Pagina 1 van 1  [ 19 berichten ]
Offline MofkaP
FS Juridisch
ma 10 aug 2009, 7:37 Bericht 
 
Belangrijkste afwijkende verkeersregels in Duitsland:

De uitrusting van het voertuig moet zijn aangepast aan de weersomstandigheden. In het bijzonder geldt dit voor de banden en antivries in het ruitenwisserreservoir; in de zomer op zomerbanden en in de winter op winterbanden.

Bij zicht minder dan 50m (door regen, sneeuw of mist) geldt een Vmax van 50km/h.

Met sneeuwkettingen bedraagt de Vmax 50km/h.

Combinaties langer dan 7m (auto + aanhanger) moeten een op wegen met een rijstrook voldoende afstand houden voor een inhaler om in te voegen.

Bubeko mag inhalen worden aangekondigd met een geluid- of lichtsignaal.

Ritsen bij vermindering of blokkering van een rijstrook is voorgeschreven.

Parkeren of stilstaan is verboden:
- op rotondes,
- 10m voor een verkeerslicht of voorrangsbord.

Parkeren is verboden:
- 15m van het bord bus of tramhalte,
- bij een andreaskruis van een spoorwegovergang (5m bibeko, 50m bubeko),
- binnen 5 meter van een kruising of uitritconstructies,
- op een smalle weg als geen drie meter rijbaanbreedte overblijft,
- bij een doorgetrokken streep als er geen drie meter breedte van de rijstrook overblijft.

Uit de auto stappen of langer dan drie minuten stilstaan = parkeren.
Parkeren mag alleen aan de rechterkant van de weg (in de rijrichting), behalve bij eenrichtingswegen.

Bij het verlaten van een erf (Verkehrsberuhigten Bereich) moet aan alle verkeer voorrang worden verleend.

Bij pech moeten zowel alarmlichten als veiligheidsdriehoek (100m) worden gebruikt.

Slepen mag niet op de autobahn (bij eerste gelegenheid verlaten); zowel het trekkende als gesleepte voertuig moeten alarmlichten voeren.
Op- en afritten maken geen deel uit van de autobahn; Vmax = 100km/h (wordt op gecontroleerd).
Voor motorfietsen met aanhanger geldt een Vmax van 60km/h.

Dimlicht overdag is voor motorrijders verplicht.

Mistachterlicht mag worden alleen worden gebruikt bij zicht minder dan 50m door mist (geen regen of sneeuwval). Mistlichten voor mogen bij verminderd zicht door mist, sneeuwval of regen.

Bij parkeren of stilstaan bubeko moet licht worden gevoerd.

Lijnbussen een schoolbussen die alarmlichten ontsteken mogen niet worden ingehaald. Staan ze bij een halte met alarmlichten dat mogen ze slechts stapvoets worden voorbijgereden (geldt ook voor de tegengestelde richting). Voertuigen moeten stoppen voor in- of uitstappende passagiers, ook als zij oversteken.

Het dragen van de veiligheidsgordel is niet verplicht bij achteruit rijden en stapvoets rijden op een parkeerplaats.

Gebruik van mobiele telefoon is alleen toegestaan als het voertuig stilstaat en de motor is uitgeschakeld.

Voetgangers en gehandicaptenvoertuigen op een zebrapad of fietsers op een oversteekplaats hebben voorrang.

Begrafenisstoeten en processieoptochten mogen niet worden doorbroken.

Voor voorrangsvoertuigen moet de weg worden vrijgemaakt.

Verkeersborden kunnen ook op de weg zijn aangebracht, die gelden dus ook.

Een sticker in een umwelt zone is verplicht.

Een doorgetrokken streep die de begrenzing van een rijstrook aangeeft mag niet worden overschreden. (Veel simpeler regel dan in NL.)

Richting aangeven voor het oprijden van een rotonde is verboden.

