Pagina 1 van 1  [ 14 berichten ]
Offline IzNoGooD
Eendagsvlieg
ma 30 jan 2012, 3:11 Bericht 

Hey mensen,

Ik heb vandaag een boete van 316 euro in de bus gekregen voor het niet verzekerd hebben van een bromfiets op 5 december. Ik ga sowieso een bezwaarschrift opstellen, maar ik ben eerlijk gezegd benieuwd naar wat jullie erover te hebben vertellen.
Ik heb dus een jaar geleden de desbetreffende bromfiets gekocht met kentekenpapieren in de veronderstelling dat alles oke was. Nadat ik de scooter had gedemonteerd zag ik dat op de plaats waar het framenummer moest zijn slijpsporen zaten, dus ik voelde me flink genaaid. Daarop heb ik eind oktober begin november een brief verstuurd aan het rdw tezamen met mijn kentekenppapieren met het verzoek om deze van mijn naam af te halen, omdat ik dus naar alle waarschijnlijkheid een gestolen bromfiets had gekocht. Ik heb daar nooit een reactie op gekregen en ik ging ervan uit dat alles geregeld was. Toevallig was ik 2 maanden later op de website van de rdw en zag ik dat die brommer nog steeds niet van mijn naam af is gehaald, waarop ik besloot om hem te schorsen en wederom een brief te sturen naar het rdw. Tot op heden heb ik nog steeds geen reactie ontvangen van het RDW, maar daarvoor in de plaats heb ik vandaag dus wel een dikke vette prent van 316 euro op mijn mat liggen.

Ik heb het frame nog in mijn bezit en ik wil dit aanvechten tot het bittere eind, maar wou het nog even aan jullie voorleggen zodat ik weet of mijn beroep gegrond zou kunnen worden verklaard en jullie mij misschien kunnen voorzien van enkele tips. Ik heb geen van de brieven aangetekend verstuurd, dus kan ook geen bewijs overleggen dat ik daadwerkelijk brieven heb verstuurd aan rdw. Het enige bewijs wat ik dus heb is het frame zonder framenummer.

Wat adviseren jullie????
Offline Scaniafan
Master
ma 30 jan 2012, 6:57 Bericht 
Al gebeld met het RDW wat je in dit soort gevallen moet doen?

Een brief sturen helpt niet... Ook zou ik naar de politie gaan als je het vermoeden hebt dat je een gestolen brommer hebt...

Verder: op grond van jouw bezwaar zul je gewoon moeten betalen. Brommer stond / staat op jouw naam, is niet geschorst o.i.d. dus zal verzekerd moeten zijn. Je kan de WOB gebruiken om te achterhalen of er eventuele fouten zijn gemaakt maar gezien het een geautomatiseerd proces is lijkt me dat vrij sterk.

Wacht even op de experts op het forum, zij kunnen goed aangeven wat hier te WOBben valt.
Offline HAW2006
Master
ma 30 jan 2012, 12:35 Bericht 
Scaniafan schreef:
is niet geschorst o.i.d. dus zal verzekerd moeten zijn.

IzNoGooD schreef:
Toevallig was ik 2 maanden later op de website van de rdw en zag ik dat die brommer nog steeds niet van mijn naam af is gehaald, waarop ik besloot om hem te schorsen en wederom een brief te sturen naar het rdw.
Offline viffer
Master
ma 30 jan 2012, 19:30 Bericht 

Hoe lang geleden heb je de scooter geschorst? Na een jaar verloopt de schorsing en moet je die verlengen of als je net te laat bent opnieuw schorsen.
Offline IzNoGooD
Eendagsvlieg
di 31 jan 2012, 3:26 Bericht 

Bromfiets was niet meer verzekerd sinds november 2010, nadat ik de RDW dus die brief had verstuurd waarin ik had uitgelegd dat het framenummer was weggeslepen en de scooter geen identificatienummer heeft. Ik heb dus GEEN bromfiets, alleen de kopie van de papieren van een bromfiets en ik heb dus een boete gekregen voor het niet verzekeren of schorsen van mijn papieren :-? hoe raar dat ook klinkt....

Er staat ook op de beschikking dat het een boete betreft voor het niet verzekerd hebben van een bromfiets, maar als ik die bromfiets niet/nooit in mijn bezit heb gehad, maar alleen de papieren, dan ga ik ervan uit dat de beschikking niet klopt? Ik kan trouwens ook nergens op de website van het RDW vinden dat je een boete kan krijgen voor het in bezit zijn van kentekenpapieren, er staat altijd bromfiets..

WOB zal ik sowieso gaan versturen, zowel naar het CVOM als het RDW met het verzoek mij documentatie toe te sturen over het verplicht schorsen of verzekeren van kentekenpapieren die niet overeen komen met het identificatienummer van de bromfiets, aangezien ik daar nergens informatie over kan vinden.

Ingewikkelde zaak en kan best wel wat advies gebruiken over mijn vervolgstappen, dus mede forumleden laat wat horen!!!!
Offline Scaniafan
Master
di 31 jan 2012, 7:21 Bericht 
RDW kan niet zien of jij de brommer in je bezit hebt. Het kenteken staat in het systeem op jouw naam, dus gaat men bij de RDW er van uit dat jij de brommer ook hebt. Of je nou een brief hebt gestuurd dat dit niet meer zo is of niet.

@ HAW2006:

IzNoGooD schreef:
Daarop heb ik eind oktober begin november een brief verstuurd aan het rdw tezamen met mijn kentekenppapieren met het verzoek om deze van mijn naam af te halen

IzNoGooD schreef:
Toevallig was ik 2 maanden later op de website van de rdw en zag ik dat die brommer nog steeds niet van mijn naam af is gehaald, waarop ik besloot om hem te schorsen

IzNoGooD schreef:
voor het niet verzekerd hebben van een bromfiets op 5 december

Ik lees het zo:

TS koopt een brommer en komt er in oktober / november achter dat de brommer gestolen is. TS schrijft een brief aan de RDW met het verzoek om de brommer van zijn naam te halen (wat niet mogelijk is op die manier).

In januari (2 maanden later) komt TS er achter dat de brommer nog altijd op zijn naam staat en besluit hem te schorsen.

Echter, in de tussenliggende maand december (en wel met Sinterklaas) heeft het systeem in de gaten dat TS een onverzekerde brommer op zijn naam heeft staan. Gevolg: systeem verstuurd een boete.
Offline IzNoGooD
Eendagsvlieg
wo 08 feb 2012, 9:33 Bericht 

Maar wat nu??
Offline Sixty9
Master
wo 08 feb 2012, 10:45 Bericht 
Als de brommer geschorst is heb je daar toch papieren van?
Offline viffer
Master
wo 08 feb 2012, 11:16 Bericht 

Contact opnemen met het RDW. Uitleggen dat de brommer in eigen beheer is gesloopt en dat jij er (ten onrechte, betuig daarover spijt) vanuit bent gegaan dat je goed gehandeld had door het voertuig te schorsen. Geen idee hoe oud je bent maar wellicht kun je er nog iets van jeugdige onervarenheid in gooien. Daarna kun je alleen hopen op coulance van het RDW (niet geheel onwaarschijnlijk)
Offline Sixty9
Master
wo 08 feb 2012, 12:53 Bericht 
Of coulance rechter (waarschijnlijker).
Offline RucphenNB
Master
wo 08 feb 2012, 13:01 Bericht 
GertJan schreef:
Uitleggen dat de brommer in eigen beheer is gesloopt en dat jij er (ten onrechte, betuig daarover spijt) vanuit bent gegaan dat je goed gehandeld had door het voertuig te schorsen.

Net als bij auto's (15 jaar) zit er wel een leeftijdsgrens van de brommer op voordat je die in eigen beheer mag slopen. Let daar wel even op.
Offline viffer
Master
wo 08 feb 2012, 13:12 Bericht 

Sixty9 schreef:
Of coulance rechter (waarschijnlijker).

Dat kan altijd nog als het RDW negatief beslist. Ik zou het echt eerst bij het RDW proberen, er staan genoeg gevallen op dit forum waar dat succesvol is geweest.

RucphenNB schreef:
Net als bij auto's (15 jaar) zit er wel een leeftijdsgrens van de brommer op voordat je die in eigen beheer mag slopen. Let daar wel even op.

Dat is een goeie, heb ik niet aan gedacht.
Offline ericj
Pro
do 09 feb 2012, 10:56 Bericht 
RucphenNB schreef:

Is dat zo? Daar wordt op de RDW website niet over gesproken voor brommers.
Offline RucphenNB
Master
do 09 feb 2012, 11:00 Bericht 
Als ik me goed herinner 5 jaar. Ik moet even zoeken naar de brief die ik daarover eens mocht ontvangen van de RDW "vrienden".
 [ 14 berichten ]