Pagina 1 van 1  [ 29 berichten ]
Offline aygo4life
Master
do 17 feb 2011, 9:42 Bericht 
dag mensen,

hoop dat ik in het goede (sub)forum zit.
maar ik vroeg me af of het verboden is om met een wasknijper aan je gordel te rijden zodat deze losser zit.

een frequente passagier van me is hier nogal fan van omdat, volgens diegene, de gordel dan niet zo hinderlijk strak zit en/of in de huid snijdt.
Een gordelkussentje helpt deels tegen het snijden in de hals, maar de strakheid van de gordel blijft toch als onprettig ervaren.

nu heb ik al geprobeerd uit te leggen dat een wasknijper de functie van de gordel (deels) teniet doet...maar dat argument werd niet als sterk ervaren.

wat is julie mening, mag m'n passagier met een wasknijper aan de gordel meerijden of kan hiervoor een boete worden gegeven?
En is deze boete dan voor de bestuurder van het voertuig, of voor de passagier?
Alvast bedankt voor julie reacties.
Offline Tweebel
Master
do 17 feb 2011, 9:48 Bericht 
Citaat:
Verkeerd gebruik
Autogordels, autostoeltjes en zittingverhogers werken alleen goed als ze gebruikt worden op de manier die door de fabrikant is voorgeschreven. Zo zijn ze ook getest. Het is dan ook niet langer toegestaan om deze beveiligingsmiddelen op een onjuiste manier te gebruiken, bijvoorbeeld door een deel van de gordel achterlangs te dragen of met een gordelgeleider (zie onder) de loop van de gordel te veranderen. Dit geldt ook voor zwangere vrouwen. Ook voor hen en hun ongeboren kind is het veel veiliger de gordel op de juiste manier te dragen: het heupgedeelte onder de buik, zo laag mogelijk over het bekken, het diagonale deel over de borst, boven de buik.

http://www.kolmenscate.nl/pdf/Verkeerso ... 1-2006.pdf
Offline feitelijk
Master
do 17 feb 2011, 9:49 Bericht 
Prent is voor de passagier

Citaat:
R535o
de autogordel, de veiligheidsgordel of het kinderbevei-ligingssysteem in een personenauto, bedrijfsauto, een driewielig motorvoertuig met gesloten carrosserie of een brommobiel gebruiken op een wijze die de beschermende werking ervan negatief beïnvloedt of kan beïnvloeden (bestuurder aansprakelijk voor passagiers jonger dan 12 jaar)
59 lid 7 jo. 59 lid 8 RVV 1990
100 Euro

Citaat:
RVV 59.7
De autogordel of het kinderbeveiligingssysteem wordt gebruikt op een wijze die de beschermende werking ervan niet negatief beinvloedt of kan beinvloeden. Personen van 18 jaar en ouder en personen onder de 18 jaar die in de betrokken omstandigheden geen gebruik hoeven maken van een kinderbeveiligingssysteem, kunnen een voorziening gebruiken door middel waarvan het diagonale deel van de autogordel over de schouder wordt geleid. Onze Minister kan aan een dergelijke voorziening nadere eisen stellen.
Offline Rover
Master
do 17 feb 2011, 9:53 Bericht 
Kan de autogordel niet in hoogte worden versteld? Meestal kan je daarmee het probleem al oplossen
Offline 944 guy
Master
do 17 feb 2011, 9:53 Bericht 
aygo4life schreef:
nu heb ik al geprobeerd uit te leggen dat een wasknijper de functie van de gordel (deels) teniet doet...maar dat argument werd niet als sterk ervaren.

Vertel die persoon maar hoe onprettig het is als je lichaam 10cm extra ruimte heeft om naar voren te vliegen bij een ongeluk. Bij een strak-zittende gordel heb je vaak al striemen over je hele lijf bij een ongeluk, als je je gordel ook nog eens losser hebt zitten dan breek je alsnog je ribben :fp:
Offline aygo4life
Master
do 17 feb 2011, 9:59 Bericht 
wow dank voor de snelle reacties!

als ik het pdf'je lees, zijn gordelkussentjes dan ook verboden, behalve in uitzonderingsgevallen? Of vallen die niet onder gordelclips/klemmen?

