Pagina 1 van 2  [ 86 berichten ]
Offline Stefan-
Master
wo 23 feb 2011, 15:06 Bericht 
Waarom schieten de laatste maanden de borden 'vmax 90 -> bij nat wegdek / bij regen' ineens uit de grond? Wie heeft dat verzonnen?

Kunnen we ineens niet meer normaal rijden met een beetje regen?

Het valt me echt op dat dit de laatste maanden echt gigantisch aan het toenemen is. Op de A10 staat zelfs een bord voor 200 meter. Ongelooflijk.

Iemand enig idee naar het idee hier achter? Is hier door de overheid over gecommuniceerd, of besluit iemand maar gewoon dat max 90 bij regen een normale snelheid is?
Offline Wimpster
Die hard
wo 23 feb 2011, 15:07 Bericht 

Inderdaad, valt mij ook op. Op de A12 en A4 kom je er wel wat tegen.
Is dit uberhaupt te handhaven? Wanneer is een wegdek 'nat'?
Offline Dikke Dakduif
Master
wo 23 feb 2011, 15:09 Bericht 
Claim cultuur? Wellicht zijn een paar ambtenaartjes bang dat ze niet ingedekt zijn wanneer het op een stukje versleten wegdek mis gaat. Verklaart ook die onzin op de A28 tussen A'foort en utreg.
Offline djee
Master
wo 23 feb 2011, 15:30 Bericht 
Stefan- schreef:
Kunnen we ineens niet meer normaal rijden met een beetje regen?

Konden "we" dat dan :fp:
3 spetters en heel Nederland massaal op de rem.
Offline Stefan-
Master
wo 23 feb 2011, 15:42 Bericht 
djee schreef:
3 spetters en heel Nederland massaal op de rem.

Dat vind ik opzich best wel meevallen eigenlijk.
Offline A4
Master
wo 23 feb 2011, 15:51 Bericht 
Is op de A50 Apeldoorn - Arnhem en vice versa ook. RWS is zich aan het indekken voor als het een keer mis gaat idd.
Niks van aan trekken en met 140 doortetteren :woop:
Offline DaPeet
Die hard
wo 23 feb 2011, 16:05 Bericht 
Dikke Dakduif schreef:
Claim cultuur? Wellicht zijn een paar ambtenaartjes bang dat ze niet ingedekt zijn wanneer het op een stukje versleten wegdek mis gaat.

Tja, dat krijg je dan als mensen al gaan lopen janken dat een steentje tegen de auto is geslagen. Laat staan als ze van de weg glijden door wat regen...
Offline Duckmaster55
Nieuwkomer
wo 23 feb 2011, 16:08 Bericht 

Dikke Dakduif schreef:
Claim cultuur? Wellicht zijn een paar ambtenaartjes bang dat ze niet ingedekt zijn wanneer het op een stukje versleten wegdek mis gaat. Verklaart ook die onzin op de A28 tussen A'foort en utreg

Dat het wegdek bij regen glad wordt (en RWS zich wil indekken) is één reden, maar nu is het ook zonder nat wegdek max. 90.
Reden voor de snelheidsverlaging (op dit traject tenminste) zijn de voorgenomen werkzaamheden. RWS wil nu al het verkeer manen om rustiger te rijden zodat ze dit ook tijdens de werkzaamheden blijven doen (omdat men het dan al gewend is).
Offline DaPeet
Die hard
wo 23 feb 2011, 16:11 Bericht 
Duckmaster55 schreef:
Dat het wegdek bij regen glad wordt (en RWS zich wil indekken) is één reden, maar nu is het ook zonder nat wegdek max. 90.
Reden voor de snelheidsverlaging (op dit traject tenminste) zijn de voorgenomen werkzaamheden.

Ik hoorde vandaag op Q-music dat ze er ook aan het flitsen waren (staat ook hier op de site trouwens). Da's toch helemaal smerig? (als ze dan op 90 controleren in ieder geval)
Offline Stefan-
Master
wo 23 feb 2011, 16:21 Bericht 
Duckmaster55 schreef:
Reden voor de snelheidsverlaging (op dit traject tenminste) zijn de voorgenomen werkzaamheden. RWS wil nu al het verkeer manen om rustiger te rijden zodat ze dit ook tijdens de werkzaamheden blijven doen (omdat men het dan al gewend is).
Wat een ontzettende bullshit.

Maak dan gelijk het hele land overal 80. :duh:
Offline Duckmaster55
Nieuwkomer
wo 23 feb 2011, 16:47 Bericht 

ik kan me eigenlijk wel in de gedachte vinden (ik heb dan ook wel wat meer in-sideinformatie dan de meesten hier).

Wegdek is ter plaatse al lange tijd slecht, dat merkt iedereen.
Paar maanden gelden mocht je er nog gewoon 120.
Daarna paar maanden bij nat wegdek 90. Daar kunnen de bestuurders zich wel iets bij voorstellen met dat wegdek (hoewel niet veel mensen zich hier aan hielden)
Nu mag je bij normale omstandigheden nog 90. Dit is dan nog maar een kleine stap voor de bestuurders.
In die paar maanden is het wegdek echt niet zo veel slechter geworden dat je boven de 90 in een slip raakt.

Als tijdens de werkzaamheden de rijbanen versmallen en de snelheid nog steeds op 90 ligt, dan vinden bestuurders dit minder erg dan dat ze altijd nog 120 mochten en opeens maar 90 mogen (hoopt RWS te merken).
Offline Maserati Teun
FS medewerker
wo 23 feb 2011, 19:18 Bericht 
Stefan- schreef:
Iemand enig idee naar het idee hier achter?

Stille gewenning. :fp: :fp:

Voorbeeld. A28 Utrecht - Amersfoort was 120 km/u; toen kwamen er borden met 90 km/u bij nat wegdek; nu is de hele route Vmax=90km/u.

Ik gok dat het nog een jaar of 5 duurt, maar dan kunnen we weer met paard en wagen over de autoSNELwegen galopperen.
Offline Guppenklup
Master
wo 23 feb 2011, 19:22 Bericht 
Duckmaster55 schreef:

Zelden heb ik zo'n kromme redenatie gehoord :fp: De limieten in dit land behoren al tot de sloomste in de wereld.
Offline Walker
Master
wo 23 feb 2011, 19:23 Bericht 
Duckmaster55 schreef:
Wegdek is ter plaatse al lange tijd slecht, dat merkt iedereen.

Onzin, wegdek is niets mis mee.

Duckmaster55 schreef:
Als tijdens de werkzaamheden de rijbanen versmallen en de snelheid nog steeds op 90 ligt, dan vinden bestuurders dit minder erg dan dat ze altijd nog 120 mochten en opeens maar 90 mogen (hoopt RWS te merken).

Site van Rijkswaterstaat schreef:
A28: onderzoek naar wegverbreding tussen Utrecht en Amersfoort
Gereed: verwachting 2012

Tussen Utrecht en Amersfoort staat het verkeer regelmatig vast omdat de A28 niet berekend is op zoveel weggebruikers. Dit leidt tot langere reistijden voor de weggebruiker. In de planstudie A28 Utrecht - Amersfoort werkt Rijkswaterstaat aan een oplossing om de doorstroming op korte termijn te verbeteren.

Rijkswaterstaat pakt de verkeersdrukte aan door op de A28 tussen Utrecht en Amersfoort extra rijstroken en spits- en weefstroken aan te leggen. Hiermee bereiken we:

* een betere doorstroming van het verkeer.

Dit traject is een project uit de Spoedaanpak, waarin 30 knelpunten in Nederland versneld worden aangepakt.

> Alle doelen en resultaten
Planning

* Begin 2011: Ontwerp-wegaanpassingsbesluit ter inzage
* Najaar 2011: Wegaanpassingsbesluit ter inzage
* 2010 ? 2012: Uitvoeren onderhoud en voorbereiding aanleg spits- en rijstroken
* Eind 2012: Openstellen rijstroken

En vooral iedere dag cashen door de KLPD ter hoogte van Leusden / Amersfoort Zuid. :dood:
Offline FocusWagon
Die hard
wo 23 feb 2011, 20:10 Bericht 
Duckmaster55 schreef:

Dus eerst een limiet die nergens op slaat, waardoor een groot deel zich er niets van aantrekt, en dan opeens een limiet die wel zin heeft, maar een groot deel denkt "HHmm, was al tijden voor niks 90, zal nu ook wel niks aan de hand zijn..."

