Pagina 2 van 2  [ 77 berichten ]
Offline bx gek
Master
di 31 jan 2012, 13:42 Bericht 
Gaiajohan schreef:
Dus blijkbaar doet Toyota en VAG standaard dashboardverlichting aan..

Bij de BX en de Xantia is de dashboardverlichting ook altijd aan.
Offline umpire
FS medewerker
di 31 jan 2012, 13:45 Bericht 
bx gek schreef:
Bij de BX en de Xantia is de dashboardverlichting ook altijd aan.

Beiden heb ik niet, maar ook bij mij is dat zo. Ik zie aan de boordcomputer of de verlichting aan of uit is. Een witte achtergrond of een blauwe achtergrond :wink:
(Eigenlijk zie ik alleen maar de blauwe achtergrond O:) )
Offline Gaiajohan
Pro
di 31 jan 2012, 13:46 Bericht 

Tsja, in de Ibiza was het enige wat verlichting aan/uit onderscheidde een klein groen lampje op het dashboard tussen allemaal rode verlichting..
Zo dus:
Afbeelding
Offline Kiwi45
Master
di 31 jan 2012, 13:48 Bericht 
Gewoon een vast riedeltje van maken: zitten, deur dicht, gordel om, koppeling in, starten, lichtjes aan.
Kan niet mis gaan.
Offline umpire
FS medewerker
di 31 jan 2012, 13:49 Bericht 
Kiwi45 schreef:
Gewoon een vast riedeltje van maken: zitten, deur dicht, gordel om, koppeling in, starten, lichtjes aan.
Kan niet mis gaan.

Pcies :wink: :thumb:
Offline Gaiajohan
Pro
di 31 jan 2012, 13:49 Bericht 

in 99% van de gevallen volg ik dat riedeltje ook. Alleen héél soms vergeet je het, om wat voor reden dan ook..
En als dat dan 's avonds gebeurt met een auto waar het dashboard volle toeren brandt, en buiten zeer veel verlichting is dan ben je genaaid.

Iedereen maakt fouten :).

het verschil is dat het ene onbewust is (Verlichting)
en het andere bewust (alcohol achter het stuur)..
Offline umpire
FS medewerker
di 31 jan 2012, 13:55 Bericht 
Gaiajohan schreef:
Alleen héél soms vergeet je het, om wat voor reden dan ook..

Is mij nog nooit overkomen. Het was zelfs tijdens de rijlessen een vast item voor het wegrijden en is er min of meer "ingestampt" :thumb:
Offline blightzor
Die hard
di 31 jan 2012, 13:55 Bericht 

umpire schreef:
Zet je ze ook weleens handmatig aan als het slecht weer is

Jazeker en bij mist, maar ik moet eerlijk zeggen zodra het ook maar begint te regenen gaan ze ook meteen aan (VW g6)
Online ibizaking
Master
di 31 jan 2012, 14:01 Bericht 

Gaiajohan schreef:
Tsja, in de Ibiza was het enige wat verlichting aan/uit onderscheidde een klein groen lampje op het dashboard tussen allemaal rode verlichting..
Zo dus:

hé, een rechtsgestuurde Ibi.
Ik heb ook model 2002 gehad (type 6L) en als je daarin het licht niet inschakelde, ging ook de dashbord verlichting niet aan. heb nu modeljaar2008 en er is nog niets veranderd.
Allen is er in het dashbord geen verschil te zien tussen stadslichten en dimlichten ingeschakeld.
Offline shootme
Master
di 31 jan 2012, 14:04 Bericht 
umpire schreef:
Is mij nog nooit overkomen. Het was zelfs tijdens de rijlessen een vast item voor het wegrijden en is er min of meer "ingestampt" :thumb:

Mij was het liggend vraagteken uitgelegd.

Je doet eerst de sleutels in het contact en start de motor.

Je begint links, verlichting aan te doen, dan volg je de boog van het stuur, terwijl je dat doet, kijk je of er geen verkeerde lampjes branden. dan ga je naar je radio :lol: en verwarming etc en vervolgens de versnelling en als laatste de handrem. (ja parkeren met de handrem is mij geleerd, dat is weer een andere discussie).

Ik rij altijd met verlichting aan, ongeacht tijdstip van de dag.

p.s. Ik vind wel dat de TS in dit topic behoorlijk gebashed wordt.
Ja ook ik erger me dood aan mensen die met stadslichten, mistlichten voor en/of achter rijden of zelfs helemaal geen verlichting.
Echter het leermoment is voor TS geweest en hij komt hier voor hulp.
Alcomobilisten die hier voor hulp komen worden minder afgezeken dan de TS.
Offline umpire
FS medewerker
di 31 jan 2012, 14:10 Bericht 
blightzor schreef:
Jazeker en bij mist, maar ik moet eerlijk zeggen zodra het ook maar begint te regenen gaan ze ook meteen aan (VW g6)

Goed bezig :thumb: :thumb:

shootme schreef:
Mij was het liggend vraagteken uitgelegd.

Je doet eerst de sleutels in het contact en start de motor.

Je begint links, verlichting aan te doen, dan volg je de boog van het stuur, terwijl je dat doet, kijk je of er geen verkeerde lampjes branden. dan ga je naar je radio :lol: en verwarming etc en vervolgens de versnelling en als laatste de handrem. (ja parkeren met de handrem is mij geleerd, dat is weer een andere discussie).

Ik rij altijd met verlichting aan, ongeacht tijdstip van de dag.

Mij dus precies hetzelfde door mijn rij-instructeur van de ANWB in Alkmaar :thumb:
Offline bx gek
Master
di 31 jan 2012, 14:12 Bericht 
Kiwi45 schreef:
Kan niet mis gaan.

:kniktja: :thumb:
Offline shootme
Master
di 31 jan 2012, 14:13 Bericht 
Kiwi45 schreef:

En dan slaat je motor af, want je bent de handrem vergeten :wink:
Offline Gaiajohan
Pro
di 31 jan 2012, 14:15 Bericht 

ibizaking schreef:

hé, een rechtsgestuurde Ibi.
Ik heb ook model 2002 gehad (type 6L) en als je daarin het licht niet inschakelde, ging ook de dashbord verlichting niet aan. heb nu modeljaar2008 en er is nog niets veranderd.
Allen is er in het dashbord geen verschil te zien tussen stadslichten en dimlichten ingeschakeld.

Toch vreemd, de mijne ging de verlichting dus wel automatisch aan, wat ik zelf erg irritant vond..
2002 Ibiza 1.4 Sport

Zou het een optie zijn geweest van de eerdere eigenaar?

Dit was 'm overigens
Afbeelding
Offline WimLex
Master
di 31 jan 2012, 14:18 Bericht 
Gaiajohan schreef:
Dus blijkbaar doet Toyota en VAG standaard dashboardverlichting aan..

:thumb:
Offline Kiwi45
Master
di 31 jan 2012, 14:20 Bericht 
shootme schreef:

En dan slaat je motor af, want je bent de handrem vergeten :wink:

Ik was toch nog niet gaan rijden?
Offline blightzor
Die hard
di 31 jan 2012, 14:22 Bericht 

ja joh, eerst spiegeltjes checken :P
Offline Gaiajohan
Pro
di 31 jan 2012, 14:25 Bericht 

Ik hoefde bij autorijles nooit de auto te starten, noch hoefde ik de lichten aan te zetten. Dat was allemaal al gedaan..
De ene stapt eruit, de ander eri.. Zo ging het..

Alleen even gordel om, spiegels checken, handrem los en dan maar rijden.
Online ibizaking
Master
di 31 jan 2012, 14:29 Bericht 

Gaiajohan schreef:
Dit was 'm overigens

juist, precies wat ik dacht, dit is model 6K, de 6L is de opvolger die vanaf mei 2002-2008 is geleverd, en daarbij brandt de dashbordverlichting pas bij ingeschakelde verlichting.
Offline voorg
Nieuwkomer
di 31 jan 2012, 14:29 Bericht 

Gaiajohan schreef:

Ik hoefde bij autorijles nooit de auto te starten, noch hoefde ik de lichten aan te zetten. Dat was allemaal al gedaan..
De ene stapt eruit, de ander eri.. Zo ging het..

Alleen even gordel om, spiegels checken, handrem los en dan maar rijden.

Damn, en bij je examen startte je voor het eerst de auto? :P
Offline Gaiajohan
Pro
di 31 jan 2012, 14:33 Bericht 

Nooit te starten was misschien was overdreven, maar van alle lessen die ik heb gehad (32, heb ik misschien 4 of 5x zelf hoeven starten..) :roll:
En natuurlijk als hij afsloeg ;)
Offline Maserati Teun
FS medewerker
di 31 jan 2012, 20:39 Bericht 
Bij mijn auto's hoef ik nooit het licht uit te doen. Gaat automatisch als ik de motor uitzet. Bij het starten gaat gelijk de verlichting weer aan.

Ik kan de verlichting ook op automatisch zetten, maar dat wil ik niet omdat ik altijd met lichten aan rijd.
Offline Appeltje
Master
di 31 jan 2012, 21:18 Bericht 

Ik dacht altijd dat het de Toyota-rijders zelf waren... en dat het uit accubesparingsoogpunt was voor Auris en de Prius maar het is dus de schuld van de auto!

Let er voor de grap eens op als het schermig wordt of net donker... meerendeel van de auto's die dan nog zonder licht rijdt is echt een Toyota! Hier laatst nog iemand in het PIKKEdonker laten stoppen door zijn kant van de weg te kiezen (woonwijk)... nadat opa uiteindelijk had gevonden hoe het juiste raam openging was ie erg verbaast dat het nog uit was.

Zou op zich terecht zijn als het verboden zou zijn om met dashboardverlichting te rijden zonder verlichting...
Offline dikkydik
Master
di 31 jan 2012, 21:20 Bericht 
Even een onderbreking in het gekrakeel over verlichting. :zzz:

Ik heb geen bon gekregen

Ik wil je wijzen op art 4 Wahv.

http://lexius.nl/wet-administratiefrech ... n/artikel4

Citaat:
2. Zo mogelijk wordt aanstonds een aankondiging van de beschikking uitgereikt aan degene tot wie zij zich richt, of wordt deze achtergelaten in of aan het motorrijtuig.

En dit valt te lezen op de site van het OM:

Citaat:
Ik ben staande gehouden voor een verkeersovertreding, maar heb geen bon overhandigd gekregen. Ik wil beroep instellen want dat mag toch niet?

Dat hangt er vanaf. Volgens de wet moet u zo mogelijk meteen een 'aankondiging van beschikking' uitgereikt krijgen, tenzij het bijvoorbeeld te gevaarlijk is om iemand aan de kant te zetten. Het niet-uitreiken van de beschikking terwijl dat in redelijkheid wel had gekund, kan leiden tot vernietiging van de beschikking, maar alleen als u daardoor 'in enig rechtens belang' bent geschaad. Het weigeren van een bon heeft overigens weinig zin, want in de wet staat letterlijk: 'weigering de beschikking in ontvangst te nemen, schort de bekendmaking daarvan niet op'. Resultaat: De Officier van Justitie kan de beschikking vernietigen als de aankondiging beschikking niet is uitgereikt terwijl dat in redelijkheid wel had gekund, en als u daardoor bent geschaad in enig rechtens belang. In de praktijk komt dit echter weinig voor omdat de aankondiging van beschikking niets meer of minder is dan (het woord zegt het al) een aankondiging.

http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/be ... _bezwaren/

Je kunt altijd een bezwaarschrift indienen wanneer je het niet eens bent met de boete.
Offline LucF
Respect
di 31 jan 2012, 21:22 Bericht 
Appeltje schreef:
Zou op zich terecht zijn als het verboden zou zijn om met dashboardverlichting te rijden zonder verlichting...

Doet me toch denken aan de verlichting in m'n Volvo (alle die ik tot nu toe heb gehad, nu een V70). Het enige dat ik aan/uitzet met m'n lichtschakelaar is m'n dashboardverlichting. Is standaard ingesteld op altijd licht aan zoals in Scandinavië verplicht is.
Vind het elke keer grappig dat als m'n vriendin in de auto heeft gereden dat de dashboardverlichting uit is. In haar auto (307) moet dat handmatig, dus ze heeft echt het automatisme om na het rijden het licht uit te zetten.
Offline Brave Hendrik
Master
wo 01 feb 2012, 0:11 Bericht 
Ik ben er eentje van "als je iets doet moet je op de blaren zitten", schreef Jeroen de Boer.
Nou dan, gewoon het lesgeld aftikken.

Volgende zaak deurwaarder.
Offline regiorunner
Master
wo 01 feb 2012, 0:22 Bericht 
LucF schreef:
Is standaard ingesteld op altijd licht aan zoals in Scandinavië verplicht is.

Dat vind ik dus een van de kleine dingen die "een beetje dom" is bij volvo (en Saab)

Schakelaar stand 0 = Dimlichten, achterlichten geen dashboardverlichting :roll: (Contact uit = alles uit)
Schakelaar stand >0-0< : Stadslicht achterlicht en dashboardverlichting (terwijl je hiermee slechts mag stilstaan, en ook zonder contact brandt :x
Schakelaar stand 1 = Dimlicht. (Contact uit = alles uit)

En dan denk ik: laat die hele schakelaar dan lekker weg!

Gelukkig kun je die schakelaar programmeren. De oudere modellen met een schroefje, nieuwere modellen vereisen dan een softwareupdate. Zo kun je alsnog een 0= uit schakeling krijgen, en kun je als je dat wilt (met dynamoproblemen, bij het geven van starthulp of rijden in Frankrijk overdag) zonder verlichting rijden. 99,99% van de gevallen staat de schakelaar gewoon op 1
 [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2