Offline djroadstar
Master
ma 10 aug 2009, 9:09 Bericht 
Avatar gebruiker
MofkaP schreef:
Combinaties langer dan 7m (auto + aanhanger) moeten een op wegen met een rijstrook voldoende afstand houden voor een inhaler om in te voegen.



:lol: als we collone rijden is dat soms best lastig omdat wij met 50m tussenruimte moeten rijden. vooral trekker-oplegger combinaties kunnen er dan niet tussen maar er zijn genoeg militairen die daar rekening mee houden

Offline Koekman
Die hard
ma 10 aug 2009, 13:23 Bericht 
 
MofkaP schreef:
Een sticker in een umwelt zone is verplicht.


Ook niet onbelangrijk: Je mag alleen in de Umweltzone rijden indien de kleur van je sticker overeenkomt met de op het bord aangegeven kleuren. (Ofwel het nummer op je sticker moet gelijk of lager zijn dan de op het bord aangegeven stickers).

Offline MarkyMark
Master
ma 10 aug 2009, 14:09 Bericht 
Avatar gebruiker
MofkaP schreef:
Gebruik van mobiele telefoon is alleen toegestaan als het voertuig stilstaat en de motor is uitgeschakeld.
Handsfree toch wel?

PS: is het niet handiger om het topic 'gewoon' Afwijkende verkeersregels in Duitsland t noemen? Dan blijft die logisch als hij 'sticky' gemaakt zou worden ...

Offline egeltjes
Master
ma 10 aug 2009, 17:15 Bericht 
Avatar gebruiker
MofkaP schreef:
Gebruik van mobiele telefoon is alleen toegestaan als het voertuig stilstaat en de motor is uitgeschakeld.


Dit is tenminste duidelijk. :kniktja: :kniktja:

Offline BLikent
Master
wo 12 aug 2009, 15:20 Bericht 
Avatar gebruiker
MofkaP schreef:
Voor motorfietsen met aanhanger geldt een Vmax van 60km/h.
Wat moet je hier nu mee, als je een Goldwing met aanhanger hebt.

Offline Michiel
Pro
wo 12 aug 2009, 18:53 Bericht 
Avatar gebruiker
MofkaP schreef:
Bij pech moeten zowel alarmlichten als veiligheidsdriehoek (100m) worden gebruikt.


Moet je ook geen geel hesje aandoen als je met pech op de vluchtstrook staat? Volgens mij heb ik het een keer gelezen dat het moest, maar ik weet het niet zeker.... :wink:

Offline Tammo
Die hard
wo 12 aug 2009, 19:04 Bericht 
Avatar gebruiker
Niet in Nederland. Is wel verplicht in België, Italië, Spanje, Portugal, Frankrijk en Oostenrijk

Offline tjappie (Guus)
Master
wo 12 aug 2009, 19:09 Bericht 
Avatar gebruiker
wat is de aanleiding van dit bericht????

Offline MofkaP
FS Juridisch
wo 12 aug 2009, 19:11 Bericht 
 
Ook verplicht in Noorwegen, Finland, Slowakije, Slovenië, Tsjechië, Hongarije, Kroatië, Montenegro (moet over de rugleuning van de bestuurdersstoel hangen), Luxemburg, Bulgarije en Roemenië.

In Portugal is het alleen verplicht voor Portugese voertuigen.

In Duitsland is het niet verplicht voor privé voertuigen, wel voor bedrijfsvoertuigen.

Offline WNS2.0D
Master
wo 12 aug 2009, 20:05 Bericht 
Avatar gebruiker
Wat ik me wel afvraag is in hoeverre je je aan inrichtings/uitrusting eisen moet houden. Is het niet zo dat dergelijke regels in een voertuigreglement staan en gelden zoals je in je eigen land uitgerust moet zijn? (winterbanden, ehbo kist, verplicht/verboden om jerrycan met brandstof bij je te hebben, drugs etc)


Dat verbod om voor een verkeerslicht stil te staan is dan wel weer grappig :)

Offline MofkaP
FS Juridisch
wo 12 aug 2009, 20:59 Bericht 
 
Dat hangt van het land af. Wat in het ene land een verkeersregel is, dat is in het andere land een voertuigeis.

B.v. een brandblusser is in België een voertuigeis die alleen voor Belgische voertuigen geldt.
In Oostenrijk is een verbandkist een verkeersregel.

In Nederland is minimum profieldiepte voor de banden van een motor 1,0mm; in de meeste landen is 1,6mm een verkeersregel die ook geldt voor Nederlandse motorfietsen.

Offline Brakefire
FS Getrouwd
wo 12 aug 2009, 22:43 Bericht 
Avatar gebruiker
MofkaP schreef:
Lijnbussen een schoolbussen die alarmlichten ontsteken mogen niet worden ingehaald. Staan ze bij een halte met alarmlichten dat mogen ze slechts stapvoets worden voorbijgereden (geldt ook voor de tegengestelde richting). Voertuigen moeten stoppen voor in- of uitstappende passagiers, ook als zij oversteken.


Deze weet geen enkele buitenlander.

Overigens mogen LKW's ook maar 60 buiten de kom. Daar irriteren zich ook veel buitenlanders aan, die het niet weten.

Een heel verschil met Ierland, waar ik vandaag wat rondgestuurd heb. Hier hebben de LKW's geen begrenzer en rijden ze gewoon 100 op de N wegen. :thumb:

Offline Tom
Master
do 13 aug 2009, 13:21 Bericht 
Avatar gebruiker
MofkaP schreef:
Belangrijkste afwijkende verkeersregels in Duitsland:

De uitrusting van het voertuig moet zijn aangepast aan de weersomstandigheden. In het bijzonder geldt dit voor de banden en antivries in het ruitenwisserreservoir; in de zomer op zomerbanden en in de winter op winterbanden.


De banden kwestie is een reeds veel besproken onderwerp, winterbanden zijn zover ik weet niet verplicht in Duitsland. Wel dien je in sommige gebieden sneeuwkettingen bij je te hebben.

Als je geen winterbanden op je auto hebt, kan dat in bepaalde omstandigheden wel tot een boete leiden en bij een ongeval in winterse omstandigheden op "slechte" banden kun je eerder aansprakelijk worden gesteld.

Offline feitelijk_oud
Master
do 13 aug 2009, 13:24 Bericht 
Avatar gebruiker
MofkaP schreef:
Richting aangeven voor het oprijden van een rotonde is verboden.


En op de rotonde zelf naar links?

Offline Cygnum
Die hard
do 13 aug 2009, 13:34 Bericht 
Avatar gebruiker
Ook niet.

Ook een leuke: het is verboden om zonder benzine op de Autobahn te stranden.

Offline Bussloo
Master
do 13 aug 2009, 13:52 Bericht 
Avatar gebruiker
MofkaP schreef:
Gebruik van mobiele telefoon is alleen toegestaan als het voertuig stilstaat en de motor is uitgeschakeld.


Bron? Geldt dit alleen voor de bestuurder?

Offline MofkaP
FS Juridisch
do 13 aug 2009, 13:57 Bericht 
 
Bussloo schreef:
Geldt dit alleen voor de bestuurder?

Wat dacht je zelf?
Voor de passagiers op de achterzitplaatsen?

Offline MofkaP
FS Juridisch
do 13 aug 2009, 19:06 Bericht 
 
O ja, de bron:

Straßenverkehrs-Ordnung (StVO) in der Fassung des Inkrafttretens vom 09.04.2009.
Letzte Änderung durch: Fünfundvierzigste Verordnung zur Änderung straßenverkehrsrechtlicher Vorschriften vom 26. März 2009
Bundesgesetzblatt Jahrgang 2009 Teil I Nr. 18 S. 734, ausgegeben zu Bonn am 08. April 2009.

 [ 19 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar: