Pagina 1 van 1  [ 15 berichten ]
Offline Roaddevil
Die hard
di 13 dec 2005, 18:18 Bericht 

Mijn stelling is de volgende:

Een groot deel van verkeersagressie onstaat door 'fouten' van een ander.
Hierop wordt over het algemeen in auto sterker op gereageerd dan bij normaal 1 op 1 contact. Reden hiertoe is naar mijn idee dat door het ín jouw ogen slechte rijgedrag van de ander JOUW veiligheid in het geding komt.
Offline Arno
FS Meldingen
di 13 dec 2005, 18:24 Bericht 
Ik denk dat het wel klopt ja ;)

PS: geen poll :huh: :thumb:
Offline Mazda323
Die hard
di 13 dec 2005, 18:31 Bericht 

Yep! Iemand die op 10 meter achter mijn bumper rijdt (op de snelweg) wekt meer op dan alleen maar irritatie (mooie volzinnen aangaande het school-traject van mijn mede-weggebruiker onstpruiten nu uit mijn hoofd, evenals enge besmettelijke ziektes die ik hem/haar toewens etc.)
't Wordt hoog tijd dat daar een vol-automatisch op kan worden gecontroleerd. Of nog beter:voorkomen; Distance Control van Mercedes doet dit al)
Offline Marc 325i Coupe
Master
di 13 dec 2005, 18:51 Bericht 

Geen id.....Denk dat het ook voor een deel komt door ventjes welke van nature opgefokt zijn en denken dat zij de baas op de weg zijn. Dit gaat goed, tot ze nog zo'n persoon tegenkomen. Dan moeten ze uitvechten welke de werkelijke baas is.....

Mocht je ook doelen op agressief rijgedrag, dan komt het ook voor een deel door de huidige verkeerssituatie. Ik merk ook dat wanneer ik een half uur alleen maar in trut-verkeer heb gereden ik het redelijk zat ben en harder ga rijden (wat vaak gezien wordt als agressief). Ik ga echter geen mensen snijden ofzo, daar is wat anders voor nodig (nee, op zich doe ik dat soort dingen nooit, meen ik serieus !)
Offline Sandeman
FS medewerker
di 13 dec 2005, 18:52 Bericht 
Het schijnt dat mensen in de auto agressiever reageren dan 1 op 1 omdat je een auto onpersoonlijk is.
Je ziet het als een voorwerp en niet als een persoon. Daarnaast zit je in je eigen beschermde omgeving en kan je je dus heel anders gedragen dan wanneer niet in zo'n beschermend blik zit...

Vergelijk het maar met voordringen in de auto en voor de kassa bij de supermarkt.
Bij de supermarkt zal de gemiddelde mens hooguit een keer wat negatiefs mompelen, meestal blijft het alleen bij een kwade blik.
In de auto wordt meteen geknipperd, getoeterd en gescholden...
Offline Schumi218
Respect
di 13 dec 2005, 19:02 Bericht 

Marc 325i Coupe schreef:
Mocht je ook doelen op agressief rijgedrag, dan komt het ook voor een deel door de huidige verkeerssituatie. Ik merk ook dat wanneer ik een half uur alleen maar in trut-verkeer heb gereden ik het redelijk zat ben en harder ga rijden.

Ik denk dit zelf ook.
De automobilist wordt in Nederland niet serieus genomen. Het wegennet wordt overal maar aangepast, meer drempels, snelheidsverlagingen, snelheidscontroles.
Verkeersagressie wordt bij mij zelden veroorzaakt door anderen. Eerder door de verkeerssituatie. Zit er bijvoorbeeld een langzamere rijder voor me, kan ik deze niet inhalen, omdat dit me verboden wordt, dan wel onmogelijk gemaakt door gescheiden rijbanen oid. Ik wordt niet agressief door de langzamere automobilist, maar wel door het feit dat ik niet in kan halen (agressief is wel een groot woord in dit geval)
Rijd je rustig buiten de bebouwde kom, misschien nog wel onder de maximum snelheid, kom je weer een gedeelte tegen vol met drempels. Hierdoor gaat de snelheid tussen de drempels weer omhoog, wat misschien als verkeersagressie wordt gezien.

De titel van het topic zou in moeten zijn: Verkeersagressie door aanval op je vrijheid.
Offline supermuis
Master
di 13 dec 2005, 19:33 Bericht 
Ik denk dat het ook een boel te maken heeft met in wat voor bui je bent. Moet je ergens op tijd zijn en het zit "weer" eens tegen, tja, dan kan ik ook behoorlijk pissig worden op een slak of als ik afgesneden wordt oid.
Ben ik echter op de terugweg, na een goeie dag en krijg dan dezelfde situatie, dan denk ik ook wel vaak: "Ach, laat maar,ik heb de tijd nog wel...'t maakt mij "de pis niet lauw"
Offline Maserati Teun
FS medewerker
di 13 dec 2005, 20:02 Bericht 
Tja, vanavond nog weer. In de file iedereen blijft van baan veranderen. Je wordt er ge van. Bij Bodegraven de linker baan afgesloten omdat ze zonodig weer een ongeluk moesten maken.

Na het ongeluk was de weg leeg. Eerst vloog een Duitser me met een hele dikke Benz voorbij en ik er achteraan. Zo toen was ik snel bij de afrit. :lol:
Offline dexter79
Master
wo 14 dec 2005, 15:17 Bericht 
Ik merk aan mezelf dat ik agressiever word naarmate je langer bent opgehouden door files bijvoorbeeld. Dan bedoel ik niet alleen dat je je pedaal dieper intrapt, maar ook dat je sneller geneigd bent op de toeter te gaan hangen (ik probeer me altijd in te houden, maar een heel enkele keer lukt dat niet).

