen van het CVOM, dat al die opgelegde boetes vernietigde is toen die volzin toegevoegd.

Voor 1991 was het zelfs verboden om samen met mistlicht voor groot licht of dimlicht te voeren.
Offline Vjenne
Master
zo 10 okt 2010, 22:28 Bericht 
Guppenklup schreef:
standaard dimlicht, zomer en winter 8)

Hier ook. Ik start de auto met 2 handen. Rechts draai ik de sleutel om in het contact, links draai ik het licht aan. Vaste gewoonte. Leuk dat je een ander kan zien, maar misschien is het ook wel fijn om gezien te worden :kniktja:
Offline Vroeg op
Master
zo 10 okt 2010, 22:41 Bericht 
Ik heb helemaal geen problemen met dagrijverlichting. Ik zou het liever zien dat bij elke auto het licht automtisch aan gaat bij starten.

Mistachterlichten daarintegen :dood:
Die dingen mogen pas aan bij max 50M zicht. Dat komt bijna nooit voor.
Tegenwoordig gooit men die dingen al aan bij twee regendruppels waarna voor het gemak vergeten wordt om die dingen uit te zetten.
Offline NooitTeSnel
Master
ma 11 okt 2010, 0:16 Bericht 
Ik had laatst een discussie met een motorrijder, ik heb namelijk mijn licht op "altijd aan" staan. Het gaat aan als je start, en weer uit als je de sleutels eruit trekt en daarna het portier opent. Nu was zijn probleem dat motoren ook overdag vaak met dimlicht rijden om op te vallen en dat ze minder opvallen als we allemaal altijd met licht aan rijden. Zijn er nog meer motorrijders die daar last van hebben?

Over mistlichten kunnen we volgens mij kort zijn, een veel te grote meerderheid gebruikt die eigenlijk hoofdzakelijk omdat "ze er zo goed uit zien" en dus daarmee anderen te irriteren?
Offline InsecureThreat
Master
ma 11 okt 2010, 4:33 Bericht 
NooitTeSnel schreef:
Nu was zijn probleem dat motoren ook overdag vaak met dimlicht rijden om op te vallen en dat ze minder opvallen als we allemaal altijd met licht aan rijden. Zijn er nog meer motorrijders die daar last van hebben?

Daar hadden we het op de rijvaardigheidstraining ook nog even over. Motorrijders vallen idd minder op, maar volgens mij waren we het er wel over eens dat aan het eind er toch minder ongelukken door komen.
Offline feitelijk
Master
ma 11 okt 2010, 5:23 Bericht 
NooitTeSnel schreef:
Nu was zijn probleem dat motoren ook overdag vaak met dimlicht rijden om op te vallen en dat ze minder opvallen als we allemaal altijd met licht aan rijden.

:nono:
Volgens onderzoek is dimlicht overdag door auto's zelfs veiliger voor motorrijders.

Daarnaast, als het onveiliger zou zijn dan ruil ik graag 5 dode motorrijders tegen 40 dode automobilisten.
Offline Appeltje
Master
ma 11 okt 2010, 8:24 Bericht 

egeltjes schreef:
Mistvoorlichten vandaag nog gebruikt, tesamen met grootlicht.
Was in de parkeergarage onder de haagse-straten (bij binnenhof).

Ik gebruik beiden altijd in parkeergarages. Dan vind ik het juist heel erg belangrijk om goed op te vallen voor het wandelende volk. Plus parkeergarage is meestal privee-terrein.

Bang in het donker wellicht?? Hier een goeie link voor je dan... :)

Waarom zou je in een parkeergarage waar je misschien 15km/u rijdt in godsnaam met mistvoorlicht OF grootlicht gaan rijden (laat staan met beiden)...

Zelf heb ik op mn Peugeot 308 dagrijlicht wat bij "auto" ook automatisch aangaat en bij donker overgaat op dimlicht, is een duplo-lampje met de combinatie van stadslicht (5w) en dagrijlicht (21w), nog nooit bemerkt dat mensen er last van hadden. Wel zelf overschakelen naar dimlicht bij mist dus niet helemaal vertrouwen op de techniek.

Gr. Richard.
Offline feitelijk
Master
ma 11 okt 2010, 8:28 Bericht 
Appeltje schreef:
Waarom zou je in een parkeergarage waar je misschien 15km/u rijdt in godsnaam met mistvoorlicht OF grootlicht gaan rijden

Omdat dat de snelheid is waarbij je iets aan je mistlampen hebt? Sneller en het verlichtte object is al verdwenen voordat je kunt reageren.

Ik pleit voor een snelheidsbegrenzer gekoppeld aan de mistlichten. Met lampjes voor aan kan je niet sneller dan 70, met achter aan niet sneller dan 50.
Offline Appeltje
Master
ma 11 okt 2010, 8:40 Bericht 

feitelijk schreef:
Omdat dat de snelheid is waarbij je iets aan je mistlampen hebt? Sneller en het verlichtte object is al verdwenen voordat je kunt reageren.

Vooral in een parkeergarage ja :)...

Maar ik ben het met je eens wat die begrenzer betreft, dat zou ook een boel 'vergeten' mistlichten schelen.

Gr. Ries.
Offline Dikke Dakduif
Master
ma 11 okt 2010, 8:42 Bericht 
feitelijk schreef:
Ik pleit voor een snelheidsbegrenzer gekoppeld aan de mistlichten. Met lampjes voor aan kan je niet sneller dan 70, met achter aan niet sneller dan 50.

Uitstekend idee :thumb:
Offline Vjenne
Master
ma 11 okt 2010, 8:43 Bericht 
feitelijk schreef:

Doe 't lekker andersom. Zodra snelheid boven 50 of 70 komt, gewoon de mistlichten automatisch doven. Anders krijg je weer van de geslak van dat volk dat niet snapt waarom de auto niet sneller wil dan 50@80 en zo :x
 [ 197 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende