Pagina 1 van 2  [ 76 berichten ]
Offline Roaddevil
Die hard
zo 20 feb 2011, 13:33 Bericht 

Ik weet niet of dit als 'spam' gezien wordt, maar gezien de diverse discussies hier wil ik jullie ook graag uitnodigen mee te discussiëren op mijn website: http://www.verplichtverlicht.nl

Via de website wil ik graag mensen verzamelen die voorstander zijn van verplichting om uiteindelijk een vuist te kunnen maken naar Den Haag.
Offline Grande
Master
zo 20 feb 2011, 13:35 Bericht 
En waarom zou het verplicht moeten worden?
Offline classpool
Master
zo 20 feb 2011, 13:35 Bericht 
Ik hou niet zo van regeltjes die dingen verplichten :schudnee:
Offline Robin2
Master
zo 20 feb 2011, 13:36 Bericht 

Verlichting? Verplicht rood licht op de wallen? Fietslicht? Achteruitrijlichten? 's Nachts of altijd?

Waar heb je het over?
Offline Grande
Master
zo 20 feb 2011, 13:37 Bericht 
Als je op de link klikt zie je dat het over voertuig verlichting gaat.
Welke voertuigen wordt dan weer niet verteld.
Offline Roaddevil
Die hard
zo 20 feb 2011, 13:39 Bericht 

Grande schreef:

Omdat er in situaties waar het ECHT nodig is (zwaar bewolkt weer, regen, mist enz. ) er TE veel zijn die zonder (juiste) verlichting rijden.
Er is namelijk een categorie mensen die te dom of eigenwijs is om ze dit aan het verstand te krijgen. Verplichten is dan de enige oplossing.
Dagrijlichten zijn naar mijn mening niet voldoende aangezien veel automobilisten die een auto met deze techniek rijden niet meer bewust nadenken bij het voeren van verlichting op momenten dat het WEL nodig is.

Maar ik zou zeggen, kom op het forum je voors en tegens uitten en discusieer mee.
Offline Robin2
Master
zo 20 feb 2011, 13:45 Bericht 

Een heel forum over één onderwerp. Het is nogal wat.
Offline red devil1
Master
zo 20 feb 2011, 13:47 Bericht 
:zzz: :zzz: :zzz: :zzz: :zzz: :zzz: :zzz: volgens mij moeten alle nieuwe auto's vanaf 2011 al dagrijverlichting hebben. europees regeltje :roll:
Offline Roaddevil
Die hard
zo 20 feb 2011, 13:50 Bericht 

Citaat:
volgens mij moeten alle nieuwe auto's vanaf 2011 al dagrijverlichting hebben. europees regeltje

Ja, en dat is naar mijn idee NIET voldoende. Vandaar.
Offline zwolle
Weet de weg
zo 20 feb 2011, 13:53 Bericht 

Misschien wel leuk om hier een poll van te maken, wie rijdt er overdag met dimlichten.
Offline Schep
Master
zo 20 feb 2011, 13:59 Bericht 
Roaddevil schreef:
Ja, en dat is naar mijn idee NIET voldoende. Vandaar.

Mensen die geen verlichting voeren in een auto met dagrijlampen zouden dat zonder dagrijlampen ook niet doen. Dan toch liever de verplichte DRL's, blijft het remlicht ook nog goed zichtbaar. Werkt in Canada ook al enige decenia...

Daarnaast moeten auto's hun lampen aanzetten zodra er ruiten gewist worden, kan prima gekoppeld worden aan de regensensor of gewoon het pookje van de ruitenwisser. Mijn Chrysler uit 2001 deed dat al (geen regensensor, als mijn ruitenwissers 6 seconden aan stonden sprong het licht aan), lijkt me dat de overige merken dat ook best kunnen fixen.

Zonde van de hosting trouwens, die discussie barst nu gewoon hier los :lol:
Offline Mr.D
Die hard
zo 20 feb 2011, 14:03 Bericht 

classpool schreef:
Ik hou niet zo van regeltjes die dingen verplichten

:thumb:
Offline red devil1
Master
zo 20 feb 2011, 14:21 Bericht 
zwolle schreef:
overdag met dimlichten
nou ik vind stadslichtjes voldoende
Offline Guppenklup
Master
zo 20 feb 2011, 14:22 Bericht 
Ik gebruik gewoon mijn verstand. Kunnen héél weinig regeltjes tegenop :lol: :thumb:
Offline basgitaar
Master
zo 20 feb 2011, 14:24 Bericht 
Roaddevil schreef:
Omdat er in situaties waar het ECHT nodig is (zwaar bewolkt weer, regen, mist enz. ) er TE veel zijn die zonder (juiste) verlichting rijden.
Er is namelijk een categorie mensen die te dom of eigenwijs is om ze dit aan het verstand te krijgen. Verplichten is dan de enige oplossing.

Is al verplicht.

Schep schreef:
Daarnaast moeten auto's hun lampen aanzetten zodra er ruiten gewist worden

Onzin. Als ik overdag even een viezigheidje van mijn ruit wil ruitenwisseren, verplicht niemand mij om daar verlichting bij te voeren. Hoeft ook niet.

Wat een betuttelingsvoorstel, de regels zijn prima zoals ze zijn.
Offline umpire
FS medewerker
zo 20 feb 2011, 14:25 Bericht 
Roaddevil schreef:

Je vergeet nog een categorie :wink:

En dat is de categorie mensen die BLINDELINGS vertrouwt op de lichtautomaat van hun auto :x :x
"Oh, verlichting niet aan :o :o Mijn lichtautomaat doet ze niet aan dus het is buiten licht genoeg" :[ :[
Offline Guppenklup
Master
zo 20 feb 2011, 14:27 Bericht 
Ik rijd in NL standaard met dimlicht trouwens 8)

Nieuwe regels zijn trouwens helemaal niet nodig. Figuren die nu als zombies onverlicht in grijze gebakjes met hevige regenval rijden kunnen al aangepakt worden. Dat het niet gebeurt is een ander verhaal.
Offline umpire
FS medewerker
zo 20 feb 2011, 14:31 Bericht 
Guppenklup schreef:
Ik rijd in NL standaard met dimlicht trouwens 8)

Waarschijnlijk doen wij, zoals wel vaker, zo ongeveer precies hetzelfde :lol:

Instappen, portier sluiten, gordel om, motor starten, dimlicht aan en wegrijden
Offline Robin2
Master
zo 20 feb 2011, 14:35 Bericht 

Staat bij mij standaard aan en gaat vanzelf uit.
Offline basgitaar
Master
zo 20 feb 2011, 14:36 Bericht 
Guppenklup schreef:
Ik rijd in NL standaard met dimlicht trouwens

In het buitenland niet dan? Mag het niet overal?
Offline egeltjes
Master
zo 20 feb 2011, 14:43 Bericht 
Grande schreef:

Ik zie geen verschil in een regel die "iets verplicht" en een regel die "het tegenovergestelde verbied".
Offline Schep
Master
zo 20 feb 2011, 14:52 Bericht 
basgitaar schreef:
Onzin. Als ik overdag even een viezigheidje van mijn ruit wil ruitenwisseren, verplicht niemand mij om daar verlichting bij te voeren. Hoeft ook niet.

Ik zeg dat dat technisch moet. En daarnaast moeten de ruitenwissers in mijn auto 6 seconden in de intervalstand of hoger (dus niet eenmalig wissen) staan, voordat d lampen aan gaan. Is een mooie oplossing en door zelf aan het knoppie te klooien kan ik ze ook gewoon nog uitzetten.
Offline NooitTeSnel
Master
zo 20 feb 2011, 15:15 Bericht 
Robin_v_G schreef:
Staat bij mij standaard aan en gaat vanzelf uit.

Bij mij ook, lichtsensor niet in gebruik, gewoon knopje op "altijd aan" en gaat langzaam uit bij uitstappen en op slot doen.

Zeker in harde regen vind ik het altijd erg storend als mensen zonder licht rijden. Dan heb je dus niet begrepen dat je licht er niet alleen is om zelf te zien, maar ook om gezien te worden.
Offline Grande
Master
zo 20 feb 2011, 15:38 Bericht 
Heb altijd licht aan...gewoon standaard verlichting...staat standaard aan en gaat automatisch uit als ik mijn motor afzet.
mist verlichting bij zicht <50 meter.
Offline ElNino
Respect
zo 20 feb 2011, 16:44 Bericht 
Mijn Xenon-pitten branden altijd. Tegen de tijd dat ze vervangen moeten worden ben ik geen bestuurder meer, ik heb geen idee hoe lang xenonlampen over het algemeen mee gaan. Ik heb ook geen idee hoeveel extra verbruik het veroorzaakt als ze altijd aanstaan, maar vindt het zelf een prettig idee als mensen op tijd zien in hun spiegels dat er een auto op hoge snelheid nadert. Geeft ze de tijd om normaal naar rechts te gaan.
Offline Quaresma7
Die hard
zo 20 feb 2011, 16:49 Bericht 
Tja leuk onderwerp.. Omdat ik meestal behoorlijk boven de V-max rijdt, zet ik mijn auto verlichting altijd aan op de snelweg.. Je bent dan echt beter zichtbaar voor het overig verkeer.. In landen zoals Oostenrijk en Hongarije is het ook verplicht dacht ik.. :thumb:
Offline umpire
FS medewerker
zo 20 feb 2011, 17:16 Bericht 
ElNino schreef:
maar vindt het zelf een prettig idee als mensen op tijd zien in hun spiegels dat er een auto op hoge snelheid nadert. Geeft ze de tijd om normaal naar rechts te gaan.

Dan moeten er geen gele kentekenplaten op de auto zitten die jij nadert. Anders is de kans groot dat je het kunt schudden :x
Offline Maserati Teun
FS medewerker
zo 20 feb 2011, 18:40 Bericht 
Ik rij dal sinds de beginjaren 70 dag en nacht met verlichting aan.
Offline WimLex
Master
zo 20 feb 2011, 19:03 Bericht 
Ik laat de keuze van wel of geen verlichting voeren afhangen van:
- autokleur
- licht/schemer/donker buiten
- wel/geen regen/spray
- type weg (A/N/stad)
- wel/geen bomen/bos naast de weg

Het valt mij namelijk regelmatig op dat een auto met dimlicht aan slecht zichtbaar is tov een auto zonder verlichting aan.
Offline WimLex
Master
zo 20 feb 2011, 19:06 Bericht 
Schep schreef:
Ik zeg dat dat technisch moet. En daarnaast moeten de ruitenwissers in mijn auto 6 seconden in de intervalstand of hoger (dus niet eenmalig wissen) staan, voordat d lampen aan gaan. Is een mooie oplossing en door zelf aan het knoppie te klooien kan ik ze ook gewoon nog uitzetten.

In de auto van mijn vader zit een regensensor, daar kan je de wisserhendel ALTIJD in de wiswas stand zetten zonder dat de wissers gedurende een hele dag ook maar 1 wisbeweging maken (als het niet regent).
Dat zou in jou redenatie inhouden dat de verlichting in die gevallen dus "onnodig" de hele dag branden.
Offline Roaddevil
Die hard
zo 20 feb 2011, 22:31 Bericht 

Verlichting brand nóóit onnodig. Het is gewoon een stukje veiligheid: Zien maar vooral gezien ! worden.
Offline Robin2
Master
zo 20 feb 2011, 22:33 Bericht 

Mooi, en nu? Daar hoeft toch geen heel forum voor opgezet te worden?

Verder alle lof voor je inzet hoor.
Offline WimLex
Master
zo 20 feb 2011, 22:34 Bericht 
Roaddevil schreef:
vooral gezien ! worden.
WimLex schreef:
Het valt mij namelijk regelmatig op dat een auto met dimlicht aan slecht zichtbaar is tov een auto zonder verlichting aan.
Offline Jemigdepemig
Respect
zo 20 feb 2011, 22:37 Bericht 
@WimLex;
Interessante stelling; In welke situaties (juist bij zon op autowegen?)
Ik heb nl. verlichting standaard aan.
Leuk als je in België rijdt met dimlichten overdag, gaat iedereen naar je knipperen alsof je iets vergeten bent. ('s lands wijs, 's lands...)
Offline WimLex
Master
zo 20 feb 2011, 22:42 Bericht 
Jemigdepemig schreef:
@WimLex;
Interessante stelling; In welke situaties (juist bij zon op autowegen?)
Ik heb nl. verlichting standaard aan.

Mijn ervaring is (als ik me goed herrinner) dat als de zon ergens tussen linksachter en rechtsachter een personenauto zit de verlichting van het voertuig ervoor zorgt dat het gecamoefleerd word tov de zon.
Een auto zonder verlichting aan herken je dan sneller vanwege de schaduw (lees: gebrek aan licht)
Offline feitelijk
Master
zo 20 feb 2011, 22:45 Bericht 
red devil1 schreef:
volgens mij moeten alle nieuwe auto's vanaf 2011 al dagrijverlichting hebben.

Maar je hoeft het niet te voeren.
En niet alle nieuwe, alleen auto's die vanaf 2011 typegoedkeuring aanvragen.
Offline Ducantoni
Master
ma 21 feb 2011, 2:53 Bericht 
Ik ben tegen, het maakt dat motorrijders daardoor weer een stuk minder zichtbaar worden. De meesten van deze categorie weggebruikers schakelde uit eigen beweging al het licht in, juist om op te vallen tussen alle vierwielers.
Daarnaast jaag je het brandstofverbruik de hoogte in en is de groep klassiekerrijders hier ook niet blij mee. (met name zij die een gelijkstroomdynamo aaan boord hebben)
Offline feitelijk
Master
ma 21 feb 2011, 5:58 Bericht 
Ducantoni schreef:
Ik ben tegen, het maakt dat motorrijders daardoor weer een stuk minder zichtbaar worden.

Onzin. Uit onderzoek blijkt dat men motorrijders juist beter ziet. http://www.swov.nl/rapport/factsheets/n ... et_mvo.pdf
Offline Dave-R
Die hard
ma 21 feb 2011, 8:49 Bericht 
feitelijk schreef:
Ducantoni schreef:
Ik ben tegen, het maakt dat motorrijders daardoor weer een stuk minder zichtbaar worden.

Onzin. Uit onderzoek blijkt dat men motorrijders juist beter ziet. http://www.swov.nl/rapport/factsheets/n ... et_mvo.pdf

Dat bedoelt die niet. hij bedoelt als alle auto's met verlichting gaan rijden dan vallen de motoren weer minder op omdat die vrijwel altijd met verlichting rijden.

Maar ben het als motorijder niet mee eens hoor. ik zie graag wat mij tegemoed komt. dus lampjes aan gaarne! :kniktja:
Offline Graaigraag schorem
Master
ma 21 feb 2011, 8:51 Bericht 

Ik ben voor een verplichting, omdat opa en oma dan pas ook overdag hun lichten aan zullen doen. Alleen ben ik er tegen dat het meteen als melkkoe gebruikt zal worden om boetes te schrijven. Al met al: tsja...
Offline feitelijk
Master
ma 21 feb 2011, 8:53 Bericht 
Dave-R schreef:
Dat bedoelt die niet. hij bedoelt als alle auto's met verlichting gaan rijden dan vallen de motoren weer minder op omdat die vrijwel altijd met verlichting rijden.

En dat is dus wat het onderzoek tegenspreekt.
Offline Dave-R
Die hard
ma 21 feb 2011, 9:13 Bericht 
ja zie het nu overheen gelezen. :-?

zie trouwens veel staan geschat bv tussen 2 a 20 procent.
He wat zo kan je wel heel makenlijk onderzoek doen :x
Ook over tegenstrijdige onderzoeken die eerder zijn geweest. Waarscheinlijk beviel het resultaat niet dus doen ze het nog maar eens over totdat het wel in het straatje past. :roll:
Offline feitelijk
Master
ma 21 feb 2011, 9:19 Bericht 
Ja hoor. :aai:
Offline Ducantoni
Master
ma 21 feb 2011, 16:08 Bericht 
Leuk ja, onderzoek uitgevoerd in een labaratorium.
Ofwel, die mensen (proefpersonen) zijn alerter omdat ze weten dat er iets van hen verlangd wordt.
Kijk een aantal afleveringen van blik op de weg en zie hoe onopvallend motorrijders soms toch nog zijn (deels hun eigen schuld)

Overigens heeft een aantal motorrijders hier ook al weer iets op bedacht; ze rijden met grootlicht overdag..
Offline egeltjes
Master
ma 21 feb 2011, 16:16 Bericht 
Ducantoni schreef:
Overigens heeft een aantal motorrijders hier ook al weer iets op bedacht; ze rijden met grootlicht overdag..

In principe geen bezwaar mee, bij mij.
Hoe zichtbaarder, hoe beter. :kniktja: :kniktja:
Offline Schep
Master
ma 21 feb 2011, 16:30 Bericht 
WimLex schreef:
Dat zou in jou redenatie inhouden dat de verlichting in die gevallen dus "onnodig" de hele dag branden.

Neuh hoor, onnodige verlichting bestaat mijns inziens niet.
Overigens doet 'ie het bij mij precies zoals jij omschrijft. Ook regensensor.
Offline Grande
Master
ma 21 feb 2011, 17:01 Bericht 
Ducantoni schreef:

Zolang het niet verblind boeit het me niet...maar tussen de file door met groot licht?
Offline Robin2
Master
ma 21 feb 2011, 17:13 Bericht 

Als je tussen een file doorrijdt met groot licht zie ik niet of er nog een motor achteraan komt, bijvoorbeeld.
Offline feitelijk
Master
ma 21 feb 2011, 19:51 Bericht 
Ducantoni schreef:
Leuk ja, onderzoek uitgevoerd in een labaratorium.

Ach ja, ook de literatuur referenties doorgenomen?
Offline garco
Master
ma 21 feb 2011, 20:14 Bericht 
Ik snap niet wat mensen hier tegen kunnen hebben. Iedereen is gewoon veel zichtbaarder voor de ander.
In Denemarken en misschien nog wel meer landen is het gewoon verplicht.
Snel invoeren hier zou ik zo zeggen.
 [ 76 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende