Postingstijd interval gedetecteerd van 66.2 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 25 berichten ]
Offline berrus
Eendagsvlieg
do 26 jan 2012, 8:48 Bericht 

Hallo forumleden,

Afgelopen woensdag 25 januari ontving ik een boete van het CJIB betreffende feitcode K045A (voor het motorrijtuig van 3500 kg of minder is geen keuringsbewijs afgegeven). Op 17-1-2007 heb ik een Volkswagen Ponton (oldtimer) gekocht om deze te restaureren. Hier ben ik al een paar jaar mee bezig en dit zal ook nog zeker wel 3 jaar gaan duren. Omdat ik het voertuig niet gebruik op de openbare weg, heb ik het voertuig meteen laten schorsen. De schorsing is een jaar geldig en ik krijg al gedurende vier jaar (medio december/januari) een brief van het RDW met het verzoek om de wagen weer te schorsen. Meteen na het ontvangen van de brief schors ik het voertuig weer voor een jaar.

Ook dit jaar ontving ik in januari weer een brief van het RDW. Ditmaal niet om mij te herinneren aan de schorsing maar om te melden dat ik in overtreding ben vanwege het feit dat het voertuig niet als verzekerd staat geregistreerd. Tijdens een schorsing hoeft het voertuig niet verzekerd te zijn maar omdat de schorsing, welgeteld 20 dagen, verlopen was, krijg ik nu een boete van €126,-. Ik heb vier jaar lang het voertuig tijdig geschorst en ben nu eenmalig een aantal dagen te laat. De oorzaak hiervan is dat ik dit jaar geen herinnering voor een nieuwe schorsing heb ontvangen, wat de voorgaande 4 jaar wel gewoon het geval was. Als ik had geweten dat het RDW geen herinnering meer zou sturen dan had ik dit voor mezelf even op de kalender gezet en ben ik ervan overtuigd dat ik het voertuig dan wel op tijd had geschorst. Vinden jullie dit een gegronde reden om beroep aan te tekenen?

Groeten, Berrus
Offline Scaniafan
Master
do 26 jan 2012, 9:14 Bericht 
berrus schreef:
Vinden jullie dit een gegronde reden om beroep aan te tekenen?

Officieel gezien is het geen reden om niet te weten dat de schorsing is verlopen. Dit is hetzelfde als met de APK-herinnering. Het moet gezien worden als een service van de RDW, maar geen plicht.

Uiteraard is het niet geschoten, altijd mis. :wink:

De experts hier op het forum kunnen wel aangeven of het zin heeft om hier de WOB op toe te passen en wat je dan op moet vragen.
Offline Gianluca
Master
do 26 jan 2012, 10:21 Bericht 

berrus schreef:
Vinden jullie dit een gegronde reden om beroep aan te tekenen?

Nee. Het is en blijft je eigen verantwoordelijkheid.
Offline Walker
Master
do 26 jan 2012, 10:39 Bericht 
Ben ik het wel mee eens. Je weet dat je een oude auto hebt staan. Lijkt me niet meer dan logisch dat je in je eigen administratie / agenda bijhoudt wanneer je hem gekocht, geschorst etc hebt.
Offline berrus
Eendagsvlieg
do 26 jan 2012, 10:59 Bericht 

Op zich ben ik het er mee eens dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is maar dan heb ik liever dat de RDW helemaal geen service meer biedt in de vorm van het af en toe sturen van dit soort brieven. Zo heb je er toch niets aan? 4 jaar lang krijg je tijdig een brief en nu krijg je meteen een boete van €126,-. Dat is toch ook buitenproportioneel?
Offline 944 guy
Master
do 26 jan 2012, 11:02 Bericht 
Kijk goed naar de data, is de brief van voor 17-1? Dan uiteraard ongeldig. Maar dit geldt natuurlijk alleen als je binnen 6 weken voor het aflopen van de oude schorsing de schorsing verlengd, doe je het eerder dan verandert de einddatum vd schorsing. Ben je te laat, tsja, dokken :x
Je kan het proberen door aan te tonen dat dat ding al jaren geschorsd is en nu nog uit elkaar ligt. Bij een begripvolle rechter (de OvJ zegt toch: 'betalen') krijg je misschien korting.
Offline RucphenNB
Master
do 26 jan 2012, 11:05 Bericht 
Schorsing van een van de auto's liep op 22-1 af, op 24-1 vond ik een nieuw deel 2 in de brievenbus, uitgeprint op 23-1 om 00:15 uur. Gezien de landelijke storing van 23-1 rond 10:30 uur heb ik de auto op 24-1 rond 9 uur weer voor 1 jaar geschorst. Gaat best snel hoor dat RDW. :lol:
Offline viffer
Master
do 26 jan 2012, 20:07 Bericht 

Is het voertuig wel verzekerd? Anders kun je binnenkort nog een prent verwachten.
Offline Gianluca
Master
do 26 jan 2012, 20:19 Bericht 

GertJan schreef:
Is het voertuig wel verzekerd? Anders kun je binnenkort nog een prent verwachten.

Daar is TS nu voor bekeurd...
Offline Bramdaman
Master
do 26 jan 2012, 20:43 Bericht 
Volgens mij is K045A geen keuring hebben
let op: ik werk er niet dus ik kan het mis hebben.
Offline viffer
Master
do 26 jan 2012, 20:52 Bericht 

Bramdaman schreef:
Volgens mij is K045A geen keuring hebben

Volgens mij ook, Het is, als er geen verzekering is afgesloten, niet ondenkbaar dat daar nog een boete volgt.
Offline Scaniafan
Master
do 26 jan 2012, 20:53 Bericht 
Gianluca schreef:

Daar is TS nu voor bekeurd...

TS is bekeurd voor K045A, het niet hebben van een keuringsbewijs... Niet voor het niet verzekerd hebben (f)
Offline Brave Hendrik
Master
do 26 jan 2012, 21:07 Bericht 
berrus schreef:
betreffende feitcode K045A (voor het motorrijtuig van 3500 kg of minder is geen keuringsbewijs afgegeven)

Naar mijn idee staat er toch echt dat het om de APK gaat.

Ik geloof niet dat RDW opgehouden is herinneringen te sturen.
Ik heb er hier nog één liggen van eind oktober 2011 voor schorsdatum in begin december.

Maar ik heb weer heel andere "problemen".
Ik verrot het een DigiD aan te vragen, alleen om online opnieuw te kunnen schorsen.
Dus ieder jaar een loopje naar het postkantoor.
De uiterste datum noteer elk jaar in mijn agenda.
Opnieuw schorsen kan op het postkantoor alleen vanaf de dag zelf.
Citaat van een bijlage herinnering:
Verlengt u de schorsing binnen zes weken?
Dan wordt bij de oude schorsingsdatum een jaar opgeteld.
Bij postkantoren krijgt u dit extraatje niet.
Einde citaat.

Ten tweede ben ik niet in staat (vanwege het herhaaldelijke schorsen) mijn adres te wijzigen.
Niet heel erg, de post wordt goed doorgegeven vanaf het oude adres.
Maar toch, op zoiets kan men dus ook een beetje vastlopen.

Ieder jaar schorsen is eigenlijk de grootste onzinnige handeling die er m.i. maar bestaat.
Laat ze lekker ieder jaar de rekening sturen en fijn het voertuig geschorst houden tot een tegenbericht.
Maar ja, ik ben dan ook geen ambtenaar.

@berrus
Ga er maar rustig vanuit dat je de lul ....eh.... sigaar bent.
Gewoon uithuilen, opnieuw beginnen en agenda of secretaresse kopen. :wink:
Offline Gianluca
Master
vr 27 jan 2012, 11:42 Bericht 

berrus schreef:
Tijdens een schorsing hoeft het voertuig niet verzekerd te zijn maar omdat de schorsing, welgeteld 20 dagen, verlopen was, krijg ik nu een boete van €126,-.

Ik had deze zin gelezen en daaruit de conclusie getrokken dat er was bekeurd voor een onverzekerd voertuig. Blijkt dus voor de APK te zijn.

Inderdaad grote kans dat er ook nog een bekeuring voor de verzekering zal volgen..
Offline Walker
Master
vr 27 jan 2012, 11:56 Bericht 
En die is wel hoger dan Eur 126,- ..........
Offline Brave Hendrik
Master
zo 29 jan 2012, 12:48 Bericht 
Plus, als men niet tijdig opnieuw schorst terwijl dat wel de bedoeling is, wordt het instaptarief (1e schorsing) i.p.v. het lagere verleng-tarief in rekening gebracht.
€ 71,50 versus € 23,90.
En zo zijn er nog tal van spelregels m.b.t. schorsen.
Bijv. een schorsing opheffen binnen 3 maanden na aanvang ervan, kan ook een boel geld kosten.
Leuker kunnen we het niet maken.
Hallo berrus, ben je er nog?
Of lig aan de zuurstof?
Offline berrus
Eendagsvlieg
ma 30 jan 2012, 8:38 Bericht 

@944 guy: De brief is (helaas) niet van voor 17 januari...

@Gertjan: Het voertuig is niet verzekerd... Hopelijk komt er niet nog een boete binnen

@brave hendrik: Op de dag dat ik de prent in huis kreeg heb ik de schorsing meteen verlengd. Dit kon gewoon tegen het tarief van €23,90. Ik lig dus nog niet aan de zuurstof.

Ik ga een brief schrijven aan het CJIB, daar heb ik de boete van ontvangen. Wie niet waagt....
We wachten af wat voor reactie er komt en ik zal jullie op de hoogte houden. Bedankt voor alle reacties.

Berrus
Offline Brave Hendrik
Master
ma 30 jan 2012, 10:39 Bericht 
berrus schreef:
Dit kon gewoon tegen het tarief van €23,90.

Alleraardigst.
Had je toch nog een mazzeltje.
Offline Smookey
FS medewerker
ma 30 jan 2012, 10:49 Bericht 
berrus schreef:
Op de dag dat ik de prent in huis kreeg heb ik de schorsing meteen verlengd

Dan ben je dus nog binnen de 6 weken termijn?
In dat geval hoeft je voertuig toch niet gekeurd te zijn?

Ik zou gewoon een bezwaarbrief schrijven en aangeven dat het kenteken geschorst is. PUNT en niet uitweiden over dat je daar wat later mee was. Als ze hier al direct een prent voor schrijven, wat heeft die 6 weken termijn dan voor nut?
Offline 944 guy
Master
ma 30 jan 2012, 12:08 Bericht 
berrus schreef:
@944 guy: De brief is (helaas) niet van voor 17 januari...

Dan is je enige kans op het laten zien van foto's en dat de auto écht niet in staat is om te rijden. Maar dan moet je wel op (veel) coulantie rekenen. I know the deal (nou ja, mijn broer...)
Offline Brave Hendrik
Master
ma 30 jan 2012, 14:55 Bericht 
Smookey schreef:
Dan ben je dus nog binnen de 6 weken termijn?

Ik weet niet of er sprake is van enige verwarring met wat ik schreef, maar die 6 weken sloeg op de verzendings-/ontvangstdatum van de reminder.
De reminder ontvangt men zo'n 4 a 5 weken voor de eigenlijke afloopdatum van de schorsing.
Er staat dus: na ontvangst van de reminder kan men dan direkt online schorsen, zonder weken de geldigheid van de huidige/oude schorsing te verliezen.

Voorbeeld:
Schorsing loopt nog tot 1 december.
Reminder voor opnieuw schorsen wordt ontvangen 30 oktober.
Op, of vanaf 30 oktober kan men dan (direkt) online verlengen voor de periode 1 dec. dit jaar, tot 1 dec. het volgende jaar.
Op het postkantoor kan dat alleen vanaf de dag zelf, tot dezelfde dag het jaar erop geschorst worden.
Doet men dat bijv. al op 30 okt., zal de geldigheid bekort worden tot 30 okt. het volgende jaar.
Kortom, online kent a.h.w. dus een wensdatum. Via het postkantoor opnieuw schorsen niet.
Offline sacredfour
Weet de weg
za 04 feb 2012, 13:55 Bericht 

Je zou het kunnen proberen met “delictsomschrijving”
Stafbaar feit moet:
1. een menselijke gedraging zijn die bewezen is
2. binnen een delictsomschrijving vallen
3. wederrechtelijk zijn
4. aan schuld zijn te wijten

Kan je bewijzen dat de auto uit elkaar lag/ licht dan voldoet deze niet aan de delictsomschrijving “motorrijtuigen”

motorrijtuigen: alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning;
Offline berrus
Eendagsvlieg
di 10 apr 2012, 19:35 Bericht 

Hallo forumleden,
Ik heb bezwaar ingediend maar tot op heden nog geen reactie vernomen. Wel is er op 14 maart een acceptgiro van het CJIB binnen gekomen van €396 omdat de auto niet verzekerd was... Dat maakt bij mekaar al €522,- @ GertJan: je had dus gelijk!

Tja, bij een oldtimer van €1000 die tot op het laatste schroefje uit elkaar ligt, ben ik niet echt geneigd om een verzekering af te sluiten. Maar als je dus te laat bent met het schorsen van je auto dan ben je de sigaar.

Ook zal ik hier bezwaar indienen maar ik wacht liever nog even op een reactie van mijn vorige bezwaarschrift. Zoals sacredfour en 944guy al zeiden: aantonen dat de auto echt niet in staat is om te rijden. Ik zal er een goed verhaal van maken en foto's toevoegen.

Nog bedankt voor de tips en excuses voor de late reactie
Offline Herman123
Eendagsvlieg
di 17 apr 2012, 14:14 Bericht 

Ik heb hetzelfde probleem, echter: RDW zei mij beslit contact met het op te nemen als ik ook nog de verzekeringsboete binnnekomt, de meneer aan de telefoon gaf aan dat er misschien hoop was. Dus Berrus, bel eens met het RDW.
Offline Ascension
Master
di 17 apr 2012, 14:59 Bericht 
Gewoon bezwaar indienen en eventueel naar de kantonrechter! Volgens mij heb ik hier wel eens gelezen van een persoon die daar succes mee heeft gehad.

Formeel heeft het RDW natuurlijk gelijk maar met een goed verhaal en een beetje zielig doen voor de rechter zal de sanctie wel gematigd kunnen worden denk ik.
 [ 25 berichten ]