Pagina 1 van 1  [ 44 berichten ]
Offline Maserati Teun
FS medewerker
di 29 maart 2011, 18:08 Bericht 
Werkgevers in Zuid-Holland dwarsbomen de oplossing van het fileprobleem op de A13 tussen Den Haag en Rotterdam. Dat blijkt uit een enquête onder 1600 automobilisten die regelmatig stil staan in de spits.

Bijna 40 procent van de forensen wil graag op andere tijden beginnen of meer thuiswerken, maar de werkgevers geven geen toestemming daarvoor. Volgens wetenschappelijk onderzoek verdwijnen de files in de spits als het aantal auto's met 10 procent vermindert.

In de enquête zeggen de automobilisten niet te weten dat ze zelf kunnen bijdragen aan het oplossen van het fileprobleem. Wel wisselen ze via internet en smartphones informatie met andere weggebruikers uit over snelheidscontroles en alternatieve routes.

De enquête is uitgevoerd door Bereik!, een platform voor overheden, bedrijven en consumentenorganisaties in Haaglanden en Rotterdam.

BRON http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws? ... 20op%20A13

Ik ben benieuwd naar de vraagstelling.
Offline Sandeman
FS medewerker
di 29 maart 2011, 18:13 Bericht 
Ik vermoed dat dit het hele onderzoek is:
http://www.bereiknu.nl/BEREIK-nieuws/14 ... ek-a13.pdf

Geen exacte vraagstellingen... Bron: http://www.bereiknu.nl/BEREIK-nieuws/1469/
Offline Ascension
Master
di 29 maart 2011, 18:19 Bericht 
Dus het is de schuld van de werkgevers dat 7km A4 al 40 jaar niet is aangelegd?
Offline Kenji
Master
di 29 maart 2011, 20:11 Bericht 
Volgens mij is de correct titel: 'Tekort asfalt oorzaak files op A13'

Leg die A4 tussen Delft en Vlaardingen eens aan, dat zou al flink wat files schelen.
Offline Masterdam
Master
wo 30 maart 2011, 6:21 Bericht 
Er staat tussen 6h30 en 10h00 file in half Nederland. Het is wel een keertje op met het spreiden van de werktijden. Mijn baas ziet me aankomen om 11u. Of mijn spullen pakken om 14u.
Offline feitelijk
Master
wo 30 maart 2011, 6:43 Bericht 
Masterdam schreef:
Mijn baas ziet me aankomen om 11u. Of mijn spullen pakken om 14u.

Ja en dat is dus het probleem. Waarom kan dat niet? Kan je niet thuis je emails afwerken?
Offline Masterdam
Master
wo 30 maart 2011, 7:05 Bericht 
Dat doe ik al. Om 23u 's avonds.

Ik ben dan een slecht voorbeeld omdat ik tot op zekere hoogte werk wanneer ik wil (wel voor een baas), maar voor een hoop mensen geldt werktijd (en daarmee bijvoorbeeld telefonische bereikbaarheid) slechts voor de uren dat ze op kantoor zitten. En dan werkt het niet als de uren te sterk afwijken van de standaard. De rek is er wel uit in Nederland...
Offline feitelijk
Master
wo 30 maart 2011, 7:16 Bericht 
Masterdam schreef:
De rek is er wel uit in Nederland...

Welnee, Ik durf toch wel te stellen dat er heel wat kantoorklerken in de file staan. Dat zijn echt niet allemaal fabrieksarbeiders, bouwvakkers of winkelbediendes die echt fysiek aanwezig moeten zijn van 9 tot 17.
Offline bernardo A.
Master
wo 30 maart 2011, 7:55 Bericht 

feitelijk schreef:
Ja en dat is dus het probleem. Waarom kan dat niet? Kan je niet thuis je emails afwerken?

Thuiswerken, dat is toch zo heerlijk. Dan bel je voor een klant voor bepaalde informatie. "Nee meneer. daar gaat Suus over, maar die heeft vandaag haar thuiswerkdag/cursus/werkt nooit op woensdag. Kan zij u morgen terugbellen? Niet dus en ik maar agenderen en doen om die parttime-bereikbare sleutelfiguur eindelijk eens te pakken te krijgen. Je wilt niet weten hoeveel werkbare uren per jaar daaraan opgaan.

Maar goed, die paar km A4 aanleggen en daarlangs meteen een metrolijn van Schiedam tot aan Delft en alle problemen zijn compleet opgelost.
Offline EK055
Master
wo 30 maart 2011, 8:01 Bericht 
Tegen de tijd dat alle overheden bereikbaar zijn van 06.00 tot 22.00, openingstijden van winkels niet meer beperkt worden en scholen een ruime opvang mogen aanbieden praten we ergens over. Die website is overigens van het stadsgewest haaglanden. De uitslag van die enquete heeft een navenant hoog wc-eend gehalte: als "het bedrijfsleven" nu eens om 05.00 begint kunnen de ambtenaren filevrij naar het werk.
Offline Guppenklup
Master
wo 30 maart 2011, 8:05 Bericht 
Wetenschappelijk onderzoek :fp:

Ik heb geen onderzoek nodig om te kunnen concluderen dat 10% meer asfalt ook tot een wezenlijke vermindering van het aantal files zal leiden.
Offline feitelijk
Master
wo 30 maart 2011, 8:12 Bericht 
Guppenklup schreef:
Ik heb geen onderzoek nodig om te kunnen concluderen dat 10% meer asfalt ook tot een wezenlijke vermindering van het aantal files zal leiden.

Zonder gedegen onderzoek leidt meer asfalt niet tot minder files maar slechts tot bredere.
Offline Sandeman
FS medewerker
wo 30 maart 2011, 8:15 Bericht 
EK055 schreef:
als "het bedrijfsleven" nu eens om 05.00 begint kunnen de ambtenaren filevrij naar het werk.

Ik wil wel hoor. Helaas gaat de toko pas om 7 uur open :[
Offline feitelijk
Master
wo 30 maart 2011, 8:20 Bericht 
Hier officieel op 6:30 maar met de juiste connecties kan je er op 05:45 wel in.
Afbeelding
Offline A4
Master
wo 30 maart 2011, 8:44 Bericht 
Gelukkig ben ik nog geen moeilijke bazen tegengekomen dan... Ik bepaal zelf hoelaat ik begin en vertrek. Onder het mom van; 'als je je werk maar doet, hoe je het doet moet je zelf weten'.
Offline Sandeman
FS medewerker
wo 30 maart 2011, 8:48 Bericht 
:lol: Nou, dan kom je morgen even om 4h op kantoor.. Wedden dat je er niet in kan?
Dat jouw bepaling van begin en vertrek toevallig binnen de tijden van je baas liggen dat lijkt me voornamelijk toeval (f)
Offline Masterdam
Master
wo 30 maart 2011, 8:58 Bericht 
Ik kan erin wanneer ik wil. Iedere werknemer krijgt bij ons de sleutel en code van het alarm. Wij moeten er 24/7 in kunnen, ook met Kerst bijvoorbeeld. Het gebeurt dus ook wel dat ik morgen andere plannen heb, dan blijf ik vandaag tot 23u ofzo. Of gewoon tot mijn werk af is. En anders maak ik het zaterdag wel af. Boeit mijn baas geen hol wanneer ik het doe.
Offline EK055
Master
wo 30 maart 2011, 9:12 Bericht 
A4 schreef:
Onder het mom van; 'als je je werk maar doet, hoe je het doet moet je zelf weten'.
Idem hier, kantoor is in principe 24/7, zolang de urenstaat maar beweert dat alle normale werk overdag is gedaan. Probleem is alleen dat je een steeds minder overlap overhoudt met tijden waarop allerlei anderen aanwezig zijn, van kinderen tot ambtenaren.
Offline Guppenklup
Master
wo 30 maart 2011, 9:14 Bericht 
Ik ben redelijk vrij om mijn werktijden te bepalen. De aard van mijn werkzaamheden kan soms verlangen dat ik om twaalf uur 's avonds nog een conference call heb met de US en Singapore. Ik heb eigenlijk weinig tot geen last van files, uitzonderingen daargelaten. De keuze van woonplaats ten opzichte van werkplek draagt daar ook stevig aan bij.
Offline Sandeman
FS medewerker
wo 30 maart 2011, 9:15 Bericht 
Da's het voordeel van kleine kantoren.. :kniktja:
Hier passen zomaar 1000-1500 man in, dan wordt het een tikkeltje lastiger :D :[
Offline A4
Master
wo 30 maart 2011, 9:16 Bericht 
Sandeman schreef:
Nou, dan kom je morgen even om 4h op kantoor.. Wedden dat je er niet in kan?
Dat jouw bepaling van begin en vertrek toevallig binnen de tijden van je baas liggen dat lijkt me voornamelijk toeval

Tussen 07:00uur en 22:00uur kan ik werken. Dus het is niet helemaal 'vrij' idd. Maar ik weet mijn werktijden wel zo te plannen dat ik zelden in de file sta (af en toe een ongeval daargelaten; dat is overmacht). In de file staan is ook deels een keuze. Als ik om 06:00uur in de auto zit hoor ik zelden een file op de radio. Enkel A7 Hoorn - Purmerend is het vaste prik rond die tijd. Maar verder? Maarja zo vroeg uit je mandje is moeilijk voor een hoop mensen.
Offline Guppenklup
Master
wo 30 maart 2011, 9:16 Bericht 
feitelijk schreef:
Zonder gedegen onderzoek leid meer asfalt niet tot minder files maar slechts tot bredere.

Maak ik het iets concreter voor je: trek de A4 door tot Schiedam en de files op de A13 zullen sterk verminderen.
Offline RucphenNB
Master
wo 30 maart 2011, 9:50 Bericht 
Ik denk dat de oorzaak bij de werknemers ligt. Die willen namelijk altijd rond 8 uur beginnen en rond 16 uur weer naar huis. :wink:
Offline A4
Master
wo 30 maart 2011, 10:00 Bericht 
RucphenNB schreef:
Ik denk dat de oorzaak bij de werknemers ligt. Die willen namelijk altijd rond 8 uur beginnen en rond 16 uur weer naar huis.

Dat dus, het komt bij een hoop mensen niet op om zélf iets aan hun werktijden te doen. Lekker van 09:00 tot 17:00 :fp:
Offline RucphenNB
Master
wo 30 maart 2011, 10:07 Bericht 
Bij sommige opdrachtgevers heb ik zelf geen keuze (zorginstellingen) maar meestal probeer ik wel 2 dagen thuis te werken per week. Overheid is weer wel een leuke, daar verplicht men je van 8.30 uur tot 17 uur aanwezig te zijn. Of je verder productief bezig bent is niet belangrijk, je aanwezigheid wel. :fp:
Offline The Driver
Master
wo 30 maart 2011, 10:08 Bericht 

Werkten ze maar tot 17.00 uur, je moet eens kijken hoeveel overheidsdiensten en semi-overheidsdiensten er in Rijswijk ( Plaspoelpolder ) zitten. De A13 is heel vaak tot 15.55 uur file vrij en om 16.05 uur ( 10 minuten later dus ) staat alles vast.
Offline A4
Master
wo 30 maart 2011, 10:18 Bericht 
RucphenNB schreef:
Overheid is weer wel een leuke, daar verplicht men je van 8.30 uur tot 17 uur aanwezig te zijn. Of je verder productief bezig bent is niet belangrijk, je aanwezigheid wel.

Daar heb ik toch echt andere ervaringen mee. Zit zeer regelmatig gedetacheerd bij overheden. En daar begint het nieuwe werken ook wel steeds meer te leven. Je kunt komen en gaan wanneer je wil. Maar wellicht heb jij andere ervaringen.
Offline RucphenNB
Master
wo 30 maart 2011, 10:27 Bericht 
Projectmanager en dan voornamelijk ict projecten. Als ik dan thuis kan werken om geconcentreerd een gedegen planning samen te stellen heeft men graag dat ik bij de klant aanwezig ben zodat de verantwoordelijke manager mij direct vragen kan stellen over de planning (waar ik op dat moment nog geen definitieve versie van heb).
Offline zadkine
Master
wo 30 maart 2011, 10:41 Bericht 
bernardo A. schreef:
Thuiswerken, dat is toch zo heerlijk. Dan bel je voor een klant voor bepaalde informatie. "Nee meneer. daar gaat Suus over, maar die heeft vandaag haar thuiswerkdag/cursus/werkt nooit op woensdag. Kan zij u morgen terugbellen? Niet dus en ik maar agenderen en doen om die parttime-bereikbare sleutelfiguur eindelijk eens te pakken te krijgen. Je wilt niet weten hoeveel werkbare uren per jaar daaraan opgaan.

Bij een beetje thuiswerk ben je gewoon voor elke klant (mobiel) bereikbaar. Kan je alle vragen beantwoorden en tevens dus ook gewoon je werk doen. Je bent zelfs beter bereikbaar want in de file heb je minder gelegenheid een klant te helpen dan thuis achter bureau mbv laptop.

ps. Op kantoor staan geeneens meer "vaste" telefoons.
Offline feitelijk
Master
wo 30 maart 2011, 10:42 Bericht 
zadkine schreef:
ps. Op kantoor staan geeneens meer "vaste" telefoons.

Inloggen op je telefoon, het blijft wennen hoor...
Offline bernardo A.
Master
wo 30 maart 2011, 10:58 Bericht 

zadkine schreef:
Bij een beetje thuiswerk ben je gewoon voor elke klant (mobiel) bereikbaar. Kan je alle vragen beantwoorden en tevens dus ook gewoon je werk doen. Je bent zelfs beter bereikbaar want in de file heb je minder gelegenheid een klant te helpen dan thuis achter bureau mbv laptop.

Technisch is het geen probleem. Maar er zijn nog steeds erg veel (zelfs grotere) bedrijven die dit dus niet toepassen.
Offline fb
Master
wo 30 maart 2011, 11:13 Bericht 
RucphenNB schreef:
Ik denk dat de oorzaak bij de werknemers ligt.
Filerijden is een keuze. Als ik diverse instanties mag geloven zijn de files opgelost als er 10% minder verkeer is. Dat zal ongetwijfeld door tellingen bewezen zijn.

Dus slechts 10% hoeft in het OV te stappen, te gaan carpoolen, dichter naar het werk te verhuizen of flexibel te gaan werken en er is geen file meer. Toch verkiest 100% van de filerijders de vrijheid van een eigen auto boven een van deze 4 opties. Om dan werkgevers te beschuldigen dat ze de oorzaak zijn van files terwijl ze slechts 1 van deze opties actief kunnen aanbieden (en dan nog lang niet altijd) gaat me een beetje te ver.

Maar nogmaals: Er is geen fileprobleem. Filerijders verkiezen de file boven het inleveren van wat vrijheid.
Offline RucphenNB
Master
wo 30 maart 2011, 11:27 Bericht 
Ik weiger wel te geloven dat 10% minder verkeer de oplossing is. Als ik alle informatie moet geloven is er in een vakantieperiode 10% in het buitenland en ook dan heb je file's. Minder file's maar toch nog steeds op dezelfde trajecten.
Offline feitelijk
Master
wo 30 maart 2011, 11:35 Bericht 
Dat is dan ook niet wat beweerd wordt. 10% minder verkeer geeft 40% minder filetijd. En ja dat zie je in de vakantie ook.
Offline Masterdam
Master
wo 30 maart 2011, 12:06 Bericht 
RucphenNB schreef:
Ik weiger wel te geloven dat 10% minder verkeer de oplossing is.

Vergeet niet dat als de intensiteit 98% van de capaciteit is, er geen file staat. Als er 4% meer verkeersaanbod is, heb je simpelweg keihard file. Op veel trajecten kan zo'n beperkte daling in het verkeersaanbod wel degelijk een heel groot verschil maken.
Offline fb
Master
wo 30 maart 2011, 12:06 Bericht 
RucphenNB schreef:
Als ik alle informatie moet geloven is er in een vakantieperiode 10% in het buitenland en ook dan heb je file's.
Kijk dan ook eens naar de kleur van de nummerborden .... geel -> wit. Slechts 2% van de Duitsers hoeven NL te kiezen als vakantieland en het saldo is weer gewoon 0. (Over die 10% Nederlanders die in hun vakantie naar het buitenland gaan kan ik geen uitspraak doen, maar volgens deze FAQ waren er in 2009 2.2 miljoen buitenlandse zomergasten, dus per saldo kwam er meer bij.)
Offline EK055
Master
wo 30 maart 2011, 12:20 Bericht 
fb schreef:
Slechts 2% van de Duitsers hoeven NL te kiezen als vakantieland en het saldo is weer gewoon 0.
Nou nee, toeristen rijden naar andere plaatsen, op andere tijdstippen, enz.
Offline RucphenNB
Master
wo 30 maart 2011, 12:26 Bericht 
Ik kijk niet naar de kleur van een kentekenplaat. Of er nu alleen nederlanders of medelanders in de file staan, die file staat er toch.
Offline Masterdam
Master
wo 30 maart 2011, 12:32 Bericht 
Duitsers doen voornamelijk oost-west bewegingen en v.v. Het gros van de dagelijkse files staan in noord-zuidelijke richtingen en v.v. Uiteraard is dat zwaar generaliserend, maar het scheelt wel.
Offline Robin2
Master
wo 30 maart 2011, 12:32 Bericht 

RucphenNB schreef:
Ik weiger wel te geloven dat 10% minder verkeer de oplossing is.

Ik heb wel eens, als ik netjes 100 rij op een snelweg, dat ik denk "als er nu per 100 meter 2 auto's meer waren, hadden we file gehad". Heb jij dat nooit?
Offline fb
Master
wo 30 maart 2011, 12:33 Bericht 
EK055 schreef:
Nou nee, toeristen rijden naar andere plaatsen, op andere tijdstippen, enz.
De files bevinden zich in de zomer dus gewoon op andere plaatsen (bijv. bij Zandvoort en Kaatsheuvel).

Wederom eigen keuze: iedereen wil beslist met eigen auto naar (liever nog op) het strand. Tja: eerst twee uur in de file, dan twee uur zoeken naar een parkeerplaats die niet te betalen is, nog een half uur lopen naar het strand om je dan lekker te kunnen ergeren aan die Duitse kuilzitters ....
Offline RucphenNB
Master
wo 30 maart 2011, 12:37 Bericht 
Robin_v_G schreef:
Ik heb wel eens, als ik netjes 100 rij op een snelweg, dat ik denk "als er nu per 100 meter 2 auto's meer waren, hadden we file gehad". Heb jij dat nooit?

Ik rijd in zulke situaties nooit 100km/h. Dan kan namelijk de tijd die ik daarvoor of daarna in de file ga staan een klein beetje compenseren. :wink: O:)
Offline Robin2
Master
wo 30 maart 2011, 12:38 Bericht 

Volgens mij begrijp je me niet. ;)
Offline RucphenNB
Master
wo 30 maart 2011, 12:41 Bericht 
Ik begrijp je wel, echter denk ik daar nooit aan. :wink:
 [ 44 berichten ]