Pagina 1 van 1  [ 10 berichten ]
Offline Tweebel
Master
za 03 sep 2011, 10:42 Bericht 
De meeste mensen zijn inmiddels weer terug van vakantie, en het begint wat drukker te worden. Zo ook op de A2 tussen Deil en Everdingen, waar ik enkele keren per weer wel te vinden ben.

Sinds vorige week brand daar vrijwel elke dag in de spits de signalering op 100, soms over het hele traject, soms alleen tussen Culemborg en Everdingen. In de ochtend richting Utrecht, in de avondspits richting Den Bosch. Zelfs op de meestal zo rustige vrijdagochtend.

Er lijkt nauwelijks een relatie te bestaan tussen de drukte op de weg en het branden van de signalering. Meestal is 150+ eenvoudig te halen op de linkerbaan, soms zelfs op strook 2 of 3 (vooral linksplakkers voorkomen dat). Kan er tientallen filmpjes van plaatsen, maar dat is weinig zinvol.

Mijn vraag is: op basis waarvan wordt die signalering wel/niet aangezet? Is dat te wobben/is er bezwaar tegen te maken? Want het is natuurlijk volkomen idioot om op een vierbaans snelweg met 130 vmax direct de vmax te verlagen naar 100 als er het ook maar een beetje druk wordt. Zeker als er ook nog gehandhaafd gaat worden op die snelheid...
Offline bert65
Die hard
za 03 sep 2011, 11:54 Bericht 

Citaat:
Op de A2 (Everdingen-Deil) en de A16 (Moerdijk-Breda) geldt een maximum van 130 km/u met uitzondering van de spits.

Bron: RWS

Dat is toen ooit bekend gemaakt. Ik denk alleen dat iedereen er overheen heeft gelezen..
Offline Tweebel
Master
za 03 sep 2011, 12:01 Bericht 
Dank voor de link

Citaat:
Op de A2 van knooppunt Everdingen tot knooppunt Deil en op de A16 tussen Moerdijk en Breda, mag vanaf 31 mei 130 kilometer per uur worden gereden, buiten de drukke uren. In de spits gaat de maximumsnelheid afhankelijk van de verkeersdrukte omlaag. De geldende maximumsnelheid wordt dan met matrixborden aangegeven.

Maar precies dat stukje lijkt helemaal niet te kloppen.

Soms is het rustig, en geldt er een beperking. Soms is het druk, en geldt er geen beperking.

Ik ben heel erg benieuwd hoe ze de intensiteit meten en hoe ze dan bepalen dat het op een bepaald moment beter is om 100 te gaan rijden. Waardoor is dat gemotiveerd? Geluid? Veiligheid? Uitstoot?

Wat op de matrixborden staat is op dit traject zo onrealistisch dat vrijwel niemand zich er aan houdt. Dus wat is dan het nut ervan?
Offline Masterdam
Master
za 03 sep 2011, 13:13 Bericht 
^^ Jij (en ik) kan niet bepalen of het druk of niet druk is. Je hebt er geen idee van hoe druk het 3 minuten vòòr of achter je is. En nee, ook niet als je 150 rijdt.

Ik ken het algoritme niet, maar je kan er vanuit gaan dat het zo bepaald is dat er gedurende enkele minuten een bepaalde intensiteit moet heersen voordat de signalering aan- of uitschakelt. Kan je op basis van subjectieve waarneming nooit inschatten.
Offline Tweebel
Master
za 03 sep 2011, 16:11 Bericht 
Masterdam schreef:
Kan je op basis van subjectieve waarneming nooit inschatten.

Tuurlijk kan dat niet op basis van subjectieve waarneming, maar als je toch bijna dagelijks ziet dat het gewoon rustig genoeg is voor 130 (omdat iedereen dat gewoon blijft rijden) - dan zou het toch een verhaal apart zijn als het elke dag net voor of achter je zoveel drukker is. Dan kom je die mensen ook een keer tegen.

Wellicht gewoon veel te gevoelig ingesteld?
Offline salush
Master
za 03 sep 2011, 16:56 Bericht 
Was iets met 80% van de optiomale intensiteit.

Gevonden;
Citaat:
RWS schreef:Sinds 31 mei mag er op de A2 (knooppunt Everdingen-knooppunt Deil) -behalve wanneer het druk is- 130 km per uur worden gereden. Met ingang van maandag 20 juni gaat de de maximumsnelheid in de drukke uren omlaag naar 100 km per uur. Tot nu werd in de drukke uren 90 km per uur op de matrixborden getoond. Afgelopen zondag is de noodzakelijke software in de systemen langs de weg succesvol geïnstalleerd en getest, zodat in de drukke uren de 100 met een rode rand voor de rest van de duur van de proef op de matrixborden kan worden getoond.

De lagere snelheid (100 km/h) wordt pas aangezet wanneer de verkeersintensiteit 80% van de capaciteit van de weg is. Dan is het al behoorlijk druk en is het zeker niet mogelijk met een continue snelheid van 120 km/h te rijden over langere gedeelten. Onder die omstandigheden kan een kleine verstoring (bijvoorbeeld door onverwachte snelheidsverschillen) zelfs het ontstaan van congestie tot gevolg hebben.
Het onder die omstandigheden tonen van 100 km/h zorgt dus voor een homogenere verkeersstroom, met minder kans op verstoringen als boven omschreven.

http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 20#p546720
Offline Tweebel
Master
za 03 sep 2011, 17:07 Bericht 
salush schreef:
Dan is het al behoorlijk druk en is het zeker niet mogelijk met een continue snelheid van 120 km/h te rijden over langere gedeelten.

Ik zal toch eens wat materiaal bij elkaar scharrelen van omstandigheden waaronder het "zeker niet mogelijk met een continue snelheid van 120 km/h te rijden over langere gedeelten"....
Offline NooitTeSnel
Master
za 03 sep 2011, 17:25 Bericht 
salush schreef:
De lagere snelheid (100 km/h) wordt pas aangezet wanneer de verkeersintensiteit 80% van de capaciteit van de weg is.

Dit wordt in Italië ook gedaan, die laten de rechter strook in de spits zakken naar 60 (vrachtwagens mogen dan niet harder dan 60 en ze mogen niet inhalen) en 110 voor de overige stroken, bij normale bezetting hebben zij 130 (is hun normale snelweg snelheid) en bij een lage bezetting is het op sommige trajecten met 3 of meer stroken per richting 150.

Voorwaarde voor die 150 is dat er 3 stroken per richting zijn, een vluchtstrook, signalering/cameras en matrixborden om die snelheid op weer te geven en bij problemen dus te kunnen verlagen.
Offline salush
Master
za 03 sep 2011, 17:47 Bericht 
Probleem is dat als die 100 km/u op de matrixborden staan dat iedereen op rijstrook 2 gaat hangen. De beperkte doorstroming heeft dan niet te maken met de maximum snelheid maar met het linksplakken..

Want op zich hebben ze niet ongelijk;
Afbeelding
Situatie; niemand op de weg en vmax 100. Alleen wat linksplakkers op 2 plekken..
A15 was pas een drama :fp:
Offline Tweebel
Master
di 06 sep 2011, 20:54 Bericht 
Salush bracht me op een mooi idee, vorige week heb ik bijna dagelijks in de ochtend en avondspits a2 gereden. Blijkbaar slaat de VD de gps records best een tijdje op.
Dit is dus een plaatje van een rit of 8, op 1 na allemaal in de spits met brandende signalering:
Afbeelding
Dus:
Citaat:
Dan is het al behoorlijk druk en is het zeker niet mogelijk met een continue snelheid van 120 km/h te rijden over langere gedeelten.

is gewoon een belachelijke stelling van RWS. Ik heb vorige week niet eens mijn best gedaan om harder dan 120 te rijden.
Dit is gewoon met het verkeer meerijden op strook 1/2, soms 3.

Die a15, dat is inderdaad pas echt een drama. Daar lukt het gewoon nooit om de 120 te halen.
 [ 10 berichten ]