En ik denk altijd bij die bordjes "bij nat wegdek"
Citaat:
Oh, di's niet nat hoor, hooguit een beetje erg vochtig O:)
Offline A4
Master
wo 23 feb 2011, 20:11 Bericht 
En toch heeft duckmaster ergens een punt voor wat betreft de staat vh wegdek. Ook ik beschik over wat 'inside information' en het is bijvoorbeeld op de A50 wel degelijk het geval dat de deklaag begint te slijten en hierom is de snelheid bij regen teruggebracht. Dat het wat overdreven is; oké mee eens. Maar het is wel degelijk zo.
Offline NooitTeSnel
Master
wo 23 feb 2011, 20:16 Bericht 
Stefan- schreef:
Op de A10 staat zelfs een bord voor 200 meter.

Ok, jij wint.. Ik had er een van 250 meter :wink:

http://www.flitsservice.nl/phpBB/verkeersbeleid/borden-puinhoop-a10-90-100-of-120-t65794.html
Offline flitspaal
Master
wo 23 feb 2011, 21:26 Bericht 

Frankrijk heeft een (niet goed te handhaven) limiet van 110 km/uur bij regen, maar Nederland moet natuurlijk weer overdrijven.
Offline Quaresma7
Die hard
wo 23 feb 2011, 21:31 Bericht 
DaPeet schreef:
(als ze dan op 90 controleren in ieder geval)

Dat kan volgens mij helemaal niet?

Als het halverwege de controle opeens begint met regenen of als het stopt met regenen.. O:)
Offline Lucky1
Master
wo 23 feb 2011, 22:06 Bericht 
Miss Lucky1 reed zondag op de A50 langs de borden en ging prompt van het gas toen ze 90 zag staan. :fp: :fp: (nee, het was droog !!)
Offline red devil1
Master
wo 23 feb 2011, 22:28 Bericht 
nieuw asfalt is glad bij regen. Om ongelukken te voorkomen geldt een lagere Vmax :roll:
Offline Mr. Rob
Die hard
wo 23 feb 2011, 22:41 Bericht 

Ik zeg: die smerige Rijkswaterstaat zit er achter. Die zelfde Rijkswaterstaat die sinds een jaar of wat rijstroken afkruist wanneer er een auto met een lekke band in de berm staat. Die zelfde Rijkswaterstaat die bij windkracht 1,5 70 km/u op bruggen aankruist. En ook diezelfde Rijkswaterstaat die op zondagmiddag, enige dag in de week dat we fileloos zouden moeten kunnen kennen cruisen, de A4 half wegkruist "omdat het zo druk is bij de Idea en er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan".
Offline Tento
Master
wo 23 feb 2011, 22:52 Bericht 
Viel me idd deze week ook al op, op veel plekken, soms om maar een paar honderd meter... doe wat aan het asfalt denk ik dan.... :woop:
Offline Guppenklup
Master
wo 23 feb 2011, 23:35 Bericht 
Zolang je gewoon 130 rijdt is er niks aan de hand :fp:
Offline Ascension
Master
do 24 feb 2011, 0:25 Bericht 
Ben benieuwd hoe ze dit willen handhaven. Volgens mij kent de wegenverkeerswet geen definitie van een nat wegdek. Kortom, wanneer is het wegdek juridisch gezien nat? Als het keihard regent? Als er wat waterdruppeltjes zijn te ontdekken op de weg?
Offline ikinks
Master
do 24 feb 2011, 7:21 Bericht 
Onze Oosterburen kennen het begrip 'bei Nässe'. RWS speelt leentjebuur?

Citaat:
Das Zusatzschild "Bei Nässe" ist dann wirksam und gültig, wenn die gesamte Fahrbahn einen Wasserfilm aufweist. Voraussetzung ist also eine deutliche Nässe der gesamten Fahrbahn. (BGHSt 27 318 = NJW 78 652). Wenn die Fahrbahn nur feucht oder stellenweise naß ist, sind die Voraussetzungen nicht erfüllt (Ha VRS 53 220).

Afbeelding
Offline Masterdam
Master
do 24 feb 2011, 7:26 Bericht 
red devil1 schreef:
nieuw asfalt is glad bij regen.

Nieuw asfalt is per definitie gladder. Dus inderdaad ook bij regen.
Offline red devil1
Master
do 24 feb 2011, 7:33 Bericht 
Masterdam schreef:
Nieuw asfalt is per definitie gladder. Dus inderdaad ook bij regen.

jeps, maar ik heb de borden alleen zien staan bij nieuwe stukken asfalt. Verder nergens
Offline djidee
Master
do 24 feb 2011, 7:42 Bericht 
A7 tussen Leek en Hoogkerk staan ze ook op het oude niet zoab asfalt... Bij motregen :dag: , gewoon doorblazen (wel binnen M nog).

Echter, als het stevig regent, dan heb je op dat oude asfalt (hobbelig, af en toe een verzakking en forse spoorvorming) aquaplanning zo te pakken. 1x dat de auto bij de overgang Zoab -> oud asfalt bij 80 al een zwieper kreeg (had de snelheid er al uit, ken het stuk), maar even verderop stond een Leon achterstevoren in de vangrail, die zich wel had laten verrassen....

Dus ja, deze zijn wel terecht, al zou je dat eigenlijk zelf goed moeten kunnen inschatten... Maar we zijn wat verwend met al het zoab... Dat oude asfalt (incl spray van voorgangers) zijn we niet meer gewend...
Offline DidbeZ
Master
do 24 feb 2011, 8:59 Bericht 
Ik zie de borden iedere dag op de A50 tussen Apeldoorn en Arnhem (en 's middags weer terug). Ik vroeg me al af of dit te handhaven is? Wat is 'nat'?

En een onderbord mag toch alleen een uitzondering aangeven? Een beetje buitenlander kan denken: "Je mag hier normaal 90, tenzij het wegdek nat is?"

Feitelijk weet volgens mij hoe dit zit.
Offline Masterdam
Master
do 24 feb 2011, 9:19 Bericht 
DidbeZ schreef:
En een onderbord mag toch alleen een uitzondering aangeven?

Of bijvoorbeeld een beperking. En de snelheidsbeperking wordt beperkt. Namelijk slechts geldig bij nat wegdek.
Offline wildplasser
Pro
do 24 feb 2011, 9:27 Bericht 
Citaat:
Ik gok dat het nog een jaar of 5 duurt, maar dan kunnen we weer met paard en wagen over de autoSNELwegen galopperen.

Het zal wel draven worden.
Galopperen is veels te gevaarlijk. :kniktja:
Offline DaPeet
Die hard
do 24 feb 2011, 9:30 Bericht 
Quaresma7 schreef:
DaPeet schreef:
(als ze dan op 90 controleren in ieder geval)

Dat kan volgens mij helemaal niet?

Als het halverwege de controle opeens begint met regenen of als het stopt met regenen.. O:)

Het gaat hier (A27) erom dat de onderborden met "bij nat wegdek" zijn weggehaald en dus alleen de borden met max. 90 zijn blijven staan...
Offline Jack Bauer
Master
do 24 feb 2011, 13:25 Bericht 

Als ik bij knp Amstel de A2 oprij staan er ineens "tijdelijke" borden met "einde 90". Terwijl ik geen bord met Vmax 90 heb gezien daarvoor. Alleen de bestaande bebording met 70voor de verbindingsboog A10 -> A2 (komende vanaf Watergraafsmeer) en Vmax 100 na de boog.

Ik heb ook het idee dat er erg slordig met bebording omgesprongen wordt door aannemers die met wegwerkzaamheden bezig zijn wat betreft het opruimen ervan.
Online Marten320TD
Master
do 24 feb 2011, 13:35 Bericht 
Wellicht is "nat" als de controleur of RWS ambtenaar er een keer overheen geniesd heeft. :boos:
Offline meranto
Master
do 24 feb 2011, 14:16 Bericht 
DidbeZ schreef:
Ik zie de borden iedere dag op de A50 tussen Apeldoorn en Arnhem (en 's middags weer terug). Ik vroeg me al af of dit te handhaven is? Wat is 'nat'?

