Pagina 1 van 5  [ 217 berichten ]
Offline Robin2
Master
di 15 feb 2011, 15:16 Bericht 

Heren,

Ben van plan een mooie rit te maken naar Stockholm, donderdag 31 maart heen, de maandag erna weer terug. Waar moet ik op letten deze rit? Duitsland ken ik, maar hoe is het beleid in Denemarken en Zweden ten aanzien van snelheid? Veel of weinig controles? Bestuurders lijken me uitstekend daar, het is geen Spanje volgens mij.

En hoe gaat het met die pond?

EDIT:
'Pond' :fp:, ze hebben daar kronen. Ik bedoel natuurlijk 'pont'.
Offline MofkaP
FS Juridisch
di 15 feb 2011, 15:22 Bericht 
Robin_v_G schreef:
het beleid in Denemarken en Zweden ten aanzien van snelheid? Veel of weinig controles?
Minder controles dan hier, maar de boetes zijn (aanzienlijk) hoger.
In Zweden met meer dan 30 te snel is rijbewijs inleveren.

Robin_v_G schreef:
En hoe gaat het met die pond?
Niet zo goed de laatste jaren.
Pond is steeds minder waard geworden.
In Denemarken en Zweden betalen ze met kronen.
Offline Outback
Die hard
di 15 feb 2011, 15:28 Bericht 

Ik ben zelf een paar jaar geleden naar Zweden geweest. Pont van puttgarden naar rodby genomen. Maakt qua reistijd en kosten niet zo veel uit ten opzichte van rijden over de tolbrug en de extra brandstofkosten. Voordeel is dat je even de benen kunt strekken, wat eten en daarna weer verder kunt. Het is dus een welkome pauze na het "knallen" door du.

In zweden is het inderdaad op de snelheid letten. Maar voordeel is dat als je de cruise-control aan hebt staan, je gewoon op die snelheid kunt rijden. Het is op veel wegen een stuk rustiger dan hier.

Ik ga er zelf zo rond pasen weer naar toe.
Offline Rover
Master
di 15 feb 2011, 15:30 Bericht 
Neem geld of Credit card mee voor de 2 tolbruggen. In Denemarken ben ik zelf geen controles tegen gekomen, maar het blijkt niet echt een lief land te zijn in de zin van boetes.

In Zweden zie je op de secundaire wegen veel flitspalen, over het algemeen ruim van tevoren aangegeven. Ook zijn er zeer regelmatig lasercontroles, deze zijn goed zichtbaar, maar je moet wel snel af kunnen remmen. De meeste Zweden rijden nauwelijks te hard op secundaire wegen. Op de snelwegen ben ik zelf geen controles tegen gekomen, de meeste Zweden rijden daar ook iets te hard.

De boetes in Zweden zijn een stuk hoger dan hier, houdt daar wel rekening mee!
Offline Robin2
Master
di 15 feb 2011, 15:36 Bericht 

@Mofkap: had 'm al gecorrigeerd hè. ;)

Ok, in Denemarken en Zweden +20 aanhouden en goed uitkijken dus. Dank!

Goede tip m.b.t. de pont ook. Even uitzoeken op welke tijden dat ding vaart..
Offline umpire
FS medewerker
di 15 feb 2011, 15:43 Bericht 
MofkaP schreef:
In Zweden met meer dan 30 te snel is rijbewijs inleveren.

Dat geldt voor heel Scandinavie en dus ook voor Denemarken :wink:

In Denemarken op het eerste stuk na Rodby wil men nog wel eens een lasergun 'testen' :[
Voornamelijk vanwege de mensen uit 0049
In Zweden is het oppassen als er een dikke BMW of Audi met je mee oprijdt
Zou weleens een lokale VROS zijn.

Vergeet ook niet dat het in heel Scandinavie VERPLICHT IS om ook overdag met minimaal dimlicht te rijden.