(uit pdf'je)
Citaat:
Er zijn echter ook afzonderlijke gordelgeleiders
(gordelclips/gordelklemmen) te koop. Het is behalve in de hierna genoemde
uitzonderingsgevallen niet toegestaan om dergelijke gordelgeleiders te gebruiken!

de uitzonderingsgevallen die verderop genoemd worden zijn zittingsverhoger/autostoelen voor kinderen uit verschillende leeftijd/lengte/gewichtscategorien

Afbeelding
deze dingen dus. Mogen die dan eigenlijk ook niet?
Offline feitelijk
Master
do 17 feb 2011, 10:01 Bericht 
Uit het pdf'je moet je hier naar kijken

Citaat:
Gordelgeleiders
Een gordelgeleider is een hulpmiddel dat ervoor zorgt dat de autogordel goed over de
borst en niet over de hals loopt. Deze geleiders maken vaak al deel uit van een
zittingverhoger. Er zijn echter ook afzonderlijke gordelgeleiders
(gordelclips/gordelklemmen) te koop. Het is behalve in de hierna genoemde
uitzonderingsgevallen niet toegestaan om dergelijke gordelgeleiders te gebruiken!
Voor
kinderen is een zittingverhoger veel veiliger. Die zorgt er namelijk ook voor dat het
heupgedeelte van de gordel over het bekken loopt en niet over de buik. Dit laatste kan
tot ernstig inwendig letsel leiden.
Offline Grande
Master
do 17 feb 2011, 10:02 Bericht 
Die 10cm was bij mijn vriendin het verschil tussen alleen een hersenschudding of een kapot aangezicht. Iets meer ruimte en ze als passagier het dashboard gekopt (kan niet op de naam komen van het stuk dashboard bij passagier)

Scheelde namelijk met een goede gordel al heel weinig bij mijn auto ongeluk en dat was bij een relatief lage snelheid.
Offline aygo4life
Master
do 17 feb 2011, 10:06 Bericht 
feitelijk schreef:
Uit het pdf'je moet je hier naar kijken

oh lees ik het verkeerd en bedoelen ze: dergelijke gordelgeleiders mag je niet gebruiken i.s.m. zittingsverhogers/autostoeltjes? (lezen, aygo, LEZEN! :lol: )

EDIT

Maar als gordelkussentjes zijn toegestaan, kunnen die toch ook misbruikt worden om de gordel slapper te laten hangen. Klittenband strak trekken en gordel erdoor trekken zodat deze niet terug kan straktrekken.

uit feitelijk z'n bron R535o maak ik op dat dat niet mag omdat je de werking van de gordel negatief beinvloed, maar hoe groot is de pakkans? Moeilijk te constateren toch? wasknijper is mischien nog te zien...maar zo'n kussentje...dat je oneigenlijk gebruikt...
Offline feitelijk
Master
do 17 feb 2011, 10:07 Bericht 
Grande schreef:
Die 10cm was bij mijn vriendin het verschil tussen alleen een hersenschudding of een kapot aangezicht.

Mijn vrouw heeft daar een andere oplossing voor. Een goede chauffeur! :roflol:
Offline aygo4life
Master
do 17 feb 2011, 10:14 Bericht 
Rover schreef:
Kan de autogordel niet in hoogte worden versteld? Meestal kan je daarmee het probleem al oplossen

aygo heeft dat niet, goedkoop auto'tje he :lol:

944 guy schreef:
Vertel die persoon maar hoe onprettig het is als je lichaam 10cm extra ruimte heeft om naar voren te vliegen bij een ongeluk. Bij een strak-zittende gordel heb je vaak al striemen over je hele lijf bij een ongeluk, als je je gordel ook nog eens losser hebt zitten dan breek je alsnog je ribben

passagier betreft een persoon op leeftijd. zijn in sommige dingen helaas minder voor rede vatbaar :P
Offline bruintje beer
Master
do 17 feb 2011, 10:18 Bericht 
feitelijk schreef:
Mijn vrouw heeft daar een andere oplossing voor. Een goede chauffeur!
Ik zou dat geen pretje vinden, als mijn vrouw altijd met een andere vent op stap gaat. 8) :wink:
Offline Grande
Master
do 17 feb 2011, 10:20 Bericht 
feitelijk schreef:
Grande schreef:
Die 10cm was bij mijn vriendin het verschil tussen alleen een hersenschudding of een kapot aangezicht.

Mijn vrouw heeft daar een andere oplossing voor. Een goede chauffeur!

:roflol: :roflol:

Al was het in dit geval niet de chauffeur zijn schuld, maar van de bejaarde die in slaap viel achter het stuur (dochter van in de 30 en 2 kleinkinderen van rond de 4 in de auto!!!) en daardoor met 50 het uur mijn stilstaande auto aan puin reed.
Offline Wimpster
Die hard
do 17 feb 2011, 10:37 Bericht 

aygo4life schreef:
een frequente passagier van me is hier nogal fan van omdat, volgens diegene, de gordel dan niet zo hinderlijk strak zit en/of in de huid snijdt.
Een gordelkussentje helpt deels tegen het snijden in de hals, maar de strakheid van de gordel blijft toch als onprettig ervaren.

Sorry hoor, maar sommige vrouwen kunnen zo miepen...
Offline kippenborst
Master
do 17 feb 2011, 10:43 Bericht 
aygo4life schreef:
passagier betreft een persoon op leeftijd. zijn in sommige dingen helaas minder voor rede vatbaar

lekekr laten doen en dan even goed de ABS testen. kijken hoe snel iemand de gordel strak zet.
Offline Zoef
Die hard
do 17 feb 2011, 15:36 Bericht 
Bij een van die slipschool-achtige bedrijfsuitjes vertelde zo'n instructeur dat je de gordel goed strak moet aantrekken zodat hij zo nauw mogelijk bij het lichaam aansluit.
Toen vervolgens die auto ondersteboven gedraaid werd het nut van dat advies direct duidelijk. :kniktja:

De passagier van TS doet precies het tegenovergestelde. :thumb_d: Ik raad dat ten zeerste af.
Offline Rover
Master
do 17 feb 2011, 15:41 Bericht 
aygo4life schreef:
Rover schreef:

aygo heeft dat niet, goedkoop auto'tje he

fatsoenlijke auto kopen :[
Offline Vroeg op
Master
do 17 feb 2011, 17:20 Bericht 
aygo4life schreef:
een frequente passagier van me is hier nogal fan van

Dan verbied je het toch gewoon in je rijdende doodskistje.
Ze zit al in de kreukelzone.
Offline 944 guy
Master
do 17 feb 2011, 17:25 Bericht 
kippenborst schreef:
lekekr laten doen en dan even goed de ABS testen. kijken hoe snel iemand de gordel strak zet.

Hehe ja mn pa heeft zn gordel ook nooit om. Dat hij laatst toevallig een ongeluk overleefd heeft waar een gordel niks uit had gemaakt maakt zijn overtuiging alleen maar groter :fp:
Als de betreffende boom 20cm verder naar mid-voor vd auto was geeindigd was hij dwars door de vooruit gegaan. In plaats daarvan werd de auto om de boom geslingerd en eindigde hij in de kofferbak met een achterover geklapte stoel. Netjes naast mn zus die ook voorin zat en wel een gordel om had...
Offline The Driver
Master
do 17 feb 2011, 17:31 Bericht 

Die oudjes moet je net zo goed opvoeden, als je eigen kinderen.
Het is soms zo simpel, als ze die gordel niet juist willen gebruiken of niet om willen doen, dan gaan ze gewoon niet mee.
Te voet is de afstand die ze af willen leggen net zo groot.
Offline onewheeldrive
Master
do 17 feb 2011, 17:36 Bericht 
bruintje beer schreef:
Ik zou dat geen pretje vinden, als mijn vrouw altijd met een andere vent op stap gaat.

:lol: :lol: :lol: :respect:
Offline Sandeman
FS medewerker
do 17 feb 2011, 17:53 Bericht 
Dit soort domme ideeën doet me altijd aan Seinfeld denken:
Citaat:
There are many things you can point to as proof that the human is not smart. But my personal favorite would have to be that we needed to invent the helmet. What was happening, apparently, was that we were involved in a lot of activities that were cracking our heads. We chose not to avoid doing those activities but, instead, to come up with some sort of device to help us enjoy our head-cracking lifestyles. And even that didn't work because not enough people were wearing them so we had to come up with the helmet law. Which is even stupider, the idea behind the helmet law being to preserve a brain whose judgment is so poor, it does not even try to avoid the cracking of the head it's in.

Ik zou zeggen: "Waar denk je dat je meer last van hebt. Zo'n gordel die een beetje oncomfortabel zit, of je gezicht met 100 km/h door die voorruit?" :nothanks: :fp:
Offline Schep
Master
do 17 feb 2011, 17:57 Bericht 
feitelijk schreef:
Er zijn echter ook afzonderlijke gordelgeleiders (gordelclips/gordelklemmen) te koop.

Ik heb ze in mijn auto ingebouwd zitten, die mag ik dus alleen gebruiken in gevallen dat er van andere hulpmiddelen geen gebruik kan worden gemaakt? Dus als ik mijn nichtje in mijn auto heb (wat sporadisch gebeurt) is er niets aan de hand?

Afbeelding
Offline Marten320TD
Master
do 17 feb 2011, 18:08 Bericht 
aygo4life schreef:
maar hoe groot is de pakkans? Moeilijk te constateren toch? wasknijper is mischien nog te zien...maar zo'n kussentje...dat je oneigenlijk gebruikt..

Natuurwetten zien alles, altijd. Natuurwetten kennen geen advocaten. Nuf said?
Offline Broadie
Die hard
vr 18 feb 2011, 7:33 Bericht 
Een losse gordel is een voorbeeld van schijnveiligheid. Vergelijk het met een los zittende sjorband: absoluut zinloos.
En waarom anders zou de auto-industrie een gadget als de gordelspanner hebben ontwikkeld? Het goed aanliggen van de gordel is essentieel voor een effectieve afremming tijdens een botsing.
Zelf ben ik voorstander van de vierpuntsgordel, maar of de modale automobilist hiervoor te porren is? Zoals zo vaak een kwestie van opvoeding en gewenning.
Offline feitelijk
Master
vr 18 feb 2011, 8:22 Bericht 
Broadie schreef:
Zelf ben ik voorstander van de vierpuntsgordel

Heerlijk, en zo strak aangetrokken dat ik niet meer los kom van mijn stoel.
Offline 944 guy
Master
vr 18 feb 2011, 8:48 Bericht 
feitelijk schreef:
Heerlijk, en zo strak aangetrokken dat ik niet meer los kom van mijn stoel.

Zit heerlijk man :thumb: Ik ben dan alleen wel benieuwd wat voor gordel je in je kleine caterham-achtige waggie hebt. Een driepuntsgordel lijkt me niet zo heel relaxt bij een koprol want je valt er met een beetje pech nog uit :x
Het vervelende van een vierpuntsgordel an sich is dat je dan ook maar meteen een halve kooi in je auto moet hebben om die gordel aan vast te knopen. Anders loop je het risico bij wat rare botsingen dat dat gordel nog strakker gaat staan.
Bij driepunts gordels trek je het blik vd Bstijl namelijk kapot als je een zware botsing hebt: energieabsorbtie. Een vierpuntsgordel laat je net zo snel afremmen als de auto (in principe beter) maar dan mag onder geen enkele omstandigheid de gordel bewegen tov de stoel. Ergo: minimaal een halve kooi.
Offline feitelijk
Master
vr 18 feb 2011, 8:55 Bericht 
944 guy schreef:
Ik ben dan alleen wel benieuwd wat voor gordel je in je kleine caterham-achtige waggie hebt.

Vierpunts: verkeersbeleid/zittingverhoger-en-vierpuntsgordels-t65674.html
Offline 944 guy
Master
vr 18 feb 2011, 10:22 Bericht 
O ik meende sarcasme te detecteren :lol: good busy :thumb:
Ergens had ik ook een halve kooi + 4punts gordels in de 944 willen bouwen maar misschien bewaar ik dat voor de 928... die gaat ook ietsje harder.
 [ 29 berichten ]