Pagina 1 van 1  [ 23 berichten ]
Offline Smookey
FS medewerker
di 31 jan 2012, 9:26 Bericht 
Citaat:
Sterkere roep om flitser
Auteur: door Leo Klaassen | dinsdag 31 januari 2012 | 08:48

BENEDEN-LEEUWEN - Bij het kruispunt van de Maas en Waalweg en de Veesteeg in Beneden-Leeuwen moeten zo snel mogelijk snelheidsflitsers komen te staan. Het is niet verantwoord om nog langer te wachten met maatregelen om de verkeersveiligheid op het punt te verbeteren, vindt wethouder Theo Hol van de gemeente West Maas en Waal. De provincie Gelderland, verantwoordelijk voor het wegvak, geeft tot nu toe echter niet thuis, constateert hij.
Vrijdagmiddag raakte een 63-jarige man gewond bij een aanrijding op het kruispunt. Hij was vanuit de richting Nijmegen door rood gereden en botste op een auto. Volgens Hol is het incident illustratief voor de gevaarlijke situatie bij de stoplichten. "Het is hartstikke triest. Het lijkt wel alsof er eerst doden moeten vallen voordat er iets gebeurt", zegt hij. "Ik heb deze kwestie al vele malen aangekaart."

De lokale fractie van het CDA heeft Statenlid en partijgenote Evy van Hemmen inmiddels gevraagd de kwestie aan te kaarten bij gedeputeerde Conny Bieze. Fractievoorzitter Frans van Gelder denkt dat de gevaarlijke situaties deels zijn toe te schrijven aan het snelheidsregime ter plaatse. Er geldt een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur, terwijl die richting Nijmegen en op de Prins Willem-Alexanderbrug 100 is. Hij stelt voor de maximumsnelheid honderd meter voor de kruising terug te brengen naar ten hoogste 60. Dat regime zou dan met flitspalen streng moeten worden gehandhaafd.

Volgens een woordvoerder gedeputeerde Bieze zijn de geplaatste stoplichten – het kruispunt bestaat nog maar een jaar – de veiligste die er zijn. Ze staan, als een auto te snel nadert, zelfs langer op oranje. "Op kruispunten in het land waar deze ook staan, vinden beduidend minder ongevallen plaats."

De kwestie in Beneden-Leeuwen heeft wel degelijk de aandacht in Arnhem, zegt de woordvoerder. Momenteel wordt onderzocht of automobilisten er opvallend vaak door rood rijden. "Als dat blijkt, dan gaat de provincie met de politie in overleg over extra maatregelen. Ik verwacht de uitkomst binnen een maand.

bron

Tuurlijk, met een RLC had die man nooit door rood gereden.
Zet er maar RLC's neer, dan klappen ze nog vaker op elkaar omdat ze bij maar net oranje al vol op de rem gaan staan.
Offline okkiwokki
Die hard
di 31 jan 2012, 9:31 Bericht 
Smookey schreef:
Ze staan, als een auto te snel nadert, zelfs langer op oranje.

Wel slim om dat in een nieuwsartikel te zetten. :fp:
Offline A4
Master
di 31 jan 2012, 9:33 Bericht 
Ja, laten we mensen straffen met een acceptgiro door de bus na 2 weken. Dat zal ze leren. Dat voorkomt natuurlijk alle ongelukken ;(
Offline Warmaster
Master
di 31 jan 2012, 9:40 Bericht 
Smookey schreef:
Er geldt een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur, terwijl die richting Nijmegen en op de Prins Willem-Alexanderbrug 100 is. Hij stelt voor de maximumsnelheid honderd meter voor de kruising terug te brengen naar ten hoogste 60. Dat regime zou dan met flitspalen streng moeten worden gehandhaafd.

En vanaf welke afstand na dat 60km bord mag er geflitst worden?

Smookey schreef:
Tuurlijk, met een RLC had die man nooit door rood gereden.
Zet er maar RLC's neer, dan klappen ze nog vaker op elkaar omdat ze bij maar net oranje al vol op de rem gaan staan.

Zoals ik het lees wil de wethouder 100 meter voor de verkeerslichten de snelheid terugbrengen naar 60 en die snelheid controleren door middel van een flitspaal. Op die manier rijden de mensen niet meer met 80 maar met 60 door rood. Ik zou zeggen maar er een rotonde van als het daar zo onveilig is.
Offline geelhoed
Master
di 31 jan 2012, 9:42 Bericht 
A4 schreef:
Ja, laten we mensen straffen met een acceptgiro door de bus na 2 weken. Dat zal ze leren.

