Pagina 1 van 1  [ 14 berichten ]
Offline Maserati Teun
FS medewerker
zo 27 nov 2005, 12:08 Bericht 
VVD komt met eigen Deltaplan voor vervoer

door Joost Ruempol

DEN HAAG, zondag
Regeringspartij VVD legt een bom onder de nota mobiliteit van minister Karla Peijs (Verkeer en Waterstaat) voor de Nederlandse wegen en het openbaar vervoer. VVD-Kamerlid Pieter Hofstra vindt de plannen van Peijs zwaar onvoldoende.
De VVD komt daarom met een eigen Deltaplan voor de autosnelwegen en het openbaar vervoer. Zo moeten de belangrijkste snelwegen in ons land, zoals A1, A2 en A4 meer rijstroken krijgen en moet het veel makkelijker worden om een stuk asfalt aan te leggen.
Gaat minister Peijs niet aan de slag met deze voorstellen van de VVD, dan zal de partij de nota mobiliteit, waarin de verkeers en vervoerplannen tot 2020 opgesomd staan, mogelijk naar de prullenbak verwijzen.
Hofstra verwijt de CDA-minister dat er te weinig concrete ideeën staan in de nota mobiliteit. „Peijs heeft veel te weinig ambitie”, meent de liberaal. Hofstra eist dat de verkeersminister voor 1 juli 2006 met een actieplan komt voor de snelwegen en het openbaar vervoer.
De hoeveelheid geld die nu beschikbaar is tot 2020, ruim 80 miljard, moet anders gebruikt worden. Hofstra vindt dat de beschikbare financiële middelen niet in verhouding staan tot de groei die het verkeer de komende jaren doormaakt. „Daarom moet er vanaf 2010 extra geld bij.” Dit geld moet bijvoorbeeld uit de aardgasbaten komen of uit de opbrengsten van de toekomstige kilometerheffing.

In de nota mobiliteit, die morgen in de Tweede Kamer besproken wordt, legt Peijs haar visie neer voor verkeer en vervoer voor de komende vijftien jaar. De verkeersminister wil dat in 2020 zo’n 95 procent van de reizigers op tijd op de plaats van bestemming aankomt. Hofstra voorspelt dat dit door de vele files die ons land blijven teisteren onmogelijk wordt. „Het wordt nog erger”, zo verzekert de VVD’er.
„Het kan toch niet zo zijn dat wij in dit land enkele jaren bezig zijn met de aanleg van een klein stukje asfalt.” De VVD wil dat de regels voor nieuwe baanvakken opgeschoond worden. Het probleem van de slechte luchtkwaliteit wordt volgens Hofstra fors minder door de ontwikkeling van steeds schonere motoren. Nu wordt extra asfalt nog tegengehouden door strenge milieuregels.

Bron = abonnee gedeelte

Eens even kijken of de VVD Karla Peijs op de knieen kan krijgen.
Offline lobotm
Master
zo 27 nov 2005, 12:13 Bericht 
Voor het eerst een positief geluid bij de VVD heb ik ze daar jarenlang voor gesteund ??
Offline R
Master
zo 27 nov 2005, 12:14 Bericht 
Goh! en dan niet als verkiezingstunt?
De timing is wel erg goed!

Trouwens, het is weer zomertijd lijkt het, Dave!
De klok staat een uur vooruit.
Offline Marc 325i Coupe
Master
zo 27 nov 2005, 12:16 Bericht 

Precies, klinkt positief alleen het extra geld vind ik iets apart. Ze doen het nu voorkomen of dat geld op andere plaatsen gehaald moet worden, terwijl er (als ik me niet vergis) per jaar iets van 20 miljard wordt opgehaald aan houderschapbelasting etc. Dat verdelen over 14 jaar geeft je al 280 miljard ipv genoemde 80.

Iemand de concrete cijfers bij de hand ?

Maar verder....ben ik erg benieuwd !
Offline Brakefire
FS Getrouwd
zo 27 nov 2005, 12:21 Bericht 
Hoorde ik Peter R de Vries dit niet al een maand of wat geleden roepen?

Nouja, wie het roept maakt me ook niet uit, als er nu eindelijk maar eens iets gebeurt!

Enne, @R: Tijd moet je zelf aanpassen... in je profiel.
Offline Matthijs
Master
zo 27 nov 2005, 12:27 Bericht 

Citaat:
Daarom moet er vanaf 2010 extra geld bij.” Dit geld moet bijvoorbeeld uit de aardgasbaten komen of uit de opbrengsten van de toekomstige kilometerheffing.

Was positief verrast tot ik dit stukje las. Dit betekend namelijk dat de lasten van de kilometerheffing hoger moeten zijn dan de lasten voor de automobilist nu. Kortom: zelfs de VVD pleit voor een ordinaire belastingverhoging.
Offline Worf
Master
zo 27 nov 2005, 12:49 Bericht 
R schreef:
Goh! en dan niet als verkiezingstunt?
De timing is wel erg goed!

Dat weet ik niet. In maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. En de VVD wil natuurlijk even de aandacht van dat kleine cisisje dat ze in de gelederen hebben afeleiden
Offline R
Master
zo 27 nov 2005, 13:37 Bericht 
Ik bedoelde de timing met de files van deze week, is het een heet onderwerp voor de verjaardagen.

En de tijd in de berichtjes staat ook weer goed; zo gaat het overal goed mee komen, behalve met het NL verkeersbeleid dan he.. :evil:
Offline Warmaster
Master
zo 27 nov 2005, 15:17 Bericht 
Citaat:
VVD komt met eigen Deltaplan voor vervoer

Eerst zien dan geloven, de VVD zit al vele jaren in de regering en al die tijd hebben ze bitter weinig gedaan voor de automobilist.
Offline drnomad
Master
zo 27 nov 2005, 15:23 Bericht 
Fastmatti schreef:
Citaat:
Daarom moet er vanaf 2010 extra geld bij.” Dit geld moet bijvoorbeeld uit de aardgasbaten komen of uit de opbrengsten van de toekomstige kilometerheffing.

Was positief verrast tot ik dit stukje las. Dit betekend namelijk dat de lasten van de kilometerheffing hoger moeten zijn dan de lasten voor de automobilist nu. Kortom: zelfs de VVD pleit voor een ordinaire belastingverhoging.

Dit hoeft niet. KM-heffing is bedoeld om de kaarten te herschudden. Het kan best zo zijn dat na invoering van de KM-heffing er meer geld naar asfalt gaat, dan naar OV, om eens wat te noemen. Van de 16 mjd aan opbrengsten uit verkeer, gaat er momenteel maar 5 mjd naar verkeer.
Offline egeltjes
Master
zo 27 nov 2005, 17:50 Bericht 
Waar ken ik die term eigenlijk van. "Deltaplan voor Vervoer"
Offline OlieTankeR
Master
zo 27 nov 2005, 18:06 Bericht 

http://www.d66.nl/news/item/Schouw%20wi ... /2807?mid=

deze?

april 2004...
Offline egeltjes
Master
zo 27 nov 2005, 18:12 Bericht 
Neij, meer van iemand van zo'n 4 jaar geleden (Najaar 2001 ??). Toen Nederland-Mobiel nog een kans had bij de Verkiezingen.
Offline Matthijs
Master
ma 28 nov 2005, 11:35 Bericht 

drnomad schreef:
(...)
Dit hoeft niet. KM-heffing is bedoeld om de kaarten te herschudden. Het kan best zo zijn dat na invoering van de KM-heffing er meer geld naar asfalt gaat, dan naar OV, om eens wat te noemen. Van de 16 mjd aan opbrengsten uit verkeer, gaat er momenteel maar 5 mjd naar verkeer.

Ik wil nog best geloven dat de partijen denken dat de kaarten opnieuw geschud worden, maar ik geloof er niks van dat dit ook daadwerkelijk gebeurd. Er is de afgelopen 30 jaar al geen geld geweest voor nieuwe/verbeterde infrastructuur dus waarom zou dat nu wel gebeuren?

Ik ben er voor 99% van overtuigd dat de kilometerheffing gemiddeld genomen nadelig is.
 [ 14 berichten ]