Pagina 1 van 1  [ 18 berichten ]
Offline MarkyMark
Master
do 24 nov 2005, 10:15 Bericht 
http://vid.nl/Nieuws/article/VID.2005.328.01:
Citaat:

Snelheidsbeperking A13 van kracht

24 november 2005, 08:08
Sinds vannacht geldt op de A13 tussen Berkel en Rodenrijs en Delft-Noord een continue snelheidbeperking van 100 kilometer per uur. De maatregel, die geldt in beide richtingen, hoort bij de op 1 november ingestelde snelheidsbeperkingen. Waarom op de maximumsnelheid op de A13 later is ingesteld dan de overige snelheidsbeperkingen is de VID niet duidelijk.

De VerkeersInformatieDienst is benieuwd naar het effect van de maatregel op de file in de avondspits op de A13 bij Overschie. Daar geldt een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. Het is niet onwaarschijnlijk dat het verkleinen van het snelheidsverschil een positief effect heeft op de doorstroming, dus dat de file daar wat later ontstaat dat voorheen. Onderzoek van Rijkswaterstaat zal moeten uitwijzen of dat in de praktijk klopt.
Offline R
Master
do 24 nov 2005, 10:39 Bericht 
Zeker weten dat het aantal slapers toeneemt met het verlagen en controleren van de suffige maximum snelheden tot slaapsnelheid.
Offline meranto
Master
do 24 nov 2005, 10:57 Bericht 
Rijswijk --> Rotterdam is al meer dan een week 100 km/u, maar niemand heeft een afname in files gezien
Offline Maserati Teun
FS medewerker
do 24 nov 2005, 14:16 Bericht 
Files kunnen gewoon niet minder worden als de snelheid structueel omlaag gaat. De tijd die een auto nodig heeft om een bepaalde afstand af te leggen stijgt als de snelheid naar beneden gaat. Dat is logisch.

Als de snelheid daalt, stijgen de files.
Offline flitspaal
Master
do 24 nov 2005, 16:32 Bericht 

tijd = afstand / snelheid

Carla Peijs, terug naar de middelbare school!
Offline Matthijs
Master
do 24 nov 2005, 16:51 Bericht 

Overdag maakt het richting Rotterdam helemaal niets uit, de 120 haal je daar al jaren niet meer. Je mag om 12:00 s'middags al blij zijn als je de 70 haalt.

Overigens helpt het goed, want om 16:00 stond er al 13km file, en dat voor een weg die 13km lang is.
Offline Maserati Teun
FS medewerker
do 24 nov 2005, 16:53 Bericht 
Fastmatti schreef:
Overdag maakt het richting Rotterdam helemaal niets uit, de 120 haal je daar al jaren niet meer. Je mag om 12:00 s'middags al blij zijn als je de 70 haalt.

Overigens helpt het goed, want om 16:00 stond er al 13km file, en dat voor een weg die 13km lang is.

Één voordeel de file kan niet langer worden. :evil: :evil:

Dagelijks zie ik dat het daar gewoon volstaat.
Offline Sinterklaas
Master
do 24 nov 2005, 17:01 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Files kunnen gewoon niet minder worden als de snelheid structueel omlaag gaat. De tijd die een auto nodig heeft om een bepaalde afstand af te leggen stijgt als de snelheid naar beneden gaat. Dat is logisch.

Als de snelheid daalt, stijgen de files.

Dat hoeft niet per se. Het gaat om de capaciteit van de weg.
Ik heb eens een keer zitten rekenen en vanaf ongeveer 70km/u gaat de capaciteit van de weg maar een heel klein beetje omhoog.
Je zit namelijk met de tussenruimte. Ik heb 2 sec genomen, als dit minder is dan heb je wel een stuk meer capaciteit. Bij snelheden boven de 120 houd ik zelf vaak wat meer dan 2 sec afstand, da's eigenlijk niet goed voor de capaciteit :P
Offline meranto
Master
do 24 nov 2005, 17:16 Bericht 
Volgens de Federale Politie van Belgie:

Citaat:
Bij druk verkeer geeft de federale politie regelmatig richtsnelheden mee. De maximumcapaciteit van een snelweg wordt bereikt bij 80 kilometer per uur en niet bij 120 kilometer per uur. Sinds twaalf jaar voeren we ook regelmatig het blokrijden in op de E40 Brussel - Kust. Hierdoor zijn er minder ongevallen en is er een betere doorstroming van het verkeer.

Niet dat ik hiermee de trajectcontroles goed wil praten, maar rekenkundig klopt het wel in ieder geval.
Offline Matthijs
Master
do 24 nov 2005, 17:18 Bericht 

meranto schreef:

Citaat:
Bij druk verkeer geeft de federale politie regelmatig richtsnelheden mee. De maximumcapaciteit van een snelweg wordt bereikt bij 80 kilometer per uur en niet bij 120 kilometer per uur. Sinds twaalf jaar voeren we ook regelmatig het blokrijden in op de E40 Brussel - Kust. Hierdoor zijn er minder ongevallen en is er een betere doorstroming van het verkeer.

Niet dat ik hiermee de trajectcontroles goed wil praten, maar rekenkundig klopt het wel in ieder geval.

Twee weken geleden werd nog bekend gemaakt dat blokrijden niet werkt.
Offline flitspaal
Master
do 24 nov 2005, 19:05 Bericht 

Fastmatti schreef:
meranto schreef:

Citaat:

Twee weken geleden werd nog bekend gemaakt dat blokrijden niet werkt.

In Belgie ligt de maximumsnelheid dan ook wel even wat hoger dan in Nederland.
Offline Matthijs
Master
do 24 nov 2005, 19:11 Bericht 

flitspaal schreef:
(...)

Het was Belgisch onderzoek.
Offline gurb
Master
do 24 nov 2005, 19:11 Bericht 
Fastmatti schreef:
Hmmm, dan doe ik daar toch wat fout. 8)
Offline meranto
Master
do 24 nov 2005, 20:32 Bericht 
flitspaal schreef:

Oh ja, 120 op de snelweg, 100 op de ringwegen, 100 op autowegen

duidelijk harder
Offline dabeetle
Master
do 24 nov 2005, 20:45 Bericht 
rijkswaterstaat schreef:
· de A13 tussen Berkel en Rodenrijs en Delft Noord in beide richtingen. Daarmee worden de grote snelheidsverschillen tussen het Prins Clausplein (100 kilomter per uur) en Overschie (80 kilometer per uur) opgeheven.

Wie kan mij vertellen hoe het verlagen van de snelheid in de richting rijswijk het snelheidsverschil bij Overschie (van 120 naar 80 in korte afstand) opheft???

Weer een leuk staaltje naaierij die A13...
Offline Brakefire
FS Getrouwd
do 24 nov 2005, 20:53 Bericht 
dabeetle schreef:
Wie kan mij vertellen hoe het verlagen van de snelheid in de richting rijswijk het snelheidsverschil bij Overschie (van 120 naar 80 in korte afstand) opheft???

Het GROTE snelheidsverschil is opgeheven.
Het MINDER GROTE snelheidsverschil is er voor teruggekomen.
Ga nou niet te hard zeuren, anders mogen we straks 13 km 80 rijden... :wink:
Offline meranto
Master
do 24 nov 2005, 21:46 Bericht 
Brakefire schreef:
dabeetle schreef:

Nee, het is de andere rijrichting waar ze de snelheid verlaagd hebben

dat moet uiteraard een positief effect hebben op de doorstroming :x
Offline dabeetle
Master
do 24 nov 2005, 23:05 Bericht 
meranto schreef:
Brakefire schreef:
dabeetle schreef:

Nee, het is de andere rijrichting waar ze de snelheid verlaagd hebben

dat moet uiteraard een positief effect hebben op de doorstroming :x

Tja... helaas... Het verkeer heeft nu nog meer moeite om op gang te komen na het 80 stuk smorgens. Gevolg... de kop van de file bij Overschie in de ochtendspits is verder richting delft en de gemiddelde snelheid in die file is nog lager geworden
 [ 18 berichten ]