Pagina 1 van 1  [ 17 berichten ]
Offline Marius
Die hard
za 17 dec 2005, 14:34 Bericht 

Te veel beginners op de weg gaan vrijuit

Door onze verslaggeefster Bron: de Gelderlander 17122005

DEN HAAG - De politie in de grote steden blijft ver achter met het uitdelen van strafpunten aan beginnende automobilisten die zware verkeersovertredingen maken. Hierdoor ontspringen waarschijnlijk honderden mensen met een beginnersrijbewijs de dans.

Dat concludeert landelijk verkeersofficier Koos Spee van het openbaar ministerie (OM).

Tussen de politieregio’s zijn grote verschillen in het aantal strafpunten dat is gegeven. De politie in het arrondissement Amsterdam-Amstelland heeft sinds de invoering van de Regeling Beginnende Bestuurders in 2002 maar 50 punten uitgedeeld, terwijl in de regio Arnhem 428 bestuurders een strafpunt kregen. Ook Den Haag (142) en Rotterdam (225) blijven achter. „Daar zouden veel meer punten moeten vallen. De regeling wordt in de grote steden niet goed nageleefd“, zegt Spee.

Hij vermoedt dat agenten in die regio’s verzuimen het stempel ’beginnend bestuurder’ op het proces-verbaal te zetten, waardoor de strafpunten worden geregistreerd. „Dat is in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de diender die de bestuurder staande houdt.“

Volgens een woordvoerder van de politieregio Haaglanden stempelen de agenten wel degelijk alle verbalen van beginnende bestuurders. „Ik kan dan ook niet verklaren waardoor de regio achterblijft bij de rest.“ Ook het korps van Amsterdam-Amstelland kan nog geen sluitende verklaring geven voor het zeer lage aantal strafpunten.

Volgens Spee zal het aantal strafpunten, ook als de grote steden wel helemaal ’bij’ zijn met registreren, niet hoger komen dan 1 procent van het aantal bestuurders. „De regeling gaat alleen over ernstige overtredingen, en je moet staande worden gehouden. Als je alleen wordt geflitst, krijg je geen strafpunt.“

De Regeling

Beginnende Bestuurders

Iedereen die sinds 2002 een rijbewijs haalt, valt vijf jaar lang onder de Regeling Beginnende Bestuurders.

De nieuwe weggebruikers krijgen een strafpunt als zij worden aangehouden wegens een zware overtreding.

Het rijbewijs wordt geschorst als iemand voor de derde keer is aangehouden en veroordeeld. Blijkt uit het daaropvolgende rijvaardigheidsonderzoek dat de bestuurder niet rijvaardig is, dan wordt het rijbewijs ongeldig verklaard.

Aantal strafpunten per regio
Zwolle: 883. Maastricht: 429. Arnhem: 428. Alkmaar: 380. Almelo: 317. Zutphen: 313. Den Bosch: 310. Assen: 305. Rotterdam: 225. Dordrecht: 219. Utrecht: 183. Den Haag: 142.
Leeuwarden: 139. Groningen: 127. Haarlem: 127. Middelburg: 113. Roermond: 88. Amsterdam: 50.
Cijfers over 2002- 2005
Offline Sandeman
FS medewerker
za 17 dec 2005, 14:39 Bericht 
Marius schreef:
DEN HAAG - De politie in de grote steden blijft ver achter met het uitdelen van strafpunten aan beginnende automobilisten die zware verkeersovertredingen maken. Hierdoor ontspringen waarschijnlijk honderden mensen met een beginnersrijbewijs de dans.

Wat een kortzichtige opmerking weer !!
Een andere conclusie zou kunnen zijn dat beginnende automobilisten veel veiliger rijden met het beginnersrijbewijs dan vroeger met het gewone rijbewijs. Nog een andere conclusie zou kunnen zijn dat er te weinig mensen worden staande gehouden.
Het is in ieder geval wel duidelijk wat voor targets er liggen, er moeten VEEL strafpunten worden uitgedeeld.
Waarom niet kijken naar de aantallen doden/gewonden in die groep en een target opleggen dat die ieder jaar naar beneden moeten.....
Offline freudeamfahren
Master
za 17 dec 2005, 14:40 Bericht 
Citaat:
Waarom niet kijken naar de aantallen doden/gewonden in die groep en een target opleggen dat die ieder jaar naar beneden moeten.....
:thumb: :thumb:
Offline Bussloo
Master
za 17 dec 2005, 14:48 Bericht 
Zwolle heeft bijna het dubbele van Arnhem. Hm. Bij wegmisbruikers is Ijsselland en Gelderland-Zuid oververtegenwoordigd. Zou dat er mee te maken hebben? Zet Koos zelf na afloop van de uitzending de stempeltjes?
Offline gurb
Master
za 17 dec 2005, 14:52 Bericht 
Zeg Marius, heb je een bron hiervan?
Offline freudeamfahren
Master
za 17 dec 2005, 14:53 Bericht 
Citaat:
Offline Mr. Anderson
Die hard
za 17 dec 2005, 16:21 Bericht 

Ik ben zelf ook slachtoffer van dit gezeik. Deze maniak is toen hij nog niet in het bezit was van een lt400 namelijk geklokt op 83 km/u op een brede 2 baansweg, waar je veel overzicht op hebt. Voorzien van gescheiden tegengestelde rijbaan, en gescheiden fietspaden. Ook nog eens zonder op en afritten. Niet heel lang geleden gewoon een 70 weg.

Gelukkig was daar een laserteam van Spee om mij een punt aan te smeren op mijn rijbewijs. :thumb: Koos bedankt! Zonder jou had ik het belang van mijn garagedeuropener niet ingezien. Dat ding geeft mij nu toch altijd een warm gevoel van veiligheid. Daar ben je toch voor aangenomen 8) Om de burgers een gevoel van veiligheid te geven.
Offline Worf
Master
za 17 dec 2005, 16:37 Bericht 
Voor een snelheidsovertreding van maar 13 kilometer is er niets aan de hand hoor. Je zal dat punt wel ergens anders voor gekregen hebben dat je ons niet durft mede te delen :evil:
Offline Sandeman
FS medewerker
za 17 dec 2005, 16:59 Bericht 
Mr. Anderson schreef:
Niet heel lang geleden gewoon een 70 weg.

83@50 dus :biertje:
Offline Matthijs
Master
za 17 dec 2005, 17:01 Bericht 

Worf schreef:
Voor een snelheidsovertreding van maar 13 kilometer is er niets aan de hand hoor. Je zal dat punt wel ergens anders voor gekregen hebben dat je ons niet durft mede te delen :evil:

Er staat dat het voorheen een 70-weg was, en dus nu een 50-weg. 33km/h overschrijding dus.
Offline Martijn
FS Webmaster
za 17 dec 2005, 17:17 Bericht 
Maak er eens een foto van en geef eens de exacte lokatie?
Offline flitspaal
Master
za 17 dec 2005, 18:09 Bericht 

Ik vraag me af of Koos Spee wel goed is opgevoed. Hij wil alleen maar dat er zoveel mogelijk bekeuringen worden uitgedeeld. Als hij zo'n regelneef is, weet ik nog wel een leuke club.
Offline Warmaster
Master
za 17 dec 2005, 18:18 Bericht 
Sandeman schreef:
Wat een kortzichtige opmerking weer !!
Een andere conclusie zou kunnen zijn dat beginnende automobilisten veel veiliger rijden met het beginnersrijbewijs dan vroeger met het gewone rijbewijs.

Inderdaad, kan je nagaan hoe Koos S denkt.
Offline Worf
Master
za 17 dec 2005, 18:41 Bericht 
Fastmatti schreef:
Worf schreef:

Er staat dat het voorheen een 70-weg was, en dus nu een 50-weg. 33km/h overschrijding dus.

:oops: :oops: :oops:
Offline dexter79
Master
za 17 dec 2005, 19:58 Bericht 
Lijkt me duidelijke zaak. 1) is 95% van alle controles een snelheidscontrole. 2) krijg je, wanneer het om snelheid gaat, de punten pas bij meer dan x km/h te hard (volgens mij dezelfde grens als wel/geen mulder). 3) is het in Amsterdam alleen tussen 23 uur en 4 uur geen spits, en dan ook nog op voorwaarde dat er geen wegwerkzaamheden zijn. Conclusie: in Amsterdam is het praktisch onmogelijk om een aftrekpunt te krijgen, omdat het praktisch onmogelijk is om meer dan een muldersnelheid te hard te rijden, en omdat er voor overige overtredingen niet gecontroleerd wordt.

Conclusie die spee zou moeten trekken: minder op snelheid controleren, meer op andere zaken (zoals alcohol) controleren.

Maar ja, ik zal wel weer te rechtlijnig denken.
Offline Mr. Anderson
Die hard
za 17 dec 2005, 21:01 Bericht 

dexter79 schreef:
Lijkt me duidelijke ...Conclusie die spee zou moeten trekken: minder op snelheid controleren, meer op andere zaken (zoals alcohol) controleren.

:-? Hey het moet wel geld opleveren eh :nono:

Martijn schreef:
Maak er eens een foto van en geef eens de exacte lokatie?

Ik zal er binnekort eens langsrijden voor een foto.
Offline vw-driver
Master
za 17 dec 2005, 21:10 Bericht 
Marius schreef:
Te veel beginners op de weg gaan vrijuit

Dat concludeert landelijk verkeersofficier Koos Spee van het openbaar ministerie (OM).

Aantal strafpunten per regio
Zwolle: 883. Maastricht: 429. Arnhem: 428. Alkmaar: 380. Almelo: 317. Zutphen: 313. Den Bosch: 310. Assen: 305. Rotterdam: 225. Dordrecht: 219. Utrecht: 183. Den Haag: 142.
Leeuwarden: 139. Groningen: 127. Haarlem: 127. Middelburg: 113. Roermond: 88. Amsterdam: 50.
Cijfers over 2002- 2005

Tja daar zijn de VHT's voor gekomen toch , om het gewone korps te ontlasten ? Alleen een verkeersagent zal zeuren u heeft een beginnersrijbewijs enz enz . Zie verdere tekst topicstarter
Zie Almelo ook in het rijtje staan :x :lol:
 [ 17 berichten ]