Pagina 1 van 1  [ 10 berichten ]
Offline Q
Master
ma 19 sep 2011, 14:18 Bericht 
Even twee vragen over wie hier nu voorrang heeft in Aalsmeer. Kom hier geregeld langs met de kinderen op de fiets.
Vraag 1:
De verkeerssituatie is iets veranderd als kaartje/Streetview. De Zijdstraat (fiets/wandelgebied) en Uiterweg hebben nu allebei haaietanden en opzichte van de Van Cleeffkade.

Ik kom 's middags met kids van kdv uit de Zijdstraat en het is altijd lastig inschatten wat het verkeer op de Uiterweg doet. Zij komen voor mij van rechts, maar als er een auto van links komt over de Van Cleeffkade die links afbuigt dan kan ik eerder oprijden. En dan heb ik opeens voorrang op de Uiterweg. Het gebeurt nogal eens dat je vervolgens bijna van je sokken gereden wordt. Wat is de mening hier?

Vraag 2:
Ik kom hier op de fiets vanaf de rechterkant uit de uitritconstructie (ik zeg al bewust niet "van rechts"). Als er auto's van beide kanten komen dan is er geen ruimte om het fietspad op te rijden. Maar menig automobilist heeft nogal de gewoonte om zonder tegenliggers ook zoveel mogelijk rechts te houden op het fietspad. Mag je daar als automobilist nou wel of niet rijden als het niet nodig is?
Offline jjmulder
Pro
ma 19 sep 2011, 14:36 Bericht 
Antwoord vraag 1:

De Zijdstraat heeft hier een uitritconstructie; je zult aan alle mede weggebruikers voorrang moeten verlenen, of jullie nou beide haaietanden hebben of niet. Je hebt dus in geen enkel geval voorrang hier!

Antwoord vraag 2:

Fietspad? Welk fietspad? Als je bedoelt dat er nu suggestiestroken op de weg zijn (fietsrijstroken op de weg met onderbroken strepen) dan mag een automobilist hier gewoon overheen rijden (dus zoveel mogelijk rechts) tenzij er een fietser over heen rijd.
Offline geelhoed
Master
ma 19 sep 2011, 14:44 Bericht 
Q schreef:
Zij komen voor mij van rechts, maar als er een auto van links komt over de Van Cleeffkade die links afbuigt dan kan ik eerder oprijden. En dan heb ik opeens voorrang op de Uiterweg.

Nee hoor. gaat er niet om waar je bent maar waar je vandaan komt.
Offline sensation
Die hard
ma 19 sep 2011, 16:41 Bericht 
Q schreef:
Ik kom 's middags met kids van kdv uit de Zijdstraat en het is altijd lastig inschatten wat het verkeer op de Uiterweg doet. Zij komen voor mij van rechts, maar als er een auto van links komt over de Van Cleeffkade die links afbuigt dan kan ik eerder oprijden

Ik denk toch dat het verkeer van rechts - Uiterwaarde t.o.v. Zijdstraat - voorrang heeft, verkeer uit de Uiterwaarde dus
Offline Q
Master
ma 19 sep 2011, 21:37 Bericht 
Oké, duidelijk.

Lastige is dat die weg van groot parkeerplein komt. Dus vaak in namiddag constant aanvoer van auto's. Kun je, bij wijze van spreken, dus lekker lang blijven staan wachten met je fiets op auto's die hun boodschappen nog aan het inladen waren op het moment dat je met je fiets daar aankwam.

Ik hou het maar zoals het is.

Wat die doelgroepfietsstrook betreft: om het even hadden ze die strook dus niet kunnen aanleggen?
Offline Q
Master
di 20 sep 2011, 21:22 Bericht 
jjmulder schreef:
Antwoord vraag 1:

De Zijdstraat heeft hier een uitritconstructie

Stom, dat ik het überhaupt niet uit m'n hoofd weet, maar vanmiddag zag ik dat het geen uitritconstructie (meer) is. Vroeger wel, nu enkel haaietanden. Maakt dat nog verschil?

En als er tegemoetkomend verkeer linksaf de Uiterweg in wil? Was hier eerder wel eens discussie over rechtdoor op zelfde weg met afbuigende voorrangsweg etc.
Offline Michiel
Pro
di 20 sep 2011, 21:25 Bericht 
Q schreef:
Vroeger wel, nu enkel haaietanden. Maakt dat nog verschil?

Dat je voorrang moet verlenen aan bestuurders..

Artikel 80

Haaietanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.
Offline geelhoed
Master
di 20 sep 2011, 21:33 Bericht 
Q schreef:

Stom, dat ik het überhaupt niet uit m'n hoofd weet, maar vanmiddag zag ik dat het geen uitritconstructie (meer) is. Vroeger wel, nu enkel haaietanden. Maakt dat nog verschil?

Ja. Dan hoef je voetgangers dus geen voorrang meer te verlenen maar komt artikel 18 (rechtdoor op dezelfde weg) ook weer in beeld.

Als jij alleen haaientanden hebt en geen B6 met afbuigende voorrang onderbord hoe moet jij dan weten dat je op een "zijtak" zit?
Precies, dat kun je niet. Jij hoeft verkeer dat jou tegemoet komt op dezelfde weg dus niet voor te laten. Maar dat verkeer heeft wel dat onderbord en denkt dus voorrang te hebben. Een zeer gevaarlijke situatie!
Offline bert65
Die hard
di 20 sep 2011, 21:55 Bericht 

Ik weet niet of met de herprofilering het zebrapad nog bestaat want ik ben er nog niet geweest. Als deze er nog is, kan je het probleem van de drukte en het oversteken van de kruising oplossen door van de fiets af te stappen en naar de oversteekplaats te lopen. Maak aanstalte om over te steken en alle bestuurders dienen je voor te laten gaa.
Probleem opgelost.
Online basgitaar
Master
wo 21 sep 2011, 2:19 Bericht 
bert65 schreef:
naar de oversteekplaats te lopen. Maak aanstalte om over te steken en alle bestuurders dienen je voor te laten gaa.

Wat je ook kan doen, is je moeilijk voortbewegen, dan hoef je daarvoor niet eens naar de zebra.
 [ 10 berichten ]