Niet?
Ik vind het zo'n minachting van het intellect om te denken dat daaruit geen lering getrokken kan worden.
Offline Ducantoni
Master
di 31 jan 2012, 10:05 Bericht 
Warmaster schreef:
Ik zou zeggen maar er een rotonde van als het daar zo onveilig is.

Liever niet, het land is nu al bezaaid met een overvloed aan die krengen. Als mensen door rood rijden moeten ze de gevolgen maar accepteren, waarbij ik dan vooral hoop dat degene die negeert de nadelen ondervindt.
Offline A4
Master
di 31 jan 2012, 10:06 Bericht 
Dan zal ik het anders zeggen, ik ging misschien wat kort door de bocht. Bij mij helpt het geen ene mallemoer...
En als ik zo om me heen kijk op de weg interesseert het vrij weinig mensen.
Offline geelhoed
Master
di 31 jan 2012, 10:29 Bericht 
A4 schreef:
Dan zal ik het anders zeggen, ik ging misschien wat kort door de bocht. Bij mij helpt het geen ene mallemoer...

En stel dat je wel een keer staande gehouden zou worden? Het heeft vast meer impact, maar dat betekent niet dat het effect van een prent in de bus 0 is.
Offline bruintje beer
Master
di 31 jan 2012, 10:30 Bericht 
Volgens street view is dat midden in de weilanden :-?

Ik hou het erop dat het van die kutverkeerslichten zijn die standaard op rood staan. Die ongein heeft al meer levens gekost, bijvoorbeeld op de N35 tussen Nijverdal en Wierden :x
Offline A4
Master
di 31 jan 2012, 10:33 Bericht 
geelhoed schreef:
En stel dat je wel een keer staande gehouden zou worden? Het heeft vast meer impact, maar dat betekent niet dat het effect van een prent in de bus 0 is.

Paar maanden geleden mijn eerste bekeuring in 3 jaar tijd en 180000km mogen ontvangen. En laat dat nu net een staandehouding zijn geweest. Negeren rood kruis. KLPD heeft me staandegehouden en bekeuring was EUR 186,-
Jammer geld, maar maakt het echt indruk? Nee. Het zorgt er bij mij niet voor dat ik het nooit meer weer doe in ieder geval. Maar wellicht dat het op anderen wel een effect heeft.
Offline Smookey
FS medewerker
di 31 jan 2012, 10:43 Bericht 
Ach, gisteren even de controle op de N381 opgezocht, die stond 1km na de overgang van 100>80 bij Oosterwolde.

Nou haal je haast standaard die hele 100 niet want vanaf de fries/drentse-grens geldt een inhaalverbod t/m Appelscha.
Daar rijdt er dus 1 85@100, komt een 70-stuk bij de kruising > 85@70 (de borden 'u rijdt te snel' zijn daar al een poosje weg, zal wel spoedig een kassa-plek worden), na de kruising uiteraard weer 85@100 en dan komen de verkeerslichten bij Appelscha. Jawel, achter de vrachtwagen aan, linksaf naar Elsloo .... door rood.
Offline Guppenklup
Master
di 31 jan 2012, 10:53 Bericht 
Weer zo'n wethouder die in de bekende Pavlovreactie schiet zonder ook maar een enkele hersencel effectief aan te spreken. Door rood rijden is vele, vele malen gevaarlijker dan een paar km boven de Fiscale Adviessnelheid rijden. Van mij mogen alle flitspalen die uitsluitend op snelheid controleren naar de schroothoop (pssst! flitspalen bevatten veel kostbare metalen!) en die vervangen door RLC's. Zie trouwens ook mijn onboard camera topic over rijden door rood
Offline Tweebel
Master
di 31 jan 2012, 11:02 Bericht 
Situatie daar is als volgt:

De doorgaande Maas- en Waalweg heeft 1 strook in beide richtingen. Ter hoogte van dat stoplicht worden dat vanuit beide richtingen tijdelijk twee stroken, voor de doorstroming en om langzaam verkeer in te kunnen halen.
Na de stoplichten ligt er een vrij korte invoegstrook die ook echt eindigt met een bak blubber. Sinds enkele weken staan daar ielige reflecterende borden.

Op de Maas- en Waalweg kan je niet inhalen. Komend vanuit Nijmegen geldt er een inhaalverbod, een vmax van 100 en zijn er vaak te veel tegenliggers.

Vanuit de andere richting is de vmax 80 en zitten er van die hinderlijke bobbeldingen in de middenstreep waar je niet overheen wil bij inhalen.

Omdat alleen de stoplichten een mogelijkheid geven om te passeren, merk je vaak dat mensen zodra het van 1 > 2 stroken gaat, vol op het gas gaan (je zit dan vaak al kilometers lang vast achter iemand die vmax -15 rijdt). Je gaat dan de kruising over met ca. 120 km/h. Die invoegstrook na de kruising wordt dan wel erg kort.

Het rare is dat op de twee andere kruisingen in deze weg wel een (turbo)rotonde is gebouwd. Waarom dat hier niet is gebeurd, is mij een raadsel. Waarschijnlijk zou dit te veel verkeershinder hebben opgeleverd bij de bouw.

Hoe dan ook, door de gehele wegconstructie geldt nu dat mensen mn op de linker strook met hoge snelheid de kruising naderen en oversteken. Ik heb de afgelopen maanden al enkele keren gezien dat iemand daarna de berm meepakte of zelfs bleef steken in de smurrie na de invoegstrook.

Wat wel opvalt is dat de stoplichten al van honderden meters afstand te zien zijn. Als je het voor elkaar krijgt daar door rood te rijden, doe je het of bewust, of je bent blind. Daarnaast staan deze stoplichten niet vaak op rood en reageren ze, in tegenstelling tot wat gebruikelijk is in Nederland, uitstekend op het verkeersaanbod. Je staat op de Maas en Waalweg hooguit enkele seconden stil.

Voor een rood licht camera is wel iets te zeggen, maar die zal dan altijd wel weer gecombineerd worden met een snelheidsgraaifunctie. Dus doe maar niet en bouw liever een rotonde.
Offline Kiwi45
Master
di 31 jan 2012, 11:08 Bericht 
Tweebel schreef:
Als je het voor elkaar krijgt daar door rood te rijden, doe je het of bewust, of je bent blind.

Vieze ruiten door strooizout in combinatie met een laagstaande zon op vrijdagmiddag kunnen er zomaar voor zorgen dat je de lichten niet of nauwelijks ziet.

Het is maar een aanname natuurlijk......
Wel grappig dat er op snelheid gecontroleerd moet worden tegen roodrijders.
Offline umpire
FS medewerker
di 31 jan 2012, 11:35 Bericht 
En zoals wel vaker zijn waarschijnlijk hier de grootste "overtreders/verkeerscriminelen/asobestuurders/wegpiraten/snelheidsduivels" lokale bewoners :roll:
Offline Aanhanger
Master
di 31 jan 2012, 11:41 Bericht 
umpire schreef:
lokale bewoners

Lijkt me niet; die slaan daar af.
Offline Smookey
FS medewerker
di 31 jan 2012, 12:21 Bericht 
Citaat:
RT @eamdek: @WstMaasEnWaalNL Eerst een slechte verkeerssituatie creëren en dan om een flitser gaan zeuren?

:woop:
Offline Guppenklup
Master
di 31 jan 2012, 13:43 Bericht 
Tweebel schreef:
Situatie daar is als volgt:

Situatie had daar moeten zijn:
2x2 baans auto(snel)weg :roll:
Offline Maserati Teun
FS medewerker
di 31 jan 2012, 19:20 Bericht 

Merkwaardig dat de N322 daar niet met streetview te zien is.
Offline Guppenklup
Master
di 31 jan 2012, 19:39 Bericht 
N weg voor off the road? :huh:
Offline ikkeke
Master
di 31 jan 2012, 19:49 Bericht 
't is een vrij nieuwe weg, pas een jaartje open ofzo?

Beter maken ze ergens in een weiland een stukje meerbaans met een inhaalstrook, waar ingehaald kan worden ipv bij een stoplicht waar aandacht voor de kruising ook geen kwaad kan.

Maarja, met een beetje visie hadden ze er een kruisingsvrije autoweg van gemaakt, dan heb je direct een mooi alternatief voor de drukke A50 van Nijmegen -> Knpt Valburg...

Dan maar flitsen op snelheid, tja dat lost alle verkeersproblemen op in dit land :[
Offline BLikent
Master
di 31 jan 2012, 19:56 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Merkwaardig dat de N322 daar niet met streetview te zien is

Een klein bewijs dat er toch nog wat goeds gedaan wordt met ons belastinggeld. Er is een nieuwe weg aangelegd. :thumb: :respect:
Offline Maserati Teun
FS medewerker
di 31 jan 2012, 20:09 Bericht 
ikkeke schreef:
't is een vrij nieuwe weg, pas een jaartje open ofzo?

Dat wist ik niet en heb ik ook niet aan gedacht.

BLikent schreef:
Een klein bewijs dat er toch nog wat goeds gedaan wordt met ons belastinggeld. Er is een nieuwe weg aangelegd. :thumb: :respect:

Dat dan weer wel.
 [ 23 berichten ]