Pagina 1 van 1  [ 32 berichten ]
Offline Hideyoshi
Master
do 19 jan 2012, 13:07 Bericht 
Zie LJN: BV1324.
Offline mwj
Master
do 19 jan 2012, 13:19 Bericht 
Hideyoshi schreef:
Zie LJN: BV1324.

Google:

Uw zoekbewerking - LJN: BV1324 - heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverd :huh: :huh:

linkje ??
Offline EJvL
Die hard
do 19 jan 2012, 13:29 Bericht 
http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BV1324
Citaat:
Datum uitspraak: 21-02-2011
Datum publicatie: 19-01-2012
Rechtsgebied: Straf
Soort procedure: Eerste aanleg - enkelvoudig
Inhoudsindicatie: Beroep tegen verkeersovertreding is door kantonrechter gegrond verklaard. De kantonrechter is van oordeel dat niet is gekomen vast te staan dat de gebruikte apparatuur (digitale camera) geijkt is.
Vindplaats(en): Rechtspraak.nl

Uitspraak
beschikking
RECHTBANK ALMELO

Sector Straf
Locatie Enschede
Zaaknummer: 336744
CJIBnr: 134376566
Uitspraak:
De kantonrechter;
gezien het door
[betrokkene]
wonende te [woonplaats] aan de [adres],
hierna te noemen betrokkene,

ingediende beroepschrift dat zich richt tegen de beslissing van de officier van justitie
in het arrondissement Utrecht d.d. 7 december 2009 op het door betrokkene
ingestelde beroep tegen de op 23 september 2009 opgelegde sanctie ingevolge de
Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (WAHV);
gezien voormelde beslissing van de officier van justitie, alsmede de overige op de
zaak betrekking hebbende stukken;
gehoord de gemachtigde van betrokkene, haar zoon [naam], op het onderzoek ter
openbare zitting van 4 juni 2010 alwaar namens de officier van justitie te Utrecht ter
zitting aanwezig was W.R. ter Horst, verbonden aan het CVOM.
gelet op een schrijven d.d. 2 februari 2011 van het Openbaar Ministerie

1. feiten:
Het beroep is tijdig ingesteld en betrokkene heeft binnen de bij de Wet bepaalde
termijn zekerheid gesteld, zodat het beroep in zoverre ontvankelijk is.
Aan betrokkene is een sanctie opgelegd van € 33,00 terzake van een bij de WAHV
omschreven gedraging die in strijd is met een op het verkeer betrekking hebbend
voorschrift, te weten: "V A006: overschrijding maximum snelheid binnen bebouwde
kom met 6 km per uur", gepleegd op 12 september 2009 te Enschede.

2. verweer:
Betrokkene heeft op 4 juni 2010 onder andere het verweer gevoerd dat de gebruikte
apparatuur niet geijkt is. Hij wijst erop dat de plaats van de nummers van de
apparatuur op de foto afgesproken is. Het eerste nummer is de antenne-eenheid
(volgens ijkrapport het nummer eindigend op 60131, het tweede nummer moet het
nummer van de digitale camera zijn (volgens het ijkrapport het nummer eindigend op
61163.

Middels een tussenbeschikking d.d. 18 juni 2011 heeft de kantonrechter gevraagd of
de uitleg van de nummering op de flitsfoto zoals gegeven door de gemachtigde, de
juiste is.
Bij brief d.d. 2 februari heeft het openbaar ministerie geantwoord dat zij die vraag
niet kan beantwoorden nu de opsporingsinstantie daarop niet heeft gereageerd.

3. Overwegingen:
Nu de vraag van betrokkene niet is beantwoord is de kantonrechter van oordeel dat
niet is gekomen vast te staan dat de gebruikte apparatuur geijkt is.
Het beroep van betrokkene zal derhalve gegrond worden verklaard.
Beslist:
Verklaart het beroep gegrond.

Vernietigt de bestreden beslissing.

Verstaat dat hetgeen door betrokkene tot zekerheid is gesteld aan hem wordt
gerestitueerd.

Aldus gegeven door mr. H.R.K. Valk, kantonrechter, en in tegenwoordigheid van de
griffier uitgesproken ter openbare zitting van 21 februari 2011.
Offline Hideyoshi
Master
do 19 jan 2012, 13:29 Bericht 
Hij is net nieuw dus gaat vanaf de komende uren pas in de database. EJvL heeft hem juist geciteerd!

De term vrijspraak is trouwens niet juist, maar goed, wel duidelijk!
Offline Aanhanger
Master
do 19 jan 2012, 13:38 Bericht 
Hideyoshi schreef:
De term vrijspraak is trouwens niet juist

Hij staat anders wel onder sector strafrecht. :kniktja:
Offline Kiwi45
Master
do 19 jan 2012, 13:39 Bericht 
Wat zou FL hiervan vinden???
Offline Smookey
FS medewerker
do 19 jan 2012, 13:41 Bericht 
Er staat niet dat de apparatuur niet geijkt was maar dat het OM niet gereageerd heeft, een ietsie pietsie verschil.
Offline Hideyoshi
Master
do 19 jan 2012, 13:42 Bericht 
Geen idee, en dat interesseert me eigenlijk niet zo heel erg... doel van dit bericht is voor jullie om de uitspraak te gebruiken in nieuwe zaken. LET OP: in je bezwaarschrift richting OvJ zou ik hem niet gebruiken. Bedenk daarvoor iets anders. Confronteer de rechter ermee!
Offline Hideyoshi
Master
do 19 jan 2012, 13:43 Bericht 
Smookey schreef:
Er staat niet dat de apparatuur niet geijkt was maar dat het OM niet gereageerd heeft, een ietsie pietsie verschil.

De rechter vernietigt de beschikking omdat niet is komen vast te staan dat de apparatuur niet geijkt is. Er staat niet dat er vernietigd is omdat er niet gereageerd is.
Offline Aanhanger
Master
do 19 jan 2012, 13:49 Bericht 
Betrokkene heeft een verhaal waarom er geen ijking zou zijn.
Daarop volgt geen enkel verweer en blijft het verhaal van de betrokkene dus onweersproken staan.
Dat betekent nog niet dat het verhaal juist was.
Offline Hideyoshi
Master
do 19 jan 2012, 13:54 Bericht 
In dit geval betekent het m.i. wel dat er van ijking sprake dient te zijn, als dat niet zo was dan had de rechter geconcludeerd dat wel of geen ijking niet relevant is.
Offline Kiwi45
Master
do 19 jan 2012, 13:57 Bericht 
EJvL schreef:

Middels een tussenbeschikking d.d. 18 juni 2011 heeft de kantonrechter gevraagd of
de uitleg van de nummering op de flitsfoto zoals gegeven door de gemachtigde, de
juiste is.
Bij brief d.d. 2 februari heeft het openbaar ministerie geantwoord dat zij die vraag
niet kan beantwoorden nu de opsporingsinstantie daarop niet heeft gereageerd.

Stomme fout in de uitspraak trouwens.
18 juni 2011 een vraag stellen, en dan 2 februari (da's over 2 weken) antwoord krijgen van het OM, en toch nu al een uitspraak doen.

Ergens klopt er een jaartal niet.
Offline Aanhanger
Master
do 19 jan 2012, 14:00 Bericht 
Dat staat toch ook niet ter discussie of heb ik nu iets uit een ander topic gemist?
Offline fl
Master
do 19 jan 2012, 14:07 Bericht 

Aanhanger schreef:
Betrokkene heeft een verhaal waarom er geen ijking zou zijn.
Daarop volgt geen enkel verweer en blijft het verhaal van de betrokkene dus onweersproken staan.
Dat betekent nog niet dat het verhaal juist was.

Met andere woorden nog steeds geen uitspraak dat een cameranummer verplicht is.
Offline mwj
Master
do 19 jan 2012, 14:10 Bericht 
fl schreef:
Met andere woorden nog steeds geen uitspraak dat een cameranummer verplicht is

Dat is hoe jij het ziet :nono:

Het komt er eigenlijk op neer dat er gewoon niet de moeite wordt genomen om te reageren door de opsporingsinstantie omdat ze weten dat ze fout zitten. Door niet te reageren hopen ze dat de rechter ze in het gelijk stelt. Let maar op dat er veel meer van dit soort uitspraken gaan komen !!!

Het is dus maar net hoe je het bekijkt. Feit is wel er steeds meer van dit soort uitspraken komen, wat dus aangeeft dat er structureel iets niet klopt. En dat betekent dus winst :thumb:
Offline Kiwi45
Master
do 19 jan 2012, 14:11 Bericht 
fl schreef:

Met andere woorden nog steeds geen uitspraak dat een cameranummer verplicht is.

Alleen een uitspraak dat, indien de OvJ niet kan motiveren waarom die ijking irrelevant is, het ontbrekende nummer door de rechter wordt beschouwd als aanwijzing dat er geen correct geijkte apparatuur is gebruikt.
En dat is het mooie dus in mijn ogen: de OvJ kan die motivatie niet geven, omdat zelfs de fabrikant stelt dat de camera geijkt dient te worden.
Offline Hideyoshi
Master
do 19 jan 2012, 14:13 Bericht 
Kiwi45 schreef:
Alleen een uitspraak dat, indien de OvJ niet kan motiveren waarom die ijking irrelevant is, het ontbrekende nummer door de rechter wordt beschouwd als aanwijzing dat er geen correct geijkte apparatuur is gebruikt.
En dat is het mooie dus in mijn ogen: de OvJ kan die motivatie niet geven, omdat zelfs de fabrikant stelt dat de camera geijkt dient te worden.

Zo zie ik het ook :thumb:
Offline Smookey
FS medewerker
do 19 jan 2012, 14:19 Bericht 
mwj schreef:
Het komt er eigenlijk op neer dat er gewoon niet de moeite wordt genomen om te reageren door de opsporingsinstantie omdat ze weten dat ze fout zitten. Door niet te reageren hopen ze dat de rechter ze in het gelijk stelt. Let maar op dat er veel meer van dit soort uitspraken gaan komen

Kun je in je bezwaar niet naar deze uitspraak verwijzen in de trend van 'mocht u geen antwoord krijgen van de blauwe helden dan wijs ik u graag op de uitspraak die volgde in een gelijke zaak'?
Offline Hideyoshi
Master
do 19 jan 2012, 14:26 Bericht 
Smookey schreef:
Kun je in je bezwaar niet naar deze uitspraak verwijzen in de trend van 'mocht u geen antwoord krijgen van de blauwe helden dan wijs ik u graag op de uitspraak die volgde in een gelijke zaak'?

Ik zou dat niet doen want de OvJ kent dan op voorhand je verweerpunt en zal daar -als hij of zij slim is- op inspelen... Als je het bij de rechter voorlegt staat er wat meer druk op zodat de kans op een afloop zoals in deze zaak gegaan is, groter wordt.
Offline dna
Master
do 19 jan 2012, 15:11 Bericht 
Dit is de uitspraak die al op het forum staat, maar dan nog niet gepubliceerd (en nu dus wel).
Handig omdat er nu een LJN nummer is om naar te verwijzen bij de kantonrechter.

Voor iedereen, let er op de OvJ wil nog wel eens ongepubliceerde uitspraken gebruiken tijdens een zitting!
Protesteer hier tegen, want op deze manier sta je op bezwaar achterstand (je hebt ten slotte niet die uitspraak van te voren al door kunnen nemen).
Offline Bounty
Die hard
do 19 jan 2012, 17:31 Bericht 

Zaak van een FSer? Furr?
Offline graspol
Respect
do 19 jan 2012, 17:35 Bericht 
YES! in mijn topic is ook ongeijkte apparatuur gebruikt.
Komt mooi uit!
Online Furr
Master
do 19 jan 2012, 18:35 Bericht 
Bounty schreef:
Zaak van een FSer? Furr?

:thumb:
Offline mwj
Master
do 19 jan 2012, 18:46 Bericht 
Weer eentje :thumb: :thumb:

:lol: :lol:
Online Furr
Master
do 19 jan 2012, 19:46 Bericht 
Nee is dezelfde maar nu duidelijk door rechtbank omschreven.
Offline harmck
Nieuwkomer
di 24 jan 2012, 12:26 Bericht 

Graag wil ik mijn verhaal die nog loopt hieraan toevoegen:
Ik heb een boete gekregen van 420 euro en de serienummers met de foto/ijkrapport komen niet overeen!
zie posthttp://www.flitsservice.nl/phpBB/post2671156.html#bottom
dna schreef:
Het ijkrapport is geen set, daarom klopt de vermelding op de registratie (foto) niet.
Er staat namelijk op de foto 60167/60167.

Op het ijkrapport staat bij de antenne eenheid 60167 en bij digitale camera staat 61256.

Op de registratie had moeten staan 60167/61256 conform concept voorschrift meetmiddelen politie paragraaf 5.1.16

Nu heb ik gezien dat in het verleden dit wel vaker voorkwam met 60666, maar deze is vrij recent.

11 januari had ik moeten betalen, maar ik wacht op dagvaarding en dan wil ik dit punt aandragen, maak ik een kans voor het ongeldig verklaren van de opgelegde boete?

Mij is het advies gegeven om me goed in te lezen, hier ben ik mee bezig! Maar komt dit nog steeds vaak voor? In 2008 heb ik gelezen dat het een zooitje was.

Verder ben ik nog nooit voor de rechter geweest dus alles is nieuw, maar kan ik voor mijn betoog gewoon een brief voorlezen met dit punt of hoe gaat dat?

Misschien moet het wel in mijn eigen post maar aan de andere kant is dit ook wel (gedeeltelijk) van toepassing op dit topic!

Alvast bedankt!
Offline Hideyoshi
Master
di 24 jan 2012, 12:39 Bericht 
Als het een MULDER beschikking is, dan moet je wel betalen voordat de kantonrechter iets gaat zeggen!
Offline harmck
Nieuwkomer
di 24 jan 2012, 12:58 Bericht 

Sorry dat ik dit niet vermeld heb maar het is een T transactievoorstel, ik weet dat dit niet het forum voor T is maar mij werd verwezen naar dit topic. Het gaat hier dus ook puur om de geconstateerde 'fout' van de serienummers. Ik neem aan dat daar geen verschil in is tussen T en M?
Offline Hideyoshi
Master
di 24 jan 2012, 13:03 Bericht 
Bij de T moet je niet betalen. Dan kan je (a) gedagvaard worden waarbij je je verdediging kan vormgeven, b.v. op grond van niet-geijkte apparatuur of (b) je krijgt een S (strafbeschikking). In dat laatste geval moet je dan binnen twee weken verzet instellen en krijg je daarna alsnog een dagvaarding.
Offline harmck
Nieuwkomer
di 24 jan 2012, 13:10 Bericht 

Oke het kan dus goed zijn dat ik eerst nog een S krijg en dan kan ik mijn verzet in dienen en daarna dagvaarding.

Maar zou ik, als ik een S krijg, in het verzet moeten zetten?, in mijn topic hebben ze aangegeven om te wachten tot de dagvaarding met betrekking tot niet geijkte apparatuur.

En klopt het dat ik met deze 'fout' een grote kans heb om de boete te ontlopen?

Kortom ook voor andere forumlezers/gebruikers is de boete nu niet rechtsgeldig?
Offline Hideyoshi
Master
di 24 jan 2012, 13:17 Bericht 
harmck schreef:
Oke het kan dus goed zijn dat ik eerst nog een S krijg en dan kan ik mijn verzet in dienen en daarna dagvaarding.

Ja, ik denk dat de kans zelfs vrij groot is dat je die eerst krijgt.

harmck schreef:
Maar zou ik, als ik een S krijg, in het verzet moeten zetten?, in mijn topic hebben ze aangegeven om te wachten tot de dagvaarding met betrekking tot niet geijkte apparatuur.

Nee, in het verzet zet je verder niets inhoudelijks. Alleen dat je de gedraging niet hebt verricht en daarom de kwestie aan de rechter voorgelegd wil hebben.

harmck schreef:
En klopt het dat ik met deze 'fout' een grote kans heb om de boete te ontlopen?

Weet ik niet, hangt er vanaf hoe je je verdediging t.z.t. inhoud geeft. Een verwijzing naar die uitspraak zie ik je via pb stuurde kan wel handig zijn.

harmck schreef:
Kortom ook voor andere forumlezers/gebruikers is de boete nu niet rechtsgeldig?

Daarover verschillen de meningen, maar in feite doet dat er ook niet toe. Het gaat erom of jij de rechter kan laten twijfelen aan wettig (!) en overtuigend bewijs dat...
Offline Smookey
FS medewerker
di 24 jan 2012, 15:29 Bericht 
harmck schreef:
ik weet dat dit niet het forum voor T is maar mij werd verwezen naar dit topic.

Om door te lezen :woop:
 [ 32 berichten ]