Pagina 1 van 3  [ 123 berichten ]
Offline graspol
Respect
ma 02 jan 2012, 8:00 Bericht 
Een beetje een vervelende zaak...
Een vriendin van mij is geflitst door rood, terwijl ze zeker weet dat het stoplicht buiten werking was.
Foto heeft ze zelf opgevraagd, en bezwaar gemaakt, en nu kreeg ze een brief van de officier van justitie dat er onderzoek is gedaan naar haar bezwaar, en het ongegrond is verklaard.
Er zit een proces verbaal bij van iemand die de betreffende verkeerslichten ter plaatse heeft gecontrolleerd (maar pas veel later dan de constatering van de overtreding natuurlijk) en de foto opnieuw heeft bekeken, en geconcludeerd heeft dat alles ook ten tijde van de overtreding naar behoren functioneerde.

Ik plaats hierbij de door haar gescande foto van de overtreding, de rest volgt nog.
Wat mij opvalt is dat het bovenste licht wel aan lijkt te zijn, maar als ik het vergelijk met het knipperlicht van de auto, dan lijkt de lamp toch echt uit.
Ik ga nu de gemeente wobben voor info over de verkeerslichten ten tijde van de overtreding, en ik ga even de documenten wobben van de flitspaal in kwestie.
Ik probeer nog even een betere scan van de foto te krijebn, maar misschien kunnen jullie hier al iets mee.
Wat vinden jullie van de constatering? ik ga er even van uit dat de lichten inderdaad niet werkten, ze is er echt volledig van overtuigd (was ze toen ook al)

Afbeelding

en de dubbele foto:
Afbeelding

Laatst bijgewerkt door graspol op ma 02 jan 2012, 13:28, in totaal 1 keer bewerkt
Offline geelhoed
Master
ma 02 jan 2012, 8:06 Bericht 
Een muldertje van 5 maanden oud? :dag:
Offline Smookey
FS medewerker
ma 02 jan 2012, 8:09 Bericht 
Volgens mij zijn je beroepstermijnen verlopen.
Offline graspol
Respect
ma 02 jan 2012, 8:11 Bericht 
Beroep is al gemaakt, maar ze kreeg dus vorige week een brief met daarin de mededeling dat nader onderzoek heeft uitgewezen dat beroep ongegrond is.
Hebben ze dus een beetje lang over gedaan, maar stond 16 weken voor volgens mij...
Daarmee kwam ze dus naar mij toe, met min of meer de vraag "hoe kan dat nou, het is toch duidelijk dat de stoplichten niet werken"
Offline shootme
Master
ma 02 jan 2012, 8:15 Bericht 
Hoewel de foto donker is, zie ik toch het bovenste lampje van deze stoplicht branden.

Of zie ik nog sterretjes van het vuurwerk?
Offline geelhoed
Master
ma 02 jan 2012, 8:21 Bericht 
graspol schreef:
Een vriendin van mij is geflitst door rood, terwijl ze zeker weet dat het stoplicht buiten werking was.

Kan het zijn dat ze er precies op het moment dat de lichten weer in werking kwamen reed?
Zoiets?

Link
Offline graspol
Respect
ma 02 jan 2012, 8:37 Bericht 
@geelhoed: ik zal het eens vragen. Ik heb geen idee, ik ken het punt ook niet. Zou natuurlijk kunnen wat je zegt.
@shootme: ja ik weet ht niet helemaal zeker, kan ook refelctie van licht zijn. Ik vond het vooral erg zwak in tegenstelling to het knipperlicht.
Offline Smookey
FS medewerker
ma 02 jan 2012, 8:53 Bericht 
geelhoed schreef:
Kan het zijn dat ze er precies op het moment dat de lichten weer in werking kwamen reed?
Zoiets?

Zoals je duidelijk ziet krijg je bij het inschakelen van de automaat na het knipperen van de oranje lampen een vaste oranje (kruising vrijmaken, indien mogelijk stoppen voor de stopstreep) en daarna rood op alle aanrij-stroken. Vervolgens begint het programma.
Offline Smookey
FS medewerker
ma 02 jan 2012, 8:54 Bericht 
graspol schreef:
Beroep is al gemaakt, maar ze kreeg dus vorige week een brief met daarin de mededeling dat nader onderzoek heeft uitgewezen dat beroep ongegrond is.

Dan staat er in dezelfde brief of je nog bezwaar kunt maken en binnen welke termijnen, hou die dan goed in de gaten.
Offline geelhoed
Master
ma 02 jan 2012, 10:10 Bericht 
Smookey schreef:

Zoals je duidelijk ziet krijg je bij het inschakelen van de automaat na het knipperen van de oranje lampen een vaste oranje (kruising vrijmaken, indien mogelijk stoppen voor de stopstreep) en daarna rood op alle aanrij-stroken. Vervolgens begint het programma.

Ja, en?
Offline Smookey
FS medewerker
ma 02 jan 2012, 10:31 Bericht 
geelhoed schreef:
Ja, en?

Als de VRI weer werd ingeschakeld dan is ze door rood gereden anders wordt er geen foto genomen.
Offline Dennis_on_the_road
Master
ma 02 jan 2012, 10:51 Bericht 
opvragen wanneer die VRI weer in bedrijf gaat aangezien de foto van 5:51u is
Offline geelhoed
Master
ma 02 jan 2012, 10:56 Bericht 
Smookey schreef:

Als de VRI weer werd ingeschakeld dan is ze door rood gereden anders wordt er geen foto genomen.

Ja precies. Ik vraag me dus af of ze de inschakeling niet gemist heeft.
Offline graspol
Respect
ma 02 jan 2012, 11:40 Bericht 
Ik ga het haar en de gemeente vragen. En of ze er nog eens langs wil rijden op hetzelfde tijdstip, om te checken hoe het er dan aan toe gaat.
Het is jammer dat de foto zo onduidelijk is. Anders had je ook goed kunnen zien of het refelctie is, of dat bijv. de andere stoplichten ook uit staan.
Offline Smookey
FS medewerker
ma 02 jan 2012, 11:59 Bericht 
geelhoed schreef:
Ik vraag me dus af of ze de inschakeling niet gemist heeft

Dwz, én het geel én het rood.
Offline geelhoed
Master
ma 02 jan 2012, 12:35 Bericht 
Ja, maar het "niet knipperende" geel kan je vrij makkelijk aanzien voor een knipperende versie.
Maar toegegeven; 1.3 seconden rood zou je toch wel gezien moeten hebben.
Offline shootme
Master
ma 02 jan 2012, 12:47 Bericht 
graspol schreef:
Het is jammer dat de foto zo onduidelijk is. Anders had je ook goed kunnen zien of het refelctie is, of dat bijv. de andere stoplichten ook uit staan.

Heel eerlijk zou ik denken dat het rood licht aanstaat en dat het geen reflectie is.

Maar dan ga ik alleen uit van de foto. Ik gun je graag het tegendeel, maar denk dat je vriendin zich vergist..
Offline graspol
Respect
ma 02 jan 2012, 13:28 Bericht 
Ik heb ook de dubbele foto og gevonden in de mail:
Afbeelding
Offline Sherlock
Master
ma 02 jan 2012, 13:37 Bericht 
Met de beste wil zie ik hier echt geen rood licht in... Ben benieuwd hoe een foto van dat kruispunt eruit ziet als het in ieder geval rood (en zo donker) is. Zal wel niet te wobben zijn?
Offline graspol
Respect
ma 02 jan 2012, 15:17 Bericht 
Het gaat om deze google maps / streetview locatie het zij-stoplicht is helaas niet te zien op de foto
Offline Smookey
FS medewerker
ma 02 jan 2012, 15:53 Bericht 
geelhoed schreef:
"niet knipperende" geel kan je vrij makkelijk aanzien voor een knipperende versie.

Knipperde geel hoef je niet voor te stoppen, het is enkel een waarschuwingssignaal (in dit geval naderen kruising die normaal door de VRI geregeld wordt), vandaar ook dat niet alles knippert.
Offline Smookey
FS medewerker
ma 02 jan 2012, 15:56 Bericht 
Sherlock schreef:
Ben benieuwd hoe een foto van dat kruispunt eruit ziet als het in ieder geval rood (en zo donker) is. Zal wel niet te wobben zijn?

Die is vanavond wel te maken denk ik en dan WOBbaar :woop:
Offline Smookey
FS medewerker
ma 02 jan 2012, 16:00 Bericht 
graspol schreef:
het zij-stoplicht is helaas niet te zien op de foto

de bus kan ook vrij zonder bewijs door rood
Offline graspol
Respect
ma 02 jan 2012, 16:43 Bericht 
Smookey schreef:
de bus kan ook vrij zonder bewijs door rood

Hmmmmm... en rechtdoor en linksaf ook als ik dit zo zie, iig snachts ;)
Offline King-Leo
Master
ma 02 jan 2012, 17:07 Bericht 
Vanavond expres door rood rijden, foto afwachten , vergelijken en dan naar de rechter!

opgelost.. man,man wat ben ik goed! O:)
Offline dikkydik
Master
ma 02 jan 2012, 17:54 Bericht 
graspol schreef:
Er zit een proces verbaal bij van iemand die de betreffende verkeerslichten ter plaatse heeft gecontrolleerd (maar pas veel later dan de constatering van de overtreding natuurlijk) en de foto opnieuw heeft bekeken, en geconcludeerd heeft dat alles ook ten tijde van de overtreding naar behoren functioneerde.

Wat staat er precies in en is het echt een pv of gewoon een constatering? Ik zou dit pv wel eens willen inzien. Want heeft deze persoon ook gecontroleerd of er tussen het tijdstip van de boete en het opmaken van dit pv aan het stoplicht gewerkt is? Is een storing op die datum überhaupt te controleren? Worden deze gegevens bewaard? En wordt onderhoud aan het stoplicht bijgehouden? Zo niet dan valt op een later tijdstip niets te zeggen over de werking in het verleden en is dit pv niets waard.

Dit zou ik aanvoeren bij een zitting, want als je verder wilt gaan, zal je toch echt even naar de kantonrechter moeten gaan. (Stelt overigens niets voor, ook niet voor een leek)

Ik kan op basis van deze foto's niet uitsluiten dat de lichten het niet deden. Ik zie geen overtuigend rood licht branden. Kijk eens naar de tweede foto: bij alle drie de lichten zie je reflecties, en bij het rode licht zie je zeer waarschijnlijk het kapje extra oplichten. Tegen zessen op 29 juli is het reeds licht

Ik zou een brief sturen naar de persoon die de apparatuur gecontroleerd heeft en vragen hoe hij/zij tot deze conclusie gekomen is en of er naast een zwart-wit afdruk ook een kleurenafdruk bestaat. Zo ja, wobben die kleurenfoto.

Je kunt trouwens ook de foto's van andere overtreders opvragen. Ik heb al een keer de foto die voor en na mijn vermeende overtreding geschoten is, ontvangen.
Wel wobben!
Offline graspol
Respect
ma 02 jan 2012, 18:38 Bericht 
Hierbij het hele PV, waar mijn quote uit kwam...
Afbeelding
Offline Sjaaky
Master
ma 02 jan 2012, 19:10 Bericht 
Kleurenprint anno 2012 niet mogelijk jaja :fp:
Offline graspol
Respect
ma 02 jan 2012, 21:51 Bericht 
Volgens mij is het PV ook getypt met een typemachine... anno 2011 ;)
Offline shootme
Master
ma 02 jan 2012, 22:12 Bericht 
Sjaaky schreef:

Wat is er met avatar gebeurt? Moet een verschrikkelijk ongeluk geweest zijn :o
Offline WimLex
Master
ma 02 jan 2012, 22:33 Bericht 
als ik bij die eerste foto een beetje speel met de belichting zie ik een pijl op de bovenste positie.
Offline dikkydik
Master
ma 02 jan 2012, 22:33 Bericht 
Onderzoek ter plaatse?? Pfff..

Hooguit even langs de kruising rijden en kijken of de lampjes het doen en dat haast 4 maanden later.
Een verbalisant heeft geen enkele bevoegdheid of opleiding om de VRI uit te lezen of te analyseren (als dat al mogelijk is). Wat kan deze verbalisant nou anders gedaan hebben dan naar de lampjes kijken?
Dit is geen enkel bewijs.

Er is dus wel een kleurenfoto, maar een kleurenprint is niet mogelijk?
Dan is een kleurenprint cruciaal voor je verdediging, dus nog maar eens wobben.

Of als je zelf zekerheid wenst alvorens verdere stappen te zetten, dan zou je kunnen vragen of je de originele foto kunt gaan bekijken.
Offline graspol
Respect
di 03 jan 2012, 6:25 Bericht 
Volgens mij is er geen kleur...
Met "roodlicht" (let op: geen rood licht als twee woorden) wordt bedoeld het bovenste licht van het VRI volgens mij
Online umpire
FS medewerker
di 03 jan 2012, 6:37 Bericht 
Sjaaky schreef:

+1 :x :x

Als je deze zaak voor de rechter (zou?) laat brengen, hele grote kans dat er een haarscherpe afdruk in het dossier zit :[ :[
Offline graspol
Respect
di 03 jan 2012, 7:16 Bericht 
Haarscherp geloof ik wel, maar kleur denk ik niet toch?
In ieder geval heeft het er alle schijn van dat het voor de rechter gaat komen, want ze is er echt volledig van overtuigd, en voelt zich ontzettend ge*&#$%
ik ga haar nu helpen de informatie te verzamelen, en dan is het afwachten wat er gebeurd.
Offline geelhoed
Master
di 03 jan 2012, 8:20 Bericht 
Sherlock schreef:
en benieuwd hoe een foto van dat kruispunt eruit ziet als het in ieder geval rood (en zo donker) is.

Wat ik ook gek vind is dat het op 29-07 om tien voor 6 gewoon licht is: http://www.youtube.com/watch?v=NJDLsBUNklE
Offline graspol
Respect
di 03 jan 2012, 8:24 Bericht 
kan natuurlijk bewolkt zijn, of misschien dat de dashcam een kunstmatige verheldering geeft?
Het lijkt alleen wel een erg groot verschil tussen foto en youtube filmpje..
Offline geelhoed
Master
di 03 jan 2012, 8:30 Bericht 
De dashcam doet geen trucjes. Jouw foto lijkt meer op tien voor zes eind december: http://www.youtube.com/watch?v=I2IP84kcilk (En die is wel achteraf kunstmatig bijgelicht)
Offline graspol
Respect
di 03 jan 2012, 8:32 Bericht 
Kan / moet ik daar wat mee? Ik weet zeker dat de datum / tijd klopt, maar hebben ze haar misschien dan gewoon een belachelijk slechte scan / print gegeven?
Offline geelhoed
Master
di 03 jan 2012, 8:40 Bericht 
Daar lijkt het wel op.
Offline Smookey
FS medewerker
di 03 jan 2012, 12:15 Bericht 
Smookey schreef:
Die is vanavond wel te maken denk ik en dan WOBbaar

King-Leo schreef:
opgelost.. man,man wat ben ik goed!

Doen ze op Twitter ook, RT-en zonder bron :duh:
Offline NoCashCow
Master
di 03 jan 2012, 12:59 Bericht 

De gemeente of RWS al gebeld om te vragen of er recentelijk een storing was en of de lichten voor 6 uur doorgaans niet actief zijn.
Offline fl
Master
di 03 jan 2012, 12:59 Bericht 

graspol schreef:
Kan / moet ik daar wat mee? Ik weet zeker dat de datum / tijd klopt, maar hebben ze haar misschien dan gewoon een belachelijk slechte scan / print gegeven?

Slechte scan is gewoon een kosten plaatje.

Verbalisant schrijft dat op origineel, verkeerslicht roodlicht uitstaalde en dat is voldoende.
En als je het wilt zien is het ook zichtbaar op de hier geplaatste foto.
Offline EnergyX
Nieuwkomer
di 03 jan 2012, 13:07 Bericht 
ga anders eens bij die stoplichten kijken ten tijden van de foto en kijk dan of de lichten aan gaan dan weet je toch genoeg?
Offline geelhoed
Master
di 03 jan 2012, 13:23 Bericht 
Als ze zo eenvoudig ingesteld staan wel ja...
Offline Kiwi45
Master
di 03 jan 2012, 13:32 Bericht 
EnergyX schreef:
ga anders eens bij die stoplichten kijken ten tijden van de foto

Vraag is dan: waar vind je deze?
Afbeelding
Zo'n soort device zul je toch nodig hebben om ten tijde van de foto daar te gaan kijken.....
Offline graspol
Respect
di 03 jan 2012, 14:07 Bericht 
NoCashCow schreef:
De gemeente of RWS al gebeld om te vragen of er recentelijk een storing was en of de lichten voor 6 uur doorgaans niet actief zijn.

Gebeld niet, geschreven / gewobd

EnergyX schreef:
ga anders eens bij die stoplichten kijken ten tijden van de foto en kijk dan of de lichten aan gaan dan weet je toch genoeg?

Gaat ze deze of volgende week doen

Kiwi45 schreef:
Zo'n soort device zul je toch nodig hebben om ten tijde van de foto daar te gaan kijken.....

Volgens mij bedoelt hij een willekeurige toekomstige dag, op hetzelfde tijdstip, maar dat wist je natuurlijk al ;)
Overigens... zo'n DeLorean zou ik wel voor hele andere dingen gebruiken dan ;)
Offline viffer
Master
di 03 jan 2012, 14:11 Bericht 

Hoe nauwkeurig is de tijdsaanduiding op de foto? Houd er ook rekening mee dat we nu wintertijd hebben.
Offline graspol
Respect
di 03 jan 2012, 14:21 Bericht 
GertJan schreef:
Houd er ook rekening mee dat we nu wintertijd hebben.

Daar zeg je wat....
Ik zou denken dat de VRI hier wel rekening mee houden toch?
Zou toch gek zijn als 's winters de stoplichten een uur later aan en uit zou gaan toch?
Offline viffer
Master
di 03 jan 2012, 14:34 Bericht 

Ik denk het wel, maar zeker weten doe ik het niet. Evenals de tijd op de foto. Wordt daar ook zomertijd op toegepast? Of is dat UTC? Wel dingen om rekening mee te houden.
 [ 123 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende