Pagina 1 van 1  [ 17 berichten ]
Offline snovvdog
Master
zo 13 nov 2011, 6:54 Bericht 
Hallo,

Zoals de titel zegt, wanneer ben je een bestuurder volgens de wet ?

Citaat:
f. bestuurder van een motorvoertuig:
1. hij die het motorvoertuig bestuurt of
2. voor zover het betreft een motorvoertuig voor het besturen waarvan een rijbewijs AM, B, C, D of E, is vereist en dat is voorzien van een dubbele bediening, hij die rijonderricht geeft of toezicht houdt in het kader van een vanwege de overheid ingesteld onderzoek naar de rijvaardigheid, niet zijnde een onderzoek als bedoeld in artikel 131, eerste lid, van de wet;
g. bestuurders: alle weggebruikers behalve voetgangers;

Oké.

Maar dieper:
Citaat:
bestuurders: alle weggebruikers behalve voetgangers;
Een weggebruiker is een persoon die deelneemt aan het verkeer op de openbare weg.

Citaat:
Een bestuurder is in het verkeer iemand die een vervoersmiddel bestuurt.

Wat verstaan ze onder een voertuig besturen ? Wat verstaan ze onder ''deelnemen aan het verkeer'' ? Wanneer bestuur ik mijn auto ?

Ben ik een bestuurder als :
1: Ik stilsta met draaiende motor op de bestuurdersstoel ?
2: Ik zit op de bestuurdersstoel met de sleutels in acc stand voor de radio ?
3: Ik zit op de bestuurdersstoel met de sleutels in mijn zak maar ik slaap bijvoorbeeld ?
4: Ik zit op de passagiersstoel met de motor aan ?
5: Ik zit op de passagiersstoel met de sleutels in acc stand ?
6: Ik zit op de passagiersstoel met de sleutels in mijn zak ?

Mijn vraag komt ivm. dit artikel:
http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-somerset-15675623

Samenvat: Iemand in het VK kreeg 6 maanden rijverbod omdat hij slapend werd aangetroffen op een parkeerplaats in zijn auto en weigerde te blazen omdat hij niet had gereden.

Ik vraag me af of dit in Nederland kan...

Ook met bellen achter het stuur, ik probeer te begrijpen waarom volgens de wet, ik wel een telefoon mag vasthouden als ik stilsta voor een verkeerslicht of in de file sta (toch?)...

En ik vraag me af of ik nou bekeurd kon worden voor het dronken zitten op mijn bestuurdersstoel. Ik ontvlucht weleens mijn huis ivm met ouders, ook als ik heb gedronken, dan ga ik even in mijn auto zitten muziek luisteren. Ben ik dan illegaal bezig volgens de wet en kan ik bekeurd worden voor het besturen van mijn voertuig onder invloed ? Ben ik in NL verplicht mee te werken aan een blaastest, ook al heb ik totaal niet gereden ? In het VK is iemand dat blijkbaar wel!
Offline gabberhead
Master
zo 13 nov 2011, 8:03 Bericht 
Volgens mij kun je in Nederland alleen als bestuurder worden aangemerkt in situatie 1.
Als de motor uitstaat en de auto is niet in beweging, kun je volgens mij nooit als bestuurder worden gezien.

(ik zeg bewust: en de auto is niet in beweging) als je stuurt terwijl de auto wordt geduwd, of van een heuvel afrolt, ben je uiteraard wel bestuurder.

En dat met die telefoon vasthouden is anders, omdat er specifiek in de wet staat dat het voertuig moet rijden.

Citaat:
als bestuurder van een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig met motor tijdens het rijden een mobiele telefoon vast houden
Offline Tukker_Pat
FS Juridisch
zo 13 nov 2011, 8:31 Bericht 
snovvdog schreef:
Ik vraag me af of dit in Nederland kan...

Zoek maar op het forum. Daar zijn voldoende verhalen over. In Nederland kan je als bestuurder worden aangemerkt als je feitelijk controle kan uitoefenen op de bediening van het voertuig. Dat gaat zover dat je daar niet eens voor op de bestuurdersstoel hoeft te zitten. Een mooi voorbeeld is de rijinstructeur. Deze kan worden aangemerkt als juridisch en feitelijk bestuurder. Minder bekend zijn de voorbeelden van ongevallen waarbij de bijrijder de lolbroek uithangt en aan de handrem trekt, daarmee feitelijk controle uitoefent op de bediening van het voertuig en daarmee dus feitelijk en juridisch bestuurder is geworden. Dit beperkt zich dus in voorkomende gevallen ook niet tot één persoon.
Offline 357kurt
Die hard
zo 13 nov 2011, 8:40 Bericht 
mm dat weet ik zo nog niet, volger zijn ook voorbeelden bekend dat de auto aan de kant van de weg stond, en de bstuurder was pleite , alleen een dronken passagier op de bijrijderskant aanwezig. Die gaf te kennen dat ie aan het slapen was en niet weet waar of wie de bestuurder is. Alleen dat ie een lift kreeg.

Ik praat dit soort gedrag niet goed maar een sterk staaltje liegen is het wel :lol:
Offline Tukker_Pat
FS Juridisch
zo 13 nov 2011, 8:50 Bericht 
Het feitelijk controle uitoefenen beperkt zich niet tot het heden maar kan ook al voltooid zijn. Als het voertuig wordt aangetroffen met iemand in kennelijke staat en het voertuig kan daar niet anders gekomen zijn dan feitelijk voortbewogen te zijn dan kan die persoon ook als bestuurder worden aangemerkt. Dat beperkt zich al helemaal niet tot een heterdaad.
Offline snovvdog
Master
ma 14 nov 2011, 5:51 Bericht 
Tukker_Pat schreef:
Het feitelijk controle uitoefenen beperkt zich niet tot het heden maar kan ook al voltooid zijn. Als het voertuig wordt aangetroffen met iemand in kennelijke staat en het voertuig kan daar niet anders gekomen zijn dan feitelijk voortbewogen te zijn dan kan die persoon ook als bestuurder worden aangemerkt. Dat beperkt zich al helemaal niet tot een heterdaad.

Oké, en deze situatie:

Een tijdje terug ( al lange tijd terug eigenlijk, minstens een jaar) waren we allemaal ( met 5 mensen) uit geweest in Rotterdam ( bij ''HOT!'', is nu ''Swing''), de auto stond letterlijk voor de deur van de club. Ik was die dag zwaar bezopen maar het volgende gebeurde ( denk ik :P, het was voor mij sowieso een wazige nacht). Rond 3 uur 's nachts hadden we er allemaal een beetje genoeg van en gingen weg, helaas had de chauffeur ook gedronken, 3 biertjes. We zitten maar wat in de auto te zitten en wachten, ik moet pissen en ga wildplassen, politie komt aanrijden en ik lul me eruit op één of andere manier, de chauffeur zat ook onnodig aandacht te trekken, terwijl ik in gesprek ben met de politie zit hij toeren te maken in de auto, om hem sneller op te warmen voor de verwarming, ik ren er naartoe en klop op het raam van doe normaal man de politie is hier. Uiteindelijk zeggen ze van ''ja dit had jullie zo en zoveel kunnen kosten'' en ze rijden gelukkig door.

Nou komt het er dus op neer dat mijn vriend in zijn auto met draaiende motor zat, terwijl hij eigenlijk nog teveel op had. Maar hij had in de (4) uurtjes daarvoor toch echt niet gereden, we waren net buiten om een paar uurtjes te wachten in de auto tot we konden rijden... Ik vind het toch vreemd dat zelfs al heeft hij niet gereden, dat hij gepakt kon worden voor alcohol... Ik vind het vreemd dat je niet in je comfortabele verwarmde stoel in je climate controlled kooi met een muziekje op mag zitten als je een slokje op hebt. Ik gebruik mijn auto ook weleens als rustplek van mijn ouders, ook als ik heb gedronken. Het is mijn ''home away from home'', de enige ruimte waar ik de baas over ben en niemand anders in mag komen. Maar blijkbaar verboden terrein als je een biertje op hebt :[ .
Offline MofkaP
FS Juridisch
ma 14 nov 2011, 9:30 Bericht 
Al rijd je niet en zit je dronken achter het stuur
Dan wordt het bij controle toch heel duur
Hij die kennelijk de indruk wekt om te gaan rijden
Is als aanstaltenmaker van bestuurder een afgeleide
Draait de motor of is het licht ontstoken
Dan word je al als dronken rijder aangesproken
Is het je gelukt om de sleutel in het contact te steken
Dan wordt er al naar het alcoholgebruik gekeken
Oom agent kan niet bevroeden
Of jij er zit om te warmen of voor de lol
Die krijgt van een misdrijf een vermoeden
Want die ruikt alleen de alcohol
Dus stink je nog naar ouzo
Heb je nog bier, wijn, of jeneversmaak
Blijf dan uit de auto
Anders ben je gewoon de sjaak
Offline viffer
Master
ma 14 nov 2011, 9:57 Bericht 

MofkaP schreef:
Al rijd je niet en zit je dronken achter het stuur
Dan wordt het bij controle toch heel duur
Hij die kennelijk de indruk wekt om te gaan rijden
Is als aanstaltenmaker van bestuurder een afgeleide
Draait de motor of is het licht ontstoken
Dan word je al als dronken rijder aangesproken
Is het je gelukt om de sleutel in het contact te steken
Dan wordt er al naar het alcoholgebruik gekeken
Oom agent kan niet ruiken of jij er zit om te warmen of voor de lol
Die ruikt alleen de alcohol
Dus stink je nog naar ouzo
Heb je nog bier, wijn, of jeneversmaak
Blijf dan uit de auto
Anders ben je gewoon de sjaak

:roflol: :roflol: Sintermofkap

Maar ik vind er wel iets voor te zeggen. Zo hoeven ze iemand niet eerst met een bezopen kop te laten rijden maar kan het gevaar voorkomen worden.
Offline Grande
Master
ma 14 nov 2011, 10:22 Bericht 
Ik ken een verhaal van een dronken passagier welke aan de handrem trok tijdens een rit van de discotheek naar huis. Auto kwam in de slip en tegen een boom tot stilstand.

Is als bestuurder aangemerkt en zijn rijbewijs kwijtgeraakt.
Offline MofkaP
FS Juridisch
ma 14 nov 2011, 10:53 Bericht 
Tot dronkenschap is het niet beperkt
Ook nuchter word je als bestuurder aangemerkt
Bestuurder is hij die rijrichting kan beïnvloeden
Wanneer je als passagier aan stuur of handrem trekt
Dan moet die passagier ook voor de schade bloeden
Want geen enkele verzekering die dat dekt
Plus een artikel vijf voor het veroorzaken van gevaar
Dan gaat je rijbewijs door de versnipperaar
Offline Grande
Master
ma 14 nov 2011, 11:11 Bericht 
Artikel 5 was was het niet alleen,
want de passagier was dronken,
dus naar het scheen,
heeft het CBR deze meneer ook een alcohol onderzoek geschonken,
dubbel de lul al met al,
heel duur "grapje" in dit geval.
Offline okkiwokki
Die hard
ma 14 nov 2011, 11:14 Bericht 
Ik stond laatst nog een keer m'n auto vooruit te duwen zodat ik m'n fiets achter er uit kon pakken (stond achteruit ingeparkeerd). Zou lullig zijn geweest om daar m'n RBW op kwijt te raken.
Offline Boralis
Master
ma 14 nov 2011, 20:31 Bericht 

Ik zat laatst een keer in de kroeg en heb een keer een auto helpen aanduwen. Volgende keer toch maar wat minder behulpzaam zijn dan denk ik.
Offline GerbenT
Master
ma 14 nov 2011, 23:17 Bericht 
Boralis schreef:
Ik zat laatst een keer in de kroeg en heb een keer een auto helpen aanduwen. Volgende keer toch maar wat minder behulpzaam zijn dan denk ik.

You dirty rotten verkeerscrimineel :kniktja: :kniktja: :kniktja: :kniktja: :kniktja:
Offline InsecureThreat
Master
di 15 nov 2011, 5:33 Bericht 
Boralis schreef:

En toch denk ik dat als de persoon achter het stuur nuchter is, dat er maar weinig agenten zijn die dan gaan schrijven :wink:
Ik denk ook niet dat ze zullen gaan helpen trouwens :[
Offline shootme
Master
di 15 nov 2011, 9:19 Bericht 
Ik denk ook niet dat ze zullen gaan helpen trouwens

Mwa, denk het wel, hangt ervan af hoe de pet hangt :wink:
Offline Sixty9
Master
di 06 dec 2011, 22:26 Bericht 
Ik denk ook dat ze wel gaan helpen....... Ze helpen je zo van je geld af.
 [ 17 berichten ]