Verder is mij ook opgevallen, ik luister naar nogal veel verschillende soorten muziek, dat de muziek waar je naar luistert ook invloed heeft op de mate van agressiviteit. Heb ik klassiek aanstaan, dan ben ik veel minder geneigd om agressief te rijden dan wanneer ik trance ofzo heb opstaan. 'Therapie' wanneer ik lang in de file sta, is dan ook vaak om rustige muziek op te zetten.

Tenslotte helpt het ook wanneer een ander qua overtredingen in herhaling valt. Ik maak het vaak genoeg mee; zit ik op baan 1, word ik gesneden door invoegend verkeer. Ik ga van het gas en zorg dat mijn afstand weer voldoende is, en zodra er een gat zit op baan 2, ga ik daarheen om ervoorbij te komen. Gaat diezelfde auto voor me wederom in het gat voor me (dat er inmiddels niet meer is omdat er maar ruimte was voor 1 auto, en ik natuurlijk aan het accelereren ben). Dan word ik al agressiever, en als het opnieuw gebeurt bij het opgaan van de 3e baan, dan moet ik mijzelf echt inhouden.
Offline supermuis
Master
wo 14 dec 2005, 20:56 Bericht 
dexter79 schreef:
Ik merk aan mezelf dat ik agressiever word naarmate je langer bent opgehouden door files bijvoorbeeld. Dan bedoel ik niet alleen dat je je pedaal dieper intrapt, maar ook dat je sneller geneigd bent op de toeter te gaan hangen (ik probeer me altijd in te houden, maar een heel enkele keer lukt dat niet).

Verder is mij ook opgevallen, ik luister naar nogal veel verschillende soorten muziek, dat de muziek waar je naar luistert ook invloed heeft op de mate van agressiviteit. Heb ik klassiek aanstaan, dan ben ik veel minder geneigd om agressief te rijden dan wanneer ik trance ofzo heb opstaan. 'Therapie' wanneer ik lang in de file sta, is dan ook vaak om rustige muziek op te zetten.

Tenslotte helpt het ook wanneer een ander qua overtredingen in herhaling valt. Ik maak het vaak genoeg mee; zit ik op baan 1, word ik gesneden door invoegend verkeer. Ik ga van het gas en zorg dat mijn afstand weer voldoende is, en zodra er een gat zit op baan 2, ga ik daarheen om ervoorbij te komen. Gaat diezelfde auto voor me wederom in het gat voor me (dat er inmiddels niet meer is omdat er maar ruimte was voor 1 auto, en ik natuurlijk aan het accelereren ben). Dan word ik al agressiever, en als het opnieuw gebeurt bij het opgaan van de 3e baan, dan moet ik mijzelf echt inhouden.

Moet je voor de aardigheid The Prodigy 's keihard opzetten, weet je echt niet meer waar je bent!
Offline Marten320TD
Master
wo 14 dec 2005, 21:40 Bericht 
:oops: RAMMMMMSTEINNN werkt ook erg snelheidsverhogend.
hahahaha.. heb eens een underground housebandje opgehad, mononome... ik wist niet dat die 106 160 kon :oops: :lol:
enfin.... toen toch maar bandje afgezet. O:)

Inderdaad is de anonimiteit van de auto voor mij ook drempelverlagend qua agressief gedrag, hoewel het meer gericht is op "die andere auto" dan de persoon die er in zit. Dom natuurlijk deze "verwisseling", als het mis zou gaan wordt het toch weer "persoonlijk", maar ja....

Enfin... het constatereren is de eerste stap, inzicht de tweede om (mijn )gedrag te veranderen.

Ooit word ik wijzer :-? O:)
Offline Maserati Teun
FS medewerker
wo 14 dec 2005, 21:46 Bericht 
Ik ben vanmorgen nog even pissig geworden op een l*l van een auto bestuurder.

Op de afslag centrum van de A16 ( A20 .. A16) is de afrit 1 baan en die gaat via een 2e baan naar 3 banen. Ik zit op de rechterbaan. De linkerbaan is ook vol. Probeert er zo'n idioot tussen de 2 banen door te drukken en ramt tegen mijn spiegel. Altijd een rot klap. Ik geen krasje te vinden, zijn spiegel in stukjes. :lol: :lol: Ben welk even uitgestapt en gevraagd of hij zijn rijbewijs op de markt gekocht had. Die vraag kon hij niet echt waarderen geloof ik.
Offline freudeamfahren
Master
wo 14 dec 2005, 21:55 Bericht 
Citaat:
Ik geen krasje te vinden, zijn spiegel in stukjes.

Ik wist niet dat je een Hummer had, Teun.
Offline Maserati Teun
FS medewerker
wo 14 dec 2005, 22:03 Bericht 
freudeamfahren schreef:
Citaat:
Ik geen krasje te vinden, zijn spiegel in stukjes.

Ik wist niet dat je een Hummer had, Teun.

Ik ook niet, maar de spiegel klapt naar binnen en naar buiten als deze te hard aangepakt wordt. Zijn spiegels stond vast.
Offline maxwin
Master
wo 14 dec 2005, 23:19 Bericht 
m,n ouwe werkbak helemaal verrot gereden door een bezopen mongool, maar m,n spiegel is nog heel :thumb:

Afbeelding
 [ 15 berichten ]