En een onderbord mag toch alleen een uitzondering aangeven? Een beetje buitenlander kan denken: "Je mag hier normaal 90, tenzij het wegdek nat is?"

Feitelijk weet volgens mij hoe dit zit.
Van dexter79 heb ik gehoord dat een onderbord alleen meer rechten mag geven. Dus als er 90 met een onderbord "bij nat wegdek" staat (als dat als zodanig gedefinieerd staat in het BABW naar ik meen), dan betekent dat dat je 90 mag als het nat is, en automatisch de geldende limiet als het niet nat is.
Offline viffer
Master
do 24 feb 2011, 14:23 Bericht 

Een onderbord kan de geldigheid van het bovenhangend bord alleen maar beperken, niet uitbreiden.
Offline Stefan-
Master
do 24 feb 2011, 15:57 Bericht 
Jack Bauer schreef:
Als ik bij knp Amstel de A2 oprij staan er ineens "tijdelijke" borden met "einde 90". Terwijl ik geen bord met Vmax 90 heb gezien daarvoor.

Die was mij idd ook al opgevallen :')
Offline NooitTeSnel
Master
vr 25 feb 2011, 0:13 Bericht 
Jack Bauer schreef:
Als ik bij knp Amstel de A2 oprij staan er ineens "tijdelijke" borden met "einde 90". Terwijl ik geen bord met Vmax 90 heb gezien daarvoor. Alleen de bestaande bebording met 70voor de verbindingsboog A10 -> A2 (komende vanaf Watergraafsmeer) en Vmax 100 na de boog.

Klopt, viel mij ook op. Denk dat je op het kleine stukje vanaf het tankstation (wat voor ons dus van links invoegd) misschien 90 mag?

Nog een leuke, net na het 100 bord bij de oprit Maarssen (einde N230) staat een bord "einde snelheidsbeperkingen" die staat daar omdat er voor nog ergens 70 ofzo staat, maar heft dus effectief de 100 gelijk weer op :D
Offline Azes
Die hard
za 26 feb 2011, 11:01 Bericht 
Lucky1 schreef:
Miss Lucky1 reed zondag op de A50 langs de borden en ging prompt van het gas toen ze 90 zag staan. (nee, het was droog !!)

Of het iedere keer ML1 was kan ik niet beoordelen, maar dit heb ik helaas al vaak kunnen constateren op het bewuste A50 stuk..
Levensgevaarlijk zo'n plotsklapse aankondiging, het bord zien ze wel, maar de tekst eronder niet of als ze er pas dichtbij zijn. (en ook nog goede ogen hebben..)

:koffie:
Offline Red-Bull
Pro
za 26 feb 2011, 11:55 Bericht 

Duckmaster55 schreef:
Daarna paar maanden bij nat wegdek 90. Daar kunnen de bestuurders zich wel iets bij voorstellen met dat wegdek (hoewel niet veel mensen zich hier aan hielden)

Blijkbaar interesseerde de bestuurders dat wegdek dus ff niet....
Oftewel: onnodig dat 90 km.
Offline Guppenklup
Master
za 26 feb 2011, 12:39 Bericht 
Jack Bauer schreef:

Ik heb ook het idee dat er erg slordig met bebording omgesprongen wordt door aannemers die met wegwerkzaamheden bezig zijn wat betreft het opruimen ervan.

Diezelfde situatie doet zich ook voor op de A10 vanaf afslag Volendam op de binnenring. De borden 100 zijn overplakt met zwart tape, en 100 m verderop staat einde 90. Dus, de Vmax is daar 120 O:) Daarna weer twee stukken van 90. Het eerste bord met 100 komt pas vlak voor de Zeeburgertunnel, dus NA de flitskast bij Durgerdam. Ik had gisteren bijna de neiging me te laten flitsen met 110, gewoon om die ambtenaren eens flink te zieken. En mijn VD3000 heeft alles opgenomen :kniktja:
Offline egeltjes
Master
za 26 feb 2011, 13:14 Bericht 
Guppenklup schreef:
Diezelfde situatie doet zich ook voor op de A10 vanaf afslag Volendam op de binnenring. De borden 100 zijn overplakt met zwart tape, en 100 m verderop staat einde 90. Dus, de Vmax is daar 120 O:) Daarna weer twee stukken van 90. Het eerste bord met 100 komt pas vlak voor de Zeeburgertunnel, dus NA de flitskast bij Durgerdam. Ik had gisteren bijna de neiging me te laten flitsen met 110, gewoon om die ambtenaren eens flink te zieken. En mijn VD3000 heeft alles opgenomen :kniktja:

Zijn er foto's van? :honger: :honger:

Hoeven nog niet gepubliseerd te worden hiero, maar ik hoop dat er dan wel foto's beschikbaar zullen zijn als ze een keer nodig zijn. :kniktja:
Offline NooitTeSnel
Master
za 26 feb 2011, 13:23 Bericht 
Guppenklup schreef:
Diezelfde situatie doet zich ook voor op de A10 vanaf afslag Volendam op de binnenring. De borden 100 zijn overplakt met zwart tape, en 100 m verderop staat einde 90. Dus, de Vmax is daar 120 Daarna weer twee stukken van 90. Het eerste bord met 100 komt pas vlak voor de Zeeburgertunnel, dus NA de flitskast bij Durgerdam. Ik had gisteren bijna de neiging me te laten flitsen met 110, gewoon om die ambtenaren eens flink te zieken. En mijn VD3000 heeft alles opgenomen

Ik ook! Precies dat stuk bedoelde ik hier: http://www.flitsservice.nl/phpBB/verkeersbeleid/borden-puinhoop-a10-90-100-of-120-t65794.html

Zou je het filmpje voor me in een redelijk overdraagbaar format kunnen gieten?
Offline wagnas
Pro
ma 28 feb 2011, 14:55 Bericht 

Dat is een stukje Duitsland in Nederland.;) We gaan de goede kant op, spoedig al een aantal 130 borden (zoals er ook velen in Duitsland staan). Volgende stap is al die 80 uit de matrixborden. Daarna bij de grensovergang de max snelheid van 130 in adviessnelheid veranderen.

P L A N K E N ! :thumb:
Offline Guppenklup
Master
ma 28 feb 2011, 15:03 Bericht 
egeltjes schreef:
Hoeven nog niet gepubliseerd te worden hiero, maar ik hoop dat er dan wel foto's beschikbaar zullen zijn als ze een keer nodig zijn.

Ik heb de videobeelden veilig gesteld. Van een aantal situaties heb ik stills kunnen maken.
NooitTeSnel schreef:
Zou je het filmpje voor me in een redelijk overdraagbaar format kunnen gieten?

Ik kan het omzetten naar avi.
Offline BLikent
Master
ma 28 feb 2011, 19:51 Bericht 
wagnas schreef:
P L A N K E N !

Ja dat zou bij een oude volkswagenbus zijn.
Gelukkig gaat mijn auto sneller dan 130 bij planken 8)
Offline just me
Master
ma 28 feb 2011, 20:00 Bericht 
De borden bij knooppunt Waterberg als je van de A12 naar de A50 gaat zijn weer veranderd. Het is nu helemaal bijzonder met al die borden. Voordat je de bocht in gaat mag je 70km/h bij nat wegdek. Halverwege de bocht staan er borden dat je er 90km/h bij nat wegdek :nah: What's next?
Offline DidbeZ
Master
di 01 maart 2011, 9:06 Bericht 
just me schreef:
De borden bij knooppunt Waterberg als je van de A12 naar de A50 gaat zijn weer veranderd. Het is nu helemaal bijzonder met al die borden. Voordat je de bocht in gaat mag je 70km/h bij nat wegdek. Halverwege de bocht staan er borden dat je er 90km/h bij nat wegdek What's next?

Dat viel mij vanochtend ook al op! Ben heel benieuwd waar de nog meer mee komen. Voorlopig gaat 120-130 nog steeds prima in die bocht...
Offline Guppenklup
Master
di 01 maart 2011, 11:01 Bericht 
DidbeZ schreef:
Dat viel mij vanochtend ook al op! Ben heel benieuwd waar de nog meer mee komen. Voorlopig gaat 120-130 nog steeds prima in die bocht...

Dat geldt voor de meeste bochten bij knooppunten. Alleen de bocht van de A10 naar de A1 vanuit de binnenring neem ik maar met 100 (f)
 [ 86 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende