Pagina 7 van 7  [ 314 berichten ]

Wie heeft er voorrang
Dexter 57%  57%  [ 39 ]
Fietser 43%  43%  [ 30 ]
Totaal aantal stemmen : 69
Offline egeltjes
Master
zo 24 mei 2009, 21:50 Bericht 
Wie zegt dat ik voorrangregels verander ... denk je dat ik daarmee weg kom, als het fout ga?

MofkaP schreef:
Ben jij er voor aangewezen om te controleren dan wel te oordelen of dat verbod ook voor hem geldt?

Het helpt wel met verwachtingen, omtrent voorrang moeten verlenen. :[ :[

Als ik op een snelweg geen voetgangers verwacht, waarom zou ik dan op een snelweg stapvoets gaan rijden omdat dat een veilige snelheid voor voetgangers zou wezen???

Offline MofkaP
FS Juridisch
zo 24 mei 2009, 21:53 Bericht 

En als je toch een voetganger ziet dan rijd je hem maar overhoop. Hij mag er immers niet komen.....

Offline egeltjes
Master
zo 24 mei 2009, 22:02 Bericht 
Als jij dat zou doen, dan doe je dat toch lekker. :x :x

Offline MofkaP
FS Juridisch
zo 24 mei 2009, 22:04 Bericht 

Bij een van rechts komende fietser doe je anders precies hetzelfde, omdat jij vindt dat hij daar niet mag rijden.

Offline jacktheteckel
Pro
zo 24 mei 2009, 22:14 Bericht 
Een uitermate interessante discussie.
Vooralsnog ben ik (puur o.b.v. mijn gevoel) geneigd de Fietser het voordeel van de twijfel te geven: De fietser had voorrang.

Ben wel benieuwd naar de reactie van de door Dexter geraadpleegde "officiële" instanties, zoals hij een paar pagina's hiervoor heeft aangegeven.
:kniktja:

Offline Okkie68
Master
ma 25 mei 2009, 8:46 Bericht 
Als je het filmpje bekijkt, zie je dat de fietser al op 0:05 bord C1 passeert. Vanaf dat moment rijdt hij daar volledig legaal. Tot dat moment had hij met de fiets aan de hand moeten lopen.

En ga nou niet zeggen dat fietsers geen overtredingen mogen maken als je zelf ook niet roomser dan de paus bent. Dat heet hypocriet. Fietsen op een busstrook waar op dat moment geen bussen rijden is toch niks erger dan 140 rijden op een lege snelweg. Of wel dan?

Dexter had de fietser allang gezien, dus het argument "ik verwacht daar geen verkeer" gaat ook niet op.

Offline MarkyMark
Master
ma 25 mei 2009, 9:12 Bericht 
Volgens mij komt de discussie er uiteindelijk op neer, hoeveel kruisingen je in dit kruipunt ziet.
Optie A: [m.i. visie Dexter e.a.]
1) Amstelveense weg - busbaan
2) Amstelveense weg - Karperstraat

Optie B: [m.i. visie Mofkap e.a.]
3) Karperstraat - busbaan

Het grootste probleem (om de voorrang duidelijk/eenduidig te krijgen) zit hem dus in het feit dat de voorrang op kruising 3 (optie B dus) niet geregeld is. Hierdoor ontstaat dus de knullige situatie dat iemand die van de Amstelveense weg komt en de Karperstraat inrijdt, ineens geen voorrang meer heeft op de busbaan. Verkeer dat van de busbaan komt, krijgt dus voorrang op verkeer dat van de Amstelveense weg de Karperstraat indraait, MITS dat verkeer via de Karperstraat rijdt. Als ze rechststreeks de Amstelveense weg inrijdt, moeten ze ineens wel voorrang geven op datzelfde verkeer.

Idealiter zou je dus de Karperstraat voorrang moeten geven over de busbaan, zodat verkeer dat van de Amstelveense weg komt, inderdaad voorrang moet krijgen van de busbaan zoals bedoeld is bij de rechtstreekse kruising Amstelveense weg - busbaan.

Nu is het ineens heel belangrijk WANNEER de fietser richting aangeeft naar rechts. Geen richting aangeven, zou moeten betekenen dat de fietser de Amstelveense weg over gaat steken, en dus voorrang moet gaan geven....

Offline Tammo
Die hard
ma 25 mei 2009, 9:32 Bericht 
MR_WAZOO schreef:
naar mijn idee hebben alleen fietsers voorrang die al op het normale weggedeelte zitten
nogmaals, fietser mag niet op t busdeel komen en heeft imho geen voorrang

Als je zo redeneert dan moet je wel consequent zijn. Dexter reed harder dan de Vmax en verliest dus ook zijn voorrangsrecht.

Offline Superkoe
Master
ma 25 mei 2009, 9:42 Bericht 
Zoals de situatie bedoeld is, moet het verkeer op de busbaan voorrang verlenen. Normaliter draait dat verkeer blijkbaar de Amstelveenseweg op. Maar dat neemt niet weg dat je als automobilist die fietser wel moet zien, en als die fietser niet stopt, jij als automobilist wel moet stoppen.

Dat de auto op een voorrangsweg rijdt (of reed), is niet relevant, daar de auto afslaat.

Offline egeltjes
Master
ma 25 mei 2009, 12:29 Bericht 
MofkaP schreef:
Bij een van rechts komende fietser doe je anders precies hetzelfde, omdat jij vindt dat hij daar niet mag rijden.

Wat jij wilt (denken), wat jij wilt.
Maar volgens mij behoort die fietser nog steeds voorrang te verlenen aan de automobilist ... tot er een gerechtelijke, justitiele of wettelijke uitspraak (inclusief goede argumentatie) het tegendeel bewezen heeft.

En dat is niet de uitspraak van MofkaP of Okkie68 in deze questie.

Okkie68 schreef:
En ga nou niet zeggen dat fietsers geen overtredingen mogen maken als je zelf ook niet roomser dan de paus bent.

Hee, dit stukje ken ik ... was het iets van: "Gij die zonder zonde zijt, werpe de eerste steen" ???

Offline Okkie68
Master
ma 25 mei 2009, 13:50 Bericht 
egeltjes schreef:
Maar volgens mij behoort die fietser nog steeds voorrang te verlenen aan de automobilist ... tot er een gerechtelijke, justitiele of wettelijke uitspraak (inclusief goede argumentatie) het tegendeel bewezen heeft.

Volgens mij behoort de auto nog steeds voorrang te verlenen aan de fietser ... tot er een gerechtelijke, justitiele of wettelijke uitspraak (inclusief goede argumentatie) het tegendeel bewezen heeft.

Offline Okkie68
Master
ma 25 mei 2009, 13:56 Bericht 
MarkyMark schreef:
Volgens mij komt de discussie er uiteindelijk op neer, hoeveel kruisingen je in dit kruipunt ziet.
Optie A: [m.i. visie Dexter e.a.]

Optie B: [m.i. visie Mofkap e.a.]
3) Karperstraat - busbaan

Optie A: Fietser rijdt de Amstelveenseweg op. Heeft daarbij geen last van Dexter, want die gaat pas een straatje verderop rechtsaf. Als Dexter daar aangekomen is, moet hij voorrang verlenen aan de rechtdoorgaande fietser.

Optie B: Fietser rijd rechtdoor de Karperweg op en treft daar Dexter die net dezelfde weg ingedraaid is. Dexter komt van links en moet dus voorrang verlenen.

Kortom: Hoe je het ook ziet, de fietser heeft voorrang.

Offline Turkosariba
Master
ma 25 mei 2009, 16:09 Bericht 
Jammer dat de fietser niet ook FS'er is, dat had de poll iets betrouwbaarder gemaakt. :schudnee:

Offline egeltjes
Master
ma 25 mei 2009, 21:57 Bericht 
Okkie68 schreef:
egeltjes schreef: Maar volgens mij behoort ... ... ... ...
Volgens mij behoort ... ... ... ...

En is discuzeuren niet meer nodig. Elk een eigen standpunt. Argumenten zijn uitgewisseld, discussie klaar.
Oplossing voor deze situatie: is nog niet bepaald. :dood:

Mooi toch? :[

[ 314 berichten ]