Volgens de letter van de Zweedse wet is het ook verplicht om tot 1 april (geen grap) op winterbanden te rijden. Controle daarop heb ik nog niet meegemaakt,

Enkele kilometers voor de ferry in Puttgarden heb je aan beide zijden van de weg een Aral pomp. Dat is de allerlaatste mogelijkheid om met EURO's te tanken. ;-)

Als je in Denemarken, vanaf +/- 50 kilometer voor Kopenhagen borden tegenkomt met "Oresund lukket", is de Tunnel/Brug ri Zweden om reden XYZ afgesloten, Volg in dat geval bij Kopenhagen de borden richting Helsingor en neem daar de ferry ri Helsingborg.
Offline Robin2
Master
di 15 feb 2011, 15:44 Bericht 

Ok, thanks! Zie dat de pont 45 keer per dag gaat, dus dat komt wel in orde.

Winterbanden zullen ze op 31 maart niet meer op controleren. Dimlicht staat altijd aan. Goede tips allemaal!
Offline Rover
Master
di 15 feb 2011, 15:44 Bericht 
Tolbruggen zijn redelijk prijzig +- 30 en 35 euro enkele reis, mogelijk goed om op die manier de pont beter te vergelijken.

De SEK staat weer eens heel laag, op dit moment 11,42 SEK voor een euro.
Offline Robin2
Master
di 15 feb 2011, 15:45 Bericht 

134 euro voor de pont heen en terug.
Offline Rover
Master
di 15 feb 2011, 15:56 Bericht 
Scheelt een hoop kilometers en is nog een leuke afwisseling :thumb:
Ik ben zelf alleen teruggereden vanuit Zweden (heen gevlogen) en had geen zin om iets voor te bereiden, dus was in de auto gestapt en naar Nederland gereden
Offline umpire
FS medewerker
di 15 feb 2011, 16:00 Bericht 
Robin_v_G schreef:

Scheelt je niet zo gek veel of je via Odense en dan de brug ri Kopenhagen gaat of via Puttgarden en de Ferry.
Met de Ferry is qua afstand korter, maar duurder
De brug in Denemarken zelf zal goedkoper zijn, maar qua afstand is het meer rijden en dus ook meer brandstof verstoken.
Defacto zal het qua kosten niet zo gek veel uitmaken.

Zelf heb ik altijd de ferry Puttgarden-Rodby genomen, omdat ik dat altijd wel een relaxte onderbreking vond. Even een uurtje de benen strekken en van een lichte snackmaaltijd aan boord genieten. Onboard shop bij Scandlines is qua drank en sigaretten niet zo gek veel goedkoper als hier. Qua parfum en Eau de Toilette wel. Een bepaalde Jean Paul Gaultier After Shave kocht ik aan boord voor 40 Euro, welke bij Parfumerie Douglas voor 70 Euro in het schap stond :[
Offline Robin2
Master
di 15 feb 2011, 16:02 Bericht 

Rover schreef:
Scheelt een hoop kilometers en is nog een leuke afwisseling

Ja, lijkt me wel cool.

Nog even een vraagje over Zweeds, daar weet jij alles van toch? Ik kan me overal goed redden, maar in winkels heb ik vaak wat moeite met al die korte zinnetjes ('anders nog iets?'). Wat zeggen mensen achter de kassa tegen je, zoal? De Zweedse zinnetjes zijn prima, vertaling hoeft niet.

En wat zeg je 'aanwijzend' als je nog iets wil? Is dat dan 'och detta tack'? Als je bijvoorbeeld wijst naar een aansteker (op de toonbank) of iets dergelijks, gebruik je dan altijd de bepaalde vorm? Neem aan dat als je niet 'tändare' gebruikt (onbepaald) dat je dan gewoon de bepaalde vorm gebruikt.

Och detta tack -> wijzend naar aansteker
Och denna tändare tack -> wijzend + benoemen van het product

Enlighten me! :D
Offline Robin2
Master
di 15 feb 2011, 16:04 Bericht 

Rover schreef:
Scheelt een hoop kilometers en is nog een leuke afwisseling

umpire schreef:
Zelf heb ik altijd de ferry Puttgarden-Rodby genomen, omdat ik dat altijd wel een relaxte onderbreking vond. Even een uurtje de benen strekken en van een lichte snackmaaltijd aan boord genieten. Onboard shop bij Scandlines is qua drank en sigaretten niet zo gek veel goedkoper als hier. Qua parfum en Eau de Toilette wel. Een bepaalde Jean Paul Gaultier After Shave kocht ik aan boord voor 40 Euro, welke bij Parfumerie Douglas voor 70 Euro in het schap stond

Zit inderdaad aan die pont te denken, dank!
Offline WimLex
Master
di 15 feb 2011, 16:06 Bericht 
Je weet dat de Vmax op de A-wegen in DK 110 km/u is ?
Offline Robin2
Master
di 15 feb 2011, 16:06 Bericht 

Nee, dacht dat het 130 was, maar daar kom je gauw genoeg achter.
Offline Rover
Master
di 15 feb 2011, 16:07 Bericht 
Robin_v_G schreef:
Nog even een vraagje over Zweeds, daar weet jij alles van toch?

Niet bepaald, mijn Zweeds is beroerd. Ik kan het redelijk lezen, en als ze rustig wat vertellen kon ik het redelijk verstaan. Zelf heb ik vooral Engels gesproken daar :oops: , Zweden hebben daar meestal geen problemen mee.

Liquid Force kan wel goed Zweeds (f)
Offline Robin2
Master
di 15 feb 2011, 16:08 Bericht 

Oja, LF was het ja, was in de war. Ik stuur 'm een pm dat ie als de bliksem deze kant op moet komen.
Online 944 guy
Master
di 15 feb 2011, 16:09 Bericht 
Robin_v_G schreef:
Enlighten me! :D

Svenska flicka knullar bra!

Neem wel je camera mee :roflol:
Offline Robin2
Master
di 15 feb 2011, 16:09 Bericht 

flickor*

Doe ik zeker, ik maak een mooie FS-reportage. :lol:
Offline umpire
FS medewerker
di 15 feb 2011, 16:10 Bericht 
WimLex schreef:
Je weet dat de Vmax op de A-wegen in DK 110 km/u is ?

Merendeel tussen Rodby en Kopenhagen is idd 110, maar er zijn ook stukken en stukjes waar het 130 is :wink:

Zweden is overigens ook standaard 110, maar ook daar moet je niet gek opkijken, als je opeens borden met 120 ziet :wink:
Offline Maserati Teun
FS medewerker
di 15 feb 2011, 16:17 Bericht 
Als je met de pont gaat, deze wel reserveren. Doe je het niet, dan loop je het risico uren te moeten wachten.
Offline Robin2
Master
di 15 feb 2011, 16:18 Bericht 

Ok, dan wordt het goed plannen (qua rijden). Thanks.
Offline umpire
FS medewerker
di 15 feb 2011, 16:22 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Als je met de pont gaat, deze wel reserveren. Doe je het niet, dan loop je het risico uren te moeten wachten.

:o :o :o

Vorig jaar rond deze tijd was dat nog niet zo, Gewoon FIFO (First In First Out) :roll:
Je koopt een kaartje en van de persoon of automaat krijg je een "lane" toegewezen om je op te stellen. Vergelijkbaar met de boot naar Texel
Offline Tweebel
Master
di 15 feb 2011, 16:22 Bericht 
Ik zit zo eens te kijken naar de pontjes in die regio en vraag me af: kan je ook met de auto van Lubeck naar Trelleborg? Iemand daar ervaring mee? of duurt dat heel lang?
Offline Arno
FS Meldingen
di 15 feb 2011, 16:24 Bericht 
Robin_v_G schreef:

Teeeerring das zat geld :o

Dan is omrijden voor de brug veel interessanter, zeker met een leasehok O:)
Offline 18vti
Master
di 15 feb 2011, 16:25 Bericht 
Rover schreef:
De SEK staat weer eens heel laag, op dit moment 11,42 SEK voor een euro.

