Postingstijd interval gedetecteerd van 104.2 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 2 van 2  [ 86 berichten ]
Offline DidbeZ
Master
di 01 maart 2011, 11:05 Bericht 
Knooppunt Azelo van Hengelo richting Amsterdam gaat ook niet goedkomen met 120...
Offline OlympiaA
Nieuwkomer
di 01 maart 2011, 13:39 Bericht 

Citaat:
De borden bij knooppunt Waterberg als je van de A12 naar de A50 gaat zijn weer veranderd. Het is nu helemaal bijzonder met al die borden. Voordat je de bocht in gaat mag je 70km/h bij nat wegdek. Halverwege de bocht staan er borden dat je er 90km/h bij nat wegdek What's next?

Goh laat ik ze nu in januari al gezet hebben
Offline DidbeZ
Master
di 01 maart 2011, 14:24 Bericht 
OlympiaA schreef:
Goh laat ik ze nu in januari al gezet heben

Ik heb ze deze week toch pas echt voor het eerst gezien (de 70 km/h borden dan). Die van 90 km/h staan er inderdaad al een tijdje.
Offline OlympiaA
Nieuwkomer
di 01 maart 2011, 14:27 Bericht 

Dat kan maar de 70 borden hebben we een dag van tevoren gezet
en daarna pas s'nachts de 90
Offline DidbeZ
Master
di 01 maart 2011, 14:34 Bericht 
Dan begin ik toch sterk aan mijn waarnemingsvermogen te twijfelen. Zal dan wel te maken hebben met het rijden op de automatische piloot. Rijdt het stuk 5x per week heen en terug.

Heeft die snelheid te maken met de staat van de weg (niet stroef genoeg)?
Offline A4
Master
di 01 maart 2011, 16:41 Bericht 
Ik rij daar ook dagelijks en heb de 70-borden pas deze week voor 't eerst gezien :roll:
Offline OlympiaA
Nieuwkomer
di 01 maart 2011, 16:57 Bericht 

Ja ligt aan het slechte wegdek vandaar 70 en 90
Offline just me
Master
di 01 maart 2011, 17:06 Bericht 
OlympiaA schreef:
Dat kan maar de 70 borden hebben we een dag van tevoren gezet
en daarna pas s'nachts de 90

Dan zijn de borden daar verplaatst, maar de situatie is toch echt anders dan vorige week. Ik neem aan dat je bij RWS werkt, jullie het wegdek inspecteren, vervolgens zelf inschatten welke snelheid veilig is en er borden neerzetten?
Offline OlympiaA
Nieuwkomer
wo 02 maart 2011, 7:19 Bericht 

Ik werk niet bij maar voor RWS.
En wij doen alleen maar alles in opdracht van RWS.
Zij maken uit hoe of wat.
Offline Masterdam
Master
wo 02 maart 2011, 7:57 Bericht 
DidbeZ schreef:
Dan begin ik toch sterk aan mijn waarnemingsvermogen te twijfelen. Zal dan wel te maken hebben met het rijden op de automatische piloot. Rijdt het stuk 5x per week heen en terug.

Spookrijden mag dus niet.
Offline bernardo A.
Master
wo 02 maart 2011, 8:38 Bericht 

Dus als ik het goed begrijp is een weg met oud asfalt gevaarlijk en moet de Vmax terug naar 90. En omdat nieuw asfalt glad is moet de Vmax ook terug naar 90 als het asfalt vervangen is.
Daar zijn we dan mooi klaar mee.

V.w.b. de BRD. In Nederland gebruiken we overwegend Zoab wat water afvoert. In Duitsland wordt dit zelden gebruikt, waardoor er meer water ligt op een natte rijbaan en passerende auto's meer water opspatten. Dat zijn dus totaal andere -en onvergelijkbare- omstandigheden.
Offline NooitTeSnel
Master
wo 02 maart 2011, 12:35 Bericht 
In Duitsland gaan ze uit van enige verantwoordelijkheid bij de bestuurder. In Nederland timmeren we alles zo veel mogelijk dicht met regeltjes, omdat de helft van onze bevolking ongeveer net zo goed kan rijden als een blinde chimpansee.
Offline Jeroen87
Die hard
wo 02 maart 2011, 12:40 Bericht 

In Duitsland zie je ook om de haverklap borden met een snelheidsbeperking bei nasse.

Op het OWN is het daar tegenwoordig nog erger als in Nederland qua snelheden. 100-90-80-70-50 en dat allemaal afwisselend waardoor je soms amper weet hoe snel je mag.
Offline NooitTeSnel
Master
wo 02 maart 2011, 12:47 Bericht 
Jeroen87 schreef:
100-90-80-70-50 en dat allemaal afwisselend waardoor je soms amper weet hoe snel je mag.

Daar zit een systeem in, ze remmen verkeer af voor kruispunten/zijwegen, zodat er minder ongevallen door voorrangsfouten zijn (één van de grootste veroorzakers van ernstige verkeersongevallen). Ik vind in ieder geval in Duitsland de combinatie wegbeeld + snelheidslimiet altijd vrij logisch en ik merk dat ik daar ook begin te remmen als er bijvoorbeeld op de autobahn een bord 90 staat, terwijl ik in Nederland inmiddels 20km lange stukken "wegwerkzaamheden" redelijk negeer.
Offline viffer
Master
wo 02 maart 2011, 15:40 Bericht 

NooitTeSnel schreef:
Ik vind in ieder geval in Duitsland de combinatie wegbeeld + snelheidslimiet altijd vrij logisch en ik merk dat ik daar ook begin te remmen als er bijvoorbeeld op de autobahn een bord 90 staat, terwijl ik in Nederland inmiddels 20km lange stukken "wegwerkzaamheden" redelijk negeer.

Die wegwerkzaamheden weten ze in Duitsland anders ook behoorlijk te sarren hoor. Hoevaak ik daar niet een stuk van ettelijke kilometers heb gereden terwijl er niet gewerkt werd en de snelheid tot 60 terug gebracht werd...
Offline hneel
Master
do 10 maart 2011, 8:35 Bericht 
Het kan nog erger: vanochtend 70 km/u bij de haringvlietbruggen ivm harde wind. :[
Wel weer hartverwarwarmend om te zien dat werkelijk niemand zich daar aan hield.
Offline A4
Master
do 10 maart 2011, 8:47 Bericht 
GertJan schreef:
Die wegwerkzaamheden weten ze in Duitsland anders ook behoorlijk te sarren hoor. Hoevaak ik daar niet een stuk van ettelijke kilometers heb gereden terwijl er niet gewerkt werd en de snelheid tot 60 terug gebracht werd...

Idd, zitten we hier te klagen over ons achterlijke beleid, maar in Dui is het minimaal zo erg, wellicht nog erger. "80 bei nässe" en binnen de wegwerkzaamheden vaak onrealistische limieten waar men zich ook nog eens met militaire precisie aan houdt. Om de haverklap bij iets minder asfalt of een op- of afritje 130km/u. Om nog maar niet te spreken over het grote aandeel 'middenstrookrijders' en toenemende aantal slecht spiegelende fossielen die hun wagen met 110 naar links gooien als jij met 200 aan komt vegen.
Nee, ook in Duitsland is het vette er wel vanaf.
Offline DaPeet
Die hard
wo 22 jun 2011, 14:45 Bericht 
Even een schopje, maar op de A50 Arnhem - Apeldoorn gaat het nou helemaal nergens meer over. Iets van 4 of 5 stukken met max. 90 al dan niet bij nat wegdek. Staat er bordje max. 90 km/h onderbord 1700 meter, staat 20 meter daarachter een bord einde 90 en stuk verderop dus nog een keer einde 90...??

Op andere plek staat er max. 90 km/h, vlak daarna borden spitsstrook open max. 100 km/h en stuk daarna weer einde 90 km/h.

Mag dat allemaal maar zo? Een grote puzzel maken en je moet het zelf maar uitzoeken?
Offline Mikkie
Master
wo 22 jun 2011, 15:13 Bericht 
Daar klopt inderdaad geen hout van. Ik reed er van 't weekend langs en kon er geen chocola van maken, dus ben maar mooi met 120+ doorgekacheld.
NooitTeSnel schreef:
Daar zit een systeem in, ze remmen verkeer af voor kruispunten/zijwegen, zodat er minder ongevallen door voorrangsfouten zijn (één van de grootste veroorzakers van ernstige verkeersongevallen). Ik vind in ieder geval in Duitsland de combinatie wegbeeld + snelheidslimiet altijd vrij logisch en ik merk dat ik daar ook begin te remmen als er bijvoorbeeld op de autobahn een bord 90 staat, terwijl ik in Nederland inmiddels 20km lange stukken "wegwerkzaamheden" redelijk negeer.
Dat heb ik in Duitsland zo langzamerhand ook niet meer. Onderweg naar Berlijn genoeg bizarre limieten tegengekomen... van onbegrensd naar 100, zit je op 100 na stukje, mag je weer onbegrensd. Echt, een limiet voor een stukje van 800 meter ofzo :fp:. Dat gebeurde me iets te vaak, dus tegenwoordig knal ik ook daar vaak door. Bubeko is het een ander verhaal, daar weet je dat 70 bijna altijd een kruispunt betekent en regelmatig ook een flitskast.
Offline DaPeet
Die hard
wo 22 jun 2011, 15:15 Bericht 
Mikkie schreef:
Daar klopt inderdaad geen hout van. Ik reed er van 't weekend langs en kon er geen chocola van maken, dus ben maar mooi met 120+ doorgekacheld.

Dat was mijn idee ook :-)
Offline NooitTeSnel
Master
wo 22 jun 2011, 15:16 Bericht 
Mikkie schreef:
Bubeko is het een ander verhaal, daar weet je dat 70 bijna altijd een kruispunt betekent en regelmatig ook een flitskast.

Dat vind ik dus een prima uitvinding, duidelijk wat je kunt verwachten en goed om het aantal slachtoffers van voorrangsfouten te beperken (en volgens mij is dat nog steeds doodsoorzaak nr 1)
Offline A4
Master
wo 22 jun 2011, 15:18 Bericht 
DaPeet schreef:
Mag dat allemaal maar zo? Een grote puzzel maken en je moet het zelf maar uitzoeken?

Ja het is wat daar. Ik snap er de ballen van en ik moet je zeggen; eigenlijk interesseert het me ook weinig :lol: CC staat daar op 140 en ze zoeken het maar uit.
Offline Scaniafan
Master
wo 22 jun 2011, 15:23 Bericht 
DidbeZ schreef:
Voorlopig gaat 120-130 nog steeds prima in die bocht...

Behalve als steunpunt Wolfheze vlak achter je rijdt :boos:
Offline DidbeZ
Master
wo 22 jun 2011, 15:50 Bericht 
Scaniafan schreef:
Voorlopig gaat 120-130 nog steeds prima in die bocht...

Wat heeft steunpunt Wolfheze daar van te zeggen dan? Vmax bij nat wegdek geldt toch niet als het droog is? En wat is nat.....
Offline A4
Master
wo 22 jun 2011, 16:12 Bericht 
DidbeZ schreef:
En wat is nat.....

Idd, nogal een relatief begrip. Al biedt zo'n onderbord natuurlijk wel een mogelijk om iemand een keer ouderwets wat aan te smeren. Als namelijk de heren KLPD-ers/VROS-ers het vinden, nou maak dan je borst maar nat als Jan met de pet zijnde.
Offline misgeslagen plank
Eendagsvlieg
wo 22 jun 2011, 16:31 Bericht 

Om het nog makkelijker te maken zijn er dus ook nog eens 2 versies. De meeste die je tegenkomt zijn de borden met '''bij nat wegdek'', maar kwam laatst ook de versie ''bij regen'' tegen.
Hier zit dus ook nog weer verschil in. Want het wegdek is meestal nog nat, nadat het gestopt is met regenen. Maar dat hoef ik niet uit te leggen natuurlijk :wink:
Online Sandeman
FS medewerker
wo 22 jun 2011, 16:36 Bericht 
En wat iemand anders "regen" vindt, vind ik vaak gewoon wat natte wind...
Offline kippenborst
Master
wo 22 jun 2011, 16:40 Bericht 
ik heb me laten vertellen (via-via, maar google gaf geen uitsluitsel) dat het vooral komt omdat de wegenbouwers veel augiet perforiet (of hoe je het ook typt) in de toplaag gebruikten om een bepaalde ruwheid te genereren. dit lukte aanvankelijk ook maar de ruwheid kan nu niet meer gegarandeerd worden (na ?? jaar)
en dus kan het zo zijn dat remwegen verlengt worden en dat de snelheid daardoor verlaagd meot worden.

Maar dit is wat ik me heb laten vertellen op een feestje met de nodige drankjes, maar klonk wel aannnemelijk.
Offline NooitTeSnel
Master
wo 22 jun 2011, 16:44 Bericht 
Ik interpreteer nat wegdek op zo'n bordje altijd als "wegdek waarvan je kunt zien dat er water op ligt" dat is dus bij ZOAB bijna nooit, maar bij ander asfalt soms wel. Ook zonder bordjes kan je natuurlijk gewoon zelf nadenken en bij water op de weg langzamer rijden, hoewel zelf nadenken als bestuurder eigenlijk niet meer mag :x
Offline Guppenklup
Master
wo 22 jun 2011, 16:52 Bericht 
kippenborst schreef:
en dus kan het zo zijn dat remwegen verlengt worden en dat de snelheid daardoor verlaagd meot worden.

Als je je puur op het verkeer richt, hoef je zelden tot nooit te remmen op de snelweg. Anticiperen en zo
Offline djidee
Master
wo 22 jun 2011, 16:57 Bericht 
Bij de overgang van Zoab naar oud asfalt is zo'n bordje soms wel handig, vooral op de A7 tussen boerakker en leek.. Stevige regen, niets aan het handje, en dan komt dat oude spul, inclusief spoorvorming en erg slechte waterafvoer... Bordjes 90 indien regen, maar met die buien van laatst ging de auto bij 80 op de rechterbaan nog aquaplannen als je op die spoorvorming kwam...
Offline kippenborst
Master
do 23 jun 2011, 7:53 Bericht 
Guppenklup schreef:
Als je je puur op het verkeer richt, hoef je zelden tot nooit te remmen op de snelweg. Anticiperen en zo

ja en dat is wat het gros niet kan. En dus om zichzelf in te dekken doen ze dit.
ik zie het dan ook altijd als een advies. (behalve als ik iets zie glinsteren in de berm)
Offline NooitTeSnel
Master
do 23 jun 2011, 19:09 Bericht 
Guppenklup schreef:
Als je je puur op het verkeer richt, hoef je zelden tot nooit te remmen op de snelweg.

Ik las dit gister en dacht "echt waar?" dus ik heb vandaag op de heenweg, afspraak heen+terug en terugweg eens opgelet hoe vaak ik in die 4 stukken snelweg eigenlijk rem. En je hebt inderdaad helemaal gelijk :D de enige keren remmen zijn voor mensen die geen richting aan geven (en niet kijken) en voor een paar flitspalen.
Offline DidbeZ
Master
vr 24 jun 2011, 8:39 Bericht 
A4 schreef:
nou maak dan je borst maar nat als Jan met de pet zijnde

Blijft de vraag: Wat is nat....
Offline RucphenNB
Master
vr 24 jun 2011, 8:43 Bericht 
Spring eens in de lokale visvijver.

Goed, als je op de kant klimt en je voelt aan je kleren, dat is nat. :wink:
Offline DidbeZ