Pagina 1 van 1  [ 14 berichten ]
Offline flitspaal
Master
wo 14 dec 2005, 21:12 Bericht 

In Nederland wordt de rijsnelheid van het verkeer afgestemd op de heersende snelheidslimiet. Dat gebeurt door middel van snelheidscontroles.

In landen als de Verenigde Staten, en in Canada geschiedt vaak omgekeerd: de snelheidslimiet wordt afgestemd op de heersende snelheid van het verkeer. Dat is de zogeheten 85-percentiel regel. Als bijvoorbeeld op een weg 85 procent van de automobilisten 102 km/uur of minder snel rijdt, dan is 100 km/uur de meest realistische snelheidslimiet. Deze regel leidt volgens de onderzoekers tot het meeste begrip voor de maximumsnelheid en minder ongevallen. Nadeel is dat bij sommige snelheidsverhogingen mensen veel sneller zijn gaan rijden, hoewel dat tot de uitzonderingen behoort.

Hier zitten vast wel een aantal deskundigen. Ik ben wel benieuwd wat jullie mening is over de 85-percentiel regel als deze zou toegepast worden in Nederland. Zelf denk ik dat het een aardig systeem is, maar dat de snelheid van de verkeersstroom teveel verpest is door de indoctrinatie van de overheid.
Offline Smookey
FS medewerker
wo 14 dec 2005, 21:19 Bericht 
Onze geiten-wollen-sokken (shit, die draag ik ook graag) hebben een te grote vinger in de pap. De maatregelen die er nu zijn ingesteld hebben nauwelijks invloed op het milieu in de positieve zin, dit is op de A13 al aangetoond. Nu worden zomaar nog meer weggedeelten als 80-zone aangemerkt en de files schuiven naar achteren. De metingen wijzen uit dat het verkeer beter doorstroomt maar dat is enkel omdat men bang is voor de 100%-kans op een prent.

Laat onze beleidsmakers (=ambtenaren en niet de minister!!) nou eens wat verder over de grens kijken en niet proberen hier in Nederland het wiel opnieuw uit te vinden.

Ondertussen loopt Spee met een veer in zijn kont, hij kan handhaven waar de borden staan en haalt zoveel geld op dat hij in z'n eentje bijna het begrotingsgat kan dichten.

Laatst bijgewerkt door Smookey op wo 14 dec 2005, 21:20, in totaal 1 keer bewerkt
Offline drnomad
Master
wo 14 dec 2005, 21:19 Bericht 
In Nederland is in het verleden ook de 85 percentiel toegepast, denk aan het vaststellen van limieten in de bebouwde kom (50).

Tegenwoordig wordt er vaak van afgeweken, zoals 30km/u zones, 60km/u zones enz.

De percentiel opnieuw gaan toepassen wordt lastig, want de handhaving verstoort het beeld. Het percentiel gaat namelijk uit van de gemiddelde rijsnelheid als er geen limiet en handhaving zou zijn.

Het wordt dus een beetje moeilijk toepasbaar, om een 85 percentiel te bepalen, terwijl ze tegelijkertijd met flitsers juist de rijsnelheid omlaag proberen te brengen.

De 85 percentiel heeft wat mij betreft een menselijk gezicht. Het is dus ouderwets en uit de tijd. Kortom, ik ben er absoluut een voorstander van.
Offline Inkie
Nieuwkomer
wo 14 dec 2005, 21:22 Bericht 
Die 85% regel lijkt me een heel goed begin. :thumb:
Hoe lager de snelheden ingevoerd worden hoe meer irritatie en hoe groter de snelheids verschillen worden op de weg, want de meeste rijden echt geen 80km.
Kijk naar de trajecten van de 80km zones op de NL snelweg......
Over het algemeen juist meer file daardoor. :evil:

Den Haag mag die 85% rgel met ingang van 1 januari 2006 meteen invoeren :P
Offline Smookey
FS medewerker
wo 14 dec 2005, 21:43 Bericht 
Inkie: je hebt het verhaal van Nomad niet goed gelezen. Omdat er zoveel gecontroleerd wordt is er van een natuurlijke 85% geen sprake meer. Een maand lang geen controles en alleen metingen zou het beste zijn om die 85% te kunnen meten maar aangezien dit miljoenen kost aan niet te schieten foto's van overtreders met een minimale overschrijding zal dit nooit gebeuren.
Offline drnomad
Master
wo 14 dec 2005, 23:52 Bericht 
Aan de andere kant, lijkt het mij geen verkeerd idee om het te promoten.
Offline FlashLight
Pro
do 15 dec 2005, 16:54 Bericht 

Het zou opzich wel een heel goed plan zijn. En ik denk dat er niet eens zo gek veel veranderd. Snelheid op de snelweg van 120 naar 130/140 km/u. De 80 km/u stukken naar de 100. De meeste provinciale wegen blijven vaak wel 80, misschien hier en daar 100. 60 km/u zones worden weer 80 en 30 km/u zones blijven gehandhaafd... Zo zou ik het zien denk ik :)
Online Sandeman
FS medewerker
do 15 dec 2005, 17:26 Bericht 
FlashLight schreef:
Het zou opzich wel een heel goed plan zijn. En ik denk dat er niet eens zo gek veel veranderd. Snelheid op de snelweg van 120 naar 130/140 km/u. De 80 km/u stukken naar de 100. De meeste provinciale wegen blijven vaak wel 80, misschien hier en daar 100. 60 km/u zones worden weer 80 en 30 km/u zones blijven gehandhaafd... Zo zou ik het zien denk ik :)

Als iedereen zo zou rijden als de gemiddelde FS-er wel ja. Ik vrees alleen dat (mede door het huidige flitsbeleid) de mensen tegenwoordig te krampachtig rustig rijden, zodat dat je je daar wel eens flink op kon verkijken.
Offline Cent
Pro
do 15 dec 2005, 17:47 Bericht 
FlashLight schreef:

Ik weet het zo net nog niet. in de spits haal je op de A58 Tilburg-Eindhoven (zonder file) net de 90. Die paar auto's die buiten de spits wat harder rijden compenseren dat echt niet naar 120 (laat staan 140), dus dan zou daarom de hele weg naar Vmax 100 gaan?
Offline Mazda323
Die hard
do 15 dec 2005, 18:15 Bericht 

Dan zal ome Koos Spee *nu* een campagne moeten starten waarin hij aankondigt geheel 2006 niet zal controleren op snelheid. De gemiddelde snelheid zal dan langzaam klimmen (en het angst-zweet verdampen)
Juli/Augustus 2006 lijkt me dan een mooie peil-maand (goed weer/relatief rustig)
Offline hneel
Master
vr 16 dec 2005, 18:54 Bericht 
De vmax op snelwegen is eind jaren 80 toch ook van 100 naar 120 gegaan omdat niemand zich meer aan die 100 hield?

In die tijd had je nog geen snelheidscontroles.
Offline FlashLight
Pro
vr 16 dec 2005, 21:44 Bericht 

Sandeman schreef:
Als iedereen zo zou rijden als de gemiddelde FS-er wel ja. Ik vrees alleen dat (mede door het huidige flitsbeleid) de mensen tegenwoordig te krampachtig rustig rijden, zodat dat je je daar wel eens flink op kon verkijken.

Zat ik ook aan te denken. Moet je natuurlijk niet gaan controleren.
Het probleem is dat je het ook niet openlijk moet gaan aankondigen want dan trekken de maniakken los...
Offline Matthijs
Master
vr 16 dec 2005, 22:06 Bericht 

FlashLight schreef:
Zat ik ook aan te denken. Moet je natuurlijk niet gaan controleren.
Het probleem is dat je het ook niet openlijk moet gaan aankondigen want dan trekken de maniakken los...

Je kan toch agenten laten controleren op gevaarlijk rijgedrag. Zoals het eigenlijk altijd zou moeten gaan, ipv bermtoeristen neer te planten.
Offline Marten320TD
Master
za 17 dec 2005, 1:47 Bericht 
Ik vermoed dat de metingen en de statistieken voor deze regeling weer zodanig uitgevoerd zouden worden dat alle oorspronkelijk doorgevoerde snelheidsbeperkingen zouden blijven staan. Ok...... als kleine handreiking (en voor de propaganda) worden een paar wegen weer wat hoger ingeschaald, maar het gros blijft op de oorspronkelijk in de ivoren toren bedachte snelheid, en een aantal wegen word nog lager ingeschaald.

Verder is door koo$ snelheidsinquisitie kampioenlezend nederland dermate geintimideerd en geindoctrineerd dat mensen niet eens meer door DURVEN te (of kunnen??) rijden. Kortom: het idee is leuk, maar we mogen kiezen of we door de hond of de kat gebeten worden. Dat we gebeten worden staat vast.... maar we hebben er wel zelf voor gekozen.
 [ 14 berichten ]