Pagina 1 van 1  [ 30 berichten ]
Offline jaap11
Pro
do 12 mei 2011, 21:00 Bericht 

Vandaag mijn neefje op visite gehad.

Drie weken geleden werd hij met zijn scooter op de rollenbank gezet hij liep 55 km.
Gisteren weer op de rollenbank gezet en toen liep hij 64 km.Er is in de tussentijd niets aan de scooter veranderd.
Gevolg een bekeuring van 45 euro.
Deze verschillen kan dit zomaar ?
Is het ook zo dat een rollenbank moet zijn geijkt?
Is het zinvol en wijs om hier tegen in beroep te gaan ?zoja hoe te handelen .

Namens mijn neefje alvast bedankt ,Jaap

Laatst bijgewerkt door jaap11 op do 12 mei 2011, 21:48, in totaal 1 keer bewerkt
Offline r00t3d
Pro
do 12 mei 2011, 21:01 Bericht 

De eerste meting met een persoon erop en de tweede zonder?
Offline jaap11
Pro
do 12 mei 2011, 21:03 Bericht 

sorry nee alle twee zonder persoon erop
Offline r00t3d
Pro
do 12 mei 2011, 21:06 Bericht 

Agenten zijn net mensen: lezen ook geen handleidingen. :lol:

Metingen moeten onder een minimale belasting plaatsvinden. Agent moet er dus wel op.
Offline jaap11
Pro
do 12 mei 2011, 21:10 Bericht 

Oke dit is goed te horen hoe nu verder als de boete binnenkomt ?Want als dit niet volgens de wet is dan moeten we in beroep gaan denk ik !Hij heeft natuurlijk geen getuigen dat er geen agent heeft op gezeten tijdens de rollenbank test.
Verder moet de rollenbank geijkt zijn ?

Groetjes Jaap.
Offline r00t3d
Pro
do 12 mei 2011, 21:12 Bericht 

Dat zal waarschijnlijk in het aanvullend PV staan dat ze moeten gaan schrijven als de OvJ daarom vraagt.

Hoe je dat precies in gang zet en opvraagt, laat ik even aan de anderen hier over.

Edit: en moet dit niet in in het Mulderforum?
Offline Quaresma7
Die hard
do 12 mei 2011, 21:17 Bericht 
r00t3d schreef:
Metingen moeten onder een minimale belasting plaatsvinden. Agent moet er dus wel op.
Tegenwoordig juist niet, omdat het zogenaamd gevaarlijk is voor de agent.. Vroeger werkte die dingen met kW en nu gewoon met km/h.. Ik had vroeger ook weleens 1,3 kW en de volgende keer 1,7 kW.. Rare machine die rollenbanken..
Offline jaap11
Pro
do 12 mei 2011, 21:18 Bericht 

Bedankt ,voor de uitleg als het in het verkeerde topic staat mijn excuses ,gelieve het te verplaatsen naar het juiste topic.
Pff verwarrend wel erop niet erop?wel of niet geijkt ?

Vriendelijk bedankt ,
Jaap.
Offline Quaresma7
Die hard
do 12 mei 2011, 21:22 Bericht 
In mijn tijd, dus ongeveer 8 jaar geleden was het wel erop, maar tegenwoordig gaan ze er niet op zitten. Ik weet het zeker, omdat mijn broertje ook een scooter heeft en ze staan vaak bij mij achter in de straat te controleren..

Rollenbank moet geijkt zijn, dus opvragen met de WOB..
Offline r00t3d
Pro
do 12 mei 2011, 21:24 Bericht 

Quaresma7 schreef:
Vroeger werkte die dingen met kW en nu gewoon met km/h

Dat is maar 1 stikkertje verschil hoor O:)
Offline jaap11
Pro
do 12 mei 2011, 21:26 Bericht 

Als de acceptgiro binnenkomt wie kan me dan verder helpen ivm bezwaar ed ?

Groetjes jaap
Offline EotS
Master
do 12 mei 2011, 22:48 Bericht 
Een rollenbank wordt jaarlijks geijkt net als alle andere meetapparatuur. Als het goed is (ligt aan het korps) is een kopie van het ijkrapporten ter plaatse aanwezig en die kun je daar dus inzien. De huidige rollenbank (modellen Dynostar en Sneep) meten de maximum snelheid in km/u. De meting vindt plaats zonder dat er iemand op het voertuig zit. Als er trouwens iemand opzit zal de gemeten snelheid lager liggen dus om hier nou bezwaar tegen te maken.... :lol: maar goed, het mag dus niet ...
Offline r00t3d
Pro
do 12 mei 2011, 23:16 Bericht 

EotS schreef:
Als er trouwens iemand opzit zal de gemeten snelheid lager liggen dus om hier nou bezwaar tegen te maken....

Dat bedoel ik eigenlijk. Hoe reƫel is het om zo'n ding te testen in een situatie die bij normaal gebruik niet kan voorkomen. Een scooter/brommer heeft een bestuurder. Die wegen wel wat, meestal. Dat weet een fabrikant ook wel, en zorgt dat de constructiesnelheid met gemiddelde bestuurder correct is.
Offline EotS
Master
vr 13 mei 2011, 9:36 Bericht 
Met de constructiesnelheid van een bromfiets mag het niet mogelijk zijn harder te rijden dan 45 km/u. Dus als ik je goed begrijp: Ik koop met mijn 70 kilo een brommer die geschikt is om 45 km/u te rijden met een bestuurder van 120 kilo en hiermee kan ik dus redelijkerwijs veel harder... lijkt me dus onlogisch en praktisch onuitvoerbaar .. En bij een bromfietscontrole dient elk korps een verbalisant beschikbaar te hebben in elke mogelijke gewichtscategorie om te testen... wat denk je zelf ... ??? (ik besef nu dat ik een open deur in kick... :fp: )

De huidige regeling is in mijn ogen prima te doen. Geen enkele uitzondering is mogelijk. Snorfietsen max 25 km/u en bromfietsen 45 km/u..... Vergeet niet dat het handhavingsbeleid veel hoger ligt dus je krijgt echt niet gelijk een bekeuring bij 26 km/u of 46 km/u.....
Offline bastiaanS2
Die hard
vr 13 mei 2011, 9:52 Bericht 

oh, er is al weer veel veranderd.. een paar jaar geleden moest alleen bij de snorfiets het voertuig zonder eropzitten getest worden. nu dus bij beide..?
Offline Rover
Master
vr 13 mei 2011, 14:19 Bericht 
Quaresma7 schreef:
In mijn tijd, dus ongeveer 8 jaar geleden was het wel erop, maar tegenwoordig gaan ze er niet op zitten.

Die van mij moeten ze nog steeds op. Schakelen is toch wat lastig als je er niet opzit O:) Normaal gesproken altijd een motoragent bij mij btw, de andere weten vaak niet hoe ze moeten schakelen 8)
Offline adinsx
Master
vr 13 mei 2011, 14:22 Bericht 
Dat is wel het betere werk Rover. Gewoon lekker schakelen. Ik had vroeger al een hekel aan die 'stofzuigers' en had ook een fijne Yamaha schakelbrommert :)
Offline Quaresma7
Die hard
vr 13 mei 2011, 14:24 Bericht 
EotS schreef:
Snorfietsen max 25 km/u en bromfietsen 45 km/u..... Vergeet niet dat het handhavingsbeleid veel hoger ligt dus je krijgt echt niet gelijk een bekeuring bij 26 km/u of 46 km/u.....
Je wordt bij een bromfiets vanaf 60 km/h bekeurd..
Offline Jaapio
Pro
vr 13 mei 2011, 15:35 Bericht 

Rover schreef:
Normaal gesproken altijd een motoragent bij mij btw, de andere weten vaak niet hoe ze moeten schakelen

Ik had vroegen een Vespa scooter met de versnellingen om het stuur. Heb bij veel controles zelf er op moeten zitten omdat ze niet wisten hoe het werkte. Ben er wel eens mee weggekomen om maar 3 van de 4 versnellingen te gebruiken. Door de goeie italiaanse bouwkwaliteit gaf dat ding in de 3 al aan dat ie in de 4 stond.
Offline BommelDing
FS Meldingen
vr 13 mei 2011, 15:49 Bericht 
Voor de duidelijk op diverse rollerbanken:
Afbeelding
Offline r00t3d
Pro
vr 13 mei 2011, 18:41 Bericht 

EotS schreef:
En bij een bromfietscontrole dient elk korps een verbalisant beschikbaar te hebben in elke mogelijke gewichtscategorie om te testen... wat denk je zelf ... ???

In elke groep collega's zit wel een zak hooi. Gewoon naargelang het gewicht van de eerste agent die zak hooi erbij schuiven of niet. :lol:
Offline EotS
Master
zo 15 mei 2011, 7:59 Bericht 
Hooi op zich weegt niet zoveel .... De zak hooi kan wel zorgen voor een zware druk op de groep inderdaad O:) ...
Offline Dave-R
Die hard
zo 15 mei 2011, 20:10 Bericht 
lees voer.
http://www.om.nl/organisatie/beleidsreg ... g-maximum/

vind dit wel vaag trouwens:

Na het uitvoerig testen van de twee merken bromfietsrollentestbanken Sneep en Dynostar, die bij de politie in gebruik zijn, is geconstateerd dat met de door Sneep Industries BV geproduceerde bromfietsrollentestbanken over het gehele meetbereik een hoger meetresultaat werd verkregen dan met de door Dynostar BV geproduceerde bromfietsrollentestbanken. Dit verschil liep op tot maximaal 6 km/h. Deze onderlinge afwijking is vanwege de grootte van de maximale fout wettelijk toegestaan en beide merken banken zijn daarom door het Nederlands Meetinstituut (NMi) gecertificeerd. Om ongelijkheid in de strafvervolging te voorkomen, moeten echter de resultaten van de metingen die met de Sneep bromfietsrollentestbanken zijn verricht, voor de correctie met de maximale fout conform onderstaande tabel, met 6 km/h gecorrigeerd worden
Offline EotS
Master
zo 15 mei 2011, 20:15 Bericht 
Dit is al een heel oud stukje van een paar jaar geleden. Ondertussen is eea al aangepast ten aanzien van de correctiewaarden van de Sneep. Kwestie van de juiste tabel bij de juiste rollenbank...
Offline Dave-R
Die hard
zo 15 mei 2011, 20:29 Bericht 
Dit staat bij het OM dus als het aangepast is neem ik aan dat ze dat daar als eerst doen. Wat is er aangepast dan? waar staat dat wie heeft dat besloten?
Offline EotS
Master
zo 15 mei 2011, 20:52 Bericht 
Deze discussie is in 2008 al geweest met als gevolg dat er een tijdje geen rollenbank controles geweest. Het NMI heeft van beide leveranciers de banken uitgebreid getest. Hieruit is een aangepaste tabel voort gekomen voor zowel de Dynostar en de Sneep. Beide hebben dus een aparte tabel voor de metingen. Ik vindt het vreemd dat dit artikel staat gepubliceerd...
Offline Boralis
Master
ma 16 mei 2011, 14:37 Bericht 

Belangrijkste vraag is dan: wordt dit in de praktijk ook toegepast? Blijkbaar ging het NMI met de certificering er dus vanuit dat wanneer de ijking binnen de foutmarge viel, dat het wel goed was ... :fp:

Kan wel natuurlijk, maar dan moet je nog een 2e aftrek toepassen voor de foutmarge zelf ...
Offline Dave-R
Die hard
ma 16 mei 2011, 19:17 Bericht 
EotS schreef:
Deze discussie is in 2008 al geweest met als gevolg dat er een tijdje geen rollenbank controles geweest

Citaat:
Datum inwerkingtreding: 1 mei 2009

zijn ze lekker up to date. :fp: :fp: :roflol:

Mare NMI kan zoveel testen en ijken wat ze willen. Wat de opdrachtgever er vervolgens mee doet moeten ze zelf weten.
Blijkbaar zitten diverse instanties niet op 1 lijn en hanteren ze verschillende onder andere"bedachte" regels. Hecht meer waarde aan het OM dan aan een .....uuuh tja wie eigenlijk, korps chef? die opdracht geeft om andere tabelen aan te houden.
Vraag me dus ook af of het dus wel rechtsgeldig is om die andere tabelen te gebruiken.
Offline EotS
Master
ma 16 mei 2011, 21:08 Bericht 
Het NMI ijkt de apparatuur, niets meer en minder. Het NMI bepaalt dus niets, dat doet het OM. De verschillen tussen beide types rollenbanken worden gecompenseerd middels de voor beide banken opgestelde tabellen die worden opgesteld door het OM (die bepalen het beleid, dus niet de korpschef). Voor het gebruik van de rollenbanken worden, net als bij snelheid, beleidsregels opgesteld.

Het is niet zo dat het NMi ijkt en dat er met deze inking verder niets gebeurd. Zonder ijking, geen controle: zo simpel is het...

Ik heb de beleidsregeling van de bromfietsen nog even doorgelezen, het enige wat erin staat is dat er bij de Sneep een extra correctie dient plaats te vinden van 6 km. De Dynostar kan dus cf tabel worden gebruikt.
Offline Dave-R
Die hard
di 17 mei 2011, 20:55 Bericht 
EotS schreef:
Hieruit is een aangepaste tabel voort gekomen voor zowel de Dynostar en de Sneep. Beide hebben dus een aparte tabel voor de metingen.

Ergens komt deze informatie vandaan. Daar zullen dus genoeg agenten die dit soort controles uitvoeren ook naar handelen.

Terwijl het OM iets anders voorschrijft.
 [ 30 berichten ]