Pagina 1 van 1  [ 9 berichten ]
Offline Tijdelijk
Eendagsvlieg
wo 01 feb 2012, 13:20 Bericht 

Hier een (wellicht bekend) gevalletje 'flitspaal-stress'!

Toen ik gisteravond naar huis reed (Arnhem) kwam ik langs 1 van de vele flitspalen voor roodlicht + snelheid (70 km/h). Zoals altijd was ik hier ook gisteren heel alert op. Ik verminderde mijn snelheid, stoplicht was groen en vlak voordat ik er door mocht werd het oranje. Achteraf gezien had ik gewoon iets meer gas moeten geven en was er niks aan de hand geweest maar ik, in een fractie van een seconde, koos ervoor om vol in de rem te gaan (geen auto heel vlak achter mij). Dom dom dom want ik kwam half over de stopstreep tot stilstand, kijk omhoog en het stoplicht is nog gewoon oranje. Ik kies er toch voor om maar te blijven staan. Achteruit gaan was ook geen optie meer en vooruit al helemaal niet want het was wel zeker dat het stoplicht binnen no-time op rood zou springen. Nu staat op dit punt een digitale flitspaal en ik weet dus niet of ik ook daadwerkelijk geflitst ben. Ik ga er echter wel vanuit omdat de voorkant van mijn auto al in het eerste vlak ‘gele-witte-blokjes’ stond. Ik ga dus maar gespannen wachten op de boete die volgt, maar wil in afwachting daarvan er proberen achter te komen of ik misschien bezwaar aan kan tekenen. Uit mijn zoektocht op Internet begrijp ik dat een flitspaal voor rood licht twee keer flitst: 1 keer voor het door rood rijden en de 2e keer om te zien of je ook echt doorreed en dus op de kruising bent en om je snelheid te registreren. Als dit zo is zou op de tweede foto dus te zien moeten zijn dat ik nog op dezelfde plek sta met als snelheid 0 km/h? Dan zou ik dus bezwaar kunnen maken en de boete misschien kunnen verlagen tot “niet op tijd stoppen voor stopstreep” (als zoiets tenminste bestaat)? Feitelijk ben ik niet door rood gereden…

Om de komende weken een beetje minder gestresst door te komen hoop ik dat iemand hier misschien aan antwoord heeft! ;-)

Thanks!
Offline Mikkie
Master
wo 01 feb 2012, 13:48 Bericht 
Ik heb zoiets ook wel eens gehad en toen niks ontvangen. Heb ook van zaken gehoord waarbij een boete voor rood licht werd verstuurd, die later is veranderd in een 'niet stoppen voor de stopstreep'.
Offline Loekieloekie
Die hard
wo 01 feb 2012, 13:55 Bericht 
Je mag niet over de stopstreep rijden op het moment dat het licht rood is.
Dit heb je ook niet gedaan dus volgens mij is er niets aan de hand.

Anders inderdaad 2 fotos waaraan ze zien dat je niet door bent gereden tijdens het rode licht.

Zou er niet al te erg om stressen btw, reken afentoe en boete mee met de kosten die je toch al maakt met autorijden dan valt het (bij mij iig) wel mee.
Offline Morbid Angel
Master
wo 01 feb 2012, 14:14 Bericht 
Hier ga je niks meer van zien. Als je op de lussen stilstaat, detecteert deze geen verandering en gaat de paal niet af.
Offline sammy14
Respect
wo 01 feb 2012, 15:48 Bericht 

Hoi,

Ik heb een keer hetzelfde gehad: mijn autostond op de stopstreep en zag 2 flitsen, echter nooit meer iets van gehoord.
Offline Furr
Master
wo 01 feb 2012, 16:05 Bericht 
Niks aan de hand.
Offline zoef de dwaas
Nieuwkomer
do 02 feb 2012, 6:52 Bericht 

je hebt meestal 2 foto's inderdaad. Maar er wordt ook gekeken met welke snelheid je er overheen gaat. Branden je remlichten en je rijdt 3km u hoef je m echt niet te verwachten als ie afgaat. En zo ja, bezwaar aantekenen en zeggen dat t een grensgeval is. Ik twijfel ook wel eens of ik op tijd kan stoppen of niet. Is een gokje. Je kan ook niet vol in de ankers gaan met verkeer achter je
Offline Tijdelijk
Eendagsvlieg
do 02 feb 2012, 14:51 Bericht 

Thanks! Dit waren natuurlijk wel een beetje de antwoorden waar ik op hoopte!

Mocht ik toch een bekeuring thuis krijgen voor roodlicht zal ik in ieder geval de foto's opvragen (en waarschijnlijk op dit topic terugkomen aangezien ik geen flauw idee heb ik hoe ik bezwaar moet aantekenen... dames he! ;))
Offline Boralis
Master
do 02 feb 2012, 21:06 Bericht 

Mikkie schreef:
Ik heb zoiets ook wel eens gehad en toen niks ontvangen. Heb ook van zaken gehoord waarbij een boete voor rood licht werd verstuurd, die later is veranderd in een 'niet stoppen voor de stopstreep'.

Bij oranje mag je wel na de stopstreep stoppen. Je hoeft alleen te stoppen voor de stopstreep als dat op grond van het RVV verplicht is. Bij rood dus. Nu was stoppen voor de stopstreep blijkbaar niet meer mogelijk, dus op grond van het RVV ook niet verplicht. Hooguit blijft "niet doorgaan terwijl stoppen redelijkerwijs niet meer mogelijk is" nog over, maar ik denk niet dat daar een feit code voor in het boekje te vinden is. Bovendien was stoppen redelijkerwijs blijkbaar wel mogelijk, alleen niet meer voor de stopstreep.

Mocht 'ie alsnog binnenkomen, PM dan maar. Dan maak ik er wel een verhaaltje van inclusief verwijzingen naar RVV artikelen van.
 [ 9 berichten ]