Niet helemaal waar....voor 1146 euro krijg je nu 10000 SEK.
is 8.72 SEK voor een euro (f)
Offline Rover
Master
di 15 feb 2011, 16:31 Bericht 
AUW, verkeerd gelezen. Gaat weer goed met Zweden dan :[
Ik heb mijn auto er toen voor 11000SEK gekocht, en dat was toen nog geen 1000 euro 8)

Arno schreef:
Teeeerring das zat geld

Als je de 2 tolbruggen neemt kost je dat ook 130 euro aan tol voor een retour, dus valt best mee.
Offline umpire
FS medewerker
di 15 feb 2011, 16:33 Bericht 
Tweebel schreef:
Ik zit zo eens te kijken naar de pontjes in die regio en vraag me af: kan je ook met de auto van Lubeck naar Trelleborg? Iemand daar ervaring mee? of duurt dat heel lang?

varen 3 tot 4x per dag, overtocht duurt 7 a 8 uur :nah:

http://www.ttline.com/templates/Country ... uage=EN-GB
Offline Maserati Teun
FS medewerker
di 15 feb 2011, 16:45 Bericht 
umpire schreef:
Maserati Teun schreef:

:o :o :o

Vorig jaar rond deze tijd was dat nog niet zo, Gewoon FIFO (First In First Out) :roll:
Je koopt een kaartje en van de persoon of automaat krijg je een "lane" toegewezen om je op te stellen. Vergelijkbaar met de boot naar Texel

Dat klopt, maar de eerste paar rijen zijn gereserveerd voor diegene die een reservering hebben. Als alle reserveringen op de boot staan, dan pas mogen de anderen er op. IS de boor vol, dan is het wachten, wachten en nog ff wachten.
Offline Outback
Die hard
di 15 feb 2011, 16:48 Bericht 

Rover schreef:
Als je de 2 tolbruggen neemt kost je dat ook 130 euro aan tol voor een retour, dus valt best mee.

Volgens mij heb je, als je de veerpont puttgarden-rodby neemt, nog altijd de tolbrug van kopenhagen naar malmo te rijden. Dus dat is dan 140 + 80 = 220 euro

2 x tolbrug is 60 + 80 = 140 euro. Scheelt dus nog wel wat.
Offline Robin2
Master
di 15 feb 2011, 16:48 Bericht 

Wow, dure grap al met al...
Offline Outback
Die hard
di 15 feb 2011, 16:51 Bericht 

80 euro verschil voor drie kwartier extra rijtijd (geen reistijd, want de lunch op de boot moet je nu echt voor stoppen)
Offline Warmaster
Master
di 15 feb 2011, 16:51 Bericht 
Ik ben een keer of 4 dat pont mee geweest, nooit gereserveerd. Ik kon altijd met de eerste mee die aan meerde, zelfs in hoogseizoen. Het klote aan reserveren vind ik altijd dat je er dan en dan moet zijn, ik zou gewoon aanrijden en maar zien.
Offline Rover
Master
di 15 feb 2011, 16:53 Bericht 
Had even niet door welke ferry er dan genomen zou worden... dacht direct naar Zweden :oops: Die laatste tolbrug is inderdaad de duurste (Kopenhagen - Malmö).
Offline umpire
FS medewerker
di 15 feb 2011, 16:57 Bericht 
Warmaster schreef:
Ik ben een keer of 4 dat pont mee geweest, nooit gereserveerd. Ik kon altijd met de eerste mee die aan meerde, zelfs in hoogseizoen. Het klote aan reserveren vind ik altijd dat je er dan en dan moet zijn, ik zou gewoon aanrijden en maar zien.

Als je pech hebt zie je m net wegvaren in Puttgarden of Rodby en kan je een half uur wachten :[

En als je retemazzel hebt, gaan nog voor je goed en wel uit je auto gestapt bent op de boot de deuren dicht en vaart ie weg O:)
Offline Outback
Die hard
di 15 feb 2011, 17:01 Bericht 

Ik ga thuis toch nog even de optie tolbrugggen bespreken. Misschien dat we voor die 80 euro verschil wel drie kwartier gaan omrijden (maar ik verwacht het niet). Hooguit dat we dat gaan doen omdat de wachttijd voor de veerpont niet van te voren te voorspellen is.
Offline bruintje beer
Master
di 15 feb 2011, 17:02 Bericht 
umpire schreef:
En als je retemazzel hebt, gaan nog voor je goed en wel uit je auto gestapt bent op de boot de deuren dicht en vaart ie weg
*Bruintje Beer ziet Ronnie Brunswijk nog net de veerboot halen. Of niet.*
Offline bruintje beer
Master
di 15 feb 2011, 17:05 Bericht 
Rover schreef:
De meeste Zweden rijden nauwelijks te hard op secundaire wegen.
Schiet me een anekdote van een collega te binnen. Die zat, midden in de winter, in de Zweedse binnenlanden op 2 uur van het vliegveld. En hij had nog maar minder tijd om het vliegtuig te halen. Biedt een Zweed (de klant) aan hem te brengen; met een bloedgang over besneeuwde wegen naar het vliegveld om daar inderdaad nog net op tijd aan te komen. Zegt mijn collega: "ik vond het wel een beetje spannend". "Ja", zegt die Zweed, "ik ook". :lol:

Bleek het vliegtuig door het winterweer drie uur vertraging te hebben. :)
Offline umpire
FS medewerker
di 15 feb 2011, 17:16 Bericht 
bruintje beer schreef:
umpire schreef:
En als je retemazzel hebt, gaan nog voor je goed en wel uit je auto gestapt bent op de boot de deuren dicht en vaart ie weg
*Bruintje Beer ziet Ronnie Brunswijk nog net de veerboot halen. Of niet.*

Ik heb het drie keer gehad dat ik net aan kwam rijden toen ze al met boarden bezig waren.
Als je dan die boot oprijdt en in je spiegel die schuif achter je ziet dichtgaan, is dat echt wel een pphhiieeuuww momentje :lol:

Ook twee keer gehad dat ik de tweede of derde auto in de rij was voor de volgende boot :x
(omdat ie net weg was :cry: )

Dit stuk tussen Zweden en Nederland heb ik ooit eens midden in de nacht in anderhalf uur gedaan. Gelukkig sliepen de Deense collega's van Koos S. toen ook O:) O:)
Offline bruintje beer
Master
di 15 feb 2011, 19:05 Bericht 
umpire schreef:
de Deense collega's van Koos S.
Kås Spøø?
Offline umpire
FS medewerker
di 15 feb 2011, 20:26 Bericht 
bruintje beer schreef:
Kås Spøø?

:roflol:

Zoiets ja :lol:
Offline Brakefire
FS Getrouwd
di 15 feb 2011, 20:29 Bericht 
umpire schreef:
Dit stuk tussen Zweden en Nederland heb ik ooit eens midden in de nacht in anderhalf uur gedaan. Gelukkig sliepen de Deense collega's van Koos S. toen ook O:) O:)

Wel vaker toch?

Ik kan me nog verschillende gezamenlijke tochtjes herinneren. Altijd de snelheid zo ver opgekrikt dat we nog net de volgende boot konden halen.

Dat was in de tijd dat de blue lane het nog deed :lol:

@Teun: Volgens mij zijn die lange wachttijden voor de boot alleen tijdens de zomervakanties, als heel Duitsland naar een Deens Blokhus trekt.

Vroegah had je bij Scandlines voor de VIP Gold Members een speciale lane die met een blauwe streep was gemarkeerd. Dus dan zei die Miep aan het tolhuisje dat je in lane 4 moest gaan staan, dan knikte je braaf en dan reed je over lane 2 langs de rij naar voren om als eerste de boot in te mogen. Met dank voor de tip aan LqF.
Maar tegenwoordig werkt dat niet meer: ze wisselen nu die lanes en geven aan de VIP's door welke lane die moeten nemen. Ben je geen VIP dan heb je dus pech.
Ik kan me nog een keer herinneren dat we met 3 auto's met 120kmh over de bluelane naar voren kwamen knallen, toen het boarden eigenlijk al klaar was. Hadden we gewoon braaf over lane 6 aan komen rijden dan had die boot gewoon weggevaren, maar nu stonden ze op ons te wachten. Mooi was die tijd.
Offline unickque
Die hard
di 15 feb 2011, 20:59 Bericht 
In Denemarken zijn volgens mij weinig controles, ik ben alleen een keer bij de grens aangehouden voor een kofferbak-controle. De gemiddelde Deen rijdt ongeveer 10 a 20 km/u harder dan toegestaan.

Zowel Denen als Zweden spreken trouwens uitstekend Engels, maar zo te zien kan je al een beetje Zweeds en doe je het voor de lol.

De enige tip die ik nog heb is om te proberen Hamburg en Bremen buiten de spits-uren te passeren, anders heb je kans dat je daar in de file komt te staan, hoewel het meestal nog altijd langzaamrijdend is en zelden stilstaand.

Oh ja tip voor overnachting in Stockholm: Chapman jeugdherberg / driemaster. Goedkoop en op loopafstand van het centrum. Voor jeugdherberg-begrippen behoorlijk luxe met eigen hut(je).
Offline Robin2
Master
di 15 feb 2011, 21:16 Bericht 

unickque schreef:
maar zo te zien kan je al een beetje Zweeds en doe je het voor de lol.

Als autodidact de taal me redelijk eigen gemaakt, als Zweden in het Engels beginnen verzoek ik ze vriendelijk m'n leerproces niet te verstoren en terug te gaan naar Engels. ;)

Thanks voor de tip met betrekking tot de spits trouwens, moet ik inderdaad in de gaten houden. Ik zou met m'n huidige planning wel rond spitsrijden langs die steden komen denk ik. Jeugdherberg is niet van toepassing, slaap bij een vriend thuis. :)
Offline Quaresma7
Die hard
di 15 feb 2011, 21:17 Bericht 
Als je naar het buitenland vertrekt met de auto, moet je even een internationale rijbewijs ophalen bij de ANWB.. Die mogen ze dan afpakken, zodat jij je eigen rijbewijs blijft houden :)
Offline Robin2
Master
di 15 feb 2011, 21:18 Bericht 

Huh?
Offline Mr.D
Die hard
di 15 feb 2011, 21:43 Bericht 

Quaresma7 schreef:
een internationale rijbewijs ophalen bij de ANWB

'Het internationaal rijbewijs heeft binnen de Europese Unie geen betekenis'. De Zweedse 'polis' zal zeker dat roze pasje/papiertje willen zien.
Offline bruintje beer
Master
di 15 feb 2011, 22:09 Bericht 
unickque schreef:
De gemiddelde Deen rijdt ongeveer 10 a 20 km/u harder dan toegestaan.
En bij voorkeur links. Ik ken (gegeneraliseerd) geen suffere snelwegrijders dan Denen.
Robin_v_G schreef:
Huh?
Als in: Quaresma, jij hier? :wink:
Offline Robin2
Master
di 15 feb 2011, 22:16 Bericht 

Als in: heb je toch niks aan, die politie rij je er finaal uit met zo'n AMG.

bruintje beer schreef:
En bij voorkeur links. Ik ken (gegeneraliseerd) geen suffere snelwegrijders dan Denen.

Ook 180 euro voor rechts inhalen daar? :lol:
Offline Laguna
Master
di 15 feb 2011, 22:17 Bericht 

in Denemarken zijn de controles met het invoeren van 130 km/h op flinke stukken vd de snelwegen ook flink verscherpt.....info uit eerste hand van mijn deense kollega's. (hoorde ik in Denemarken zelf nadat ik vast een voorsprong op de verhoging had genomen door met 140-150 naar Kopenhagen te rijden :oops: )

Vooral VROS auto's maken nogal wat slachtoffers, 10-20 km/h boven de limiet zal het wel meevallen maar veul meer is niet heel slim. Op de terugweg van Kopenhagen > Flensburg zag ik een drietal auto's aan de kant staan met een VROS erachter....
 [ 217 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende